Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen Garmin Etrex Touch 35 - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Ervaringen Garmin Etrex Touch 35

Een tevreden gebruiker hier. Sinds enkele maanden in het bezit van de Etrex Touch 35 en bevalt prima. Tot dusver geen software problemen gehad.

Pros
- overzichtelijke, intuïtieve interface en gebruiksvriendelijk, wat voor mij - nieuw in de wereld van fietsnavigatie - vooraf een vereiste was. Niet teveel geklooi met handleidingen, tutorials. Ik kon er vrijwel direct mee fietsen;
- bouwkwaliteit. Al een aantal keren flink laten vallen, maar geen schade oid. Apparaat is nog als nieuw;
- turn by turn navigatie werkt eenvoudig en naar behoren.

Cons
- batterij. Ik kan er een uur of 8-9 mee fietsen (gebruik eneloop en Ikea batterijen) en dan is het wel gedaan met de pret;
- iets betere beeldkwaliteit was wel prettig geweest
- basecamp

Ofwel, prima toestel. Tenminste, als je kan leven met de enigszins beperkte batterijduur.
DennisM schreef: - batterij. Ik kan er een uur of 8-9 mee fietsen (gebruik eneloop en Ikea batterijen) en dan is het wel gedaan met de pret;
...

Ofwel, prima toestel. Tenminste, als je kan leven met de enigszins beper
Wat vreemd. Ik heb de etrex 30 met Eneloops en doe er rustig 3 lange fietsdagen mee. Overigens meestal tracks, soms vrij rijden en nooit een route met aanwijzingen.
willem.m schreef:
DennisM schreef: - batterij. Ik kan er een uur of 8-9 mee fietsen (gebruik eneloop en Ikea batterijen) en dan is het wel gedaan met de pret;
...

Ofwel, prima toestel. Tenminste, als je kan leven met de enigszins beper
Wat vreemd. Ik heb de etrex 30 met Eneloops en doe er rustig 3 lange fietsdagen mee. Overigens meestal tracks, soms vrij rijden en nooit een route met aanwijzingen.
Dan ben ik net als anderen met mij denk ik wel benieuwd naar de door jouw gebruikte instellingen, want zelfs met het scherm op 50% helderheid kom ik daar bij lange na niet aan.
_Peter_ schreef:
willem.m schreef:
DennisM schreef: - batterij. Ik kan er een uur of 8-9 mee fietsen (gebruik eneloop en Ikea batterijen) en dan is het wel gedaan met de pret;
...

Ofwel, prima toestel. Tenminste, als je kan leven met de enigszins beper
Wat vreemd. Ik heb de etrex 30 met Eneloops en doe er rustig 3 lange fietsdagen mee. Overigens meestal tracks, soms vrij rijden en nooit een route met aanwijzingen.
Dan ben ik net als anderen met mij denk ik wel benieuwd naar de door jouw gebruikte instellingen, want zelfs met het scherm op 50% helderheid kom ik daar bij lange na niet aan.
0% helderheid, geen opname, 200m zoomniveau
willem.m schreef: 0% helderheid, geen opname, 200m zoomniveau
Willem, het scherm op 0% is voor mij niet leesbaar, dat lukt me misschien alleen bij slecht weer en zonder zonnebril misschien (zelfs die met gele lenzen) en daarnaast wil ik achteraf wel weten waar ik geweest ben en hoe hard enzo.
Dat van die 200m zoom verbaasd me dan weer, je zou verwachten dat juist daardoor de kaart vaker ververst moet worden (en dus hoger energieverbruik) dan zeg bij 800m of 1,2km. Misschien wat minder vaak de track wegschrijven is een voor mij te proberen optie. Echt navigeren doe ik alleen als er is afgeweken van de track of er naar een adres naast de track gegaan moet worden.
Ik denk/vrees dat wat je hier ziet het verschil is tussen de Etrex 30 en de Etrex 35 touch. De E35 heeft een touchscreen en dat vreet stroom. Ik doe met mijn Etrex 30 4-5 dagen (wel met echt goede oplaadbare batterijen), maar ik volg alleen maar een track zodat de processor niet veel hoeft te doen. Zoom op 80 m, schermverlichting uit, tenzij ik hem aanzet. Met een gewoon (niet touchscreen) scherm vind ik dat meestal best te zien.
_Peter_ schreef:
willem.m schreef: 0% helderheid, geen opname, 200m zoomniveau
Willem, het scherm op 0% is voor mij niet leesbaar, dat lukt me misschien alleen bij slecht weer en zonder zonnebril misschien (zelfs die met gele lenzen) en daarnaast wil ik achteraf wel weten waar ik geweest ben en hoe hard enzo.
Dat van die 200m zoom verbaasd me dan weer, je zou verwachten dat juist daardoor de kaart vaker ververst moet worden (en dus hoger energieverbruik) dan zeg bij 800m of 1,2km. Misschien wat minder vaak de track wegschrijven is een voor mij te proberen optie. Echt navigeren doe ik alleen als er is afgeweken van de track of er naar een adres naast de track gegaan moet worden.
Of je nu bij 800m zoom of bij 200m zoom reist, de verversing zal niet anders zijn. Alleen is het voor jouw minder zichtbaar, omdat je slechts een nanometer op het scherm verplaatst ipv een millimeter. Overigens, zelfs als je stil staat zal de software meest waarschijnlijk nog altijd gewoon doorgaan met het verversen van je schermpje. Maar doorgaans kost dat weinig energie bij dit soort schermen.

