Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slot: lichtgewicht oplossing racefiets - Forum Wereldfietser

Slot: lichtgewicht oplossing racefiets

Tot nu toe heb ik bij gebrek aan een slot het nooit aangedurfd om met m'n racefiets-met-bagagemogelijkheden een aantal dagen, laat staan langer, te gaan kamperen.

Ik heb een Lock-Alarm Mini maar dat lijkt me te weinig om mee op stap te gaan.

Wat zijn - relatief - goede/lastige lichtgewicht kabelsloten? Ik snap dat over het algemeen geldt hoe lichter - hoe minder veilig maar misschien zijn e producten die er echt uitspringen.

Ik zie wel enkele topics van jaren oud maar wellicht zijn er de laatste jaren interessante ontwikkelingen geweest op dit gebied.
Kabelsloten zijn notoir slecht.

Ikzelf heb gekozen voor een licht kettingslot: de sleutel uitvoering van de Abus Web.

Het ding stelt niet veel voor, maar is zeker beter dan ieder kabelslot met hetzelfde gewicht.
Voor een overzicht met gewichten, plussen, minnen, do's en don'ts: http://thebestbikelock.com.
keesswart schreef:Voor een overzicht met gewichten, plussen, minnen, do's en don'ts: http://thebestbikelock.com.
Met het advies "Do not buy a cable lock!" ben ik het wel eens.

Het lichtgewicht slot (830 gram) is echter wel meer dan zes keer zo zwaar als de Abus Web 1500/60 (136 gram).

Ik heb zelf de Abus Web 1500/110 (227 gram), dat geeft wat meer flexibiliteit met ergens aan vast zetten.

Niet heel effectief tegen professionele fietsendieven (houdt je die überhaupt wel tegen met een slot?), maar wel tegen gelegenheidsdieven.
Ik zet mijn racefiets eigenlijk ook alleen kort en in het zicht vast met een (waardeloos maar beter dan niks) safeman slotje.
Voordelen je kan de helm er aan vast maken en het is relatief licht, maar ik maak me geen illusies dat het echt veilig is. Goed ze zullen er niet direct mee weglopen, maar het is denk ik relatief vlug doorgeknipt.
Ik zou om deze reden ook niet snel op vakantie gaan en kamperen met een racefiets, maar dat is persoonlijk.
Sowieso ben je met de racefiets ook al snel veroordeelt om beide wielen goed aan het frame vast te zetten, deze wielen kunnen ook al behoorlijk prijzig zijn en zo'n quick release systeem maakt het de dief alleen maar makkelijker. Verder gebruik ik op vakantie een combi van kettingslot, U-slot en kabelslot, deze laatste doet niet veel, maar de verzekering wilde dat ik dat bij aanschaf xx jaar geleden erbij had. Maar op de racefiets is dat relatief te veel gewicht denk ik.
Ik kampeer al jaren heel wat jaren met de racefiets tijdens georganiseerde groepsvakanties, en ik heb nog nooit meegemaakt dat er een fiets gestolen is.

Als je rustige campings uitzoekt zul je daar niet snel fietsendieven treffen.

Ik verwacht dat je onderweg tijdens het boodschappen doen meer risico loopt. Het is dan zaak de fiets goed in zicht weg te zetten, liefst op een plaats waar mensen vanaf een zitplaats (café, bushokje) uitzicht hebben op je fiets. Fietsendieven houden daar niet van.
Bedankt voor alle reacties! Interessante site dat http://thebestbikelock.com/

Ik begrijp dat er geen slot is dat 80% van de wielrenners die er op gestudeerd hebben heeft. Dan ga ik even goed rondkijken op die en andere sites :)
Ik was deze zomer - eigenlijk per ongeluk (...) - onderweg met een beugelslot van 1,5 kg. Aangenaam verrast door de extra gemoedsrust die me dat heeft opgeleverd! Vanaf nu betrek ik het slot niet langer bij de onvermijdelijke jacht op grammen tijdens de voorbereiding en neem ik het gewoon mee, zeker als er nu en dan een stad of stadje op het programma staat.
Ik zou de fiets goed verzekeren en een lichtgewicht slotje nemen, in het begin deed ik mijn destijds bijna nieuwe ligfiets op slot met zo'n slot dat voor reiskoffers? gebruikt wordt. Diameter kabel zo'n 2 mm? Mijn fiets is toen niet gestolen, maar misschien was dat vooral geluk. Ik zou het risico wel nemen (je leeft maar een keer en een fiets is te vervangen) en op drukke plaatsen de fiets beter in de gaten proberen te houden. Geen idee of het nog van invloed is, maar ik zet mijn fiets op zo goed mogelijk zichtbare en zo druk mogelijke gebieden neer. Bij Action kocht ik ooit een slot met iets minder dunne kabel, maar nog steeds niet erg dik. Lekker licht gewicht en ook de prijs was licht gewicht. Dit slot gebruik ik nu enkele jaren.

