Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trangia brandstof / vervoer - Forum Wereldfietser

Trangia brandstof / vervoer

Hallo

Wat is goede brandstof voor een Tangria kookzetje? Spiritus bij de bouwmarkt? Of kun je het toch beter bij de Bever kopen?

In wat voor fles kun je het beste spiritus vervoeren? Heb je daar een speciale brandstof fles nodig? Zag een bij Bever, maar volgens de reviews was dat niet top (lekken?!?!!). Suggesties?

Hangen jullie brandstof aan de fiets of in de tas? Hoe?

bvd
Bio-ethanol van de Action. Brand zo fel dat ik het verdun met water.
Ik gebruik de brandstoffles van Bever. Je moet bij het inschenken er rekening mee houden dat er wat druk in de fles kan ontstaan, zeker op warme dagen. Je moet daarom eerst de knop indrukken en dan pas de fles kantelen. De druk kan daardoor ontsnappen. Als je eerst de fles kantelt en dan de knop indrukt, dan komt er ook brandstof uit de bovenkant van de tuit. Ik had verder geen problemen met lekkage of onhandig uitschenken.

Ik heb zowel de brandstof van Bever als normale spiritus uit een supermarkt gebruikt. Beiden doen het goed. Ik geloof dat normale spiritus iets meer aanslag op de pan veroorzaakt.
De methanol van Bever beviel mij het best, maar schijnt nu anders te zijn. Tja, en onderweg koop je wat er is.
Gebruik geen alu fles, want dat gaat corroderen. De eigen Trangia fles is prima. Ik hang die onder de onderbuis, met een Bikebuddy beugel. Je morst altijd wel wat en dus stinkt spiritus (net als petroleum of benzine) als je het in de tas vervoert.
ik gebruik PET (frisdrank) flesjes om de spiritus in te bewaren, dat bevalt mij prima
Beste fongie,

Probeer ook de zoekfunctie even. Met name over je laatste vraag:
fongie schreef:Hangen jullie brandstof aan de fiets of in de tas? Hoe?
is nog niet zo lang geleden een hele discussie geweest.

Carl
Aangezien mijn fietsvakanties meestal in het buitenland zijn en ze op vliegvelden nogal moeilijk doen over het meenemen van (m)ethanol (ook al is cask-strength whiskey geen probleem) koop ik de brandstof ter plaatse. Keuze heb je over het algemeen niet, je bent al lang blij dat je hebt uitgevonden waar ze het spul verkopen.

Ik heb een Trangia brandstoffles die prima bevalt en op mijn oude fiets in een bidonhouder onder de onderbuis paste. De verpakking waarin het goedje wordt verkocht gaat natuurlijk ook goed, maar dan moet je wat voorzichtiger zijn bij het volschenken van je brander.
Nuttige info, bedankt!
Bert van Sprang schreef:Bio-ethanol van de Action. Brand zo fel dat ik het verdun met water.
Die heb ik ook gebruikt afgelopen zomer, en die brandde inderdaad eigenlijk al te heet (onder een 1-persoons pannetje iig) vond ik.

Ik snap niet direct waarom mensen moeilijk gaan doen met kneitergiftige methanol om nog heter te kunnen koken (oké, misschien als je op hoogte zit?)
Shrek schreef:
Ik snap niet direct waarom mensen moeilijk gaan doen met kneitergiftige methanol om nog heter te kunnen koken (oké, misschien als je op hoogte zit?)
Dat spul van Bever is methanol?

Wat is overigens de gebruiksaanwijzing van de brander? Er zit een afdraaibaar dekseltje op met een klepje die je kan draaien 'Achtung Heiss'.

Hoeveel spiritus doe je erin?
Aansteken kan gewoon met aansteker?
Hoe maak je het uit na het koken?
Kun je de overgebleven spiritus er gewoon in laten zitten of gooi je dat terug in de fles?

Zo even wat beginnersvraagjes van een non-campeerder :)
Ik heb een literfles van MSR onder mn frame hangen. Kunnen de onderweg gekochte liters prima in. Had eerst een kleinere, maar dan altijd een restje over.

Ik laat het kleine beetje wat er nog in zit na het koken vaak opbranden, eventueel met wat water erop in een pannetje tijdens wildkamperen om zo nog wat warm water te hebben.

Doseren gaat steeds beter als je het vaker doet. Laatst een mini Trangia gekocht, benieuwd hoe die het doet op de volgende trip.