De helderheid tezamen met GPS polling frequentie is het meest belastend. Fiets je veel op open wegen, weinig afslaan, etc. Dan kom je vaak met een lage polling redelijk weg. Begeef je je off-road of binnen dorpen/steden dan is je tracking ondermaats. Ben je ook geïnteresseerd in snelheid e.d., dan geeft dat soort infrequente tracking alleen een redelijke indicatie bij aanwezigheid van een snelheidssensor.

Ik heb zelf overigens geen etrex, maar heb je daarin geen display backlight off optie om te gebruiken om batterij te besparen?
Wim schreef:Ik denk/vrees dat wat je hier ziet het verschil is tussen de Etrex 30 en de Etrex 35 touch. De E35 heeft een touchscreen en dat vreet stroom. Ik doe met mijn Etrex 30 4-5 dagen (wel met echt goede oplaadbare batterijen), maar ik volg alleen maar een track zodat de processor niet veel hoeft te doen. Zoom op 80 m, schermverlichting uit, tenzij ik hem aanzet. Met een gewoon (niet touchscreen) scherm vind ik dat meestal best te zien.
Goed punt. Dat flinke verschil in energieverbruik zie je ook terug in laptops met en zonder touchscreen.
Hier al een jaar of vier in het bezit van een eTrex 20. Haal ook makkelijk 3 dagen waarbij de gps 8 tot 10h aan staat. Achtergrondverlichting uit (makkelijk afleesbaar), logfunctie aan. 's Avonds sla ik de gereden route op. Ik gebruik eneloops of topcraft LSD-accu's, gaan beide evenlang mee. Gebruikte kaart is de OFM, nog nooit het toestel weten crashen.
Als ik de routeer-functie aan heb staan, kan ik hem zo instellen dat het scherm kort oplicht bij elke instructie, samen met een bliepje. Erg handig in het donker! Ook dan gaan de accu's lang mee.
De gebruikte batterijen zijn Panasonics Eneloop 2400 NiMh, dat zijn volgens mij zo'n beetje de beste voor het in te zetten doel.
Instellingen die het energiegebruik beinvloeden zijn inmiddels gewijzigd nav wat ik oa vond op http://www.aukadia.net/gps/ (geen info hier over de Touch 35 helaas)
Satelieten alleen GPS, (GLONASS biedt weliswaar een betere dekking in Europa, deze is niet apart te selecteren) Een polling interval is hier niet te selecteren (of ik kan het niet vinden)

WAAS/EGNOS uit, tenzij je aan het geocachen of in de bergen aan het wandelen bent kan dit uit (zorgt voor een nauwkeuriger plaatsbepaling)

Alle geluiden ook maar uit, die hoor je is mijn ervaring toch slecht (En mijn gehoor is nog uitstekend)

De tijd die er zit tussen het opslaan van trackpunten gewijzigd van Auto naar minder vaak.

