Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slot: lichtgewicht oplossing racefiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Slot: lichtgewicht oplossing racefiets

"The rope itself weights no more than 350 g per meter. Plus eyelets and padlock, we are well below 1kg."
BlijDatIkFiets schreef:Geen idee of dit gaat werken, ik vond het wel interessant genoeg om hier te plaatsen.
Mischien moeten we afspreken dat Kickstarteruitvindingen hier pas gemeld mogen worden na een positieve onafhankelijke factcheck.
Dit doet mij denken aan dat filmpje waar een verkoper zei dat de nylon hoes van een kettingslot belangrijk was voor de veiligheid (in plaats van ter bescherming van de lak). Een fietsendief wees er op dat een enorme betonschaar weliswaar niet door die hoes kwam (na eerst wel met de ketting zelf afgerekend te hebben), maar dat dat eenvoudig te ondervangen was met een aardappelschilmesje.

Op het eerste gezicht lijkt het beste aanvalswapen voor dit slot een scherp mes te zijn. De term "cut resistant" in de techniek betreft het beschermen van mensen tegen messen, niet fietsen tegen dieven...

Ik heb nu al zo veel crowdfunding projecten gezien, dat ze mij tegen beginnen te staan. Òf het is een goed idee, dat ook allang op de markt is. Òf het is een slecht idee dat nooit gaat werken. In de zeldzame gevallen dat het een uniek nieuw product betreft dat ook nog eens blijkt te werken, kun je alsnog dat bewezen product later kopen.

Crowdfunding projecten lijken een soort loterij te zijn, waarbij de hoofdprijs een product is dat doet wat beloofd is. Je kunt echter ook je geld kwijt raken zonder iets te krijgen.
Peter_K schreef:Crowdfunding projecten lijken een soort loterij te zijn, waarbij de hoofdprijs een product is dat doet wat beloofd is. Je kunt echter ook je geld kwijt raken zonder iets te krijgen.
Vaak is het ook gewoon een manier om voldoende produkten verkocht te krijgen voordat de produktie aanvangt. Voorbeeld: https://www.dpreview.com/news/224667912 ... rio-reward
Op die manier is Kickstarter niets anders dan een manier om het bedrijfsrisico bij de afnemer te leggen in plaats van bij de ondernemer.
Leon schreef:Op die manier is Kickstarter niets anders dan een manier om het bedrijfsrisico bij de afnemer te leggen in plaats van bij de ondernemer.
Dat is het beste geval. In het slechtste geval is het een gratis-geld-machine voor leugenprojecten, zoals die magische zichzelf vullende waterfles destijds.
Interessant, maar wat een kabel van 80 cm nu weegt staat nergens, of lees ik erover heen?
Er staat dat de kabel 350 gram weegt per meter. Overigens zonder slot of ogen. 80 cm zou dan komen op 280 gram, volgens mijn zakjapannert. Daarom misschien wel interessant voor de grammenjagers onder ons.
Ik zie dat mijn vorige bericht is achterhaald, want al beantwoord. Excuses.
Mischien moeten we afspreken dat Kickstarteruitvindingen hier pas gemeld mogen worden na een positieve onafhankelijke factcheck.
Hoe stel je je dit voor? Wie of wat is een 'onafhankelijke factcheck'? Klinkt mij in de oren als censuur. Is dit forum niet juist de plek waar ideeen over fietsen en materialen kunnen worden uitgewisseld?
BlijDatIkFiets schreef:
Mischien moeten we afspreken dat Kickstarteruitvindingen hier pas gemeld mogen worden na een positieve onafhankelijke factcheck.
Hoe stel je je dit voor? Wie of wat is een 'onafhankelijke factcheck'? Klinkt mij in de oren als censuur. Is dit forum niet juist de plek waar ideeen over fietsen en materialen kunnen worden uitgewisseld?
Het is vooral een forum waar ervaringen worden uitgewisseld. Hoeraverhalen van andermans ideeën staan er vele tienduizenden op internet en daar naar linken vindt ik in de loop van de afgelopen 22 jaar die ik nu op internet zit in toenemende mate oninteressanter geworden.

Wat ik interessant vindt is als iemand iets zelf geprobeerd heeft, en met zelf bedoel ik dan dat de persoon die het bericht op dit forum schijft het zelf, IRL, met zijn eigen handen en zo, dus niet virtueel of via Facebook geprobeerd heeft.
Ik gebruik ook een Abus 'web'; geen idee wat het doet zolang mijn fiets nog niet is gestolen.
Voor kampeertochten met een racefiets is het misschien een idee om geen opzichtige exclusieve wielen te gebruiken maar een set rechttoe-rechtaan wielen, stevig, goedkoop en eenvoudig. (misschien hetzelfde advies voor het soort racefiets/Pinarello thuislaten?)
Verder hangt de kans op diefstal erg af van hoe lang en waar je hem parkeert, meer dan van welk slot je gebruikt.
In principe verlies ik mijn fiets niet meer dan een kwartier uit het oog, bij bezienswaardigheden of een supermarktstop bijvoorbeeld.
Op campings 's-nachts plat neerleggen achter de tent zodat ie niet in het zicht staat.
Maar op campings in de minder toeristische (binnenland) gebieden denk ik dat het diefstalrisico heel klein is. Hoogseizoen kust is wellicht een ander verhaal, hoewel ik de laatste jaren steeds vaker beveiligers zie rondlopen op zulke campings, ik verwacht bovendien dat het gemiddelde forumlid hier eerder de rustige locaties opzoekt, en veelal op doorreis is. Dat scheelt ook al.

