Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Garmin Kaarten. - Forum Wereldfietser

Garmin Kaarten.

Goede morgen ik ben in het bezit van een Oregon 650 van Garmin.
Er zit wel een kaart in maar hiermee kan ik niet navigeren
Nu is de vraag welke kaarten zijn Routerend (of zoiets) en kan ik het beste aanschaffen.
Ik fiets meestal in Europa.
Klaas de Pelgrim
Heb je de OSM kaarten al een geprobeerd? Zijn gratis en vaak zijn ze beter dan de (dure) kaarten van Garmin.
Voor het fietsen in Europa zijn de kaarten van ons forum lid De Tovenaar prima geschikt. Deze kaarten zijn ook gebaseerd op de data van OpenStreetMap.

Ik gebruik ze ook. Meer informatie is hier te vinden:

https://sites.google.com/site/openfietsmap/home
Hier kun je ook halen: http://garmin.openstreetmap.nl/
Heel makkelijk aanklikken welk deel van de kaart je wil hebben en dan in een zip-file downloaden.
http://www.openfietsmap.nl/ is de site die de zeer goede en veel gebruikte kaarten bevat die zijn gebaseerd op de gegevens van de OSM. Downloaden, op een sd-kaartje zetten en klaar.
Precies, dat lijkt me voor een niet al te ver gevorderde GPS gebruiker makkelijker dan de site die Erik noemde. Bovendien is de versie van http://garmin.openstreetmap.nl/ de light versie van OpenFietsMap, voor een Oregon 650 is dat niet per se nodig.
Open streetmap gebruiken wij ook op de Dakota 20 , wel kan ik je aanraden om je instelling niet op routerend te gaan zetten, mijn ervaring is dat het naast veel energie ook er vervelend is omdat " je altij goed op de route rijdt " dus in theorie rondjes kan rijden. En dat is niet fijn.
henk huizenga schreef:Open streetmap gebruiken wij ook op de Dakota 20 , wel kan ik je aanraden om je instelling niet op routerend te gaan zetten, mijn ervaring is dat het naast veel energie ook er vervelend is omdat " je altij goed op de route rijdt " dus in theorie rondjes kan rijden. En dat is niet fijn.
Dit snap ik niet, je rijdt goed op de route en je rijdt in rondjes? Zou je dat willen toelichten voor me?

Ik dacht dat je bij routerend juist een vooraf bepaalde route volgt en mocht deze door werkzaamheden/afzettingen niet helemaal te volgen zijn rij je een klein stukje om en herrekend de gps de route weer zodat je weer terugkomt op de oorspronkelijke route een klein stukje verder.
rockhopper schreef: Ik dacht dat je bij routerend juist een vooraf bepaalde route volgt en mocht deze door werkzaamheden/afzettingen niet helemaal te volgen zijn rij je een klein stukje om en herrekend de gps de route weer zodat je weer terugkomt op de oorspronkelijke route een klein stukje verder.
Probleem is dat je GPS een nieuwe route gaat berekenen als jij door een afzetting anders moet rijden, je GPS weet niet dat je van de route afgeweken bent omdat je er niet door kon en stuurt je via een omweggetje weer terug naar dat punt(zelf blijven nadenken en navigatie is een lastige combinatie heb ik zelf vaak ervaren :roll: ). Als je een track volgt rij je gewoon om en zoek je op je kaart hoe je weer terug op je route kunt komen.

Routeren is overigens wel handig om onderweg een camping of hotel te vinden zonder van alles voor te hoeven bereiden.
JaapG schreef:http://www.openfietsmap.nl/ is de site die de zeer goede en veel gebruikte kaarten bevat die zijn gebaseerd op de gegevens van de OSM. Downloaden, op een sd-kaartje zetten en klaar.
Om deze maar te bekrachtigen: Dit is de meest fietsgerichte, eenvoudige en zekere keuze (up to date!). En nog eens gratis ook!

- Gekochte kaarten verbleken qua kwaliteit, helemaal als je ziet dat die toet-toet gericht zijn.
- OSM kan ook heel goed, maar is minder op fietsers gericht.

Heel stellig: er is eigenlijk geen alternatief.
Inderdaad, ik ben het hier helemaal mee eens. Ik heb ook de Garmin CityNavigator, (ooit als life time upgrade gekocht), maar die is niet zo geschikt voor het fietsen in de Benelux en Duitsland. Soms zijn de POIs die er op staan wel bruikbaar.

Ik gebruik voornamelijk OpenFietsMap. De kaart is wel gratis, maar het kost de Tovenaar toch tijd om de kaart te maken en verbeteren. Vergeet daarom de Donate button op zijn site niet als deze kaart je bevalt.
Mijn neefje heeft cn europe nt 2017.10 all er opgezet en hij doet het nu weer.
klaas
CityNavigator is meer een autokaart en als je die routerend in Nederland gebruikt, dan zul je heel wat mooie fietspaden missen.

