Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tent terra nova of Fjallraven - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Tent terra nova of Fjallraven

Ik gebruik een Akto.
Het gewicht van rond 1,6 kg wordt door sommigen als zwaar beoordeeld, ik vind het nogal meevallen voor op een fiets; (beetje vent draagt dat aan z'n rugzak) kortom, gewicht is een aspect dat je zelf moet inschatten en beoordelen, daar heeft iedereen zo z'n mening over.

Wat het tentje betreft; prachtige materialen, licht maar toch erg stevig (grondzeil bijvoorbeeld), door het symmetrische ontwerp met de boog precies in het midden is het om het even hoe je in de tent slaapt (qua hoofdruimte). Het ding heeft standaard een 9mm DAC boog, maar er is ruimte voor twee bogen voor bij extreem weer. (wind)
Naar mijn ervaring is het tentje erg wind-stabiel op te zetten, opzetten gaat in een vloek en een zucht; de handige manier waarop de lijnen en afspanners zijn ontworpen helpen daar flink bij mee; 1 haring spant de tent op twee plaatsen tegelijkertijd af.
Totaal 8 haringe en hij staat strak, eventueel twee zij-haringen (met weer ieder twee dus totaal vier afspan-punten) en is nauwelijks nog uit vorm te krijgen.
(behalve door flinke sneeuwval; zoals bij alle 1-boogstenten kan het doek dan wat gaan doorhangen; een duw van binnenuit tegen het doek en dat 'probleem' is weer verholpen...

Eén van de, voor mij doorslaggevende, pluspunten is de 75cm breder luifel, en de redelijk riante binnentent-ruimte. Nadeel in ruimtelijk opzicht is de relatief lage hoogte onder de 'nok'. Ik kan met 187cm net iets gebogen zitten onder de nok. Daar had van mij iets meer hoogte gemogen, maar ja, het gewicht hè ;-)

Zwakker punt is, en dat schijnt bij meer 4-seizoens Hilleberg-tenten zo te zijn, de geschiktheid bij warm vochtig weer. De tent, en dus de bewoner, voelt zich duidelijk meer in z'n sas in koudere klimaten. Bij warm weer in de zomer in Frankrijk, met nachttemperaturen van dik 20 graden laat ik dan ook de 'buitendeur' open. Dan is het goed te doen. Met een afgesloten tentje wordt het wat benauwd in zulke situaties. Natuurlijk heeft dit (kunststof) tentje condens na een nacht; maar in mijn ervaring niet overmatig, zeker niet bij gebruik van beide ventilatie-mogelijkheden aan weerszijden van de tent.
Ga je voornamelijk in zomerweer kamperen, dan zou ik ook een Hilleberg Enan overwegen.
Wel nóg iets duurder, dat wel. (en lichter)


Typerend voor de manier waarop Hilleberg tenten ontwerpt, is weer de lekker ruime tentzak, waar je zonder moeite zó de tent in stopt, fijn bij rotweer.
Haringen; V-haringen, 10 stuks, mooi licht, voorzien van een lijntje, en (door mij tot dusver) niet krom te krijgen. Goed geschikt ook voor harde grond.

Dit zijn mijn ervaringen, voor wat het waard is. Tentjes zijn erg persoonlijk, welke je fijn vind, of waarvan het ontwerp je aanstaat.
Wim schreef:Klopt. Die Zephyros is ook altijd mijn budget advies. Helaas is de lite versie verdwenen. De 1 heeft een kleinere (zeg maar gerust kleine) binnentent. De 2 een grote binnentent, maar een kleinere vestibule.
Ypuh schreef:Ik probeer even met je mee te denken in een eventuele budget oplossing.

Waarom niet gewoon de Wild Country Zephyros 2? Deze heb ik zelf ook dus ik ben lichtelijk bevooroordeeld.

Factsheet:
- €100,- i.p.v. €599,-

Met wat dyneema touwtjes, een footprint en betere haringen en dan kun je 4 tenten verslijten voor de prijs van 1. De technieken en het design zijn allemaal van Terra Nova, de bouwkwaliteit zal een stapje of 2 minder zijn maar zeker niet slecht.

Betrouwbaar en stevig vertrouw ik de Zephyros wel toe, levensduur, weerbestendigheid en afwerking zijn duidelijk in het voordeel van de Akto. De grootste concessie die je doet is naar m.i. in de prijs. Er is ook een 'Lite' uitvoering en nog een 1 persoons uitvoering.
Nu jullie het zeggen, dit lijkt mij wel een hele mooie tent om ''mee te beginnen'' aangezien het ook geen dure tent is. Ik kan dan later als het vele kamperen goed bevalt altijd nog een nieuwe ''betere'' tent aanschaffen.