BlijDatIkFiets schreef:


Mischien moeten we afspreken dat Kickstarteruitvindingen hier pas gemeld mogen worden na een positieve onafhankelijke factcheck.

Hoe stel je je dit voor? Wie of wat is een 'onafhankelijke factcheck'? Klinkt mij in de oren als censuur. Is dit forum niet juist de plek waar ideeen over fietsen en materialen kunnen worden uitgewisseld?Het is vooral een forum waar ervaringen worden uitgewisseld. Hoeraverhalen van andermans ideeën staan er vele tienduizenden op internet en daar naar linken vindt ik in de loop van de afgelopen 22 jaar die ik nu op internet zit in toenemende mate oninteressanter geworden.
Je vliegt hier nogal uit de bocht. Het gaat hier om iets nieuws waarvan het m.i. de moeite waard is om te volgen wat het gaat worden. De belofte van een sterke kabel die bovendien licht is, sluit aan bij een wens die op dit forum al vaker is geuit. Of dit knollen voor citroenen zijn, moet nog blijken. Het product is dan ook nog niet op de markt. Geen hoeraverhalen kortom, maar interessant genoeg om te volgen en met elkaar te delen. Niets meer en niets minder. Een kritische geest is prima, maar een dergelijk initiatief bij voorbaat neersabelen is onnodig. En helpt de innovatie sowieso niet.
BlijDatIkFiets schreef:Het gaat hier om iets nieuws waarvan het m.i. de moeite waard is om te volgen wat het gaat worden.
Plaats maar een filmpje zodra je het slot zelf geprobeerd hebt door te knippen met een schaar en een mes.
Georg schreef: Voor kampeertochten met een racefiets is het misschien een idee om geen opzichtige exclusieve wielen te gebruiken maar een set rechttoe-rechtaan wielen, stevig, goedkoop en eenvoudig. (misschien hetzelfde advies voor het soort racefiets/Pinarello thuislaten?)
Verder hangt de kans op diefstal erg af van hoe lang en waar je hem parkeert, meer dan van welk slot je gebruikt.
In principe verlies ik mijn fiets niet meer dan een kwartier uit het oog, bij bezienswaardigheden of een supermarktstop bijvoorbeeld.
Met mijn racer heb ik zo'n superklein slotje zodat je niet gewoon inklikt en wegfietst, in Zwitserland parkeer ik haar zelfs zonder slot tegen de supermarkt, met schoenen en helm ernaast, het maakt inderdaad nogal uit waar je bent (en nee, die racer is zelfs in Zwitserland geen budgetfiets). Een dure fiets thuis laten voelt voor mij als capituleren voor het dievengilde.

Misschien zit je met een racer op trekking locaties wel goed, de diefstallen van racefietsen die ik ken zijn vaak op echte race locaties (Alp d'Huez, toertochten, cyclos, Limburg op een mooie zondag) en dat zijn vaak professionele bendes, die jatten je fiets ook uit een afgesloten busje. Diefstal van trekking fietsen ken ik met name van populaire fietscampings in de nacht en uiteraard de bekende grote stad locaties.
BlijDatIkFiets schreef:
vr 31 mar, 2017 09:42
Het is een kabel van gevlochten textielvezels, dat strekkracht, vuur en betonscharen zou kunnen weerstaan. Groot voordeel is het lage gewicht. Uiteindelijk is elke kabel/slot te kraken, hopelijk duurt het bij deze lang genoeg om de dief af te schrikken/ te laten afdruipen.

Geen idee of dit gaat werken, ik vond het wel interessant genoeg om hier te plaatsen.
De Tex-lock bestaat nog steeds. Nu ook een "gesloten" systeem (dus ik neem aan geheel getest) met ART**(https://www.tex-lock.com/product/tex-lock-orbit/, 100cm, 1,2 kilo). Het product is wel verbeterd (met een ijzerzaag kwam je makkelijk door de kabel heen, nu zit er een dikkere ketting binnen de kabel) en daardoor zwaarder geworden.
Toch vind ik 1.2 kilo niet bepaald een lichtgewicht oplossing...
Ik heb me wel eens laten uitleggen dat - bij gelijke kans op diefstal - iedere fiets met slot altijd 15 kg weegt. :|
non-fixie schreef:
vr 14 okt, 2022 19:30
Ik heb me wel eens laten uitleggen dat - bij gelijke kans op diefstal - iedere fiets met slot altijd 15 kg weegt. :|
Met zo'n gewicht zou ik heel blij zijn. Doe mij zo'n helium-gevuld zweefslot :lol:
Ik ben best wel nonchalant over sloten en denk dat het zo'n vaart niet loopt.
Deze video deed me toch wel achter de oren krabben.
Zo stelen ze jouw e-bike (en dit doe je ertegen) …: https://youtu.be/Rosd6-xvMmQ
Litelok weegt de helft van de tex lock, art 2 en nog te koppelen als je met twee bent, kun je beide je fiets losmaken met je eigen sleutel..
Texlock was in 8 seconden doorgezaagd, wel 280.000 opgehaald met de kickstart site. Zou het ook graag geloven, twee leuke jonge mensen bedenken de oplossing voor al je slotproblemen.
Deze zou wel leuk kunnen zijn: https://nl.litelok.com/products/litelok-go-flexi-u

ART2 flexibel beugelslot van 750 gram (70 cm) of 650 gram (52 cm). Da's idd erg licht.