Tegenwoordig doe ik in 50% van de gevallen mijn fiets niet meer op slot - noch in Nederland, noch in het buitenland. Veel mensen vinden dat erg stom, maar ik ben zo eigenwijs om het toch op mijn manier te blijven doen. Ook niet in Polen waar sommigen mij waarschuwde dat daar de fiets snel gestolen zou worden. Misschien komt het door het lelijke uiterlijk of de impopulariteit van de ligfiets, de bagage tassen die altijd op de fiets zitten, of veel geluk? Maar tot op heden is de fiets nog niet gestolen (meer dan 40.000 km en bijna 5 jaar fietsen) :D
jeroen_ schreef:Ik zou de fiets goed verzekeren en een lichtgewicht slotje nemen, in het begin deed ik mijn destijds bijna nieuwe ligfiets op slot met zo'n slot dat voor reiskoffers? gebruikt wordt. Diameter kabel zo'n 2 mm? Mijn fiets is toen niet gestolen, maar misschien was dat vooral geluk. Ik zou het risico wel nemen (je leeft maar een keer en een fiets is te vervangen) en op drukke plaatsen de fiets beter in de gaten proberen te houden. Geen idee of het nog van invloed is, maar ik zet mijn fiets op zo goed mogelijk zichtbare en zo druk mogelijke gebieden neer. Bij Action kocht ik ooit een slot met iets minder dunne kabel, maar nog steeds niet erg dik. Lekker licht gewicht en ook de prijs was licht gewicht. Dit slot gebruik ik nu enkele jaren.

Tegenwoordig doe ik in 50% van de gevallen mijn fiets niet meer op slot - noch in Nederland, noch in het buitenland. Veel mensen vinden dat erg stom, maar ik ben zo eigenwijs om het toch op mijn manier te blijven doen. Ook niet in Polen waar sommigen mij waarschuwde dat daar de fiets snel gestolen zou worden. Misschien komt het door het lelijke uiterlijk of de impopulariteit van de ligfiets, de bagage tassen die altijd op de fiets zitten, of veel geluk? Maar tot op heden is de fiets nog niet gestolen (meer dan 40.000 km en bijna 5 jaar fietsen) :D
Staat in jouw verzekering niet dat je beide sleutels aan dient te kunnen leveren in het geval van diefstal? Zo ja, waarom zou je de fiets dan nog verzekeren als je hem toch niet op slot zet? Wordt hij namelijk gestolen, dan ben je de fiets kwijt én de betaalde verzekeringspremie.
jeroen_ schreef:Ik zou de fiets goed verzekeren en een lichtgewicht slotje nemen, in het begin deed ik mijn destijds bijna nieuwe ligfiets op slot met zo'n slot dat voor reiskoffers? gebruikt wordt.
Mijn andere fiets heb ik in het verleden 3 jaar bij Unigarant verzekerd gehad. Ik dacht dat toen een Axa Defender + Ringslot (zwaar samen!) verplicht was maar nu ik nog eens op de site kijk zijn alle sloten die op https://stichtingart.nl/slotenpage/ toegestaan.

De eerder genoemde Kryptonite Messenger Mini staat er helaas niet tussen maar misschien zijn er wel andere lichte sloten afdoende voor een Unigarant verzekering.

Ik vermoed inderdaad dat ligfietsen minder populair zijn onder fietsendieven.
Ik heb een denkfout gemaakt. Dat lichtgewicht slotje zal vast niet geaccepteerd worden door de verzekeraar, dus mijn advies is fout.