Nu zit ik alleen met het punt welke Zephyros is dan aan wil gaan schaffen... de 1 persoons, 2 persoons of de 2 persoons lite (deze is nog wel op internet te vinden). iemand een aantal punten waar ik met mijn keus rekening moet gaan houden?

In ieder geval bedankt voor de hulp!
Nu je toch aan het kijken bent naar budget tenten, kijk ook eens naar deze.

TimTT schreef:Nu jullie het zeggen, dit lijkt mij wel een hele mooie tent om ''mee te beginnen'' aangezien het ook geen dure tent is. Ik kan dan later als het vele kamperen goed bevalt altijd nog een nieuwe ''betere'' tent aanschaffen.

Nu zit ik alleen met het punt welke Zephyros is dan aan wil gaan schaffen... de 1 persoons, 2 persoons of de 2 persoons lite (deze is nog wel op internet te vinden). iemand een aantal punten waar ik met mijn keus rekening moet gaan houden?

In ieder geval bedankt voor de hulp!
De 2 persoons tent van Zephyros is qua afmetingen gelijk aan vele 1 persoonstenten van andere merken. Ik ben 1.86m en vrij breed en kan me niet voorstellen dat er nog iemand bij in past. Een paar fietstassen en vieze schoenen lukt nog net en ook heb je een klein luifeltje (niet echt om te koken, maar wel om spullen te bewaren.

De lite was begin dit jaar nog aanzienlijk duurder (ca. €200,- i.p.v. €100,-) en aangezien ik student ben/was, was dat geen zinnige investering. Liever een set nieuwe banden en een shirt minder in de tas, dan dubbel zoveel voor een tent betalen die een paar gram minder weegt.

Ik heb voor dezelfde keuze gestaan en heb de Zephyros 2 gekozen. Ook geen ervaringen met andere tenten maar wel tevreden. Zou hem ook zonder twijfel meenemen op een wereldreis.

Enige 'nadelen' ik bedenken kan is dat het grondzeil niet gekuipt is (dus geen opstaande randjes om water tegen te houden) en dat de pakmaat nog redelijk groot (vooral lang) is, maar dit hebben veel andere tenten waaronder Hilleberg ook. De tent past dus niet snel in een tas of aan je stuur/bovenbuis, maar moet bovenop de achterdrager.

Voor de zekerheid heb ik een footprint erbij gekocht (houdt de tent ook een stuk schoner) de scheerlijnen vervangen voor lichtgewicht en fluoriserende dyneema (1.5mm) met line-lock mini's. Sterker, beter/sneller af te stellen, een stuk lichter en duidelijk zichtbaar in het donker. Geen must, maar wel een upgrade.


De Quick Hiker van Decathlon is ook een goede tent. Met name de kleinere pakmaat (40x12) is wel mooi, maar ik vond hem te kort (210 vs 230cm) en verder geen noemenswaardige verschillen (iets breder, zwaarder, hoger).

Die afgebeelde personen moeten ongeveer 1.40m zijn met zoveel ruimte in de lengte. Volgens mij heeft de nieuwe Zephyros ook een dubbele deur en zal deze ook wel iets duurder zijn dan €100,-.
De grote pakmaat komt waarschijnlijk door de lengte van de stokken. Dit heb ik opgelost door de separaat van de tent aan de staande buis van mijn fiets te bevestigen. De rest van de tent (uitgezonderd de haringen!) comprimeer ik met een compressiezak tot een mooi klein pakketje, wat bij mij samen met mijn kook- en regenspullen in een voortas past.
Ypuh schreef:Die afgebeelde personen moeten ongeveer 1.40m zijn met zoveel ruimte in de lengte.
Als je twee van hun eigen 180cm mannetjes in de tent legt ziet het er idd gelijk anders uit. En ik twijfel erg aan hun 180cm want de 30cm ruimte die er dan moet overblijven lijkt meer op 60 dus 't mannetje zou dan alsnog maar 150cm lang zijn.

Afbeelding
Yopie schreef:
Ypuh schreef:Die afgebeelde personen moeten ongeveer 1.40m zijn met zoveel ruimte in de lengte.
Als je twee van hun eigen 180cm mannetjes in de tent legt ziet het er idd gelijk anders uit. En ik twijfel erg aan hun 180cm want de 30cm ruimte die er dan moet overblijven lijkt meer op 60 dus 't mannetje zou dan alsnog maar 150cm lang zijn.

