Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Etrex 30x, tips en ervaringen? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Etrex 30x, tips en ervaringen?

Ik heb toen ik mijn 30x vorig jaar kocht veel erover gelezen en een 16GB-kaartje (Sandisk Ultra 16GB, HC1, (10), A1) gekocht, dat toen het kleinste kaartje was dat nog standaard verkrijgbaar was, omdat ik las dat de Etrex bepaalde grotere/modernere kaarten niet zou accepteren.
Het gebeurt bij veel apparaten namelijk dat ze door de tijd worden ingehaald en goed verkrijgbare kaarten niet meer werken in het apparaat, en de Etrex is al best wel oud qua ontwikkelingsstatus.
Ik weet niet precies meer wat de goede raad was, maar misschien iets om rekening mee te houden.
En inderdaad: er is geen reden om kaartjes te kopen van een minder merk dan een topmerk.
Ik moest het even opzoeken, ik heb deze kaart vorig jaar besteld.
https://www.coolblue.nl/product/793070/ ... apter.html

Aan te raden is dus om hier een kleinere voor te kopen?
Ik weet het niet zeker genoeg om je dat te adviseren. Wel is 16 euro alweer flink aan de prijs voor die kaart, ze zijn weer een flink stuk goedkoper geworden.
Samsung Evo's zijn iets goedkoper in vgl met de Sandisks (~€10 voor 32Gb) en ook goed. Let er wel op dat ze FAT32 geformatteerd zijn, exFAT kan de Garmin niet lezen.
Sinds kort krijg ik de routes die ik heb uitgezet in Basecamp en de waypoints niet meer in de Etrex 30x.
Op de pc staat als ik op interne opslag klik, dat het op de gps moeten staan, maar als ik de gps (etrex) aanzet is er dus niets over gezet.
Ik heb gps updates gedaan bij de gps, batterijen eruit gehaald, maar dat helpt allemaal niet, iemand enig idee waar ik het in moet zoeken? Updates ook mogelijk/nodig voor basecamp zelf wellicht?
Misschien een proberen met een microSD kaartje, kijken of dat werkt.
Ik maak zelf eigenlijk geen gebruik van het interne geheugen maar altijd van een extern geheugenkaartje. Dit heeft als voordeel als ik ergens in europa het apparaat om zeep help dan kan ik een nieuw apparaat kopen en het kaartje overprikken.

Verder bedenk ik me nog als je in de settings bij "USB mode" kies voor "mass storage device" dan kan je geloof ik gewoon de bestanden op het apparaat benaderen kan je dan de bestanden zien? En als je ze terugkopieerd naar je computer kan je ze dan openen in Basecamp?

Mijn gevoel zegt me dat er behoorlijk wat verschil is in SD kaartjes en als een kaartje duurder is dan zal er ook wel verschil zijn. Voor mijn werk binnen de industriele automatisering gebruiken we "industrial SD cards" in onze systemen. Deze kaartjes zijn minder gevoelig voor corruptie maar deze zijn ook erg prijzig.
Voordat je een Setup - Reset - Reset all Settings doet: pak eens een route die je wel succesvol gebruikt hebt. Krijg je die wél op het apparaat?
Zie je wel je oude routes en waypoints die nog op het kaartje staan?
Het klnkt als de verkeerde map gebruikt of de mapnaam veranderd. Misschien de map opnieuw aanmaken of desnoods het kaartje formatteren. Probeer een ander kaartje.
Daarna wacht op meer reacties hier.
Nou ik gebruik geen micro sd als het even niet nodig is, dan wordt hij trager? in mijn beleving, dus dat maar even erin gehad, wil hem gebruiken voor een fietsvakantie bv.
ik heb nu iig een oplossing, ik maak een submap aan met alle informatie voor die éne route en dan komt het iig WEL op de gps te staan, dmv menu 'toestel' en dan optie verzenden naar..

