Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Etrex 30x, tips en ervaringen? - Forum Wereldfietser

Etrex 30x, tips en ervaringen?

Na lang wikken en wegen heb ik gekozen voor de Etrex 30x vanwege zijn eenvoud, degelijkheid en geringe stroomverbruik. Ik ga hem hoofdzakelijk gebruiken voor fietstochten in Europa.
Ben al druk aan het inlezen op deze en andere relevante sites.
Krijg echter graag handige gebruikerstips en advies gebaseerd op ervaring.
Tracks gebruiken ipv routes, gaan je batterijen langer mee en als je dat maximaal wilt ook je tracklog uitzetten. Kleur van je track op zwart zetten is meestal het handigste, tenzij de kaart vooral donkergroen is van het bos, dan een lichte kleur instellen.

En Eneloop batterijen zijn een handige keuze.

En natuurlijk de kaarten van Openfietsmap gebruiken, maar dat had je vast al gevonden. :)
Idd tracks gebruiken en geen routes. Als je onderweg bent en je wilt bijvoorbeeld een camping of restaurant zoeken kun je voor een korte afstand een route plannen. Nadeel van een route over een lange afstand is ook dat hij alles opnieuw gaat berekenen zodra je iets van de route afwijkt. Dat kost op dat moment veel tijd.

Ik zou zeggen eerst maar veel oefenen met het ding in de buurt om ervaring op te doen. Ik rij nu ongeveer twee jaar met de Etrex30 en bevalt me prima. Met overdag fietsen doe ik ongeveer twee dagen met 2 AA batterijen. Ben er erg tevreden mee.
Ik neem aan dat je het desbetreffende Waypoint-forum over de Etrx-serie al kent: http://forum.gps.nl/viewforum.php?f=121 ... eee834f80e?
...en niet te vergeten de vele tips die op dit WF forum al over de Etrex 30 (meestal de 'oude' versie) gegeven zijn (en nu vast herhaald zullen worden).
Wellicht heb je ook hier nog iets aan: http://www.mrgps.nl/kennis/garmin-etrex ... tellingen/
De Etrex 30x is de nieuwe versie met pookje, en zonder touchscreen.
Die laat MrGPS toch ook zien? Althans, niet de nieuwste, maar wel die met pookje. Denk dat dat filmpje grotendeels wel bruikbaar is.
Mijn Etrex 30 heeft overigens ook een pookje dus dat is het verschil tussen een 30x en een 30 niet.
Bij Garmin zelf is de info moeilijk (of niet) te achterhalen, Bij een van de webwinkels wel
Verbeteringen ten opzichte van de Etrex 30
Verbeterd display, hogere resolutie
Voorgeladen kaarten, Garmin TopoActive West-Europa
Meer intern geheugen (3.7 GB), voor het laden van meer optionele kaarten
1 tip kan ik je wel meegeven, haal niet de USB-stekker uit het apparaat als deze nog als storage-device (opslagapparaat) is aangesloten. Het is me al een paar keer gebeurd dat alle instellingen en de data gereset wrden, dus ik kon weer op 0 beginnen. Dus netjes het apparaat uitwerpen (in Windows)
Het nieuwere model met touchscreen is de Etrex 35. De Etrex 30x is de gemoderniseerde versie van de Etrex 30, dus met pookje, en een vermoedelijk langere batterijduur dan de Etrex 35 (touchscreens gebruiken meer). Hoe de batterijduur van de Etrrex 30 x met helderder scherm zich verhoudt tot die van de Etrex30 weet ik niet.
1 tip kan ik je wel meegeven, haal niet de USB-stekker uit het apparaat als deze nog als storage-device (opslagapparaat) is aangesloten. Het is me al een paar keer gebeurd dat alle instellingen en de data gereset wrden, dus ik kon weer op 0 beginnen. Dus netjes het apparaat uitwerpen (in Windows)
Kan ook goed gaan, ik sluit nooit USB devices vlgs de windows regels af en alles blijft gewoon lopen, ook de eTrex 30x hier.
Hoe de batterijduur van de Etrrex 30 x met helderder scherm zich verhoudt tot die van de Etrex30 weet ik niet.
Naar mijn idee hetzelfde, met de eerder genoemde eneloops bij zomerse temperaturen en een track volgend, zelfs net 5 (fiets)dagen!

