Additionally, paste this code immediately after the opening tag: multifocale fietsbril met meekleurende glazen - Forum Wereldfietser

multifocale fietsbril met meekleurende glazen

Wie heeft ervaring met een multifocale fietsbril met meekleurende glazen?
Bijna.. ik had er een besteld (Tifosi Veloce) bij de plaatselijke fietsshop. Ondanks de forse prijs van 85,- leek het me wel wat. Maar bij passen bleek de bril veel te breed voor mijn hoofd. Het lijkt een echt mannenmodel. Niks dus voor mij.
Ik wacht op een fietsbrillenproducent die voor vrouwen iets mooiers kan bedenken 8)
Ik denk dat je iets mist... de OP wil een fiets bril op sterkte.

Met inserts ga je al rap richting 200+ (multifocaal is duur). Zonder inserts, dus direct geslepen? Multifocaal lijkt me onmogelijk (de curve is beperkend en maakt slijpen duur). Sowieso kijk je bij een beetje sportbril met geslepen glazen naar 500+ euro.

@ OP. Ik heb al jaren voor dagelijks gebruik multifocus (enige wat bij mij zuigt aan ouder worden!)maar ik zou geen multifocale fietsbril nemen (maar ik ken je afwijking niet). Ik zou namelijk last hebben van de overgangen.

Ik heb dan ook gewoon een bril voor op afstand (een hele mooie, een Rudy Sport Rydon met geslepen meekleurende glazen). Als het nodig is dan de gewone bril uit de koker.

Brillen met RX inserts: heel veel merken.
Direct geslepen: Meestal kom je op Oakley en Rudy Sport, waarbij de laatste meer sterktes kan leveren. Uit ervaring en reviews zijn de glazen van Rudy heel, heel erg scherp. Zeker vergelijkbaar met de duurdere Hoya/Rodenstock glazen. De eerste keer dat ik hem opzette viel me op hoe knudde mijn gewone bril was :|
Ik denk dat ik niks mis hoor 8)
http://www.tifosioptics.com/products/1040800138/
Behalve een breed hoofd, dat misschien :shock:
Goed weekend!
Ik heb een sportbril op sterkte (multifocaal kan ook) van Swiss Eye. Bevalt redelijk goed:
http://www.swisseyeshop.nl

Groet, Tim
snowfreakyvon schreef:Ik denk dat ik niks mis hoor 8)
http://www.tifosioptics.com/products/1040800138/
Behalve een breed hoofd, dat misschien :shock:
Goed weekend!
Ik snap hem!

Dat is een lees stukje, dat is niet wat ik versta onder muldifocaal. Ik ga ervan uit dat de OP namelijk een afwijking heeft omdat hij het over multifocaal heeft, maar als hij geen afwijking heeft wordt het een stuk goedkoper.

Over Swiss-eye: mooie brillen, met en zonder RX insert, wel dusdanig veel modellen dat je flink moet zoeken naar de geslepen modellen. Ik kon ook niet zien of de sterkte glazen photochromatisch zijn, maar die zullen er vast wel tussen zitten. Prima prijzen trouwens!
Heb zo'n bril laten aanmeten bij firma 'Eye Love'. Had meetbrief van 'echte' opticien, Eye Love meet zelf ook, maar dit gaf mij meer zekerheid. 8)
Multifocaal en meekleurend, incl. montuur, plm. 110 euro, veel voordeliger dan menig opticien.
Handig vooral als je tijdens fietsen blik op kaart op stuurtas wil werpen en toch 'gewoon' wil blijven zien.
Multifocaal i.h.a. erg wennen, zelfs na 1/2 jaar.
Alternatief van gewone bril en leesbril is vaak rustiger....
Ik heb een gewone multifocale bril met ongekleurde glazen. Het grootste probleem bij het fietsen is dat de glazen van mijn montuur aan de kleine kant zijn, en je dus toch nog wel wat wind en vuil in de ogen kunt krijgen. De volgende keer koop ik er een met wat grotere glazen. Dat is sowieso fijner bij multifocale glazen. Ik heb ook een multifocale zonne bril (Rayban Aviator). Die bril is heel fijn, en echt perfect op de fiets.
Multifocale brillen werken heel goed op de fiets. Je hebt goed zicht op oneindig, en het leesgedeelte geeft je prima scherpte op de kaart of de gps. Het grootste probleem is de prijs. Een stel goede glazen van Hoya, Rodenstock etc kost alleen al 400-500 euro (plus montuur). Dat is voor mij een doorslaggevende reden niet nog een aparte derde fietsbril te kopen. Ik begrijp ook niet helemaal waarom je die nodig zou hebben.
Ik dank jullie hartelijk voor alle reacties.
Ik heb alleen een leesbril nodig, maar om hem op te kunnen houden wordt hij dus multifocaal geslepen.
Bij een kennis heb ik een Oakley fietsbril, multifocaal en meekleurend gezien.
Mooi montuur en de glazen zagen er binnen als normaal glas uit. Buiten kleurden ze snel op en ontkleurden ook weer snel. Zodat je hem altijd op kunt houden, ook op een terras.
Echter de prijs was bijna € 900,00.
Ik was dus erg benieuwd of ik ook goedkoper uit zou kunnen zijn.
Ik ga naar de genoemde merken kijken en laat het weten als ik geslaagd ben.
Ik ben nooit een fan geweest van meekleurende glazen. Het idee is leuk, maar in werkelijkheid blijven ze te donker in het donker en zijn ze niet donker genoeg in de felle zon.
Als je verder geen afwijking hebt val je gewoon in een heel andere prijsklasse. Die 900,- is vermoedelijk voor een grotere dan -2.0 afwijking met Cylinder (komt redelijk overeen met wat ik 6 jaar geleden als offertes kreeg). Zo'n Tifosi met lees stukje is prijstechnisch gewoon veel beter dan Oakley/Rudy.

