Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Thermometer - Forum Wereldfietser

Thermometer

Hallo,


ik zoek een handige kleine en compacte thermometer om mee te nemen op reis. Hij moet zeker tot -20°C kunnen.
Heeft iemand ervaring met de Garmin Tempe draadloze t°sensor?
Of zijn er andere suggesties?

Vriendelijke groeten,
Sabien
Ik heb al jaren zo'n minithermometer onder het zadel zitten.
Afbeelding
Je moet weten hoe je een heel kleine schaalverdeling moet aflezen maar de nauwkeurigheid is goed. Verder valt of staat elke temperatuurmeting met de exacte plaats. Hoe nauwkeurig electronica ook is, als de sensor min of meer in de zon hangt dan meet je niet de temperatuur van de lucht maar de zonnestraling en dan kun je er zomaar 15 graden langs zitten.
Ik gebruik de draadloze sensor van Garmin in combinatie met een Etrex 30. Ik plaats de sensor geclipt aan een snelbinder onder de bagage/tent op de achterdrager, het ding zit dus in de schaduw en het is door de achtertassen ook aan de zijkanten afgeschermd.
Ik vind het een heel aardige accessoire; hij 'onthoudt' de minimumtemperatuur over 24h bijvoorbeeld zodat ik weet wat de nachttemperatuur is geweest.
Ik gebruik ook de draadloze sensor van Garmin icm met de GPSMAP 62. Als de gps aan staat dan registreert hij de temperatuur onderweg. Leuk om te zien hoe het verloop is gedurende de dag. Nadeel is wel dat je alleen de temperatuur ziet als de gps aan staat.
Hoe je de 'onthouden' temperatuur eruit haalt heb ik geen idee van. Wist niet dat het kon.
ook ik gebruik de tempratuurmeter van carmin en ook ik heb hem aan mijn snelbinder zitten wat ik ook leuk vind is snachts als ik wakker ben effe op de gps kijken wat de tempratuur is
Ook hier de Tempe van Garmin in combinatie met de Oregon 450 / Oregon 600 en Fenix 3. Meestal zit de sensor bij mij op de neus van de schoen aan de veters vast. Hierdoor komen soms wat hogere waardes doordat de zon er direct op staat. Van de andere kant wandel ik veel naast het fietsen, dus aan de snelbinder is dan ook niet ideaal.
Zoals bij de meeste thermometers duurt het even om verschillen op te pakken (zoals bijvoorbeeld in de winter van kamertemperatuur naar vriestemperatuur buiten)
Verder is het leuk om te zien dat de weergave van nauwkeurigheid op mijn Fenix 3 ook op 1/10e achter de komma zichtbaar is, dit is niet het geval bij de beide oregons zover ik heb kunnen ontdekken.
rockhopper schreef:... sensor bij mij op de neus van de schoen aan de veters vast. Hierdoor komen soms wat hogere waardes doordat de zon er direct op staat. ...
Verder is het leuk om te zien dat de weergave van nauwkeurigheid op mijn Fenix 3 ook op 1/10e achter de komma zichtbaar is, dit is niet het geval bij de beide oregons zover ik heb kunnen ontdekken.
Gemeten in de zon vlak boven het asfalt kun je die tienden gerust vergeten; je mag al blij zijn al je er geen 10 graden naast zit.
@hansvanderveeke; de 24h minimumwaarde zie ik als ik door de verschillende 'pagina's' van de etrex blader; een soort gegevensblad. Staat ook 24h maximum bij.
@rockhopper, ik heb de garmin sensor met de oregon 600.
Echter, als dataveld voor onderweg (dus boven de kaart) kan ik alleen kiezen tussen 24u min of max. Dus niet de daadwerkelijke temperatuur. Wel vreemd want met een andere Garmin (de etrex 30x*) lukt dat laatste wel. Hoe doe jij dat?

*Dat maakt dat de sensor met de etrex 30 echt super handig is. De sensor zit ergens in een tas op het frame, stuurtas kan bv ook.
De temperatuur vind je in de categorie "huidige status" op de Oregon 600
Als je een mobieltje hebt met ingebouwde Ant+, dan kun je de temperatuur uitlezen met een appje. Hoef je niet eens je Garmin te starten. https://play.google.com/store/apps/deta ... itemp.free
misschien een gekke vraag (en totaal off topic), maar waarom zou je de temperatuur op de fiets willen weten? gewoon voor de leuk? (wat een hele goede reden is!)
3e Peter op rij :) Voor mij zou het voor de leuk zijn ja.

Is er iemand met een Garmin Edge (800 of een ander model in de serie) die deze sensor gebruikt? De Edge's staan namelijk niet in het lijstje met compatible producten.
Kost het ontvangen van data van die Garminsensor energie? En moet je m dan steeds aan en uitzetten om energie te besparen?

