Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets gps - Forum Wereldfietser

fiets gps

Dag allemaal!

Ik ben nog nieuw in het wereldfietsen en op zoek naar een fiets-gps.

De gps moet eigenlijk voor twee doeleinden kunnen dienen.

Deze zomer willen mijn vriend en ik onze eerste iets verdere fietsreis maken en gaan we de fietsknooppunten moeten loslaten :) (waarschijnlijk Zweden). Binnen een goed jaar willen we een echte fietsreis maken in Zuid-Amerika.

We fietsen allebei ook met de koersfiets. Ook daarvoor heb ik een fiets gps nodig.

Nu zou ik natuurlijk liefst eentje kopen die voor beide geschikt is. En dan nog liefst één die iets of wat budgetvriendelijk is.

wat raden jullie, ervaren wereldfietsers, aan?
Hoi Janne,

Je bent zeker niet de enige met dit soort vragen en op dit forum is er ook al heel wat over geschreven, zie bijvoorbeeld Etrex 30x, tips en ervaringen?, Welke fietsnavigatie?, Zoektocht naar navigatie toestel en meer via de zoekterm garmin.

Voor een langere fietsreis is stroomverbruik van belang of moet je de GPS voeden met behulp van je dynamo, wat betreft kaartmateriaal zie http://www.openfietsmap.nl/ en OSM-fietskaart West-Europa.

Ik zou zeggen, koop een tweedehands en rij daar een tijd mee op je koersfiets. Bevalt hij, goed, bevalt hij niet dan verkoop je hem weer en weet je wat belangrijk is voor de volgende.
Ik heb agelopen zomer in engeland 3.5 weken mijn iphone met pocket earth navigatie gebruikt. Is mij uitermate bevallen en de kosten voor de app zijn heel laag. Je hebt bij navigeren in principe ook geen data verkeer nodig. Mijn telefoon stond meestal in flightmodus. Handig vond ik ook dat je veel kan opzoeken zoals de dichtsbijzijnde supermarkt of pinapparaat.
Etrex 30x met OpenFietsMap. Da's alles. En goed voorbereiden op het gebruik ervan via video's. Bijvoorbeeld op het Youtube-kanaal van MrGPS.

Batterijen opladen via naafdynamo en/of zonnepanelen.
Voor sterke kleine zonnepanelen kan ik je adviseren op amazon.co.uk te kijken. Veel sterkere en kleinere panelen te vinden dan hier in NL. Ikzelf heb een opvouwbare van ravpower met 3 aansluitingen. Was er erg tevreden over in engeland.
Felix Fietst schreef:Bijvoorbeeld op het Youtube-kanaal van MrGPS.
Voor Zweden kan deze behulpzaam zijn:
https://www.mrgps.nl/routeringsinstelli ... fiets-map/

Voor Zuid Amerika gaat dat echter niet werken en zul je het met de 'gewone' OSM moeten doen (bij gebruik garmin: http://garmin.openstreetmap.nl )

Je zou echter ook kunnen kijken naar bestaande routes in Zuid Amerika. Op https://www.mrgps.nl/routes/ vind je de nodige routesites; Zou met name kijken naar gpsies en wikiloc.

Qua toestelkeuze: ik vermoed dat je met sterk varierende weersomstandigheden te maken gaat krijgen en dat batterijlevensduur belangrijk gaat zijn; dan zou ik vooral kijken naar een toestel uit de gpsmap serie. Tweedehands zou goed kunnen; maar zorg dan wel dat er een 'x' in de typeaanduiding staat. Heeft te maken met geheugen en ontvangstkwaliteit.
kathy78 schreef:Ik heb agelopen zomer in engeland 3.5 weken mijn iphone met pocket earth navigatie gebruikt. Is mij uitermate bevallen en de kosten voor de app zijn heel laag. Je hebt bij navigeren in principe ook geen data verkeer nodig. Mijn telefoon stond meestal in flightmodus. Handig vond ik ook dat je veel kan opzoeken zoals de dichtsbijzijnde supermarkt of pinapparaat.
Dit is niet echt aan te raden op een koersfiets waar de banden dikwijls tot wel 8kg druk worden opgepompt. Dan trilt die iPhone gewoon kapot. Ik spreek uit ondervinding. Een Garmin uit de edge reeks is het meest aangewezen. Ik gebruik momenteel nog de edge 705 maar ben van plan om over te schakelen naar de edge 1000. De eTrex 30 is natuurlijk wel wat budget vriendelijker.
Ik heb een Etrex 30 en vind die perfect: betaalbaar, klein, licht en vooral: hij gebruikt oplaadbare AA batterijen en is heel zuinig met de stroom.
Ik heb een Garmin GPSMAP 62s die ik óók op de racefiets gebruik. Je rijdt wel enigszins voor gek, maar alles beter dan nog een tweede Garmin apparaat leren kennen. Wel vastmaken met een lanyard, anders stuiterd hij zo over het asfalt, waar hij overigens bij herhaling tegen bleek te kunnen.