NB, CN is geen gratis kaart, verdere discussie erover is tegen de forumregels als je hem niet aangeschaft hebt.
Berger schreef:
rockhopper schreef: Ik dacht dat je bij routerend juist een vooraf bepaalde route volgt en mocht deze door werkzaamheden/afzettingen niet helemaal te volgen zijn rij je een klein stukje om en herrekend de gps de route weer zodat je weer terugkomt op de oorspronkelijke route een klein stukje verder.
Probleem is dat je GPS een nieuwe route gaat berekenen als jij door een afzetting anders moet rijden, je GPS weet niet dat je van de route afgeweken bent omdat je er niet door kon en stuurt je via een omweggetje weer terug naar dat punt(zelf blijven nadenken en navigatie is een lastige combinatie heb ik zelf vaak ervaren :roll: ). Als je een track volgt rij je gewoon om en zoek je op je kaart hoe je weer terug op je route kunt komen.

Routeren is overigens wel handig om onderweg een camping of hotel te vinden zonder van alles voor te hoeven bereiden.
dit is precies wat in bedoelde , dus een track ipv een route.

Succes en vooral veel plezier
loknor schreef: Heel stellig: er is eigenlijk geen alternatief.
absoluut mee eens. Zie ook https://youtu.be/ORGmZIzmoAA
Berger schreef:
rockhopper schreef: Ik dacht dat je bij routerend juist een vooraf bepaalde route volgt en mocht deze door werkzaamheden/afzettingen niet helemaal te volgen zijn rij je een klein stukje om en herrekend de gps de route weer zodat je weer terugkomt op de oorspronkelijke route een klein stukje verder.
Probleem is dat je GPS een nieuwe route gaat berekenen als jij door een afzetting anders moet rijden, je GPS weet niet dat je van de route afgeweken bent omdat je er niet door kon en stuurt je via een omweggetje weer terug naar dat punt(zelf blijven nadenken en navigatie is een lastige combinatie heb ik zelf vaak ervaren :roll: ). Als je een track volgt rij je gewoon om en zoek je op je kaart hoe je weer terug op je route kunt komen.

Routeren is overigens wel handig om onderweg een camping of hotel te vinden zonder van alles voor te hoeven bereiden.
Duidelijk antwoord. Ik ben zoiets gelukkig nog niet vaak tegengekomen en meestal weet ik waar mijn "tussenpunten" staan ingetekend waar de route naar terug berekend. Als deze wat verder uit elkaar liggen heeft de gps minder de neiging om je terug naar de blokkade te sturen, van de andere kant bij de meeste afsluitingen zijn er wel bordjes die je een beetje info geven voor een alternatief. Met andere woorden ik rij gewoon om zonder dat ik star de route blijf volgen door de barricade heen.

Eenmaal de horde voorbij pakt de route het weer snel op. In feite heb je in deze situatie zowel met het de track als met de route de kaart even nodig voor een alternatief.

Ik kan natuurlijk niet voor de vraagsteller spreken maar ik zie een route altijd maar meer als een leidraad, het maakt mij persoonlijk weinig uit of ik nou exact de route volg of iets meer/minder of matiger stuk meepak. En tja mocht er een brug afgesloten zijn en je moet 15km omfietsen is dat een noodzakelijk kwaad (iets wat wel vervelend kan zijn natuurlijk) Overigens zou ik nooit blind zonder nadenken welke navigatie tool dan ook gebruiken. Ik heb dan ook weinig begrip voor de automobilisten die 'blind' de tomtom volgen en zo het meertje in rijden :roll:

Verder sluit ik me aan bij het open fietsmap verhaal, perfecte kaart zeker voor de Benelux/dld, buiten dit gebied heb ik er niet genoeg ervaring mee, maar werkte daar ook.
Ik gebruikt die routerende kaart om bijvoorbeeld Campings of Supermarkt te vinden .
Klaas
Berger schreef: Probleem is dat je GPS een nieuwe route gaat berekenen als jij door een afzetting anders moet rijden, je GPS weet niet dat je van de route afgeweken bent omdat je er niet door kon en stuurt je via een omweggetje weer terug naar dat punt(zelf blijven nadenken en navigatie is een lastige combinatie heb ik zelf vaak ervaren :roll: ).
Dat heeft niet te maken met het routerend zijn van de gebruikte kaart/instellingen.
MrGPSnl besteed hier ergens aandacht aan, ik dacht in dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=3WWDK8SvEB0 (of het vervolg daarvan). Het heeft wel met een instelling van de gps te maken maar men kan perfect routerend werken zonder dat men telkens in cirkeltjes wordt gestuurd als men van de route afwijkt en beslist om (deels) via een andere naar de eindroute te rijden.
Dat doet een gps in de wagen toch ook niet noodzakelijk?

Renaat