Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets gps - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

fiets gps

Als je geen complete digibeet bent zou ik een waterdichte android telefoon meenemen met een vette sd kaart, powerbank en osmand.... In de praktijk gebruik je in Scandinavie je gps om te plannen en slaapplaatsen te zoeken. Voor navigatie heb je daar imo geen dedicated gps nodig....

Succes!
Dat zal voor Zweden best kunnen kloppen, maar hij wil toch echt ook naar Zuid-Amerika. Daarbij is een smartphone veel sneller leeg. (dan hebben we het nog niet over de valbestendigheid en waterdichtheid gehad)

Ik weet trouwens niet of ie al genoemd is maar hier staan op zich erg goede kaarten voor Scandinavië.
Wij hebben onlangs een aantal GPS apparaten getest.

De Garmin etrex en dakota vonden wij tergend langzaam werken. En de gebruiksvriendelijkheid licht mijlen achter op google maps.

Toch heeft een GPS apparaat zijn voordelen en zijn we nu redelijk tevreden met de Garmin Touring Plus. Deze is in ieder geval velen malen sneller dan de andere modellen die wij getest hebben.
Wat werkt er precies sneller dan? Mijn Dakota doet er soms wel even over om satellieten te vinden als ik op een vakantiebestemming het apparaat aan zet, maar als dat is gebeurd en ik eenmaal fiets, heb ik geen problemen meer met de snelheid.

Die Edge Touring Plus werkt niet op AA-batterijen, dat zou voor mij een onoverkomelijk nadeel zijn. Wel een lekker groot scherm.
Pedalero schreef:Die Edge Touring Plus werkt niet op AA-batterijen, dat zou voor mij een onoverkomelijk nadeel zijn. Wel een lekker groot scherm.
Je kan deze toch altijd opladen via een naafdynamo of een externe batterij.... of rechtstreeks in een stopcontact op een camping.... ik heb nog nooit met een lege batterij gezeten, als ik meerdere dagen ga fietsen hangt deze gewoon constant aangesloten op mijn naafdynamo. Als mijn gsm dan bijna leeg is laad ik die op via mijn naafdynamo. Als reserve heb ik ook steeds een externe batterij mee. Als ik op een camping overnacht zorg ik er voor dat al mijn apparaten tegen de volgende morgen zijn opgeladen. Je kan altijd wel vriendelijke mensen vinden die dit een nachtje in hun stopcontact willen steken.
rockhopper schreef:Dat zal voor Zweden best kunnen kloppen, maar hij wil toch echt ook naar Zuid-Amerika. Daarbij is een smartphone veel sneller leeg. (dan hebben we het nog niet over de valbestendigheid en waterdichtheid gehad)

Ik weet trouwens niet of ie al genoemd is maar hier staan op zich erg goede kaarten voor Scandinavië.
Een paar jaar geleden waren dat steekhoudende argumenten, tegenwoordig zijn er goede waterdichte smartphones op de markt waarmee je een dag kan navigeren zonder dat de batterij het begeeft.....(behalve als je de hele dag op het scherm wilt turen, maar daarvoor zit je niet op de fiets lijkt mij...)
eric190173 schreef:
rockhopper schreef:Dat zal voor Zweden best kunnen kloppen, maar hij wil toch echt ook naar Zuid-Amerika. Daarbij is een smartphone veel sneller leeg. (dan hebben we het nog niet over de valbestendigheid en waterdichtheid gehad)

Ik weet trouwens niet of ie al genoemd is maar hier staan op zich erg goede kaarten voor Scandinavië.
Een paar jaar geleden waren dat steekhoudende argumenten, tegenwoordig zijn er goede waterdichte smartphones op de markt waarmee je een dag kan navigeren zonder dat de batterij het begeeft.....(behalve als je de hele dag op het scherm wilt turen, maar daarvoor zit je niet op de fiets lijkt mij...)
Ik hou me aanbevolen voor een telefoon die los het een uurtje of 8 volhoudt met de gps continue aan, maar ik denk niet dat die er al zijn (tenminste niet al waterdichte exemplaren) Dus noem de beestjes bij naam graag, dan help je mij en de topicstarter concreet ipv het vaag te houden.

