Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Medicatie koel houden op de fiets - Forum Wereldfietser

Medicatie koel houden op de fiets

Hallo allemaal!

Ik vertrek in oktober met mijn vriend 2 maanden op fietstocht door China en Vietnam.
Mijn vriend zijn medicatie (Humira) moet bewaard worden tussen 2°C en 8°C.
Ik vond al info over medische koelkastjes. We zouden kunnen proberen om zo een mini-koelkastje aan te sluiten op de fiets en door te fietsen elektriciteit te produceren.
Of misschien bestaat er iets op batterijen?
Heeft iemand hier ervaring mee en goede suggesties? :)

Groetjes
Je kunt opteren enkele dingen te doen:
1: Bespreek met zijn arts een mogelijk alternatief voor deze periode. Uiteraard het nadeel is dat in dat geval de effectiviteit van het middel bij je vriend niet bekend is, of mogelijk reeds alternatieven doorlopen alvorens bij humira te belanden.

2: Verzoek zijn arts een in het Engels geschreven recept mee te geven. Dit doe ik persoonlijk voor patiënten indien ze op reis gaan maar qua medicatie niet uit zouden komen. Ook in China en Vietnam is humira (adalimumab) beschikbaaar. Je zult mogelijk wel qua route uit moeten wijken om afhankelijk van de dosering (vaak eens per 2 weken) langs een wat grotere stad te komen. Let wel, humira is niet goedkoop! Dus bespreek eveneens met je zorgverzekering welk bedrag je hiervoor gedekt krijgt, je hebt het namelijk al snel over enkele duizenden euro's voor een periode van 2 maanden.

3: Laat het thuisfront gekoelde pakketjes toesturen vanuit Nederland. En haal deze op punt van bestemming op. Informeer hierbij alvorens de reis of dit douane technisch geen struikelblok kent. In sommige landen is het moeizaam om nodige medicatie op deze wijze het land in te krijgen. Ik weet niet hoe dit zit voor China en/of Vietnam. Transport kan hiermee vaak wel binnen iets als 24 of 48 uur. Dus je kunt het naar een verblijvend hotel laten sturen en daar wachten op het pakketje. Kosten, denk grofweg 100 euro per pakket. Mocht het misgaan met een pakketje, zou ik er altijd voor zorgen dat je optie 2 hierbij achter de hand hebt.

4: Portable medical fridges. Hiervan bestaat een diversiteit aan producten. Met wisselende reviews. Temperatuur schommelingen, device failure, etc. Ik zou indien je voor deze optie gaat zoeken naar een product dat een verwisselbare accu pack heeft. En spare accu packs meenemen. Iedere nacht alles weer volledig opladen. Al fietsende elektriciteit produceren voor dit soort doeleinden gaat je niet lukken, de vraag aan stroom is te groot. Het nadeel is uiteraard dat je iedere nacht verplicht zult zijn om een overnachting locatie met stroom te vinden, anders is dit nadelig voor de houdbaarheid van de humira. Ik zou ter backup dan ook altijd zorgen dat je in dit geval opties 2 en/of 3 achter de hand hebt.

5: Passief gekoelde oplossingen. Dit zijn gewoon kleine koeltasjes met vriesblokken erin. Sommige modellen kunnen tot circa 24 ~ 36 uur je product op temperatuur houden. Nadeel hierbij is uiteraard dat je dagelijks de koelblokken opnieuw moet kunnen invriezen. Ik zou ook hierbij ter backup altijd opties 2 en/of 3 achter de hand houden.

Overigens, de ontvangen humira hoef je niet in de koelkast te bewaren. Het kent een gevalideerde houdbaarheid van 14 dagen buiten de koelkast. Je dient het wel buiten UV (zonlicht) te bewaren.
Ik ben geen huisarts, maar int. vrachtwagenchauffeur die met regelmaat medicatie en grondstoffen door heel europa vervoert. Het is toch erg belangrijk dat dit altijd op de juiste temperatuur gebeurt, hier word ik streng op gecontroleerd, bij het laden lossen en tijdens de rit.
Als er temperatuurschommelingen hebben plaatsgevonden kan het zijn dat de medicatie zijn werking verliest of andere vervelende bijwerkingen kunnen ontstaan. Een koelbox is geen garantie dat de temperatuur op de juiste waarden blijft, en zou er toch terughoudend in zijn. Ook met het verzenden van gekoelde pakketten kan er op veel plaatsen fouten gemaakt worden zodat de temperatuur niet gewaarborgd is, houd hier rekening mee.

Eelco.
Dankjewel om hier mee over na te denken! :)