Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Etrex 30x, tips en ervaringen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Etrex 30x, tips en ervaringen?

bdr schreef:
zo 27 jan, 2019 19:44
@fud0: Je kan eerder welke route in Basecamp omzetten naar een track (of spoor in het Nederlands): klik rechts op de route -> kies "Create track from route". Tracks worden door de GPS nooit veranderd of herberekend, het zijn immers op zich maar een verzameling puntjes, maar je kan wel mooi een track volgen op je scherm, of terug naar een track toe rijden moest je even een omweg willen maken. Dit werkt veel bedrijfzekerder dan routes, al dan niet met een grote verzameling way-points.
Ok dank bdr, dat doe ik ook denk ik zoals jij het bedoelt, ik bedoelde met routes dan track,
voor de zekerheid voeg ik dan waypoints toe, maar bij het plaasten van de waypoints bedacht ik me, als ik genoeg waypoints plaats en check of ze over de uitgezette track(s) lopen op de pc, kan het in de praktijk ook zo gaan en hoef ik de tracks niet over te zetten op gps maar heb ik voldoende aan de waypoints. maar ik doe voor de zekerheid dan tracks en waypoints, ik kom dan uit op bijna 60 tracks van 20-40 km en 100- 120 waypoint voor 1900 km, een ander zal met minder tracks doen, maar ik vind tracks van 30 km fijn fietsen, dan reageert de gps sneller in mijn beleving.
Wim schreef:
ma 02 jan, 2017 14:44
Hoe de batterijduur van de Etrrex 30 x met helderder scherm zich verhoudt tot die van de Etrex30 weet ik niet.
Ik heb op dit moment op Etrrex 30x te leen dus heb ik maar eens wat stroommetingen gedaan.

Bij een spanning van 2,7 Volt zie ik:
  • basisgebruik 55 mA (geen verlichting)
  • 3 tikjes naar rechts 60 mA (voor mij genoeg bij duisternis)
  • halverwege 80 mA
  • voluit 140 mA
De metingen zijn niet al te nauwkeurig, het stroomgebruik varieert en ik zie alleen veelvouden van 10 mA, 55 mA betekend dus dat de meter voornamelijk tussen de 50 en 60 mA heen en weer ging.

60 mA bij 2200 mAh oplaadbare batterijen zou 36,7 uur betekenen.
Ik ben er op uitgekomen dat ik de 30x zonder de verlichting vol aan niet te gebruiken vind. Ik fiets voornamelijk in de zomer of bij zonnig weer. In de volle zon lukt het dan wel, maar ik woon in een streek met bossen, die ik graag opzoek. Dan zie ik zonder verlichting niks op het scherm, ook niet als ik in de schaduw van een boompje sta en ook niet in de zomer want dan heb ik een zonnebril op.
Ik merk dat het apparaat langer werkt als ik het op de tafel laat liggen dan wanneer ik fiets. Heb je ook stroommetingen gedaan in beweging?
Ja, de metingen zijn gedaan met de eTrex 30x in rust, tijdens het opstarten en het zoeken naar de huidige locatie is het gebruik hoger, maar hoger dan 100 mA zonder het scherm aan zag ik niet.

De (huidige) meetopstelling is niet echt makkelijk mee te nemen op de fiets:

Afbeelding

Het is me opgevallen dat ik het scherm van de 30x zonder verlichting donker vindt dan van de 35 Touch.

Het scherm op vol heb ik nooit, halverwege of lager voldoet voor mij.
De etrex 30x is voor mij van alle navigatiemanieren (smartphone, boekjes, compas ...) ondanks enkele duidelijke tekortkomingen mijn favoriete manier van navigeren. De stevigheid, de eenvoud van het concept (volg het lijntje), het in vergelijking met andere apparaten minimale verbruik van de (AA!!!) batterijen, ...