Bijkomend nadeel van deze waterdichte exemplaren is dat ze in de regel duur zijn (de modellen die ik ken) en ze blijven erg fragiel. Je lost de potentiele valschade niet op met een plastic zakje die een telefoon droog zou kunnen houden. Het gaat wel de goede kant op, maar er zijn nog wel wat stappen maken op dit gebied.

Het moge duidelijk zijn dat er altijd liefhebbers zullen blijven voor de telefoon, net zoals er liefhebbers zullen blijven voor de standalone. Beide hebben zo hun eigen voor en nadelen.
Sommige van Motorola's Moto G (of alle) zijn weliswaar niet officieel waterdicht, maar kunnen flink wat water hebben. Het zijn al jarenlang contenders voor bang-for the-buck telefoons. Eer zijn wel eea aan verschillende varianten.

De goedkoopste in tweakers pcicewatch https://tweakers.net/pricewatch/456569/ ... g-wit.html

Hoe een en ander met batterijbeslommeringen afloopt weet ik niet, maar je wilt wel je 3G/4G/wifi uitzetten. In de praktijk denk ik dat het erop neerkomt dat je best af en toe kunt kijken waar je bent maar niet de hele dag op dat ding kijken. De helderheid in de zomerzon gaat ook niet optimaal zijn.

Ik denk dat als je een oplaadoplossing met je dynamo hebt je grotendeels uit de brand bent. Kleine powerbank mee, kun je hem s'avonds ook nog gewoon opladen. Er zijn volgens mij ook behuizingen waar je 4 AAA tje's ofzo in stopt die met USB je telefoon opladen, die kun je dan onderweg gewoon kopen. Zonder batterijen weegt dat niks natuurlijk.
rockhopper schreef: Ik hou me aanbevolen voor een telefoon die los het een uurtje of 8 volhoudt met de gps continue aan, maar ik denk niet dat die er al zijn (tenminste niet al waterdichte exemplaren) Dus noem de beestjes bij naam graag, dan help je mij en de topicstarter concreet ipv het vaag te houden.
Elke enigszins moderne telefoon (ik heb een Motorola G2 van € 150) houdt het met gemak 8 uur vol met gps aan bij gebruik van een app als Viewranger of OsMand. Niet met het scherm continu aan natuurlijk (dat bedoel je waarschijnlijk), maar waarom zou je voortdurend het scherm aan willen hebben? Ik laat 4G tegenwoordig gewoon aan, dat is geen enkel probleem meer. Met een powerbank van 15000 mA kun je vier a vijf dagen navigeren en ook nog de telefoon gebruiken waarvoor die allemaal nog meer bedoeld is.
rockhopper schreef:Bijkomend nadeel van deze waterdichte exemplaren is dat ze in de regel duur zijn (de modellen die ik ken) en ze blijven erg fragiel. Je lost de potentiele valschade niet op met een plastic zakje die een telefoon droog zou kunnen houden. Het gaat wel de goede kant op, maar er zijn nog wel wat stappen maken op dit gebied.
Je hebt helemaal geen waterdichte of schokbestendige telefoon nodig, een waterdicht beschermhoesje van Topeak met bijbehorende stuurbevestiging is voldoende. Tegen Plensbuien en een vallende fiets biedt dat voldoende bescherming (ervaring van inmiddels 5 jaar).
rockhopper schreef:Het moge duidelijk zijn dat er altijd liefhebbers zullen blijven voor de telefoon, net zoals er liefhebbers zullen blijven voor de standalone. Beide hebben zo hun eigen voor en nadelen.
Zeker, maar de standaardbezwaren tegen de smartphone die gsm-adepten in dit forum vrijwel wekelijks noemen, zijn naar mijn ervaring allang opgelost.
rockhopper schreef:...
Ik hou me aanbevolen voor een telefoon die los het een uurtje of 8 volhoudt met de gps continue aan, maar ik denk niet dat die er al zijn (tenminste niet al waterdichte exemplaren) Dus noem de beestjes bij naam graag, dan help je mij en de topicstarter concreet ipv het vaag te houden.

