Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Recente ervaringen met Dazer? - Forum Wereldfietser

Recente ervaringen met Dazer?

Beste fietsvrienden :-),

Zijn er mensen die recente ervaringen hebben met het gebruik van de Dazer II?

Mijn vriendin en ik overwegen om er eentje aan te schaffen. We zijn van Nederland naar Athene gefietst en hebben vanaf Griekenland een paar mindere ervaringen gehad met honden. Meestal werkte afstappen en kalm doorlopen wel goed. Maar toch fijn om iets extra's te hebben lijkt mij.

In maart gaan we onze trip vervolgen vanuit Turkije richting China.

Laat me weten als je de Dazer hebt gebuikt in bijvoorbeeld Turkije, en wat je ervaringen zijn.

een ps. met andere tips over de route die we gaan doen zijn altijd welkom ;-).

Bedankt!

Ruben

http://www.polarsteps.com/juulenruben
Waarom zouden de ervaringen recent moeten zijn? Zijn er verse Dazers gebakken?

De oude ervaringen zijn altijd sterk wisselend. Sommige honden zijn bang, sommigen verbaasd, sommigen doof, sommigen Oostindisch doof en soms lijken Dazers gewoon niet te werken.
Je hebt type I en II, ik heb alleen ervaring met Dazer I.
Of die werkt of niet, als je zo'n ding op zak hebt ben je minder bang en dat schijnen ze te ruiken, waardoor ze bij voorbaat al geen interesse meer hebben. :) Je heb natuurlijk ook honden die daar ongevoelig voor zijn, dan helpt alleen een stok of stenen gooien.
Mijn ervaring is dat het zeker wel werkt (niet altijd)
Truc is zo lang mogelijk wachten, dan is het effect het grootst
Als je er toch een wilt aanschaffen, kijk dan ook eens op aliexpress, voor een tiende van de prijs heb je er vrijwel identieke. De originele Dazer lijkt me een simpel stukje electronica en behoorlijk overpriced.
Ben het met de Tovenaar eens.
De Dazer is vrij duur, voor wat het voorstelt.
Of die werkt??
Ja, wij hebben alleen maar positieve ervaringen mee in bijv Thailand (niet in Turkije), waar de honden soms behoorlijk terratoriaal zijn.
Op korte afstand zijn de reacties soms verbazend, hond tolt om zijn as en vlucht.
Maar je voelt je inderdaad ook zekerder met een Dazer bij de hand.
BTW wij hebben er nu beide een aan ons stuur hangen. In het verleden spurtte mijn man wel eens weg, mét Dazer, en liet mij met hond achter :cry:
Afgelopen februari heb ik de Dazer II meegenomen voor een fietsreis door Thailand. Heb 'm niet echt nodig gehad om agressieve honden van me af te houden, maar heb 'm wel af en toe getest op nietsvermoedende op de weg slapende of lopende honden. Vrijwel alle honden reageerden er op door op te springen of weg te lopen. Dat gaf mij voldoende vertrouwen dat het ook bij minder vriendelijke ontmoetingen gaat werken.
Heb ook een Dazer II, naar mijn idee werkt het wel, maar toch heb ik hem op de fiets nog nooit gebruikt; vrijwel altijd stuit ik plots, onverwacht en in het voorbij gaan op een loslopende en/of agressieve hond, en dan ben ik alweer verder voordat ik me heb herinnerd waar ik de Dazer ook alweer had verstopt.
Tot nu toe is dat zo gegaan, ik kan me voorstellen dat het helling op temidden van een roedel beestjes anders is.
Tot nu toe ben ik 1 keer gebeten door een hond; dat was toen ik de weg vroeg aan een oudere Franse dame die haar keffertje uit liet, na enige tijd broedend kijken vloog ie me ineens aan.
Ik had mijn Dazzer bij zowel op fietsreis naar Griekenland als naar Turkije. Af en toe werkt hij wel, maar je heel agressief opstellen en zelf heel luid schreeuwen helpt meestal beter.
Wanneer je zelf op de vlucht slaat helpt ook je Dazzer niet meer ; een vluchtende prooi is reuze interessant voor iets of wat herdershond.
Als je in Turkije met het 'kangal'-ras te maken krijgt werkt sowieso niets meer, en hoe verder naar het Oosten van Turkije hoe agressiever die worden.
Ervaringen van 3 jaar Dazer II: oude/oudere honden horen het niet, hun gehoor gaat net als bij ons achteruit. Jonge honden schrikken en worden angstig. En sommige jongere honden komen er zelfs nieuwsgierig naar kijken/ruiken. Effect valt eigenlijk flink tegen en het formaat is erg onhandig groot.
Ik ben nooit bang geweest voor honden, tot het moment dat ik in Ierland tegenover een roedel honden kwam te staan. Om te voorkomen te worden achterna gejaagd stapte ik af om heel rustig verder te lopen. Daarop reageerde de leider stil te gaan staan. De roedelleider hield vol en kwam met zijn gevolg met iedere stap die ik deed iets dichter bij met zijn vervaarlijke tanden. Elke beweging om weer op te stappen werd beantwoord met grommen. Geen angst tonen dacht ik, rustig blijven tot ik ver genoeg was verwijderd van z'n terratorium en de leider mij een vrijgeleide zou bieden te vertrekken.
De angst zat er flink in, dus een dazer gekocht op de beurs. Na een paar jaar weer verkocht. Waarom: gewoon omdat ik, wellicht mede dankzij de dazer, mijn angst heb overwonnen.
Maar het is zeker niet gezellig.
Als ik naar de youtube reviews kijk van de Chinese Dazers van 4 euro doen die dingen het net zo goed als de mijne van 40 euro. Het effect zit 'm idd vooral tussen de oren van de gebruiker. En voor het geld hoef je het dus niet te laten.
Wij hadden 'm mee naar Chili. Met weinig straathonden/boerderijhonden-ervaring was ik er toen erg blij mee: als er een hond blaffend op ons afrende, sprong ik in de houding, arm vooruit gewapend met de Dazer en stonden ze meteen stokstijf stil. Maar gaandeweg de reis kwamen we erachter dat niet zozeer de Dazer leek te werken alswel onze eigen assertiviteit (vooral die van mijn man dan ;-)).

Nu neem ik 'm nooit meer mee. We pakken nu meteen een steen (of als die er niet zijn: een bidon, of iets anders dat je voor het grijpen hebt) en dreigen daarmee te gooien. En draaien ons meteen richting hond, uiteindelijk ben je toch groter dan hij en de meeste honden lopen ook liever geen persoonlijk risico.

Boerderij- en straathonden staan op de meeste plekken op deze wereldbol onderaan de sociale ladder en druipen bij de minste dreiging om een steen op hun kop te krijgen af - wijs geworden door schade en schande. Wel zielig maar minder zielig dan dat jezelf gewond raakt ;-). Bovendien is dreigen meestal afdoende. Dus ik zou m'n geld nu aan iets anders nuttigs besteden!