Ik heb zelf in het begin toen mijn fiets nog nieuw was wel met een axa-ringslot rondgefietst. Maar omdat dit slot niet eenvoudig op het frame van mijn ligfiets bevestigd kon worden ben ik na een tijd overgestapt op dat lichtgewicht slotje. Natuurlijk niet handig als de fiets gestolen wordt, maar het is gelukkig goed gegaan.
Peter_K schreef: Niet heel effectief tegen professionele fietsendieven (houdt je die überhaupt wel tegen met een slot?), maar wel tegen gelegenheidsdieven.
Er zijn vele gradaties van 'professionaliteit' maar een degelijk slot (of nog beter twee degelijke sloten van verschillende soorten) houden de grote meerderheid van de zelf professionele dieven tegen. Er is immers een voldoende groot aanbod aan fietsen (ook redelijk goede fietsen) die helemaal niet met een degelijk slot vast staan. En dieven kiezen sowieso voor de makkelijkste weg.
rockhopper schreef: Sowieso ben je met de racefiets ook al snel veroordeelt om beide wielen goed aan het frame vast te zetten, deze wielen kunnen ook al behoorlijk prijzig zijn en zo'n quick release systeem maakt het de dief alleen maar makkelijker.
Ook op de racefiets kan men kiezen voor alternatieven voor quick-release systemen.
jeroen_ schreef:Misschien komt het door het lelijke uiterlijk of de impopulariteit van de ligfiets, de bagage tassen die altijd op de fiets zitten, of veel geluk?
Voor een niet onaanzienlijk deel van de fietsendieven is een ligfiets helemaal niet interessant. Probeer hetzelfde eens met een degelijk en goed uitziende mountainbike of racefiets?

Renaat
ReinoudN schreef: Wat zijn - relatief - goede/lastige lichtgewicht kabelsloten? Ik snap dat over het algemeen geldt hoe lichter - hoe minder veilig maar misschien zijn e producten die er echt uitspringen.
Je kan best verder gaan. Elk licht slot werkt enkel tegen gelegenheidsdieven. En tegen de echte gelegenheidsdief kan men volstaan met een zeer licht slot (en natuurlijk doordacht stallen). Voor al de rest mag men kabelsloten vergeten en is men gebonden aan relatief zware sloten.

Maar zoals andere reeds aangeven staat en valt heel veel met waar en wanneer je de fiets stalt. Op een kleine camping zet ik mijn fiets zelden vast.

Renaat
Eerlijk gezegd ben ik nog nooit iemand tegengekomen die zijn fiets Is gestolen op een camping.......
eric190173 schreef:Eerlijk gezegd ben ik nog nooit iemand tegengekomen die zijn fiets Is gestolen op een camping.......
Maar het gebeurt wel degelijk. Zie hier (3e berichtje) en hier (onderste berichtje en verder een paar meldingen van verijdelde pogingen). Zelfs uit hotels worden wel eens fietsen gestolen.
Misschien nu nog een beetje argwanend.....lage diefstal aantallen in de komende jaren zullen het nieuwe idee van Sparta moeten bevestigen. ( connected bike ).
Nu maar hopen dat de praktische uitvoering echt solide is.

http://www.tweewieler.nl/fietsen/nieuws ... l-10126004
eric190173 schreef:Eerlijk gezegd ben ik nog nooit iemand tegengekomen die zijn fiets Is gestolen op een camping.......
Ik wel begin jaren '90 in Hongarije op een bewaakte camping met hekken rondom (en gaten daarin. Gelukkig werden de fietsen gestolen van mensen die ook over een ander vervoermiddel beschikten. (Ze zaten op slot aan de camper) En niet die van de enige 2 fietsers op de camping. In Boedapest gingen destijds de fietsen achter slot en grendel op de camping, wat wel aangaf dat dat daar toch echt een probleem was (en mogelijk nog is)
Hallo,

In het kader van de steeds terugkerende vraag: 'Ik zoek een lichtgewicht, maar sterk fietsslot', kwam ik deze vinding tegen via Kickstarter:

https://www.kickstarter.com/projects/te ... nav_search

Het is een kabel van gevlochten textielvezels, dat strekkracht, vuur en betonscharen zou kunnen weerstaan. Groot voordeel is het lage gewicht. Uiteindelijk is elke kabel/slot te kraken, hopelijk duurt het bij deze lang genoeg om de dief af te schrikken/ te laten afdruipen.

Geen idee of dit gaat werken, ik vond het wel interessant genoeg om hier te plaatsen.
Interessant, maar wat een kabel van 80 cm nu weegt staat nergens, of lees ik erover heen?