De interne kaart meegeleverd vind ik geen meerwaarde. Die kaart kan je natuurlijk makkelijk zelf ergens vandaan sjorsen. Bovendien af fabriek stond deze geïnstalleerd op het interne geheugendeel, was even een gedoetje om die kaart op een los geheugenkaartje te krijgen. (Omdat het interne geheugen met de kaart meteen vol stond en de current track opgeslagen wordt op dit deel).
Dat paste op enig moment niet meer, onderweg zijnde, en dat was jammer want ik had het lollig gevonden de complete echt gereden (offroad) track eenmaal thuis op de pc nog eens na te kunnen kijken.
En dit alles merk je pas thuis want er komt geen jengel dat het geheugen vol is. De boel wordt overschreven met wat er als laatste bijkwam, gedurende 2 weken fietsvakantie.
Het gaat met andere USB-apparaten ook altijd goed, alleen die Garmin's waarvan ik er inmiddels 3 verschillende types heb gehad is het me nu zo vaak gebeurd dat ik dit probeer te voorkomen, een gewaarschuwd mens en ezels enzo. :oops:
Ik liet op onze lange reis de tripcomputer doorlopen zodat die de cumulatieven aangaf. Helaas werd na 80.000 hoogtemeters de totale stijging gereset. Dat was wel jammer.... Verder geen klachten.

http://vandeketting.nl
Ik vroeg me af.
Ik zet op mijn Etrex 30x vaak routes uit van max. 30-40 km, zodat als ik onderweg van de route afwijk, hij het makkelijk weer kan oppikken, anders duurt het opvallend langer of gaat hij weigeren bv. Voor de zekerheid zet ik dan ook altijd een aantal Waypoints uit, zodat, mocht er een route niet soepel lopen ik naar het eerstvolgende Waypoint navigeer om de (volgende) route van 30-40 km weer te kunnen starten.


Als ik een tocht doe van 2000 km zou ik die dan in stukjes van 35 km bv. verdelen met een extra opslagkaartje.

Ik ben nu echter aan het testen, als ik maar genoeg waypoints heb, zou ik terplekke gewoon van waypoint naar waypoint kunnen navigeren en hoef ik al die routes niet op te slaan op de gps, wat natuurlijk veel meer ruimte inneemt dan alleen maar waypoints,



ik test nu op de computer in basecamp, de stukjes tussen de waypoints of ze dan precies op de route lopen die ik heb uitgezet. Soms heb je dan bv. maar 5 km tussen twee WP's, soms ook gewoon 20-30km omdat er maar één mogelijke (berg)weg is.
Maar ik vroeg me af, is de weg die basecamp op de computer kiest tussen twee waypoints, hetzelfde in de praktijk, of zou hij in de praktijk bv. een andere weg kiezen,

zo ja, dan moet ik voor de zekerheid toch al die routes installeren of meer WP's plaatsen zodat onderweg zeker de weg word gekozen die ik gepland heb.