Het is handig als je van tevoren weet hoe het allemaal werkt. Anders eindig je nog als die Braziliaanse priester.
Alvast enorm bedankt voor de uitgebreide info. Ik vond inderdaad al heel wat terug op verschillende fora maar deze samenvattende tips zijn zeker zinvol!!

Iemand biedt een Garmin Dakota 20 outdoor GPS te koop aan. Die ben ik op het forum nog niet tegengekomen. Iemand daar ervaring mee?
Janne Van Camp schreef:Alvast enorm bedankt voor de uitgebreide info. Ik vond inderdaad al heel wat terug op verschillende fora maar deze samenvattende tips zijn zeker zinvol!!

Iemand biedt een Garmin Dakota 20 outdoor GPS te koop aan. Die ben ik op het forum nog niet tegengekomen. Iemand daar ervaring mee?
Geen ervaring mee, maar op de koersfiets lijkt me die ook wel groot en grof uit te vallen. Succes met je keuze.
Is een iets ouder model met touchscreen. Dat laatste kost extra electriciteit waardoor je oplaadbare batterijen minder lang meegaan.
Janne Van Camp schreef: Iemand biedt een Garmin Dakota 20 outdoor GPS te koop aan. Die ben ik op het forum nog niet tegengekomen. Iemand daar ervaring mee?
Nadeel van de dakota is het oudere type touchscreen, waardoor afleesbaarheid duidelijk minder is dan bij bijv de extrex touch. Geldt ook voor de oudere Oregons (met opstaande schermrand). Zou daar persoonlijk niet voor kiezen. Hangt allicht ook af van vraagprijs; als dat 50 of 75 euro is kun je je er geen buil aan vallen.

Over de Edge:
Die adviseer ik vooral als de prestatiemeting ook echt van belang is. Gaat het puur om routes dan is een outdoor toestel imho een betere keuze. Heeft te maken met userinterface, maar ook met omgang met geïmporteerde tracks.
Voor de lange afstand is het nadeel van de edge bovendien de ingebouwde accu. Mooi voor de vormgeving maarrr leeg is leeg.
De Dakota 20 is met laagstaande zon inderdaad wat lastig af te lezen. Het is dan handig om hem op het stuur een beetje voor- of achterover te kunnen kantelen voor een optimale lichtinval. Met een naafdynamo heb je dat probleem niet, dan staat de achtergrondverlichting standaard voluit.

Verder prima ding, zowel op de atb als op de racefiets. Op oplaadbare batterijen (2000 mAh) doet hij het wel een uur of 15, met de achtergrondverlichting uit of op 1 of 2 streepjes.

Is de Etrex 30 de opvolger van de Dakota? Kun je die ook gewoon op een naafdynamo aansluiten?
Pedalero schreef:De Dakota 20 is met laagstaande zon inderdaad wat lastig af te lezen.
Ik vind het wel wat sterker dan alleen die omstandigheid. Maar het is deels ook persoonlijk; in de zin van welke eisen je stelt en wat je verwachtingspatroon is.

Als je een dakota en een nieuwe type touchscreen (zoals bij de etrex touch, maar ook bij de edge) naast elkaar gezien hebt gaat dat verwachtingspatroon met sprongen omhoog ;). Komt doordat de dakota invallend licht breekt en 'uitsmeert' binnen het scherm, wat een soort van 'beslagen laag' oplevert (niet de goede uitdrukking, maar ik weet even geen betere). De nieuwere schermen zullen het licht meer reflecteren.
Bij dat laatste kan iets meer sprake zijn van reflectie; maar juist daarop is de montagehoek van invloed.