maar als ik het één voor één doe in de map zelf, werkt het dus niet meer.. moet nog onderzoeken waar het ém dit in zit, iig kan ik dit weekend hem gebruiken,
ik heb hem bij futurumshop gekocht met verzekering voor hulp als ik er niet uitkom,
maar wil nog wat proberen of het echt niet lukt en ik dan ook weet wat ik dan ook precies moet vragen,
ik heb idd. usb-massaopslag gekozen en daar werkte het altijd op en nu dus ook maar in een andere manier van verzenden,

als het een evt. een issue blijkt te zijn, wat de moeite waard is om te vermelden, waar evt. meer mensen wat aan zouden kunnen hebben, zal ik het laten weten. Voor nu bedankt :)
Nou bij deze :oops: ik denk idd. dat het toch te maken heeft met te vol geheugen, wat hier ook in de reacties geopperd werd, wellicht door de updates mettertijd, denk ik. Het viel me nu iig op dat het intern geheugen behoorlijk vol was, ondanks dat ik alle route gegevens ed. gewist had. In het begin dat ik hem had kon ik probleemloos een aantal routes van 30-40 km plus wat waypoints installeren, nu niet meer kennelijk, dat was denk ik dus het probleem.
Dus na installatie micro sd ging het iig wel (weer) zonder problemen, dus bij deze, ik ben iig blij dat het toch deze simpele oplossing blijkt te zijn. :)
Ik heb zelf inmiddels best wel een hekel aan de Etrex 30. Niet alleen vanwege het slecht afleesbare scherm, de stomme kleur van het tracklijntje, de langzaam reagerende en verouderde software, en de bugs, maar vooral omdat ik steeds slechter van dichtbij zie. Dat kleine Etrex-scherm is met offroad in bossen rijden voor mij niet meer te doen.

Ik heb op Amazon voor 15 euro een handige rubberen telefoonhouder gekocht, heb daar een 4 jaar oude LG G4 in gedaan die ik van alle apps behalve Locus Pro en Google Drive heb ontdaan, en heb nu een heerlijk groot, goed afleesbaar scherm op de MTB. Met een beetje verstandig gebruik kan ik er een dagdeel mee fietsen (en met compacte 5000mA powerbank erbij makkelijk een dag).

De Etrex ga ik alleen nog maar voor meerdaagse tochten gebruiken.
willem.m schreef:
do 11 apr, 2019 11:18
de stomme kleur van het tracklijntje,
Nou, zeg dat wel. Dat paars lijkt voor mijn, ook slechter wordende, ogen veel te veel op het rood van sommige wegen. Ik kan het soms zo slecht zien dat ik maar een willekeurige keuze maak en dan goed naar het aantal nog af te leggen km kijk of het wel af blijft lopen. Het is echt een gemiste kans dat je dat kleurtje niet zelf kunt kiezen.
Volgens mij bedoelen jullie het paars/magenta routelijntje, de trackkleur kan je wel degelijk instellen.
En als je een route volgt zou je de kaartorientatie ook in automodus modus kunnen zetten zodat de routelijn beter zichtbaar is.
Ik zet de kleur van de track die ik volg altijd op zwart dus kan ik die goed zien. Die lichtgekleurde lijntjes zijn zeker in een "drukke kaart" niet goed te zien.

Gewoon in de trackmanager kan je de kleur selecteren.

Bedoelen jullie het "broodkruimelspoor" dus je afgelegde weg?

Ow zoals de tovenaar aangeeft zal het de routelijn zijn die je aanzet als je actieve navigatie gebruikt. Daarvan weet ik het eigenlijk niet.
De tovenaar schreef:
do 11 apr, 2019 13:16
Volgens mij bedoelen jullie het paars/magenta routelijntje, de trackkleur kan je wel degelijk instellen.
Ik kan de kleur van de track inderdaad instellen, bijvoorbeeld op geel, via <Stel in> en <Sporen>. Maar als ik op het kaartscherm terugkeer, is dat lijntje toch echt paars. Dat probleem was er al met de Etrex 30, en ook met de Etrex 30x.