Zou m zelf overigens niet kopen. Temperatuurgegevens kan ik ook van mijn kilometerteller, van een app of achteraf via internet verkrijgen.
snowfreakyvon schreef:@rockhopper, ik heb de garmin sensor met de oregon 600.
Echter, als dataveld voor onderweg (dus boven de kaart) kan ik alleen kiezen tussen 24u min of max. Dus niet de daadwerkelijke temperatuur. Wel vreemd want met een andere Garmin (de etrex 30x*) lukt dat laatste wel. Hoe doe jij dat?

*Dat maakt dat de sensor met de etrex 30 echt super handig is. De sensor zit ergens in een tas op het frame, stuurtas kan bv ook.
De indeling van de velden en de bijbehorende logica (of afwezigheid daarvan) wil nog wel eens tegenwerken bij Garmin.
De makkelijkste manier is gewoon de kaart openen en dan het dataveld dat je in temperatuur wilt hebben (of veranderen) aanklikken zodat je deze kan wijzigen. Vervolgens kies je "alle categorieën" en scroll je naar de T van temperatuur en kies je temperatuur. Bij 'huidige status' kan je 'm trouwens ook vinden, niet bij 'overig' waar je waarschijnlijk gekeken hebt.
peter1980 schreef:misschien een gekke vraag (en totaal off topic), maar waarom zou je de temperatuur op de fiets willen weten? gewoon voor de leuk? (wat een hele goede reden is!)
Voor mij voor de leuk, en om een wat (niet veel) nauwkeurigere meting te krijgen dan die van mijn Fenix 3 horloge (die intern ook de temperatuur meet maar altijd te hoog weergeeft zolang je het horloge draagt). Daarbij is het ook leuk om gewoon terug te kijken bij mijn activiteiten op strava om te zien hoe koud het in de winter nou echt was. In de zomer is het meer een gimmick omdat het vaak te zonnig is.
willem.m schreef:Kost het ontvangen van data van die Garminsensor energie? En moet je m dan steeds aan en uitzetten om energie te besparen?

Zou m zelf overigens niet kopen. Temperatuurgegevens kan ik ook van mijn kilometerteller, van een app of achteraf via internet verkrijgen.
Ontvangen waarop? Je moet 'm natuurlijk eerst koppelen aan een toestel of telefoon en vervolgens moet je dan de app of activiteit starten. Maar in principe gaat het over een zeer energie zuinige Ant+ verbinding. De tempe zelf staat altijd aan (zolang de batterij (knoopcel) werkt) en een batterij lading zou ongeveer een jaar mee moeten gaan (your money may vary)

Bij de garmin toestellen kan je vervolgens aangeven of je de sensor wel of niet gekoppeld wilt, in het geval van een koppeling zal je toestel naar de sensor zoeken bij de start van een activiteit (of als je het apparaat aanzet) Het zal verder weinig uitmaken of hij de sensor vind of niet, denk aan een minuut minder op een volle lading als de sensor gekoppeld is.

En ieder moet natuurlijk zelf weten of en waarvoor hij 'm gebruikt. Sommigen vinden het gewoon leuk om het weer te weten, anderen willen weten hoe koud of warm het nu precies is in of juist buiten de tent. Of gewoon om terug te kijken hoe koud of warm het nu echt geweest is (mits buiten de direct zon bewaard) Op het moment zelf als ik ergens mee bezig ben vind ik in de zomer (of tijdens mooi weer) de temperatuur zelden interessant. Maar op 24 april jl toen ik met de racefiets door de sneeuw en hagel fietste vond ik het toch erg interessant om te zien hoe koud het nu echt was. (2 a 3 graden) Ook kan het leuk zijn om een temperatuur drop te zien bij een aankomende storm / onweer. Het kan zelfs een waarschuwing zijn voor aankomend slecht weer. Maar om van zulke dingen te genieten moet je denk ik een beetje voorliefde voor het weer hebben.
Bedankt voor de reacties.

Heb zopas de Garmin Tempe draadloze thermometer besteld.
Ik doe het gewoon mee voor de fun. Om te weten hoe koud het is op de Boliviaanse hoogvlakte en dan vlug weer de warme slaapzak in te duiken.

Een gadget voor het plezier. Moet kunnen.

Groeten,
Sabien
Hllo,

ik heb dus een drietal weken geleden een tempe sensor gekocht. Ik wilde die vandaag even uittesten.
Batterij geïnstalleerd, dat was gemakkelijk.

Als ik nu op mijn GPS-toestel kijk bij gegevensveld temperatuur dan geeft hij wel een waarde aan maar zeker niet de correcte temperatuur.
Ik legde de sensor even in mijn koelkast en het was 20°C. Dat kan niet.

Moet ik dat ergens kalibreren? Of moet ik iets anders doen?

Vriendelijke groeten
Je moet je gps en temp meter met elkaar verbinden - hoe staat in de handleiding.
Ze vinden elkaar wel hoor.
Voordien stond er geen temperatuur op. Nu wel (bij ANT-sensor).
Ik wacht nog even. Misschien moet het toestel gewoon wat op gang komen en duurt het gewoon een tijdje vooraleer de juiste temperatuur wordt gegeven.