Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trangia brandstof / vervoer - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Trangia brandstof / vervoer

Ik heb 1 dekseltje, die kan je erop schroeven. Op dat dekseltje zit ook een schuifdekseltje.

Hier zie ik 2 dekseltje inderdaad
https://www.bever.nl/trangia-spiritus-b ... olour=5806
Leon schreef:
Ger64 schreef:Mijn brander is zodoende verstopt geraakt, ook al omdat spiritus met water aangevuld wordt, en water levert kalk.
Dan heb je wel een apart type spiritus dat met kalkhoudend water is aangelengd, want spiritus wordt van oudsher juist gebruikt om de ramen streeploos te lappen. Ik denk dat het een andere stof is dan kalk die hier bezig is geweest.
Leon,

ik voeg gewoon leidingwater toe. Om nou gedestilleerd water mee te nemen......In ieder geval is er duidelijk kalkaanslag te zien.

Overigens gebruiken professionele ramenzemers jkalkvrij water; hoeven ze de ramen niet na te drogen.

Ger
fongie schreef:Ik heb 1 dekseltje, die kan je erop schroeven. Op dat dekseltje zit ook een schuifdekseltje.

Hier zie ik 2 dekseltje inderdaad
https://www.bever.nl/trangia-spiritus-b ... olour=5806
Op de bever-trangia foto is de linker de "snel afdek doof de vlam afsluit deksel" en rechter de berg-de-hele-set op afsluitschroefdop. Verder kan je zoals eerder al aangegeven met de linker deksel ook de vlam grootte reguleren.
Hai,
Ik wil dit topic graag heropenen..
Ik ga met Pasen mijn nieuwe Tangria in gebruik nemen. Nu is mijn vraag hoelang brandt ie met een vol cupje?
Ik heb brandspiritus van de outdoorwinkel als brandstof.Ik heb de Tangria 27-5
Ik kan een liter water aan de kook krijgen als ik hem halfvol doe met mijn oude aluminium keteltje, in ongeveer 10 minuten, denk ik. Het hangt natuurlijk ook een beetje af van de omstandigheden, zoals de omgevingstemperatuur en de kwaliteit van de spiritus. Het mooie van de trangia is dat je hem kan doven als je genoeg hebt gebruikt, dus je kan er prima te veel in doen en het restant weer teruggieten in de fles, of de dop erop doen. Ik doe dat laatste niet, want ik wil geen vloeibare spiritus in mijn tas.
Afhankelijk van de buitentemperatuur, wind en of je een simmer ring gebruikt. Thuis proefdraaien is het beste.
Niet alleen wind, temperatuur, stand van de ring (of deze weglaten) maar ook de hoogte waarop je je bevind heeft invloed. Voor iedere 300 meter (even een losse vuistregel) dat je verder de hoogte in gaat, daalt het kookpunt van water met 1 graad Celcius. (helaas daalt de buitentemperatuur vaak mee). Anders gezegd bij gelijkblijvende temperatuur en andere omstandigheden zou je water iets sneller gaan koken bij grotere hoogte.

