Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke fietsnavigatie? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Welke fietsnavigatie?

Bedenk nog even dit: een touchscreen is vaak (maar niet in de regen) wat makkelijker, maar is wat minder helder en scherp in de zon, en gebruikt meer stroom, vooral als het scherm groot is. Wat voor jou belangrijker is moet je zelf beslissen.
Wim schreef:Bedenk nog even dit: een touchscreen is vaak (maar niet in de regen) wat makkelijker, maar is wat minder helder en scherp in de zon, en gebruikt meer stroom, vooral als het scherm groot is. Wat voor jou belangrijker is moet je zelf beslissen.
Dat klopt niet helemaal, de touchscreens van de Garmins hebben een transreflective display, dwz hoe meer de zon erop valt, des te beter ze zijn af te lezen. De oudere types als Dakota en Oregon 4xx hadden als nadeel dat bij schaduw of als de zon verkeerd staat die minder goed waren af te lezen als de toestellen met knoppen zoals de Etrex maar met de nieuwere modellen is dat nadeel een heel stuk minder. Stroomverbruik is wel een stuk hoger.
Hou er ook rekening mee, als je de gps ook op een racefiets of Mtb gaat gebruiken dat die wel tegen een stootje moet kunnen. Dan is een gsm al zeker uitgesloten. Ik heb allerhande merken van gps-en gebruikt en kan je eigenlijk maar 1 merk aanbevelen voor op de fiets, namelijk Garmin. Het type kan verschillen naargelang je het voor verschillende doeleinde gebruikt en waar je de voorkeur aangeeft. Veel succes met je keuze.

:idea: Een toestel dat ontworpen is voor één bepaald doel is altijd beter dan één dat gebruikt wordt voor verschillende doeleinden. Daar moeten namelijk altijd compromissen gesloten worden om voor alles te kunnen dienen.

:lol: Ik rij zelf al meer dan 20 jaar met gps, zowel op de fiets als op de motor. Dus heb hier toch wel enige ervaring mee.
speedycyclist schreef:Hou er ook rekening mee, als je de gps ook op een racefiets of Mtb gaat gebruiken dat die wel tegen een stootje moet kunnen. Dan is een gsm al zeker uitgesloten.
Ook dat klopt weer niet helemaal: ik heb bijvoorbeeld een Sony Xperia ZR (al enkele jaren oud). Die is waterdicht, schokbestendig en stofdicht... Ook Motorola en Panasonic hebben dergelijke modellen. Ongetwijfeld zijn er nog, maar ik volg het niet echt.
CapoJan schreef:
speedycyclist schreef:Hou er ook rekening mee, als je de gps ook op een racefiets of Mtb gaat gebruiken dat die wel tegen een stootje moet kunnen. Dan is een gsm al zeker uitgesloten.
Ook dat klopt weer niet helemaal: ik heb bijvoorbeeld een Sony Xperia ZR (al enkele jaren oud). Die is waterdicht, schokbestendig en stofdicht... Ook Motorola en Panasonic hebben dergelijke modellen. Ongetwijfeld zijn er nog, maar ik volg het niet echt.
Wat betreft schokbestendigheid en waterdichtheid kan je gelijk hebben, maar dan dien je weer in te boeten op bv. hartslagfrequentie, wattage, trapfrequentie....enz.... dus zoals ik al zei, dien je eerst goed na te denken waarvoor je de gps gaat gebruiken en in functie daarvan één of meerdere toestellen aan te kopen. Er zullen zeker wel mensen zijn die enkel met een gsm verder kunnen. Maar dat is dan in beperkte maten.
Er zijn wel smartphone's die echt schokbestendig en waterdicht zijn en ook nog eens heel wat accucapaciteit hebben, zoals de RugGear RG740 of verschillende modellen van Sonim Ze voldoen aan IP 68, een hele reeks eisen waardoor ze geschikt zijn voor gebruik in o.a. offshore en andere activiteiten waarbij erg hoge eisen worden gesteld aan betrouwbaarheid en degelijkheid. Nadeel is het gewicht van dergelijke toestellen, al snel boven de 200 gram.
Beekjes schreef:Bedankt voor alle reacties.
Er ben er nu wel uit wat ik ga doen.

Gr. Beekjes
Care to share...;)?

Er wordt in dit draadje plots allerlei functionaliteit aangehaald waar je mogelijk helemaal niet op zoek naar was, dus ik ben wel nieuwsgierig.
Gezien de reacties wil ik een fietsnavigatie gaan kopen, weet nog niet welke. En aangezien ik geen smartphone heb, wil ik voor een niet al te dure smartphone gaan rond kijken. Fietsnavigatie wil ik gewoon een goede hebben, hier wil ik best iets meer aan uitgeven. Uiteraard blijf ik voor tips en advies open staan.
Beekjes schreef:Uiteraard blijf ik voor tips en advies open staan.
Misschien heb je hier nog iets aan: http://www.mrgps.nl/fiets-en-wandel-navigatie-top-3/
Ik moet de fietsnavigatie toestellen toch eens in het echt gaan bekijken. Ik ben toch echt benieuwd naar de leesbaarheid van de toestellen in combinatie met mijn ogen waarvoor ik tegenwoordig een leesbril nodig heb. Ook in een aankomende fietstocht van deze club eens goed rondkijken en rondvragen. Het is nog geen 1,2,3tje.
Ik zou het vooral zelf eens uitproberen, bij voorkeur ook buiten bij bewolkt en zonnig weer om te kijken hoe de verschillende apparaten t.o.v. elkaar werken.

Ik heb zelf geen ervaring met GPS navigatie op smartphones maar ik vind de Garmin GPS apparaten duur, maar van goede kwaliteit. Ik gebruik zelf een Garmin Oregon 450, al bijna vijf jaar lang, ongeveer 45.000 km mee gefietst.

Voordeel van mijn Garmin GPS vind ik dat er oplaadbare (penlite) batterijen in gaan, je zit dan niet vast aan een merk specifieke accu. Het apparaat maakt op mij ook een degelijkere indruk dan de gemiddelde smartphone.