Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wel/geen buitenband meenemen op fietsvakantie door Spanje? - Forum Wereldfietser

Wel/geen buitenband meenemen op fietsvakantie door Spanje?

Ik twijfel of ik wel of geen extra buitenband meeneem op onze fietstocht door Spanje.
We hebben 28 inch wielen.
Hoe doen anderen dit?
Nee, geen buba mee. Als je 3 weken gaat volstrekt onnodig, en als je een jaar gaat heb je volop de tijd om een nieuwe band te vinden mocht 'ie versleten zijn. :wink:
Onnodig. Er zijn hier (ik rijd er nu rond) overal fietswinkels en 28 inch is heel gewoon. Neem desnoods een stuk inlegrubber mee.
Om mijn vader maar even te citeren: 'We gaan niet naar de wilden!' :lol:

Duckt tape mee (geen hele rol meenemen, maar een eind om je fietspomp wikkelen!) voor alle mogelijke reparaties, waaronder buba's.

En mocht je je buitenband toch onherstelbaar slopen dat levert dat ongetwijfeld een mooi avontuur en leuke onverwachte ontmoetingen op.
Het hangt ook af van de buitenbanden die je gemonteerd hebt. Ik rij vanwege het comfort en de snelheid meestal met heel lichte en wat kwetsbare banden. Dus had ik recent in de Ardennen een lichte vouwband bij me. Samen waren die drie banden 1300 gram, dus niet zwaarder dan twee normalere banden. Ook als we met het gezin gaan neem ik meestal een reserve band mee (en die heb ik ook nodig gehad, in Frankrijk). Dan is het risico immers drie of vier keer zo groot, en kun je het gewicht delen. Maar in Noorwegen met steviger Marathon Extremes heb ik de reserveband thuis gelaten.
Kies je niet voor een reserveband, dan zou ik in elk geval reparatiemateriaal voor een buitenband meenemen. Het kan altijd fout gaan, zelfs met redelijk stevige banden. Een stuk scherp staal dat je te laat ziet, of een scherpe steen, en het is gebeurd.
Dory schreef:Ik twijfel of ik wel of geen extra buitenband meeneem op onze fietstocht door Spanje.
We hebben 28 inch wielen.
Hoe doen anderen dit?
Ik heb hem op mijn tocht naar Galicië en terug thuisgelaten (had een vouwband liggen) omdat de algemene tendens hier op het forum was dat je in West-Europa overal fietsenwinkels tegenkomt. Toen ik een nieuwe band nodig had, waren die onvindbaar, net dicht op het moment dat ik door een dorp reed, of ze hadden geen banden. De enige band die ik uiteindelijk op de kop kon tikken, leverde me na een dag of wat een klapband op. Gelukkig was ik toen inmiddels in Frankrijk in de buurt van een fietsenwinkel die nog 1 Schwalbe Marathon in mijn maat (nou ja bijna; 42-559 ipv 50-559) had. Kortom, als je het geen punt vindt van je route af te wijken en op industrieterreinen bij grote steden een Decathlon te zoeken, of je overnacht in steden en brengt daar toch soms een halve dag door tot alles weer open is, en ben je niet erg kieskeurig wat voor band er om je velg ligt, dan kan ik me goed voorstellen dat je geen reservebuitenband meeneemt. Kampeer je, blijf je liefst zo veel mogelijk weg uit stedelijk gebied, wil je geen tijd verdoen met gezoek of heb je zo je wensen voor een bepaald type band, dan kun je er naar mijn mening beter zelf een meenemen.

Alvast veel fietsplezier gewenst, hoe je keuze ook uitvalt!

Carl
Ik mis twee relevante dingen in de vraag van de TS:
1. Wat voor wegen gaat de TS berijden? Ik kan me voorstellen dat het nogal uitmaakt of je continu over paadjes met scherpe stenen gaat dan wel alleen over glad asfalt zoeft.
2. Wat is de staat van de huidige buitenbanden? Als deze nieuw zijn zul je niet zo snel een extra band meenemen. Als ze al versleten zijn misschien wel, al kun je er dan ook voor kiezen om preventief te vervangen.
Ik vervang altijd voor vertrek kabels en banden.
Scheelt een hoop ellende onderweg.
Persoonlijk neem ik geen band mee als ik een week of 3 in west europa fiets
Zoals ik al aangaf zit er een nieuwe op en als het echt nodig is kan ik altijd wel wat regelen
-
Dory schreef:Hoe doen anderen dit?
Als we met de auto gaan leg ik altijd een reserveband in de auto, dan hebben we op zijn minst één adres waar met zekerheid een goede band te halen valt.
Honderd euro voor een taxi of particulier om die band op te halen kan aantrekkelijker zijn dan een bus zoeken om naar een grote stad reizen en daar zonder fiets een fietsenmaker of decathlon zien te vinden die open is. Niet dat ik het heb meegemaakt, want het asfalt in midden Spanje is gemiddels een stuk beter en schoner dan hier.
Dank jullie wel voor jullie reacties!