Voeding met naafdynamo is in basis altijd wel mogelijk, maar hangt ook af van kwaliteit en capaciteit van die voeding. Verder weet ik daar zelf te weinig van maar ik lees wisselende ervaringen.

De etrex30 is niet de opvolger van de dakota; want zonder touch screen. Er is echter ook een etrex touch (25 en 35) en die zou je kunnen zien als opvolger van de dakota.
Goed om te weten, van dat scherm. Jammer alleen dat dat op de Etrex wel kleiner is dan op de Dakota. Zo lijkt het tenminste op de afbeeldingen (apparaten zijn nagenoeg even groot).
De edge serie is in feite ontwikkeld als de sportieve serie met navigatie, dus met ondersteuning voor powermeters, cadans sensors en trainingsschema's. Specifiek dus voor sportieve racefietsers. Echt navigeren is een beetje een nagedachte maar het kan wel. Verder geld dat de toestellen van klein naar groot gaan met de nummers: 520 > 820 > 1000. De 1000 is het 'topmodel' en naar verwachting wordt deze binnen enkele maanden afgelost door de opvolger (nog niet aangekondigd)

Verder heb je de toestellen die allemaal vernoemd zijn naar een Amerikaanse staat, de Dakota (kleinste) > Oregon > Montana / Monterra (grootste) Deze zijn meer outdoor gericht, ondersteunen geen trainingsschemas en in beperkte mate sensors. De doelgroep is zowel fietsers als wandelaars en geocachers.

De etrex is dan weer bedoelt voor mensen die niet van een touchscreen houden / willen. Voordeel is energiezuiniger en beter beeld. Maar de bediening is iets wat je ligt of juist niet.

Ik zou in alle gevallen je adviseren om ook eens bij een gps winkel als gps.nl of een grotere bever de toestellen eens naast elkaar te vergelijken.

Voor wat het waard is, ik gebruik al een jaar of 5 de Oregon serie. Begonnen met de 300 toen de 450 en momenteel de 600. De 700 heeft eigenlijk te weinig meerwaarde voor mij om daar op over te gaan.
Ik heb een GPSMAP 62s en ben er tevreden mee, heeft al veel dienst gedaan. De laatste tijd gaat het beeld soms enkele seconden weg en keert dan weer en dat is vervelend.
Janne Van Camp schreef:Iemand biedt een Garmin Dakota 20 outdoor GPS te koop aan. Die ben ik op het forum nog niet tegengekomen. Iemand daar ervaring mee?
Ik heb een Dakota 20 en ben daar zeer tevreden over. Werkt op 2 AA-batterijen die je overal ter wereld kan kopen. Ikzelf heb er herlaadbare batterijen ingestoken. Op 1 lading kan ik een halve dag rijden. Je kan de gratis kaarten van OpenStreetmap op een µ-SD-kaartje zetten. Routes in GPX-formaat kunnen met on-line routeplanners zoals http://www.gpscoordinaten.nl gemaakt worden en daarna op het toestel gezet worden. Ik heb er zelfs een houdertje voor ontworpen dat met een 3D-printer kan geprint worden : http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=28751
Voor de rest nog wat toeters en bellen om mee te spelen, maar het voornaamste voor een fietsreiziger is gezegd.
Nadeel van het toestel (en van de meeste andere) : afleesbaarheid in direct zonlicht is soms moeilijk, zeker met zonnenbril.
den boete schreef:Nadeel van het toestel (en van de meeste andere) : afleesbaarheid in direct zonlicht is soms moeilijk, zeker met zonnenbril.
Ik denk dat de afleesbaarheid van een alternatief zoals een mobiele telefoon in direct zonlicht nog veel slechter zal zijn. Overigens vind ik het juist erg goed afleesbaar in direct zonlicht bij mijn Oregon toestel. Zolang je niet de zon weerspiegelt krijgt is het eigenlijk op z'n best dan. In het donker heb je natuurlijk backlight nodig.