Bijkomend nadeel van deze waterdichte exemplaren is dat ze in de regel duur zijn (de modellen die ik ken) en ze blijven erg fragiel. Je lost de potentiele valschade niet op met een plastic zakje die een telefoon droog zou kunnen houden. Het gaat wel de goede kant op, maar er zijn nog wel wat stappen maken op dit gebied.

Het moge duidelijk zijn dat er altijd liefhebbers zullen blijven voor de telefoon, net zoals er liefhebbers zullen blijven voor de standalone. Beide hebben zo hun eigen voor en nadelen.
Je hebt gelijk, ik zal iets specifieker zijn.

Even wat achtergrond info over mijn fietsgeschiedenis is dan ook wel handig.

De lange fietstochten hebben mijn vrouw en ik gemaakt in de periode '94 - '04. Wij waren net student af, geen geld en fietsten met een kaart. Mijn vrouw heeft de kaart in de kaarthoes voor op het stuur, ik kijk tijdens de pauze op de kaart en heb de route in mijn hoofd (ik heb een redelijk goed geheugen als het op kaarten aankomt) daarnaast heb ik wel een papiertje met plaatsnamen en wegnummers in m'n zak (geschreven zaken onthoud ik slechter...) Deze combi werkt héél goed. Wij rijden eigenlijk nooit verkeerd. Mijn ervaring is dat je op lange fietstochten vaak uren en soms dagen op één wegnummer zit en 'navigeren' niet nodig is. Je gebruikt de kaart vooral om te kijken hoe ver is het nog naar de top, camping, winkel, etc. GPS was in die periode, als het al beschikbaar was, in ieder geval voor ons niet te betalen.

Eind 2004 is onze oudste geboren en daar zijn we nog wel mee op fietsvakantie geweest, maar toen nr. 2 en 3 zich aandienden waren het vooral dagtrips vanaf de camping. Ook maken we relatief (voor met kinderen) lange wandeltochten in de bergen.

Nu langzaam aan worden de kinderen ouder en gaan we weer meer op de fiets weg en maken we met z'n 5-jes tochtjes in NL langs trekkershutten of in wisselende samenstellingen met een tentje.

Als ik alleen op de fiets op pad ga is plannen niet zo belangrijk. Moet je 10 km verder dan gedacht, jammer maar is niet anders. Maar ga je met kinderen fietsen/lopen dan is dat een beetje anders. Wil je het leuk houden voor iedereen dan is op tijd stoppen, eten, ijsje etc. wel belangrijk en plannen daarmee ook.

En daar is de smartphone voor mij 'onmisbaar'. De app Osmand heeft zoveel mogelijkheden en je kunt zoveel kaarten en Points of Interests (POI oftewel café's, campings, treinstations, fietswinkels etc) downloaden dat je heel goed kunt plannen en navigeren. Gebruik je op Osmand de Cycle Map dan staan ook alle locale, nationale en internationale fietsroutes ingetekend. Daarnaast kun je heel makkelijk routes zelf maken of downloaden en volgen. Kortom, de keuze is reuze. Ben je in de bewoonde wereld dan is google maps ook heel handig, in de online modus kun je hoogteprofielen bekijken en heb je makkelijk alle info van een locatie bij de hand.

Hoe navigeer ik? Spraakinstructie, scherm uit, telefoon in borstzakje van m'n bloes of in de achterzak van m'n fietsshirt. Snap ik het niet, of twijfel ik, dan pak ik de telefoon er even bij en kijk ik op het scherm. Fiets ik alleen dan doe ik ook nog wel eens oordopjes in met muziek. Tussenpunten toevoegen, hoeveel km nog, POI's in de buurt, allemaal heel goed zichtbaar..

Oké, het moge helder zijn, op dit gebied is de smartphone véél verder dan dedicated navigatie apparatuur als de Garmin's

Wat zijn de nadelen?

Batterij is wel een issue. Ga ik een hele dag fietsen of lopen dan zet ik de telefoon in vliegtuig modus. Osmand is offline volledig functioneel en dan is 8 uur navigeren mogelijk. Ga je onderweg veel foto's maken en filmen dan kan het zijn dat je in een pauze stroom tekort komt. Om die reden heb ik altijd wel een powerbankje bij me bij langere tochten..