We hebben er toch maar één gekocht...
We mogen hem terug geven aan onze fietsenmaker als we hem
niet gebruiken - tof!
We gaan vijf weken op pad: Via de la Plata en door naar Porto.
Een opvouwbare band weegt niet zo veel en kost niet veel ruimte.
Veel fraaie delen van Spanje zijn dunbevolkt. Daar zit je echt niet vaak in de buurt van een fietsenzaak.
Verder houden ook fietsenzaken siësta en tijdens een fiesta is de fietsenmaker aan het feesten in plaats van in zijn zaak. Iedere plaats heeft wel een fiesta en deze feesten duren meerdere dagen.
Sinds enkele jaren hou ik bij na hoeveel km ik buitenbanden vervang op onze vakantiefietsen en waarom. Ik citeer even uit dit topic:
keesswart schreef: Sinds 2009 hebben we 3 Marathon Supremes (bandbreedte 50 mm) en 2 Big Apples (ook 50 mm) versleten. In landen als Zuid Afrika, IJsland en Noorwegen hebben we op Marathon XR's gefietst. Van deze oerdegelijke tractorbanden komen we voorlopig nog niet af, want ze zien er na 5000 km nog prima uit.

Supreme 1: na 11.200 km gewisseld van voorwiel naar achterwiel, na 19.000 km in een dag tweemaal lek. Toen was deze band dermate uitgerekt, dat ik hem niet meer goed om de velg kon krijgen. Langs de kant van de weg heb ik toen een reserveband gemonteerd.

Supreme 2 was waarschijnlijk een maandagochtendexemplaar. Na 2950 km omgeruild bij de leverancier, nadat de band in korte tijd driemaal lek was geraakt door heel normale steentjes en schelpjes.

Supreme 3: na 13.200 km om het achterwiel kreeg deze band een bobbel.

Big Apple 1: na 17.000 km om voorwiel vervangen.

Big Apple 2: na 6400 km gewisseld van achterwiel naar voorwiel en na 12.700 km vervangen.

Afgezien van Supreme 3, die een bobbel kreeg, zagen de banden er nog niet heel slecht uit toen ze vervangen werden. Mijn voorlopige conclusie is dat ze het ergens tussen de 10 en 20 duizend km kunnen begeven, ook als ze er nog redelijk goed uitzien.
Supreme 1 heb ik vervangen in een Engelse wegberm.
Supreme 2 op een zondagochtend op Goeree, waar je op de dag des heren maar beter geen fietsenmakers lastig kunt vallen.
Supreme 3 heb ik op een regenachtige zondagmiddag vervangen aan de kant van een weg in Montreuil-sur-Mer; ook daar was geen fietsenmaker open geweest.
Big Apple 1 en Big Apple 2 heb ik thuis vervangen.
Nog geen 2 maanden na Supreme 3 was Big Apple 3 aan de beurt. Deze band begon na 3200 km aan te lopen tegen een Axa-slot, hoewel er verder niks bijzonders aan te zien was. Ter plekke (op een verlaten bergweg in Schotland) heb ik hem vervangen door een good old XR vouwband, die ik voor alle zekerheid meegenomen had (het was op de fiets van Corrie, die mij ook met zo'n tractorband nog makkelijk bij kan houden).