Enkele tips:
- werk met GPX tracks (ik maak de mijne op http://brouter.de/brouter-web/). Daardoor heb je nooit last van 'handige' automatische route herberekenaars (AAARGH)
- hou de tracks beperkt tot 10.000 punten (dat ligt meestal rond de 200km), daarboven wordt ie traag, vooral bij het inladen.
- bewaar je tracks op een extern kaartje. Bij bewaren op het interne geheugen heb ik al wel eens meegemaakt dat ik ineens alles kwijt was.
- Verwijderen overbodige tracks van het geheugen. Des te meer tracks e.d. in het geheugen staan, des te trager de opstart

Los daarvan: Vind ik zeer leuk om in te laden: http://www.archiescampings.eu/. Je volgt gewoon je track, en als je een camping zoekt zoom je even uit en rij je naar het dichtsbijzijnde vlaggetje.
Ik heb ook sinds kort ook zo'n 30x maar we zijn nog niet vrienden. Grootste voordeel voor mij is dat er veel groter tracks in kunnen. Dat gezeik met max. 500punten en verkeerd rijden in bos omdat mijn track zo slecht was met 500punten op 80-100km was ik helemaal klaar mee.

Maar, als ik hem voed met mijn naaf dynamo gaat hij piepen als ik niet snel genoeg fiets en ik moet binnen 30 seconden beslissen of ik over wil naar de accu anders gaat hij van zelf uit. Bij mijn oude etrex legend was er een optie dat hij gewoon over op zijn accu ging zonder te piepen. Die optie kan ik niet vinden in de 30x.

Heeft iemand tips of een oplossing dat ik niet zie? Alvast bedankt.
Ik weet niet of er een specifieke oplossing is voor de 30x, dit gedrag gaat helaas op voor bijna alle Garmins. Een bufferaccu is dan een oplossing (weet niet wat voor converter je tussen je naafdynamo hebt hangen?).
Ik vind ooit dat de eTrex serie een stijle leercurve heeft. Onderhand ben ik er zo aan gewend dat ik er mee kan lezen en schrijven. Ik heb op mijn site wat info en tips gezet.

https://wijzijnfietsen.wordpress.com/mijn-garmin-tips/
egopro schreef:
wo 13 feb, 2019 18:57
Ik vind ooit dat de eTrex serie een stijle leercurve heeft. Onderhand ben ik er zo aan gewend dat ik er mee kan lezen en schrijven. Ik heb op mijn site wat info en tips gezet.

https://wijzijnfietsen.wordpress.com/mijn-garmin-tips/
Garmin Etrex heeft inderdaad geen steil 8)
Ik gebruik al jaren de e-werk als omvormer. En met mijn etrex Hcx ging dat perfect en zonder gezeur :)

Sinds gisteren probeer ik een Nitecore F2 te gebruiken als buffer/powerbank. Leek me een mooi oplossing. Alleen nu blijkt dat hij de eerst 500mA gebruikt om de batterijen te laden en wat er over is gaat naar je gps etc. Dit betekend dat de gps al moeilijk gaat doen onder 20km/h. Voor mijn reis in Oman volgende week is dat niet een grote punt maar andere tripjes wel.

Vandaag weer gewoon de e-werk rechtstreeks op de gps gezet en dat gaat prima boven de 5km/h. Dus, we blijven lekker bezig. Over morgen kijken hoe het gaat als de batterijen van de F2 vol zijn. Beetje jammer dat een nieuwer gps tocht zo'n simple optie mist. Het had zo mooi kunnen zijn :twisted:
egopro schreef:
wo 13 feb, 2019 18:57
Ik vind ooit dat de eTrex serie een stijle leercurve heeft. Onderhand ben ik er zo aan gewend dat ik er mee kan lezen en schrijven. Ik heb op mijn site wat info en tips gezet.