Waar ik nog niet over uit ben is het aan laten staan van het scherm of niet (onafhankelijk van de gekozen helderheid). De instelling is Altijd aan of uit na 15, 30 60 of 120 sec. Ik wil in bebouwde gebieden weten waar de track me naar toe voert zonder eerst op een knopje te moeten drukken omdat het scherm niet leesbaar is op dat moment.

Hoe het zit met de ANT+ koppeling en het gebruik van energie (Cadans/snelheidsmeter, hartslagmeter en thermometer) weet ik niet, die staan nu uit omdat de fietscomputer dit al voor me registreert (ook met ANT+) en ik heb in 5 jaar tijd (en 50.000 km) 1 keer 1 knoopcelletje moeten vervangen, dus dat zal bij de Garmin ook wel meevallen.
Bij mij haalt-ie ruim anderhalve dag op een setje Eneloop XX (2700 mAh). Vind ik acceptabel. Maar het lukt alleen als ik de kaarttekensnelheid op normaal zet (kaart -> settings -> advanced), en scherm op automatisch uitschakelen. Dat laatste kan vrij gemakkelijk op mijn 17 cm brede stuur; ik kan prima met m'n duim even op het scherm tikken zonder mijn hand te hoeven verplaatsen.

Groetjes,
Walter
Bedankt voor alle reacties, ik was op vakantie maar heb wel steeds meegelezen.

Ik ga pas in mei weer op pad dus ik kan het nog even aanzien. Ik neig er wel naar het te gaan proberen met de Etrex 35. Een andere optie zou de Oregon zijn, vooral vanwege het battery pack.

Mijn smartphone op m'n stuur vind ik geen prettig idee. Het is een nogal duur ding, en wil hem niet steeds als ik een foto maak los moeten koppelen. Als loskoppelen heel makkelijk gaat dan vraag ik me weer af hoe dit op onverharde paden gaat. Verder vergeet ik mijn GPS weleens van de fiets te halen op plekken waar ik dit wel zou willen. Als ik mijn telefoon op die manier verlies zou dat problematischer zijn dan wanneer mijn GPS gejat wordt.

Ik heb nu een Lifeproof hoesje mee op fietsreizen/hikes. Dat is naar ik meen een van de betere hoesjes. Maar op mijn stuur in de stromende regen; ik weet het niet.

Misschien is een superbudget-model smartphone puur om te navigeren nog een optie.
Stromende regen icm een Oregon is ook geen optie, het scherm slaat dan op hol. De Etrex presteert daarin beter, het best zonder touchscreen. Ik weet niet wat het voordeel is van zo'n batterypack op de Oregon.
De tovenaar schreef: Ik weet niet wat het voordeel is van zo'n batterypack op de Oregon.
Ik dacht dat je de Oregon i.c.m. Garmin Batterypack kon opladen met een powerbank, en dat dit niet mogelijk is bij de Etrex 35. Maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen.
Maar waarom toch al die stroom vretende touchscreen technologie? Gebruiksduur is nu net het grote voordeel van een outdoor GPS ten opzichte van een smartphone.
Ik dacht dat je de Oregon i.c.m. Garmin Batterypack kon opladen met een powerbank, en dat dit niet mogelijk is bij de Etrex 35
Zover ik weet kan je met de Oregon de batterijen opladen door de GPS van 5 Volt te voorzien via de USB connector; dat werkt niet met de eTrex zover ik weet. Ik betwijfel of dat een probleem is: de eTrex zal zijn batterijen niet gebruiken als de 5 Volt is aangesloten en verder gebruikt de eTrex minder stroom dan de Oregon waardoor je apparaten makkelijker parallel kan gebruiken.