Afbeelding
In de Brokeback Mountainhouding passen er wel degelijk 2 mannen in!
Yopie schreef:Als je twee van hun eigen 180cm mannetjes in de tent legt ziet het er idd gelijk anders uit. En ik twijfel erg aan hun 180cm want de 30cm ruimte die er dan moet overblijven lijkt meer op 60 dus 't mannetje zou dan alsnog maar 150cm lang zijn.
Ik heb in photoshop alle getekende afmetingen in het plaatje maar eens nagemeten. Er klopt weinig van. De onderlinge verhoudingen van de getekende tent zijn anders dan de getallen aangeven. Blijft wel over dat de getekende slapende mannetjes veel te klein zijn.

Ik vind het al wel sympathiek dat ze de binnenhoogte van de tent aangeven. Je zou de eerste niet zijn die er achter komt dat een tent van 110 cm hoog aan de binnenkant slechts 90 cm hoog is vanwege de er in hangende binnentent.
@Yopie, haha. Je schets bevestigd al snel mijn vermoeden ;).

Via pb heb ik nog even met de TS contact gehad over mijn ervaringen met de Zephyros 2 tent. Daarin gaf de TS aan zelf 1.90m lang te zijn. Dan komen de muren wel heel dicht op je af, zeker als je ook nog een matje en kussentje gebruikt (tenen/voorhoofd tegen de schuine wanden). De QuickHiker -hoe mooi de tent ook is voor de prijs- lijkt me dus te klein.

Volgens mij gaf de TS ook aan net als ik een student te zijn. Een Hilleberg Akto is dus wel mogelijk, maar een budget tent zou zeker niet verkeerd zijn omdat je zo ook wat overhoudt voor andere leuke spulletjes.
Tja ik wil niet in herhaling vallen, maar mij lijkt de gewone Ringstind 2, nu voor 375 euro bij Bever, een prima koop voor een lang persoon (het is natuurlijk geen echte 2 persoons tent, maar dat was de vraag ook niet). Prima kwaliteit, nog redelijk licht, en een stuk goedkoper en ruimer dan de Akto.
Wim schreef:Tja ik wil niet in herhaling vallen
Google 'ns op Ringstind Wim en wereldfietser.nl en je komt op meer dan 100 hits :lol:
De Ringstind 2 is idd lekker ruim, en bij de kampeermarkt nóg goedkoper.
Die Helsport Ringstind ziet er ook goed uit, en ook erg aantrekkelijk vanwege de prijs. De Ringstind 2 heeft wel mijn voorkeur boven de Ringstind 1-2 superlight, aangezien de Ringstind 2 ten opzichte van de Superlight gewoon een stukje groter is, en goedkoper natuurlijk. Enige ''Nadeel'' is dat hij wel wat zwaarder weegt.

Iemand enige ervaring met de Helsport Ringstind 2, en die mij een aantal voor en nadelen kan vertellen? En is het verstandig om de footprint er bij te bestellen? lijkt me wel he?

