Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lengte Cumulus slaapzak - Forum Wereldfietser

Lengte Cumulus slaapzak

Hallo,

ik ben op zoek naar een lichte slaapzak. Via dit forum en hiking-site komt mijn keus uit op een Cumulus slaapzak.
Ik twijfel nu alleen of een standaard formaat past of dat ik toch een aangepaste )verlengde) versie nodig heb. Ik heb deze vraag ook op het forum van hiking-site geplaatst maar ik hoop via dit forum om meer advies.

Gebruik: fietsvakanties in voor- najaar in Nederland en midden Europa. Ik ben een kou kleum en slaap op een Neo air all season.
(een breder gebruik bij bijvoorbeeld een trekking in Nepal (4800+ in tent) is waarschijnlijk geen combi welke mogelijk is?)

Ik dacht zelf aan een Lite Line 400

Ik ben 1,83m slank-normaal postuur (vrouw). Ik slaap op zij en rug.
Is de standaard uitvoering voldoende lang?
Cumulus geeft aan max. 1,85m. Maar is dit dan ook voor rugslaper?

Daarnaast lees ik vaak over aanpassing van de tijk naar endurance. Wanneer zou je hier voor kiezen?

Nu er zo veel mensen onlangs een slaapzak hebben aangeschaft hoop ik dat jullie mij hierin kunnen adviseren.

Alvast bedankt!
Ina
Hallo Ina

Hier kan ik je wel mee helpen. Ik had een verlengde versie van de Panyam maar heb deze verkocht. Veel te lang. Ik ben 1.83, mijn man is 1.87. Inmiddels hebben we beiden de gewone lengte maar wel 1 baan breder. Ik vind dat zelf erg prettig. Die lange was echt te lang en nam ook veel te veel plaats in de tent in. Hier ook neoair matjes.

Als je in de buurt van Rdam woont, kan je wel een keer passen als je wilt.

dit: ik zie nu dat je de lite line wilt hebben. kijk nog even naar de maten van de panyam versus de lite line. Ik vond de maten van de lite line niet prettig. De panyam is net een wat betere zak. Ik heb hier de 450 en de 600. Heerlijke zakken.
Ook ik heb een Cumulus slaapzak. Ben zelf 186 met een normaal postuur (ha, ha) en ik pas prima in de standaard zak.

Ik zou alleen voor de zwaardere tijk kiezen als je ook weleens in de buitenlucht wilt slapen. Ik denk dat een zwaardere tijk ook het vochttransport van binnen naar buiten beperkt, iets wat je eigenlijk niet wilt.
@ ina: zit net nog even te kijken naar de lite line maar die is veel korter inderdaad en heeft hele andere afmetingen dan de panyam. 202 cm versus 208 cm qua lengte (ook de breedte is anders). 77/51 versus 80/55. Is die lite line breed genoeg voor je? Ik ben ook van normaal postuur maar vind de verbrede versie van de panyam veel fijner dan de normale breedte en de lite line is dus nog smaller. Als de lengte van de Lite Line 202 is zou ik wel voor de verlengde gaan, wat dan kom je in de buurt van de Paynam in de normale lengte.
Ik heb zelf ook een liteline 400 en ben ook 183 cm en ik lig comfortabel in de mummyslaapzak van cumulus.
Hier een Lite Line 400 eigenaar van 183 cm. De standaard lengte past mij goed en ben een zijslaper. Heb wel voor verbreding gekozen omdat de Lite Line wat aan de smalle kant is.

Alfred
Hoe duur is dat breder maken?


Ik wil er ook een kopen. Ben 185 en weeg 93 kilo. moet misschien ook een stukje breder worden gemaakt.

Mario
supermario schreef:Hoe duur is dat breder maken?


Ik wil er ook een kopen. Ben 185 en weeg 93 kilo. moet misschien ook een stukje breder worden gemaakt.

Mario

Hallo Mario,
Wat ik bij eerdere inkoopacties via Hiking site heb kunnen vinden:
verbreden - 8cm (16cm omtrek) €35,-
verlengen - 10 cm € 35,-
inkorten €10,-
andere kleur tijk € 15,-
endurance €30,-
50/50 0,-
overstuf 15,-
Waarom niet gewoon je eigen maken?
Kun je hem precies op maat maken, met functies die jij graag wilt.
En vaak nog goedkoper ook!

Zie bv:
https://www.youtube.com/watch?v=eKn9wsM8--U
Ik heb geen naai machine :oops:

Mario
GasOpDeLollie schreef:Waarom niet gewoon je eigen maken?
Omdat ik ook bezig ben met mijn eigen tomaten en het stoken van cognac uit eigen druiven. Daarnaast en ik een 3d-printer aan het bouwen, dat is ook heel gemakkelijk. Het weven van het stof voor mijn nieuwe bankstel is lastiger, net als het storten van het gewapend betionnen dek voor de derde etage van mijn huis. Geen probleem dan weer is om een nieuw onderstel onder mijn klassieke auto te bouwen en het bewerken van stalen strips om uiteindelijk een nieuwe hanglamp voor in de kamer te krijgen of het slachten van een (biologische) koe om leer van te looien voor schoenen.
Echt jammer is dat de rubberpalm niet aanslaat, waardoor ik voorlopig niet aan mijn eigen fietsbanden toekom; het zelfgemaakte kevlar voor de hierdraden en het karkas ligt al klaar. :wink:
Leon schreef:
GasOpDeLollie schreef:Waarom niet gewoon je eigen maken?
Omdat ik ook bezig ben met mijn eigen tomaten en het stoken van cognac uit eigen druiven. Daarnaast en ik een 3d-printer aan het bouwen, dat is ook heel gemakkelijk. Het weven van het stof voor mijn nieuwe bankstel is lastiger, net als het storten van het gewapend betionnen dek voor de derde etage van mijn huis. Geen probleem dan weer is om een nieuw onderstel onder mijn klassieke auto te bouwen en het bewerken van stalen strips om uiteindelijk een nieuwe hanglamp voor in de kamer te krijgen of het slachten van een (biologische) koe om leer van te looien voor schoenen.
Echt jammer is dat de rubberpalm niet aanslaat, waardoor ik voorlopig niet aan mijn eigen fietsbanden toekom; het zelfgemaakte kevlar voor de hierdraden en het karkas ligt al klaar. :wink:

LOL :lol: :lol:
Beste Ina,

mijn vriendin en ik hebben beide Lite Line 400.
Die van mij (185cm) is verlengd, en dat is bij mij echt nodig.
Bij de niet - verlengde van mijn vriendin duwen mijn voeten sterk tegen de bodem.
De verlengde kan ik dichtbinden rond mijn hoofd waarbij ik nog iets ruimte voor de voeten over heb. Als je iets ruimte hebt bij je voeten werkt de dons pas.

Hans
javb2812 schreef:Beste Ina,

mijn vriendin en ik hebben beide Lite Line 400.
Die van mij (185cm) is verlengd, en dat is bij mij echt nodig.
Bij de niet - verlengde van mijn vriendin duwen mijn voeten sterk tegen de bodem.
De verlengde kan ik dichtbinden rond mijn hoofd waarbij ik nog iets ruimte voor de voeten over heb. Als je iets ruimte hebt bij je voeten werkt de dons pas.

Hans
Als je er dan even bij zet hoe lang je zelf bent :P
GasOpDeLollie schreef:
javb2812 schreef:Beste Ina,

mijn vriendin en ik hebben beide Lite Line 400.
Die van mij (185cm) is verlengd, en dat is bij mij echt nodig.
Bij de niet - verlengde van mijn vriendin duwen mijn voeten sterk tegen de bodem.
De verlengde kan ik dichtbinden rond mijn hoofd waarbij ik nog iets ruimte voor de voeten over heb. Als je iets ruimte hebt bij je voeten werkt de dons pas.

Hans
Als je er dan even bij zet hoe lang je zelf bent :P
hierboven maakte ik melding van het getal plus eenheid 185cm.
Ik had het wat preciezer kunnen formuleren maar dit gaat over mijn lengte, niet over de lengte van mijn slaapzak.
Opdat dat nu ook voor gas op de lollie duidelijk moge zijn :wink:

Hans
javb2812 schreef: ....De verlengde kan ik dichtbinden rond mijn hoofd waarbij ik nog iets ruimte voor de voeten over heb. Als je iets ruimte hebt bij je voeten werkt de dons pas.

Hans
Vraagje,
Waarom zou je de slaapzak zo ver over je hoofd willen doen als er een capuchon op de slaapzak zit?
In ieder geval dus geen voeten tegen de bodem aan begrijp ik.
Ik heb zo juist een slaapzak mogen passen. De standaard afmeting kan dichtgesnoerd rond mijn kin waarbij ik dan mijn voeten nog uit kan strekken. Is dit voldoende?
Ik heb vandaag gebeld voor advies naar polen. De man vertelde mij: als je 185 cm ben is mijn advies om de slaapzak met een baan langer te laten maken.

Dit lijkt in tegen spraak met mensen die mijn lengte hebben. Ik ken een vrouw die heeft mijn lengte 185 cm en kan er goed in slapen. Denk wel dat ik natuurlijk iets breder ben, weet niet of dat veel verschil maakt.

Mario
Rex schreef:
javb2812 schreef: ....De verlengde kan ik dichtbinden rond mijn hoofd waarbij ik nog iets ruimte voor de voeten over heb. Als je iets ruimte hebt bij je voeten werkt de dons pas.

Hans
Vraagje,
Waarom zou je de slaapzak zo ver over je hoofd willen doen als er een capuchon op de slaapzak zit?
In ieder geval dus geen voeten tegen de bodem aan begrijp ik.
Ik heb zo juist een slaapzak mogen passen. De standaard afmeting kan dichtgesnoerd rond mijn kin waarbij ik dan mijn voeten nog uit kan strekken. Is dit voldoende?
Wat ik bedoelde is natuurlijk de capuchon dichtbinden rond mijn hoofd.
Inderdaad is het de bedoeling dat de voeten het dons aan de onderkant van de slaapzak niet pletten, althans als je de slaapzak gebruikt in de temperaturen waar hij voor gemaakt is.
Omdat ik graag in landen als Ijsland kampeer test ik dit met mijn hele hoofd (muv het centrum van het gelaat) bedekt door de strakgetrokken capuchon.
En dan blijkt de standaardversie iets te kort voor mij. Mijn lengte is 185cm

Wanneer je de Liteline in warmere gebieden gebruikt maken die paar cm helemaal niets uit.

Hans