Voor wie toch nog twijfelt aan het nut van het meenemen van een reserveband, citeer ik mezelf nog een keer:
keesswart schreef:
HansvanderVeeke schreef:Neem je altijd een reserve buitenband mee op reis?
Jazeker. Sinds ik een jaar of 30 terug op zondagmiddag in Appelscha (gelukkig geen bible belt) aan moest bellen bij een fietsenmaker voor een nieuwe band, ga ik nooit meer weg zonder reserve.
Tot een jaar of tien geleden kwam het meer dan eens voor dat we onderweg een nieuwe band nodig hadden, met als dieptepunt onze tocht naar Wales in het heggenknipseizoen van 2000 (zie hier).
Sinds we op XR-, Supreme- of Big Apple banden rijden, heb ik nog tweemaal een reserveband nodig gehad: ter vervanging van het maandagochtendexemplaar (dat er op het oog prima uitzag, maar niet tegen grind en schelpjes leek te kunnen) en een hoogbejaarde band die toch niet zo onsterfelijk bleek te zijn als ik had gehoopt.

Op het laatste Paasweekend spatte de suïcidale achterband van Roel met een daverende knal uit elkaar, zonder waarschuwing vooraf. Helaas was dit een 28 inch band, dus kon ik hem met mijn 26 inch vouwband niet helpen...
bert sitters schreef:Een opvouwbare band weegt niet zo veel en kost niet veel ruimte.
Wat dat betreft: een fragiel dun bandje als reserve meenemen iets mischien te veel van het goede, maar het kan flink in gewicht en volume schelen als je niet de volle breedte en volle dikte meeneemt als reserveband. Bij problemen met één band kun je bovendien altijd kiezen welke je op het voor of achterwiel wilt hebben. Het voorwiel heeft nu eenmaal veel minder te verduren.
keesswart schreef:11.200 km
19.000 km
2950 km
13.200 km
17.000 km
6400 km
12.700 km

Mijn voorlopige conclusie is dat ze het ergens tussen de 10 en 20 duizend km kunnen begeven
Een warm pleidooi voor niet al te oude banden!
Mijn Marathon Supreme was fonkelnieuw, maar ik zag een gemeen, gecompliceerd stuk ijzer op een donkere plek in een stukje schaduw van de bladeren niet. Daar kan zelfs een Schwalbe niet tegen. Mijn buitenband was finaal aan flarden. Gelukkig had ik een vouwband bij me.
En niet alleen Bert overkomt dit. Afgelopen week mailde iemand mij: "4km voor Dover lekke achterband, nieuwe marathon mondial loopvlak doorkliefd door steentje in de vorm van bijl uit stenen tijdperk!"

Ook als ik alleen met 2 achtertassen en een tent fiets, stop ik een vouwband bij de tent.
Wim schreef:Kies je niet voor een reserveband, dan zou ik in elk geval reparatiemateriaal voor een buitenband meenemen. Het kan altijd fout gaan, zelfs met redelijk stevige banden. Een stuk scherp staal dat je te laat ziet, of een scherpe steen, en het is gebeurd.
Tijdens mijn eerste grote tocht in 1979 ontstond er een bobbel in een van mijn banden, het gevolg van draadbreuk. In Ierland waren toen nergens 28 inch banden te krijgen. Een fietsenmaker knipte een stuk uit een oude buitenband en legde dat onder de bobbel. Die verdween daardoor niet, maar kon nu rustig doorslijten terwijl de binnenband werd beschermd door het inlegstuk. Zo heb ik nog 1000 km door kunnen fietsen. Met een bonkend wiel, dat wel.
De enige vakantie waar we onze vouwband thuis lieten (in Ierland) hadden wij m natuurlijk juist nodig. Winkelhaak in de (nieuwe) buitenband voor, op een zondag, en drie dagen fietsen van een fietsenmaker met een passende 28" buitenband. Ducktape, een stuk afgeknipt spanband en wat creativiteit hielden ons aan het rijden, maar sindsdien gaat onze vouwband weer mee :-)

Roef
Mooie ervaringsverhalen!

Ik ben helemaal overtuigd: we nemen een reserve buba mee!
Bedankt voor jullie reacties.
En laten we hopen dat je hem dan niet nodig hebt.....
Rongyos schreef:De enige vakantie waar we onze vouwband thuis lieten (in Ierland) hadden wij 'm natuurlijk juist nodig.
Iedereen weet dat een vouwband preventief werkt, net als een regenpak: als je het bij je hebt, blijft het droog.
Dory schreef:We hebben er toch maar één gekocht...
We mogen hem terug geven aan onze fietsenmaker als we hem
niet gebruiken - tof!
Wat een dienstverlening van je fietsenmaker! Houd deze man of vrouw vooral in ere.

Fiets ze (lekvrij),

Carl