Veel voordelen/nadelen van een GPS t.o.v. een smartphone zijn al genoemd maar als je de GPS/smartphone vergeet mee te nemen is denk ik de smartphone diefstal gevoeliger omdat hij beter verhandelbaar is. Verder vind ik het bevestigingssysteem van de eTrex en Oregon een stuk beter wat betreft bevestiging en misschien is die moeite[*] een gelegenheidsdief te veel.

Je schrijft niet hoe je stroomvoorziening op de fiets is maar als je bijv. je omzetter of powerbank in een stuurtas hebt die je mee neemt dan zal de GPS bij het wegvallen van een spanning een geluidssignaal geven, dus dan vergeet je hem niet. Maar ... dit zou je ook kunnen instellen op de smartphone.

[*] Je moet een lipje "onder" de GPS met redelijk wat kracht indrukken en tegelijk de GPS omhoog schuiven
Je kunt alles opladen met een powerbank, zo lang het maar een USB stekker als ingang heeft. Bijv. de NiMH-batterijen in een Etrex kun je opladen met een USB-lader tijdens het fietsen. 's Avonds wissel je de batterijen uit de USB-laden met die in je ontvanger zitten.

Dedicated GPS-ontvangers hebben nog wel meer voordelen dan alleen batterijduur t.o.v. smartphones, zeker als de ontvanger geen touchscreen heeft:
  • Zuiniger met de beschikbare energie;
  • In volle zon (veel) beter afleesbaar en dan heul veul zuiniger;
  • Eenvoudiger navigeren over voor fietsers rustige routes;
  • Mogelijkheid om over voor ATB geschikte paden te routeren (in smartphone apps alleen mogelijk d.m.v. tracks, zover mij bekend is);
  • Ook bedienbaar met willekeurige handschoenen (geldt dus niet voor GPS-ontvangers met touchscreen);
  • Vaak goedkoper vervangbaar bij verlies of diefstal, tenzij je een ouder model smartphone neemt.
  • Stootvaster en beter bestand tegen een val op harde ondergrond door een robuuste uitvoering.
GPS-ontvangers met touchscreen hebben dus iets minder voordelen dan de varianten met alleen drukknoppen. De drukknoppen zijn zonder uitzondering zeer robuust uitgevoerd en ook met redelijk normale handschoenen aan nog te bedienen. Al is een joystickje op een Etrex-zonder-touch wel het meest kwetsbare onderdeel bij een val. Een GPS Map 64st heeft daarentegen weer een zeer robuuste vormfactor en allocatie van knoppen.

Een ideale vormfactor zou wellicht een waterdichte robuuste GPS-ontvanger kunnen zijn met knoppen, werkend op zowel een batterypack als AA-batterijen, met een moderne smartphonecamera, zowel een interne antenne als uitbreidbaar met een quad-helixmodel extern, een groot scherm met tegelijk een compacte vormfactor, een transreflectief scherm zodat deze in vol zonlicht prima afleesbaar is, connectiviteit en apps zoals op een willekeurige smartphone. De modellen van een aantal jaar terug uit de samenwerking tussen Garmin en Acer kwamen in de buurt, alleen hadden deze helaas touchscreens en zijn deze door impopulariteit (en met in termen van destijds al achterhaalde hardware) nooit een succes geworden. Bijkbaar neigt de voorkeur van de massa naar 'mooi' voor dagelijks gebruik, met slechts een klein vleugje functionaliteit voor onze hobbies.
Ik heb ook een Etrex Touch 35 en ben daar zeer tevreden over. Toch zou ik als ik nu een nieuwe GPS zou kopen, kiezen voor de GPSMAP 64. Argumenten zijn de betere afleesbaarheid, langere batterijduur en knopbediening met handschoenen. Dat deze dan zwaarder en groter is, neem ik voor lief.
Waarom dan geen Etrex 30? Die is wel iets onhandiger dan de 64, maar doet wel veel langer met een lading batterijen.
Wim schreef:Waarom dan geen Etrex 30? Die is wel iets onhandiger dan de 64, maar doet wel veel langer met een lading batterijen.
Het scherm dat toch net iets groter is (daardoor ook misschien wat kortere batterijduur) en het pookje van de 30 (handig maar relatief kwetsbaar).