Waterdichtheid en degelijkheid. Dat is een punt van aandacht. Ik heb in de zomer van 2014 hierom een Sony Xperia Z1 Compact gekocht en die was niet goedkoop. Maar 100% waterdicht (kan er zelfs onderwater mee filmen) en met een goed rubber hoesje en screenprotector wel degelijk gebleken. Ik heb hem nog steeds en in combi met een dikke SD kaart voor foto's en kaarten voldoet het nog goed.

Prijs: Duur hoeft het niet meer. Mijn zoontje heeft een paar maanden geleden een Motorola G (2015) gekocht voor minder dan € 200 en die doet het ook uitstekend.

Gebruiksvriendelijkheid: Dat is wat mij betreft het grootste nadeel en daarom is de combi Android telefoon en Osmand niet voor iedereen geschikt. Osmand kan veel maar blinkt niet uit in intuitiviteit. Ik hou van dingetjes uitzoeken op de computer en ben er redelijk handig mee/in, maar ik ken hele volksstammen die gillend gek zouden worden. Wil je makkelijk van A naar B fietsen zonder allerlei randinfo en gebruik je de telefoon alleen voor het bellen, en heb je een fototoestel voor je foto's en een MP3 speler voor je muziek dan zou ik gewoon een Garmin kopen...

Als ik nu voor lange tijd op pad zou gaan zou ik meenemen:
- Een papieren kaart, garmin, smartphone of whatever, je blijft door een 'kokertje' kijken en een kaart geeft overzicht en is handig om te gebruiken in overleg met locals.
- Naafdynamo en lader om een powerbank op te laden
- M'n telefoon met Osmand

Succes!

Tips:
https://tweakers.net/pricewatch/456516/ ... zwart.html
De telefoon van m'n zoontje, nu maar € 139 meer zie ik.... Persoonlijk zou ik iets meer RAM willen, maar om even te illustreren dat waterdicht niet persé duur hoeft te zijn.

https://tweakers.net/pricewatch/364379/ ... ificaties/ (mijn telefoon)

http://osmand.net/ De app, werkt al goed in de gratis versie, maar ben je gelimiteerd in het kaarten downloaden. Ik heb de betaalde versie. Standaard zijn de kaarten zijn de OSM-kaarten. In mijn beleving de beste (digitale) kaarten die er zijn. Ga je fietsen dan zijn de Open Cycle Map kaarten onovertroffen

https://www.opencyclemap.org/ De OpenCycleMap kaarten, hier zie je ook alle fietsroutes ingetekend...

https://www.routeyou.com/nl-se/location ... ietsroutes Een bron van routes die je kunt gebruiken om te plannen. Hier zit ook een goede route editor in compleet met hoogteprofielen. Ideaal om te checken of je geplande route wel 'fietsbaar' is...

http://biketory.nl/content/1/over_mtb_a ... t_mtb.html Een (briljant) blog van iemand die ook met alleen Osmand op pad is....
foutje, mijn laatste bericht hierboven aangepast
Nog een kleine aanvulling (geen aandelen oid):
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 6&t=28855& Cursus GPS-navigatie Android 12 maart 13.00 - 17.00
Er zijn van de Moto G zoals ik al zei verschillende generaties, en de meeste daarvan hebben ook weer enkele uitvoeringen. Voor wereldfietsers is daarvan dual-sim misschien wel het aantrekkelijkst. Dat gaat dan ten koste van het SD kaart slot, Dus als je dat doet, zorg dan dat je voldoende opslag hebt.
djveer schreef:Er zijn van b.v. de Moto G zoals ik al zei verschillende generaties, en de meeste daarvan hebben ook weer enkele uitvoeringen. Voor wereldfietsers is daarvan dual-sim misschien wel het aantrekkelijkst..
Ik denk dat voor een wereldfietser een sd kaart noodzakelijker is dan dual sim.... Kaarten nemen nogal ruimte in en wie belt er nog tegenwoordig ;-)
Bedankt voor de uitgebreide feedback allemaal, daar kan iemand tenminste wat mee.