Zo'n cupje gaat afhankelijk hoe vaak je kookt een dag tot twee dagen mee. Ik hou meestal één dag aan en kook ook 's ochtends water en een volle maaltijd 's avonds. Als je vaker thee zet, of meerpans gerechten doet kan het zelfs minder lang mee gaan. Let wel dat zo'n cupje niet bijzonder veel inhoud heeft. Ik heb zelf eigenlijk nog nooit extra methanol aan hoeven schaffen (neem meestal 1 liter mee in een grote Sigg fles, eenmaal gevuld met methanol alleen hiervoor gebruiken en nooit meer als waterflesje), maar ik ben geen groot kookfan en vind het leuker om lokaal bij eettentjes te eten.
Nu 40 jaar aan de Trangia en noodgedwongen alles erin moeten gooien. Sigg fles van 1 liter gaat 10 dagen mee ,voor twee personen ; veel thee en koffie en forse maaltijd.
Duitse spiritus is schoner en krachtiger , er mag minder water in . Pas op want het is niet per se blauw !!
Buiten West Europa nare ervaringen met de verkrijgbaarheid ,zelfs met Google Translate er bij.
Vervuiling zou ik na zoveel jaar hebben gemerkt ;dus niet.
Twee jaar geleden een imitatie-set van 110 gram en vouwbaar gevonden , prima , maar geen idee op welke website gevonden dus inderdaad zinloze informatie.
Gebruiksgemak blijft 't sterke punt naast de multi-fuel branders maar dus in beperkt aantal landen te gebruiken.
Ik gooi 'm altijd vol en giet 't restant terug. Siggfles in onderste bidonhouder, oke ,vaak schoonmaken.
Pier.
Klopt wel ongeveer, ik doe met een halve liter ongeveer een week. Ik heb soms voor de zekerheid ook een gasbrander bij me, die in de Trangia past. Een Robens Fire Tick, gekocht toen die in de aanbieding was.
Bedankt voor de reakties👍
Waarom de spiritus niet gewoon in de originele fles vervoeren? Lijkt me een stuk lichter dan zijn sigg fles of een Trangia fles.
Ik gebruik ook gewoon een geschikte licht plastic fles, afmeting afhankelijk van hoelang ik weg ben.
Bronsky schreef:
di 28 mar, 2023 22:55
Waarom de spiritus niet gewoon in de originele fles vervoeren? Lijkt me een stuk lichter dan zijn sigg fles of een Trangia fles.
Kan ook, maar ik heb er zelf slechte ervaring mee. Fles ging stuk in de bagage en dat wil je echt niet. Voordeel Sigg is dat het hufterproof is, afhankelijk van je gebruik kan dit belangrijk zijn (wat het voor mij dus is). Nadeel is de prijs en gewicht.

Voor wat het waard is, de originele fles die stuk ging, dat is vorig millennium gebeurt, dus ik weet niet hoe stevig de huidige flessen zijn.
De originele Trangia brandstoffles is van stevig plastic en die schenkdop vind ik heel handig.

Afbeelding
Je moet de fles na het dichtdraaien van de schenkdop wel even ondersteboven houden, er blijft altijd wel iets achter.
Ik heb zelf even wat in elkaar geflanst van een frisdrank fles en een aantal onderdelen uit de modelbouwwereld.
De dop inclusief slangetjes en nippels zijn uitwisselbaar op een eventuele kleinere fles. Weegt ca. 50 gram. Ik wil dit onder mijn framebuis monteren in een geschikte bidonhouder. Mocht het toch gaan lekken is het geen ramp.
IMG_20230402_105304.jpg
IMG_20230402_105147.jpg
IMG_20230402_105138.jpg
IMG_20230402_105130.jpg
Bronsky schreef:
zo 02 apr, 2023 11:01
Ik heb zelf even wat in elkaar geflanst
Als het om brandbare vloeistoffen gaat vind ik dat persoonlijk geen geweldig idee.
Nu functioneert het goed, maar na weken rammelend in de warme zon of een winter op zolder valt het uit elkaar.
Leon schreef:
zo 02 apr, 2023 11:09
Bronsky schreef:
zo 02 apr, 2023 11:01
Ik heb zelf even wat in elkaar geflanst
Als het om brandbare vloeistoffen gaat vind ik dat persoonlijk geen geweldig idee.
Nu functioneert het goed, maar na weken rammelend in de warme zon of een winter op zolder valt het uit elkaar.
Zit wat in. Ik zal het nog even heroverwegen.
Maar ik had hier op zolder een soortgelijke constructie liggen voor een methanoltankje voor de modelvliegerij. Ligt er zeker al 10 jaar en is nog helemaal goed.
.
piviets schreef:
di 28 mar, 2023 21:17
oke ,vaak schoonmaken.
Eerst in en plastic zak rollen scheelt een hoop :-)
WillemT schreef:
zo 02 apr, 2023 11:51
piviets schreef:
di 28 mar, 2023 21:17
oke ,vaak schoonmaken.
Eerst in en plastic zak rollen scheelt een hoop :-)
Ik denk dat hij het inwendige van de brander bedoelt, vooral de verstuiver.