Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Navigatie App Iphone 6 met stembegeleiding - Forum Wereldfietser

Navigatie App Iphone 6 met stembegeleiding

Ik ben op zoek naar een recent uitgebrachte goed werkende navigatie app die
ik op mijn Iphone 6 plus kan zetten met stembegeleiding en GPX files kan downloaden.
Ik wil komende voorjaar naar Spanje fietsen via de Benjaminse route naar Barcelona en dan naar Sevilla.
Wie weet er een goede app.
Dolf
Ik heb zelf geen iphone, heb daardoor ook geen concrete tip qua app.

Maar wel het volgende:

Als je een gpx-bestand hebt van je fietsroute dan zal dat bijna altijd een zgn 'track' zijn. Dat is een heel nauwkeurige stippellijn die precies laat zien waar je moet rijden.

Maar... zien staat niet voor niet vetgedrukt: een track is namelijk een vrij dom ding. Je volgt gewoon het lijntje. Doordat er geen relatie met de kaart is weet de track niet of een bocht naar links gewoon een bocht naar links is danwel een afslag. Hij zal daardoor geen aanwijzing kunnen geven. Laat staan bijv de afstand tot de afslag aangeven.

Het is echter de vraag of je wens tot stembegeleiding ook echt relevant is: op de fiets heb je alle tijd om naar het scherm te kijken en die stem niet nodig. Sterker: het is misschien zelfs zodanig irritant dat je 'm nog voor de grens bereikt te hebben uit zult schakelen.

Daarbij komt dat de iphone misschien niet het ideale device is voor je toepassing; vanwege zaken als accuduur, waterdichtheid, afleesbaarheid. Overweeg wellicht om een 'dedicated' device aan te schaffen. Nieuw hoeft dat niet meer dan 200 euro te kosten; tweedehands nog een stuk minder. En na je trip desnoods verkopen met afschrijving van enkele tientjes.

Bijvoorbeeld een Garmin etrex is een goede optie; met daarin dan de gratis open fiets map geladen. Zie ook de video op http://www.mrgps.nl/routeringsinstellin ... fiets-map/ om te zien hoe je daarop je route kunt voorbereiden.

Als je op die manier werkt krijg je zelfs 'over 200 meter links' op jet scherm (alleen niet gesproken). Lees ook eens rond wat er hier links en rechts al over fietsnavigatie geschreven wordt..

Goede reis alvast!
Volgens mij werkt Osmand inmiddels ook op een Iphone en Osmand beschikt wel degelijk over stemnavigatie. Echter zoals MrGPS ook al zei ziet de app geen verschil tussen een bocht in de weg en een afslag, waardoor hij (bij mij zij) veel overbodige en na een tijdje irritante informatie geeft. Het voordeel van stemnavigatie met beeld uit is dat de batterij veel langer meegaat, nog enorm te verbeteren door oordopjes te gebruiken.
Bert van Sprang schreef:Volgens mij werkt Osmand inmiddels ook op een Iphone
Klopt. Ofschoon dat wat vreemd is, gegeven dat de 'and' in osmand staat voor android ;)

Zie http://osmand.net/blog?id=osmand-ios

Maar... laat onveranderd dat er voor navigatieaanwijzingen een relatie met de kaart gelegd moet worden. En bij een track is dat niet het geval.

Bovendien: bij het type route waar we het hier over hebben is beeld oneindig informatiever dan geluid.

Advies: probeer de verschillende opties tevoren uitgebreid uit, zowel met kleine testritjes als een flinke dagtocht.
Ik ben van de zomer voor het eerst met de fiets op vakantie geweest en wel gelijk naar engeland, de hart van engeland route. Omdat ik allen was vond ik het wel zo veilig om route op papier maar ook in de telefoon te hebben. Met pocket earth en daarin de routes ben ik heel engeland door gekomen zonder zoeken. Gewoon zo instellen dat je het lijntje volgt en ook instellen dat de kaart meedraait zoals in de tomtom. Stem geheel niet gemist. Je bespaart energie door vliegtuigmodus te kiezen en minder verlichting van scherm. Verder had ik hier ook alle campings in staan en kan je ook in de stad heel makkelijk alles vinden zoals geldaautomaten door de zoek dichtbij functie te gebruiken. Energie wekte ik op dmv een opklspbaar zacht 23 watt zonnepaneel achterop de bagage. Dat heeft mij de hele reis voorzien van stroom voor de ipad en iphone. Merk was ravpower
Mijn probleem is dat ik een leesbril nodig heb om op een schermpje te kunnen kijken en ik vind het niet fijn om altijd een leesbril te dragen tijdens het fietsen.
Vooral als het regent is het niet prettig. Daarom mijn vraag om navigatie met stem begeleiding.
Dolf Weda schreef:Mijn probleem is dat ik een leesbril nodig heb om op een schermpje te kunnen kijken
Ik kan natuurlijk niet zien wat jouw ogen zien maar. voor wat het waard is: zodra ik op mijn telefoon de mail willen lezen gaat eveneens altijd de leesbril op. Aflezen van navigatieaanwijzingen gaat, zowel op 'dedicated' als smartphone prima zonder. Zowel doordat die info groter is dan de letters van een mail als omdat het toestel op het stuur toch iets verder weg staat. Advies: probeer het in de praktijk uit.

Neem van me aan: dit soort route puur op gesproken aanwijzingen rijden wordt echt geen genoegen..
Tja dat wordt dan wel moeilijk. Bij mij zit de iphone 5 in een waterdichte hoes op het stuur geklemt. Je kan natuurlijk wel een beetje inzoomen en de route en jouw pijltje een goed contrasterende kleur geven. Ik vond het veel handiger dan de kaart en route lezen. Daar zou je dan ook weer een leesbril voor moeten hebben. Misschien een ipad gebruiken? Wellicht de piad mini. Misschien heel raar maar dat is een stuk groter. Kan ook pocket earth op als er een gps module inzit. Beetje raar natuurlijk, tenzij die garmin dingen wel als een tomtom werken.
Is Mapsme wat voor je? Ben er behoorlijk enthousiast over.
Marco Meijerink schreef:Is Mapsme wat voor je? Ben er behoorlijk enthousiast over.
Wij idem - we werden erop geattendeerd in Cambodia en zelfs de kleinste paadjes staan erop. De kaarten laad je als je online bent en kun je off line raadplegen. Heel vaak vind Douwe off line op zijn smartphone (ja want ik heb er nog geen) routes die nog niet op mijn gps kaart staan. Dit heeft vaak erg mooie pareltjes opgeleverd. Soms ook met een stevige wandeling met de fiets bergop - maar erg de moeite waard.
maps.me gebruikt zover ik weet Openstreetmap data, zie https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Maps.Me

Als maps.me meer paden kent dan de GPS is waarschijnlijk de kaart van de GPS outdated.
Of niet ver genoeg ingezoomd op je Garmin. Kan met name in gebieden met weinig wegen lastig zijn want deze kaarten zijn geoptimaliseerd voor het zeer dichte wegennetwerk van West-Europa.
Het ging om een 'Duitse' Marokko Topo
Mijn ogen doen het ook niet zonder leesbril, maar een gpx-trail volgen gaat prima met de Galileo-app op m'n iPhone SE. Wel heb ik bewust gekozen voor de betaalde versie. Daar kan je zelf de kleur van het spoor kiezen. Ook kies ik voor het eigen vectorkaart formaat van Galileo. Daar staan wel alle wegen op, maar het kaartbeeld is een stuk rustiger dan van Opencyclemaps, vooral in NL omdat alle overige LF-routes er niet opstaan. Zo lukt het navigeren goed zonder bril.