Voor wat betreft dual sim, het kan handig zijn een lokale sim aan te schaffen in verband met roaming data, of buiten europa überhaupt voor bellen / gebeld worden dan wel nog steeds roaming data. Dit is natuurlijk erg afhankelijk van hoe bereikbaar je wilt zijn natuurlijk en hoeveel online behoefte je hebt / dan wel databundel e.d.

Ik heb zelf meer een "wandel" achtergrond dan extreem lange fietstochten, het fenomeen "dezelfde route / weg die eigenlijk makkelijk vindbaar is" is dan ook iets minder voor mij van toepassing. De kaart is eigenlijk voor iedere reis onmisbaar net zoals kompas, dat is gewoon de basis voor oriëntatie en daar staat en valt alles mee.

In de regel maak ik meestal mijn eigen routes/trajecten en die plant ik op mijn gps. Ik doe dan ook wel inspiratie op uit de standaard route boeken, maar ik vind het bezoeken van natuurgebieden waar bepaalde moeilijk vindbare vogels kunnen zitten ook erg leuk, en deze liggen eigenlijk nooit op drukke fietsroutes. Vandaar dat ik gewoon lekker mijn eigen ding doe, maar ik kijk daardoor wel wat vaker op de gps dan mensen die gewoon een wat meer 'standaard' route volgen waarbij je niet zo vaak op de kaart hoeft te kijken. (of misschien ben ik wel gewoon iemand die anders makkelijk verdwaalt ;) )

De telefoon is daar overigens ook makkelijk voor en ik zie het dan ook vooral dat beide apparaten elkaar aanvullen. Ik heb een hele zwik aan android navi apps of dingen die daar door voor moeten gaan, er zijn betere en slechtere tussen en eigenlijk is er geen een perfect voor mij, meestal is er wel een nadeel van "gebruikt te veel data, niet intuïtief genoeg (OSM) of te beperkt". Maar dat is denk ik meer een off-topic discussie die wellicht zijn eigen topic verdient.

Het is overigens niet dat ik zelf hard op zoek ben naar hulp, maar ik vind het interessant om te horen en te lezen hoe andere mensen het doen. Ik zou zelf nooit gesproken navigatie willen gebruiken omdat dit mij stoort bij het vogelspotten, maar het werkt voor eric190173 kennelijk wel heel goed. Maar dat maakt de moderne techniek ook zo leuk. Ik denk dat ik in ieder geval wel bij mijn volgende fiets een aanpassing moet gaan maken voor een lader die werkt via naafdynamo. De naafdynamo is er al, maar nog geen lader dus, nu sleep ik gewoon wat meer batterijen mee.

Overigens prima dat jullie zo ver komen met één lading met jullie telefoons, maar als ik een aparte telefoon zou moeten aanschaffen voor alleen het navigeren dan kan ik eigenlijk beter net zo goed een aparte dedicated gps halen. Mijn telefoon heeft gewoon geen super accu (iets waar het volgende model wel aan gaat voldoen) maar ik gebruik mijn telefoon erg veel buiten vakantie en moet daarom ook weer aan andere eisen voldoen. Het blijft in mijn ogen een dunne spoeling van toestellen die eigenlijk goed geschikt zijn helaas, maar het zijn er meer dan dat ik dacht. Ik kende eigenlijk voornamelijk een paar sony modellen en de flagship toestellen (allemaal veel te duur voor wat ze doen)
Afhankelijk van het type wegen of paden dat men in den verre wenst te befietsen, kan het zijn dat je wellicht enkele weken van een stabiele stroomvoorziening verstoken blijft. Met name in hooggebergten op de minder bekende paden kun je heerlijk offroad spelen, maar dat betekent ook dat je voortgang veel langzamer is en je dus minder afstanden aflegt. En dus langer onderweg zult zijn.

