Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schoenen - Forum Wereldfietser

Schoenen

Dag Allemaal,

Mijn Northwave halfhoge fietstrekking schoenen zijn aan vervanging toe.
Ik ben zaterdag jl. naar een trekking zaak geweest waar men zweert bij een hoog model van wandelschoen, zeg maar type "bottine", wel niet een model om te klimmen maar toch voor stevige bergwandelingen( lange wandelingen doe ik niet)
Geeft dat geen probleem zo een hoog model bij het fietsen?
Ik gebruik op fietsreis( Noordkaap/Schotland/ of meer kans op minder weer) zelden het klicksysteem, wel voor winterse ritten hier in Vlaanderen en voor woon-werk.
Van de versleten NW ben ik tevreden omdat ze het breed model is of was.
En we gaan voor 3 weken Ijsland.
Zeg maar Northwave gtx Gran Canion versus vb. Lowa Renada gtx.
Bij voorbaat,
Dank u wel.
Mvg,
Roeca
Ik fiets al jaren van oktober tot mei met hoge (berg)schoenen (Meindl, C-klasse met een aangenaam stijve zool) en de rest van het jaar met sandalen (Teva). Bevalt mij prima op Tecora platformpedalen. Wel moet ik in de winterperiode mijn zadel net iets hoger zetten vanwege de dikkere zolen.
Met mijn bergschoenen raak ik wel erg snel mijn achtertassen, maar ik heb wel maat 45.
Hoi Roeca,

Wij hebben een wereldreis op de fiets gedaan met hoge, zware bergschoenen. Voordeel is dat ze een harde zool hebben en je dus de pedalen niet zo voelt. Dat werkte prima.
Nu zijn we er wel wat van terug gekomen. Als je je wandelingen beperkt tot dagtochten en/of gemiddelde bergwandelingen, dan zijn lage modellen prima te doen.
Voor ons hadden de grote bergschoenen het grootste nadeel dat het zo verschrikkelijk lang duurde voordat ze droog waren na een dag fietsen in de regen.
Ik zou je keuze laten afhangen hoe extreem je je berg wandeltochten wil maken.
Groet,
Marco
Goed invetten voorkomt, in ieder geval bij mij, redelijk dat mijn bergschoenen nat worden. En als het dagenlang blijft regenen kom ik wel ergens een föhn tegen. Of een handdroogblazer (alleen te gebruiken op een verder lege camping ...).
arnob schreef:En als het dagenlang blijft regenen kom ik wel ergens een föhn tegen. Of een handdroogblazer (alleen te gebruiken op een verder lege camping ...).
Ik heb zo eens van pure ellende men schoenen in de oven gestoken op een Noorse camping. Ik kreeg ze écht niet meer droog.
Ik moest dan wel de hele tijd voor het raampje van de keuken blijven staan en telkens er iemand richting keuken wandelde snel, snel die schoenen uit de oven halen.
Ben ruim een uur aan de gang geweest, en ze waren nog steeds even nat :cry:
Northwave en Lowa hebben allebei een relatief smalle leest. Beide merken zullen met sommige modellen een uitzondering hebben met een wat breder model.
Voor Meindl is dit net andersom. Als je een wat bredere voet heb kun je wellicht eens een Meindl passen, bijvoorbeeld de SX 1.1 Mid GTX.

Voor in de bergen is het afhankelijk van hoe je de wandelingen maakt, met of zonder (zware) rugzak, welke bergen (de Alpen, de Schotse hooglanden, etc.).

Als je niet al te zware en te lange (berg)wandelingen maakt zou ik kiezen voor een merk wat zich richt op de wandelaar i.p.v. een merk wat zich richt op de fietser.
Tot nu toe is mijn ervaring dat het comfortabeler is om met (halfhoge) wandelschoenen of zelfs bergschoenen te fietsen dan met fietsschoenen te gaan wandelen, ook al zijn ze hier volgens de fabrikant geschikt voor.

Als je SPD-pedalen hebt is het weer anders. Als je veel in de bergen fietst zou mijn keuze wellicht weer andersom zijn, vanwege de mogelijkheid om je op je pedalen vast te klikken.

Misschien van beide een paar aanschaffen? Dan heb je al snel een paar droge schoenen op de achterhand.
Volledig lederen schoenen is niet handig voor regenachtige omstandigheden, leer droogt nogal langzaam.
Dan liever een schoen van mesh/nylon met rubberen neus en een Gore-tex voering.
Dag Allemaal,

Schoenen gepast hier en die vond ik te stijf, schoenen gepast daar en die waren te licht of niet stevig genoeg of dit of dat, blijkbaar een moeilijke klant.
Diverse schoenen in leder of ander soepeler materiaal in combinatie met mijn steunzolen het zit soms wel goed maar uiteindelijk de NW Gran Canion besteld, kan dan het klicksysteem gebruiken zoals voorheen.
Staat nog op het programma, dit jaar Ijsland en later nog een keer een retourtje Nordkapp en verder Schotland, Ierland......
Bedankt voor jullie advies.
Mvg,
Roeca