Aansteken doe ik gewoon met een aansteker, uit gaat ie vanzelf. Al zou je ook het reduceer dekseltje kunnen gebruiken. Dan kun je het kleine vlammetje wat dan nog brandt ook uitblazen.
Jurr schreef: Al zou je ook het reduceer dekseltje kunnen gebruiken. Dan kun je het kleine vlammetje wat dan nog brandt ook uitblazen.
Dat dekseltje kun je erop draaien als je bijv een kwartiertje niet kookt? Met handschoen dan toch?
Jurr, dan ben ik benieuwd waar je de liter fles van MSR hebt gevonden bij mijn weten is de grootste iets 8?? ml.
Aansteken met een (storm)aansteker, bijvoorbeeld eentje voor sigaar of pijp :shock: (deze fikt heter en gerichter, werkt ook fijner als het kouder is), doven met het reduceerdekseltje, evt. bewaren met het schroefdekseltje. Als je de laatstgenoemde gebruikt om te doven dan werkt het bewaren slash vervoeren ook niet meer, want dan is de rubberen afdichting finito :P
fongie schreef:Er zit een afdraaibaar dekseltje op met een klepje die je kan draaien 'Achtung Heiss'.
Er zitten 2 dekseltjes bij ;)

Eentje met schroefdraad (voor het opbergen) eentje met schuifje.

Met dat laatstgenoemde klepje kun je 'm dus uitmaken.
Bever verkoopt tegenwoordig hier in Haarlem bio-ethanol; voorheen hadden ze methanol. Dat laatste gaf geen vervuiling van de brander en een prima schone vlam. Gewone ethanol (85%) heeft reststoffen, die in de brander achterblijven. Mijn brander is zodoende verstopt geraakt, ook al omdat spiritus met water aangevuld wordt, en water levert kalk.
Bio-ethanol roette bij mij enorm, geeft wel een hete vlam. Met water uiteraard stukken minder.
Gooi niet de resterende brandstof terug in de fles, dan brandt het uiteindelijk nauwelijks meer :oops:
Ik gebruik twee sudderdekseltjes (andere opening van de schuif) en heb een dhz magneetje gemaakt om ze van de brander te halen, dan kan het schroefdeksel er weer op.
Na vier jaar gebruik bevalt Trangia me nog steeds.

Ger64
Ger64 schreef:Mijn brander is zodoende verstopt geraakt, ook al omdat spiritus met water aangevuld wordt, en water levert kalk.
Dan heb je wel een apart type spiritus dat met kalkhoudend water is aangelengd, want spiritus wordt van oudsher juist gebruikt om de ramen streeploos te lappen. Ik denk dat het een andere stof is dan kalk die hier bezig is geweest.
Het zou de kleurstof uit de spiritus kunnen zijn geweest.
snowfreakyvon schreef:evt. bewaren met het schroefdekseltje
Hou er wel rekening mee dat e.e.a. niet ethanol/spiritusdicht is :(
het houdertje zal beginnen lekken als er nog wat brandstof achterblijft, met alle gevolgen vandien.
Ofwel laat je het brandertje leegbranden, als het restje de moeite niet meer is, in het andere geval doof je de brander en na afkoelen :!: giet je de rest terug in de fles, welke dat dan ook is ...

Zo doe ik het ...
fongie schreef:
Jurr schreef: Al zou je ook het reduceer dekseltje kunnen gebruiken. Dan kun je het kleine vlammetje wat dan nog brandt ook uitblazen.
Dat dekseltje kun je erop draaien als je bijv een kwartiertje niet kookt? Met handschoen dan toch?
Het draaidekseltje heeft een mooie rubberen afsluitring aan de binnenzijde zitten. Deze kan erg slecht tegen hitte en daarom zou je deze deksel dus beter niet gebruiken om een brandende brander mee uit te doen.
Overigens hoor ik veel mensen over precieze proportionering maar ik gooi 'm (koud) altijd helemaal vol en laat eventuele resten (halfvol/kwartvol) gewoon zitten. Schroef eenmaal afgekoeld de boel weer in elkaar en vul 'm eventueel weer bij als ik de volgende keer kook. Kennelijk hebben anderen minder succes dan ik hiermee, dus dat wordt een persoonlijke afweging. Voor wat het waard is: ik heb een klein plastic zakje om de brander heen zodat eventuele lekkage daarin beland. Maar ik heb er nog nooit last van gehad.

Qua 'supermarkt/bouwmarkt' spiritus kan je de aanslag een beetje verminderen door een klein beetje water aan de spiritus toe te voegen, maar daarmee zorg je er ook voor dat de maximale hitte van de vlam omlaag gaat waardoor het koken nog iets langer duurt. Dus het is even voor jezelf afwegen wat je erger vind, iets later eten of iets langer schrobben ;)