Wat doe ik verkeerd?
Degene die het bij mij kan fixen krijgt van mij drie plusjes.
Volgens mij moet je de kleur die jij bedoelt instellen bij het maken van de gpx, in Basecamp bv, toch?
Je opent een ergens anders gemaakte gpx met basecamp, gaat naar het properties venster en daar staat rechtsbovenin een aan te vinken kleurvakje. Dan weer exporteren.
Volgens mij ligt het niet aan jou maar aan je toestel. Misschien werkt een harde reset?
https://support.garmin.com/nl-NL/?faq=Y ... k1aNJzXzZ9

Of druk je misschien op GA dan wordt het een route en kan je de kleur niet veranderen? Zie https://forums.garmin.com/forum/into-sp ... ing/54789-
De tovenaar schreef:
do 11 apr, 2019 16:16
Of druk je misschien op GA dan wordt het een route en kan je de kleur niet veranderen? Zie https://forums.garmin.com/forum/into-sp ... ing/54789-
Ja natuurlijk druk ik op GA. Doe ik dat niet, dan blijven er balken boven (de trackinfo) en onder (Ga) in beeld, en dat is een reductie van 1/3 van het toch al kleine scherm.

Misschien begrijp ik iets niet. Het is al lang geleden dat ik op school zat, misschien is dat het.
Leon schreef:
do 11 apr, 2019 16:03
Volgens mij moet je de kleur die jij bedoelt instellen bij het maken van de gpx, in Basecamp bv, toch?
Je opent een ergens anders gemaakte gpx met basecamp, gaat naar het properties venster en daar staat rechtsbovenin een aan te vinken kleurvakje. Dan weer exporteren.
Het gaat inderdaad ook met tracks in basecamp daar heb ik het ook wel eens gedaan. Het veranderen van kleur kan gewoon op het toestel in de trackmanager.
You can change the color of a track to improve the view on the map or compare it to another track.

Select Track Manager.
Select a track.
Select Color.
Select a color.
egopro schreef:
do 11 apr, 2019 16:31
Leon schreef:
do 11 apr, 2019 16:03
Volgens mij moet je de kleur die jij bedoelt instellen bij het maken van de gpx, in Basecamp bv, toch?
Je opent een ergens anders gemaakte gpx met basecamp, gaat naar het properties venster en daar staat rechtsbovenin een aan te vinken kleurvakje. Dan weer exporteren.
Het gaat inderdaad ook met tracks in basecamp daar heb ik het ook wel eens gedaan. Het veranderen van kleur kan gewoon op het toestel in de trackmanager.
http://www.aukadia.net/gps/lwg_12.htm

Maar volgens de manual is het trouwens in Setup > Tracks pagina 33 2e aandachtspuntje:
https://static.garmincdn.com/pumac/eTre ... _OM_EN.pdf
Of in het nederlands:
http://static.garmin.com/pumac/eTrex_10-20-30_OM_NL.pdf

Nu ben ik in de war, maar het kan zeker. Iemand een etrex bij de hand?
Ik heb een Etrex bij de hand, maar die optie volgens de manual werkt niet.

De optie van Leon kan ik uitproberen. Al werk ik meestal met eigen tracks. Ik maak die zelf vaak geel op het Basecampscherm, en kan me niet herinneren dat-ie dan ook geel op mijn Etrex kwam.

Hoe dan ook vind ik het wel omslachtig :shock:

Ik neig er steeds meer naar om de Etrex te gebruiken om mee over te gooien. Zonder batterijen erin, want dat is zonde.
Sorry bovenstaande bericht nog even een poetsbeurt gegeven. Hou vol Willem.M het is echt wel een leuk speeltje met helaas een stijle leercurve.