Ervan uitgaande dat een Smartphone-batterij zo'n 3000 á 4000 mAh bevat en deze na 1 dag navigeren leeg is (juist bij kleinere paden van belang omdat een ander geitenpaadje heel ergens anders uit kan komen of in het niets kan eindigen), verbruik je in 2 weken gemiddeld zo'n 49.000 mAh (3500 x 14).
Met een Etrex 30x zou je zo'n 2-4 dagen moeten rond kunnen komen met Eneloop batterijen. 2 batterijen leveren 4000 mAh, dus je verbruikt in het minst gunstige geval (4000 x 7) zo'n 28.000 mAh.

Rekenend met verliezen verbruik je bij het gebruik van een smartphone dus zo'n 3 powerbanks van 20.000 mAh en met een dedicated GPS zo'n 14 oplaadbare penlite batterijen (3,5 setje).
Daarbij kun je penlite batterijen 'overal' kopen, hoewel de kwaliteit niet altijd even goed hoeft te zijn in landen met veel minder bedeelden. Voor de penlites heb je evenwel een losse oplader nodig. En een goede losse oplader voor een dergelijk aantal batterijen, weegt best wat en neemt best wat ruimte in beslag (Maha oplader voor 4 penlites). Tevens hebben we het dan feitelijk over 4x opladen, wat best een tijd kan duren.
De powerbanks kun je met 1 simpele USB-kabel en 1 USB-stekker opladen, al zal dat ook best wat tijd kosten.

Kortom, voor beiden is wat te zeggen. Powerbanks en een (Topeak) hoesje kosten geld, maar een dedicated apparaat en 4 setjes Eneloops (of Ladda's) kosten ook best een hoop.

Met een naafdynamo en zonnepaneel is e.e.a. natuurlijk wel te verminderen. Maar bij een naafdynamo moet je wel voldoende snelheid kunnen behalen om te laden. Bij een Hike-a-Bike over geitenpaden is dat wellicht niet altijd mogelijk. Ook wil de zon het nog weleens laten afweten in hooggebergten.

Blijf je op autowegen/-paden, dan kun je je snelheid vaak wel redelijk behouden. (Hoewel de wind in Patagonië ook intens schijnt te zijn.) Op dergelijke trajecten zal er minder noodzaak zijn voor externe energie.

Nog een overweging: de sneeuw ligt buiten je tentje en er staat een behoorlijk fris windje. Bij het ochtendplasje merk je al: dat gaat een fris dagje worden. Welk apparaat bedien je het liefste met je handschoenen aan? Precies, het apparaat met fysieke knoppen.
Felix Fietst schreef: Met een Etrex 30x zou je zo'n 2-4 dagen moeten rond kunnen komen met Eneloop batterijen. 2 batterijen leveren 4000 mAh, dus je verbruikt in het minst gunstige geval (4000 x 7) zo'n 28.000 mAh.
Eneloops zijn er ook in 2550 mAh variant.

Overigens een goede, overzichtelijke bijdrage Felix!
Mooie rekensom Felix. Zo had ik er nog nooit naar gekeken...

Resumerend zou je volgens mij kunnen stellen dat iedereen die nu een Garmin heeft er heel gelukkig mee zal zijn en er niet snel afscheid van nemen.

Als ik altijd op lange wandelvakanties zou gaan zou ik ook eerder een Garmin kopen, juist om de reden die rockhopper noemt. Ons wandelen beperkt zich meestal tot beschreven routes omdat ook de kinderbeentjes het moeten volhouden, en dan is een kaart samen met Osmand voldoende. Maar ga je 'vrij' en hele kleine paden lopen dan stel je andere eisen....

Maar op de fiets op 'normale' wegen zou ik me wel 2x bedenken voor ik zou investeren in een Garmin....
(moet je ook weer op je stuur kwijt :-( ik heb een hekel aan dingen op het stuur...)
Enkele natuurkundige correcties :-):
Felix Fietst schreef: Ervan uitgaande dat een Smartphone-batterij zo'n 3000 á 4000 mAh bevat en deze na 1 dag navigeren leeg is (juist bij kleinere paden van belang omdat een ander geitenpaadje heel ergens anders uit kan komen of in het niets kan eindigen), verbruik je in 2 weken gemiddeld zo'n 49.000 mAh (3500 x 14).
Met een Etrex 30x zou je zo'n 2-4 dagen moeten rond kunnen komen met Eneloop batterijen. 2 batterijen leveren 4000 mAh, dus je verbruikt in het minst gunstige geval (4000 x 7) zo'n 28.000 mAh.