Ik hoop dat het duidelijk is wat mijn vraag is, misschien hebben mensen er ervaring mee of plannen ook een lange route (alleen) maar via WP om ruimte op je opslag te besparen en te voorkomen dat je apparaat daardoor vastloopt of trager reageert.
Goede vraag, zoiets heb ik nooit uitgeprobeerd. Wat waarschijnlijk zeer bevorderlijk voor een goed resultaat is dat je in Basecamp de zelfde versie v d kaart gebruikt als de kaart op je handheld (iig bij gebruik Openfietsmap)
Mijn eTrex20x routeert niet op dezelfde manier als Basecamp. De eTrex heeft ook minder routeringscategoriën (wandelen, fietsen, ...) dan Basecamp (fietsen, tourfietsen, ...). Als je identiek dezelfde kaart gebruikt op de computer en eTrex is de route initiëel identiek tot de eTrex om één of andere reden de route herberekend, dan heb je er het raden naar wat zij gaat doen. Ik maak liever tracks of sporen, die blijven altijd hetzelfde.
Ik heb mijn 30x sinds vorig jaar. Ik heb het een paar keer geprobeerd dat route laten berekenen door de etrex. Drama. Op dit forum gevraagd bleek de tekenkracht inderdaad beperkt. Ik hou het op tracks. Als ik de track kwijt ben kijk ik wel op de kaart op het schermpje.
Bedankt voor de reacties, ik denk idd. als de kaart op de gps precies hetzelfde is, dat het wel kan, of de waypoints zo dicht bij elkaar zetten en dat uitproberen op pc zoals ik nu ook doe en er dan vanuit gaan dat hij dat in de praktijk ook zo doet.

ik merk in NL, als ik echt veel zandwegen meepak is een uitgezette route natuurlijk fijn, op langere routes met bagage pak ik niet zoveel zandwegen mee en zal hij bij voldoende waypoints ook de route kiezen die ik werkelijk gepland heb, verwacht ik. Vooral voor korte stukje wordt een route naar een waypoint best snel uitgezet vind ik op de etrex30x, dus ik dacht, misschien kan ik dat ook doen en scheelt dat veel opslag en reageert hij sneller.

Ik zal nog eens kijken wat ik doe, maar waarschijnlijk alles in de etrex30x zetten zowel route als waypoints en onderweg dan maar gewoon proberen of het ook makkelijk van wp naar wp gaat en hoe hij de route dan oppakt en of dat evt. anders is dan zoals hij op de pc de route maakte, kijken wat makkelijker, sneller is uiteindelijk. :)
fud0 schreef:Voor de zekerheid zet ik dan ook altijd een aantal Waypoints uit, zodat, mocht er een route niet soepel lopen ik naar het eerstvolgende Waypoint navigeer om de (volgende) route van 30-40 km weer te kunnen starten.
Dat is vrijwel de manier waar ik ook op uit ben gekomen. In mijn ervaring routeren Basecamp en Etrex niet hetzelfde, ook niet als je dezelfde kaart gebruikt. Daarom maak ik tracks die je gewoon kunt volgen dus, en om de zoveel km (20-50) een waypoint. Ook maak ik de tracks niet te lang (meestal 100km) zodat de hele boel over meerdere bestanden wordt verdeeld, het is mij ook al gebeurd dat een bestand opeens niet leesbaar bleek te zijn.
Mocht er opeens en andere route noodzakelijk zijn, dan heb je altijd een niet al te ver waypoint waar je de oorspronkelijk uitgezette route weer kan oppakken, en je ben ook nooit opeens de hele route kwijt, hooguit die 100km. Werkt voor mij prima op die manier, overigens met eTrex 30, niet de x, maar ik denk niet dat dat veel verschil zal maken. Ik geloof dat ik een extra kaartje van 16Gb erin heb zitten, kun je wel heel veel op kwijt hoor, volgens mij heel Europa.
@fud0: Je kan eerder welke route in Basecamp omzetten naar een track (of spoor in het Nederlands): klik rechts op de route -> kies "Create track from route". Tracks worden door de GPS nooit veranderd of herberekend, het zijn immers op zich maar een verzameling puntjes, maar je kan wel mooi een track volgen op je scherm, of terug naar een track toe rijden moest je even een omweg willen maken. Dit werkt veel bedrijfzekerder dan routes, al dan niet met een grote verzameling way-points.