Allereerst is Oakley samen met Rudy Project ongeveer het duurste op sportbril gebied, dus dat helpt niet, daarnaast hebben ze geen standaard brillen met lees vakje zoals Tifosi. Je moet dan gaan slijpen... en dat is voor beide merken de hoofdprijs :x

Het volegnde is voor jou dus irrelevant, maar laat ik toch maar mijn ervaringen delen betreft mensen met een afwijking:

Wat nogal scheelt is in hoeverre de bril rond loopt of redelijk "normaal" glazen heeft. Hoe meer het glas rond je voorhoofd loopt, des te ingewikkelder het slijpen. Een Oakley Radar is een stuk kritischer dan een Oakley Flak.

Zo houdt het volgens mij bij de Radar op bij -2.0 en kan de Flak tot -4.0 worden gemaakt. Mijn Rydon heeft door de curve een jampot glas links, terwijl hij voor een normaal montuur heel dun kan worden geslepen. Ik zit zelf op -1.5 en -2.5 met een kleine cylinder... Oakley valt (viel) dan al af.

Zoals Wim al opmerkt, "gewone" glazen worden ook al heel snel schreeuwend duur, dus dat een veel grotere vlak met een mooi doorlopend focus rondom zo duur is is natuurlijk niet zo gek. Aan de andere kant word ik helemaal zeeziek van goedkope multifocale glazen, dus prijs ik me gelukkig dat ik het lijden kan en tel het neer (ook voor mijn gewone bril).

Over de snelheid van photochromatische glazen: dat verschilt nogal per merk. Ik (en ik ben daarin niet alleen) vind het bij Rudy heel erg goed en meer dan genoeg in alle omstandigheden. Ik kan zelfs in een donker restaurant de kaart ermee lezen. Nadeel is wel dat photochromatische glazen een levensduur hebben, op een gegeven moment reageren ze niet meer :cry:

Betreft het waarom? ik heb Hooikoorts (met een hoofdletter...)en die bril is elk jaar weer mijn redding, ook in het dagelijks leven. Vaseline op de wenkbrauwen+bril die mooi rondloopt, het verschil tussen een licht brandend oog en ogen die in een inferno worden gebakken. Wat een beetje scheelt is dat ik een fietsbril alleen voor veraf heb en dat ik daar niet zo hard achteruit ga, dus ik doe relatief lang met die bril.
Ik draag tijdens het fietsen een BBB OptiView, met inzetbrilletje. Dat model wordt niet meer gemaakt (is vervangen door de BBB Select Opti), maar het principe blijft hetzelfde: zonder inzetbrilletje is het een gewone fietsbril, met verschillende (reflecterende, donkere, gele, transparante, polariserende of gele) glazen naar keuze. De lenzen op sterkte zijn er gewoon door mijn opticien ingezet. Nu heb ik gekozen voor goedkope kwaliteit glazen die alleen op sterkte zijn; geen cilinders erin, op de kosten te drukken. Maar aangezien ik intussen een dagje ouder word en in toenemende mate moeite heb om het schermpje van mijn GPS af te lezen, komen er in mijn volgende inzetbrilletje wel leesglaasjes onderin. Gewoon van die halve maantjes, maar aangezien er gewoon glazen inkomen zoals in elk ander montuur, zijn de mogelijkheden ook daar alleen begrensd door de stand van de techniek en het beschikbare budget.
Ik heb een Swiss Eye met meekleurende glazen en een achterzetbril met mulit vocale glazen. Voor de multi vocale glazen, de goedkoopste die er zijn, moet je toch gouw aan 80 euro per glas rekenen. Komt nog bril en achterzet bril bij. Al met al behoorlijk prijzig. Maar als je zoals ik brildragend bent dan il je al snel niet meer zonder bril op pad. Het kijken door Multi vocale glazen is trouwens in het begin behoorlijk wennen. Meekleurende glazen vind ik erg prettig. Van mijn opticien hoorde ik dat dit momenteel weer op zijn retour is en er weinig aanbieders meer zijn.
Maar wat is toch de meerwaarde van een speciale fietsbril als je toch al een (dure) bril hebt?
Je dure "gewone" bril heeft minder kans op schade, zeker als je zoals ik ook op de mountainbike het bos in gaat.
Mijn dure brillen glijden van m'n gezicht en/of gaan kapot van het zweet, beschermen niet tegen de zon, sluiten rijwind niet of niet voldoende buiten, …
Maar de kosten zitten toch in de multifocale glazen? Gewone glazen zijn het geld niet, maar goede multifocale zijn peperduur, en goedkope multifocale glazen hebben een te langzame overgang en en te smalle zichtlijn vooruit.
Wat is nou eigenlijk je vraag?
Beter lezen. Zoiets heet een rhetorische vraag.
'tuurlijk, joh!