Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe heet dit gereedschap? - Forum Wereldfietser

Hoe heet dit gereedschap?

Op mijn fietstochten neem ik een aluminium(!) gereedschap mee waarmee (met de nodige voorzichtigheid) aan boutjes en moeren kan worden gedraaid. Aan iedere kant van het gereedschap zitten vijf gaten en het geheel is zo'n 10cm lang. Het gereedschap heeft me al menigmaal uit de brand geholpen. Wel is het een vrij kwetsbaar: iets teveel kracht en het gereedschap is kapot. Dat laatste gebeurde dus gisteren.

Nu is mijn vraag: Iemand enig idee hoe dit gereedschap wordt genoemd of waar het te koop is (in aluminium /stalen uitvoering)?

Afbeelding
Ik weet niet hoe het heet, maar volgens mij zaten die vroeger in de uitgebreidere SimSon bandenplak/reparatiesetjes...?

Edit: ik zit te zoeken maar kan het niet vinden. Het zal mijn vader zijn geweest die er zelf een in het doosje stopte... :oops:
Ik kan het plaatje niet zien, maar de beschrijving lijkt hier op.

Die van mijzelf zijn van staal, dat lijkt mij ook een betere materiaalkeuze voor gereedschap. In het engels heet het ding kennelijk een "bone shaped wrench". Hoe het ding in het Nederlands heet weet ik niet.
Travelmaster schreef:Ik weet niet hoe het heet, maar volgens mij zaten die vroeger in de uitgebreidere SimSon bandenplak/reparatiesetjes...?
Misschen is dat niet meer omdat ze te veel klachten kregen vanwege deze prullen?
Ze zijn niet aleen gemaakt van slecht materiaal (het plaatje zegt genoeg, niet alleen de barts maar ook het verwrongen aluminium), je kunt er zelden goed bij met dit ding en de toleranties zijn prut. De kans op beschadiging is dus levensgroot/

Ze zijn al zo oud als de weg naar Rome. Maar hoe ze heetten, dan ben ik vergeten.

Een ideaal cadeau voor iemand waarvan je niet wilt dat hij/zij goed leert sleutelen.

Koop liever zoiets voor onderweg:
http://www.m-gineering.nl/10_8steek.jpg
Net 5 euro. Is nog lichter ook.

Voor thuis normale standaardgereedschappen.
Aha, dank jullie, hier ben ik al een stuk wijzer mee.

Aanvulling: Ik zie inmiddels dat het ook wel een 10-gaten sleutel o.d. in het Nederlands wordt genoemd.
Van slecht gereedschap word ik diep ongelukkig...
Als je het woord kopsleutel intikt, krijg je dit soort dingen te zien.
Ik kan me hiervoor de de benaming "botje" herinneren (woef...).
Volgens mij oud ijzer. :cry:
Volgens mij wordt je oud als je nostalgische gevoelens krijgt bij het zien van dit plaatje.....ik heb ze :lol:
Ik word oud... "Ik hoop het", zou m'n vader zeggen!
"Peperkoek"
Marco Meijerink schreef:Volgens mij wordt je oud als je nostalgische gevoelens krijgt bij het zien van dit plaatje.....ik heb ze :lol:
Ik ook! Het zal pakweg 35 jaar terug zijn dat ik zo'n tiengatensleutel meenam op de tochten die ik toen met mijn Gazelle Tour de France maakte. Mijn eerste exemplaar, dat ik bij V&D gekocht had (daar kon je vroeger alles krijgen, zelfs chemicaliën om zwartwitfilms te ontwikkelen hadden ze!) zal nog van staal zijn geweest. Ook die was aanzienlijk lichter en compacter dan het setje steeksleutels dat ik later mee ging nemen. Recentere exemplaren van aluminium, die je o.a. bij Halfords kon kopen, begaven het snel wanneer een bout enigszins vastgeroest was.
Je betaalt wel iets meer, maar dit soort gereedschappen heb je bijvoorbeeld ook van Black & Dekker in iets andere vorm, maar vaak wel van betere kwaliteit. Bij B&D heet het de ReadyWrench en Ratcheting ReadyWrench. Ook andere merken hebben het binnen hun assortiment. Dog bone wrench wordt nog wel eens gebruikt, maar vaak ook gewoon een eigen marketing naam.