https://wijzijnfietsen.wordpress.com/mijn-garmin-tips/
Als antwoord op je vraag (is het mogelijk om vanaf een iPhone met een lighting card reader GPX bestanden op het SD kaartje van de Garmin te zetten? Dit zou mij heel goed uitkomen om tijdens de reis nieuwe routes toe te kunnen voegen): met deze card-reader (http://www.photofast.com/home/products/ ... s/cr-8800/) en bijhorende app zou dat moeten gaan. Is niet zo lang geleden elders op het forum besproken, al kan ik het draadje niet direct terugvinden. Ik heb de reader onlangs gekocht en je kan er alvast de hele structuur van de garmin SD card mee zien. Ik heb nog niet geprobeerd er een track op te schrijven.
Wil je dit voor me testen? Ik ben heel benieuwd!
Ik heb een Photofast geheugenkaart reader gekregen voor kerst, maar dan dit model:
http://www.photofast.com/home/products/ ... k-ireader/

USB-A aan de ene kant en Lightning aan de andere kant. Het werkt inderdaad met de speciale software die erbij hoort. Ik kan lezen van en schrijven naar een MicroSD-kaartje met mijn iPad. Ik heb een track gedownload van de routeplanner van de Fietsersbond en die op het kaartje gezet, mijn GPS gaf de track probleemloos weer. De software heeft wel veel toeters en bellen.
egopro schreef:
wo 13 feb, 2019 18:57
Ik vind ooit dat de eTrex serie een stijle leercurve heeft. Onderhand ben ik er zo aan gewend dat ik er mee kan lezen en schrijven. Ik heb op mijn site wat info en tips gezet.

https://wijzijnfietsen.wordpress.com/mijn-garmin-tips/
Ik las op uw website dat een kaart ook weleens kan vastlopen.
Is het hierom handig om je reis in twee verschillende mappen op de kaart te plaatsen?
Ik las op uw website dat een kaart ook weleens kan vastlopen.
Is het hierom handig om je reis in twee verschillende mappen op de kaart te plaatsen?
Ja, dat is een handige tip. Alleen niet in verschillende mappen, maar op een ander micro sd kaartje een andere reservekaart (bv de OFM met als backup de standaard OSM kaart, Freizeitkarte oid). Soms loopt nl de ene kaart vast terwijl je daar geen last van hebt met een andere. En eerst thuis alles goed uittesten voordat je op pad gaat!
PS
Wb https://wijzijnfietsen.wordpress.com/mijn-garmin-tips/
De kaarten horen niet in de folder garmin/maps maar in garmin
@Tovenaar: mm dat lijkt te kloppen, maar ik ben overtuigd dat ik ze in \MAPS heb gezet, misschien dat de GARMIN ook de sub folders leest? Ik ga het even controleren.

@Wouter: als ik nu weer voor langere tijd zou gaan reizen (en ik zou geen laptop meenemen) dan zou ik een tweede microSD card meenemen met dezelfde data erop en ik zou een backup van de SD card "in the cloud" plaatsen. Kleine moeite en het kan een lifesaver zijn. Maar met het nieuws van Frank (zie hieronder en hierboven)

@Frank: thanks voor het proberen, ik denk dat ik ga er één bestellen dit is wel een fantastiche mogelijkheid, dat zou het laatste nadeel van een lossen handheld oplossen.
egopro schreef:
do 14 feb, 2019 08:59
@Tovenaar: mm dat lijkt te kloppen, maar ik ben overtuigd dat ik ze in \MAPS heb gezet, misschien dat de GARMIN ook de sub folders leest? Ik ga het even controleren.
Zou mij verbazen, Voor auto modellen als de nüvi kan maps kloppen, maar niet voor de Etrex.
Hoe groot is de kans dat een kaart vast kan lopen?
De kans ik niet heel groot hoor, ik gebruik de GPS al jaren op het stuur van mijn fiets en tijdens het geocachen. Ik heb er nooit problemen mee gehad. Afgelopen jaar zijn wij 3 maanden gaan fietsen en heb ik voor het eerst dit soort problemen meegemaakt. Ik denk niet dat je je erg druk hierover hoeft te maken.

Ik kan me voorstellen dat een AliExpress kaartje eerder de geest geeft dan een goede sd card van een gerenomeerd merk.