Rekenend met verliezen verbruik je bij het gebruik van een smartphone dus zo'n 3 powerbanks van 20.000 mAh en met een dedicated GPS zo'n 14 oplaadbare penlite batterijen (3,5 setje).
Daarbij kun je penlite batterijen 'overal' kopen, hoewel de kwaliteit niet altijd even goed hoeft te zijn in landen met veel minder bedeelden. Voor de penlites heb je evenwel een losse oplader nodig. En een goede losse oplader voor een dergelijk aantal batterijen, weegt best wat en neemt best wat ruimte in beslag (Maha oplader voor 4 penlites). Tevens hebben we het dan feitelijk over 4x opladen, wat best een tijd kan duren.
De powerbanks kun je met 1 simpele USB-kabel en 1 USB-stekker opladen, al zal dat ook best wat tijd kosten.

Kortom, voor beiden is wat te zeggen. Powerbanks en een (Topeak) hoesje kosten geld, maar een dedicated apparaat en 4 setjes Eneloops (of Ladda's) kosten ook best een hoop.
Een smartphone batterij levert meestal 3.7 volt en heeft zelden een capaciteit van meer dan 3000 mAh (de hier vaak genoemde Motorola Moto G heeft volgens google 2300 mAh als standaard accu). Als je wil vergelijken met andere configuraties moet je kijken naar de energie inhoud: 3.7V*2,300Ah=8.51Wh
Een Etrex draait op 2 AA batterijen van 1.2 Volt en laat ons hier uitgaan van 2000mAh, dus 2.4V*2,0Ah=4.8Wh. (je kan dus niet zoals hier boven gesuggereerd het voltage en de stroomcapaciteit optellen: ofwel staan batterijen in serie en dan stijgt de spanning, ofwel in parallel en dan stijgt de stroomcapaciteit. In een Garmin staan de batterijen in serie.)

Als je er dus vanuit gaat dat een smartphone 8 uur kan navigeren op 1 batterij en een Etrex +24 uur (dat laatste heb ik getest, dat eerste niet), dan heeft en smartphone dus een verbruik van 8.51/8=1.06 Wh per uur en een etrex 0.2 Wh per uur.

Powerbanks leveren meestel stroom op 5 Volt en hebben dus weerom een capaciteit die je niet zomaar mag vergelijken. Neem je een powerbank van 20 000mAh, dan zit daar dus 5*20=100Wh in. Daarmee kan je dus 100 uur op smartphone navigeren en 500 uur met een Etrex.

Op basis hiervan kan je dus vooral besluiten dat in omstandigheden waar energie bevoorrading kritisch is (omdat je zelf laad met een naafdynamo of zonnepaneel bv, een etrex duidelijk voordeliger is), heb je toegang tot netstroom, dan is het een kwestie van gebruiksgemak en laadsnelheid en kunnen beide systemen met elkaar concurreren.
Ik ben er in mijn berekening vanuit gegaan dat men voor het opladen van Eneloops of Ladda's niet een powerbank gebruikt. Mocht je dat wel doen, dan zal de berekening ongetwijfeld anders kunnen zijn.

Bij de smartphonebatterij ben ik uitgegaan van de zeer gangbare Sanmsung Galaxy S7 (Edge). Het zou immers bijzonder zijn (doch mogelijk, uiteraard) een andere smartphone te gaan kopen dan die je hebt, speciaal voor navigatie op een fietsreis. Ik ga ervan uit dat de topmodellen van de Androidmerken elkander niet veel ontlopen in capaciteit.

Tenslotte ben ik me ervan bewust dat Panasonic ook High-Power Eneloops maakt á la GP etc. Echter in mijn berekening ben ik uitgegaan van de versies die langer hun lading behouden. Deze zitten rond de 2.000 mAh per stuk. Daarin zit namelijk de grote kracht van de Eneloops (en IKEA's Ladda).