Maar dit soort dingen zijn eigenlijk alleen echt handig indien je:

A: Het tijdens reizen wilt gebruiken en met een enkele sleutel of 2 sleutels van doorgaans gelijk gewicht niet uit zult komen. Wat voor de meesten hier niet zal gelden.
B: Je het ook voor thuisgebruik wilt hebben, en simpelweg niet genoeg sleutelt om een volledige kit aan te schaffen als interessant te kunnen bestempelen.
Met een 8x10 en een 13x15 in de tas krijg je eigenlijk alles vast en los, Gedore heeft prima kwaliteit compacte modelletjes.
Zo'n sleutel noemden wij vroeger een doodskopsleutel.
Inderdaad inferieur maar beter dan de waterpomptang of combinatietang.
Vroeger, voor de inbusbouten en torxen, had je dit nodig om je band te verwisselen of je stuur of zadel te vast te zetten.
Groeten Cor
Voor de nostalgisch ingestelden staan meer varianten op: http://www.mot.be/nl/v1/resource/iddoc/1214
sonti schreef:Voor de nostalgisch ingestelden staan meer varianten op: http://www.mot.be/nl/v1/resource/iddoc/1214
Maar welke maten heb je voor je fiets nodig en met welk type sleutel kun je daar bij?
Met zo'n paddestoel bijvoorbeeld geen pedaal of lagerconus pakken. Daarnaast zitten er veel overbodige maten op.

Voor mijn fiets is naast een paar inbussleutels een steeksleutel 8/10 genoeg. Voor de keer dat de pedalen er af of juist vaster moeten dient een stevig uitgevallen stalen conussleutel. Dat is niet goed genoeg voor dagelijks gebruik, maar het komt zelden voor dat je hem nodig hebt en scheelt veel gewicht.

Het loont om even vijf minuten uit te trekken om je fiets te inspecteren. Voor jongeren: dat gaat helaas niet online, daarvoor moet je naar het fietsenhok en je moet je je fiets waarschijnlijk nog uit het hok halen ook. Bereid je voor op vieze vingers. :wink:
Voor mijn eigen fiets gebruik ik op reis qua steeksleutelmaten hoogstens maat 8, 10 en pedaalmaat.

Het wil echter regelmatig voorkomen dat ik bijv. gestrande fietsers weer op pad probeer te helpen of ehbo doe aan ander materieel. Die 23 gram gewicht, 1 euro en de nodige beperkingen van die tiengatensleutel wil ik daarbij wel op de koop toenemen. Iets duurdere hufterproof titanium variant zou tot slot leuk zijn.
sonti schreef:Voor mijn eigen fiets gebruik ik op reis qua steeksleutelmaten hoogstens maat 8, 10 en pedaalmaat.

Het wil echter regelmatig voorkomen dat ik bijv. gestrande fietsers weer op pad probeer te helpen of ehbo doe aan ander materieel. Die 23 gram gewicht, 1 euro en de nodige beperkingen van die tiengatensleutel wil ik daarbij wel op de koop toenemen. Iets duurdere hufterproof titanium variant zou tot slot leuk zijn.
Het probleem met dit ding is dat het vaak meer kapot maakt dan je lief is. Gelukkig gat het ding zelf ook vrij snel stuk, doordat het vaak van een zachter materiaal gemaakt is dan de moeren en bouten die het vast moet zetten kun je elk gat slechts beperkt gebruiken. Daarom ook is goed gereedschap, in geoefende handen, zijn geld dubbel en dwars waard.

Zelf heb ik nu een multitool van Woho (via Kickstarter) (http://www.wohobike.com/product.php?linkid=298 en ik moet zeggen dat de kwaliteit me echt niet tegenvalt.