Groetjes Tim
Als je op je portomonnee moet letten zou ik eerst een simpel landbouwplasticje van een paar euri gebruiken. Als je voorzichtig bent kun je dat heel vaak gebruiken. Ook zou ik voor iets meer binnenruimte gaan. Je bent lang en hebt (aanvankelijk) mss een toch iets te veel of een wat minder geavanceerde/volumineuzere equipment die je toch onderdak wil hebben (ik ben 1.65 m en vond de Terra Nova benauwd aandoen. Net een bedstee.)
Wat betreft de grammen: die laatste 300 (of zo) grammen meer ga je heus niet merken. Is nog geeneens een pilsje ;-) .
Ben het met de vorige eens: footprint is vaak duur en voegt niet echt iets doe tov een stukje plastic.
Die Ringstind 1-2 is inderdaad te klein voor je. Als je tot het voorjaar wacht is er een grotere versie: maat van de gewone, maar voor iets van 1200 gram. Gaat vast wel veel kosten.
Zelf ben ik wel dol op van footprints. Ze zitten lekker aan de tent geklikt en dat is bij het opzetten en afbreken best handig.
TimTT schreef: En is het verstandig om de footprint er bij te bestellen? lijkt me wel he?
Ik zou zelf geen footprint kopen, ze zijn duurder, zwaarder en hebben vaak een grotere pakmaat dan een simpel plastic zeiltje.
Mar schreef:Wat betreft de grammen: die laatste 300 (of zo) grammen meer ga je heus niet merken.
Ik lees vaak de opmerking "Ach dat weegt maar een beetje meer .." en dan is men later verbaasd als de totale bagage 15 inplaats van 10kg is. :wink:
Het ligt er ook maar net aan wat je wilt, ga je voor het minimale, ga je racen, wil je bikepacken etc en ook wat voor fiets je hebt want een licht racefietsje kan minder hebben dan een traktor. En vaak heeft een zwaardere tent een grotere pakmaat en dat kun je ook belangrijk vinden, althans ik wel, net als de lengte van de stokken want die wil ik graag in de frametas.
Ik ben het met Yopie eens dat het toch wel erg afhangt van wat je wilt doen, waarbij je natuurlijk ook weer niet voor alles een aparte uitrusting kunt hebben. Ik ben het ook met haar eens dat je moet zorgen dat het allemaal niet te groot en te zwaar wordt. Een paar honderd gram hier en een paar honderd gram daar is al gauw een paar kg.
Tegelijk is een te kleine tent een ramp. Iets meer gewicht geeft dan al heel snel veel meer functionaliteit, al helemaal als je wat langer bent. Als je 190 cm bent in plaats van 170 cm heb je vermoedelijk iets van 10 cm meer hoogte nodig, en 20 cm meer lengte (of nog meer, want je voeten zijn vast ook groter). Dan kom je al gauw niet meer uit met de heel kleine 1 persoons tentjes. Dat geldt helemaal als gebieden met ruwer weer op je programma staan.
Wim schreef:Die Ringstind 1-2 is inderdaad te klein voor je. Als je tot het voorjaar wacht is er een grotere versie: maat van de gewone, maar voor iets van 1200 gram. Gaat vast wel veel kosten.
Zelf ben ik wel dol op van footprints. Ze zitten lekker aan de tent geklikt en dat is bij het opzetten en afbreken best handig.
Die 1200 gram t.o.v. die +- 1900 gram zou wel mooi zijn, maar zoals je zegt gaat het waarschijnlijk erg veel kosten. Die ene Helsport Ringstind 2 op die kampeerwinkel is €300,- en die nieuwe die komt zal denk ik rond de €500/€600 gaan kosten. Bijna 2 keer zoveel.
Yopie schreef:Ik zou zelf geen footprint kopen, ze zijn duurder, zwaarder en hebben vaak een grotere pakmaat dan een simpel plastic zeiltje.
Meerdere berichten dat footprint niet nodig is en een plastic zeil goed genoeg is. hoe doen jullie dat met afmetingen van zo'n zeil, en hebben jullie een zeil dat onder de tent en voortent/luifel licht? of alleen onder de tent?
Yopie schreef: Het ligt er ook maar net aan wat je wilt, ga je voor het minimale, ga je racen, wil je bikepacken etc en ook wat voor fiets je hebt want een licht racefietsje kan minder hebben dan een traktor. En vaak heeft een zwaardere tent een grotere pakmaat en dat kun je ook belangrijk vinden, althans ik wel, net als de lengte van de stokken want die wil ik graag in de frametas.
Rijd momenteel een trek crossrip 2 2017, maar wat ik wil is niet heel bijzonder. Hoef niet iedere dag 200km te fietsen en zo snel mogelijk ergens te komen, minimale gewicht is fijn voor zoveel het mogelijk is, maar comfort en kwaliteit vind ik belangrijker. Tent kan eventueel nog achter op de drager als hij niet in de fietstassen past.

Bedankt voor het helpen allemaal!
TimTT schreef:Meerdere berichten dat footprint niet nodig is en een plastic zeil goed genoeg is. hoe doen jullie dat met afmetingen van zo'n zeil, en hebben jullie een zeil dat onder de tent en voortent/luifel licht? of alleen onder de tent?
Kopen bij de bouwmarkt. Tent opzetten. Zeil onder de tent leggen. Afknippen met de schaar (oppassen voor detent zelf :D ). Het zeil moet zo mogelijk onder de binnentent uitsteken maar mag zeker niet buiten de buitentent steken, want als de regen van de tent afloopt het onderzeil op dan loopt het tussen de lagen en elk klein gaatje of beetje porositeit wreekt zich dan meteen.
Ik heb in de voortent geen grondzeil. Daar lijkt me de landbouwfolie toch wat te fragiel voor om geen rommelige boel te worden.
willem.m schreef:Ben het met de vorige eens: footprint is vaak duur en voegt niet echt iets doe tov een stukje plastic.
Ik heb de bijbehorende footprint gekocht alleen al om het feit dat ik er blij van wordt als iets precies 'past' :roll: .

Misschien een totaal onlogische reden (zeker financieel gezien), maar kamperen voelt als een vakantie en in een vakantie is het best leuk om dingen doen waar je blij van wordt.

De footprint dekt bij de Zephyros ook mooi het gedeelte van de voortent. Op die manier kunnen je tassen ook droog staan mochten die van zichzelf niet waterdicht zijn. Gewicht inclusief opbergtasje is zo'n 300 gram en dus wel relatief zwaar.