Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vrouwenleed zadelpijn - Forum Wereldfietser

vrouwenleed zadelpijn

De titel verklapt het al....ik heb als vrouw een vraag over zadelpijn. En dan niet over de zitbotjes, maar over het feit dat ik zo'n zeer onderkantje krijg. :oops:
Ik krijg al na enkele kilometers pijn en dat wordt gedurende de rit alleen maar erger. Ik ga regelmatig staan, maar dat helpt maar even.

Ik heb al heel wat speurwerk gedaan en ook hier op het onderwerp gezocht, maar ik waag er toch maar een berichtje aan.
Wellicht een ander zadel? Ik heb nu een koga dameszadel.
Natuurlijk weet ik dat het persoonlijk zal zijn, maar er zijn vast vrouwen die een oplossing voor het probleem hebben of iets dat het leed wat verzacht.

Ik ben erg benieuwd of er dames zijn die me van wat tips kunnen voorzien.
Alvast bedankt!
Belle
Ik heb een redelijk hard zadel met een gat en dan een goede fietsbroek. Dan heb ik nergens last van. Van iets langere (>5km) tochtjes zonder fietsbroek krijg ik altijd uitslag.
Als je pijn krijgt aan je "weke delen", betekent dat meestal dat je niet op je zitbotjes zit. Dat kan komen doordat je zadel te smal is, of te bol. Het kan zelfs komen doordat je zadel te zacht is. Als je goed op je zadel zit, voel je dat je op je zitbotjes zit. zelfs als je er nét op zit. Ga eens rechtop op een vlakke plank zitten, dan zit je op je zitbotjes en dan weet je hoe dat voelt.
Jannica schreef:Ik heb een redelijk hard zadel met een gat en dan een goede fietsbroek. Dan heb ik nergens last van. Van iets langere (>5km) tochtjes zonder fietsbroek krijg ik altijd uitslag.
Van welk merk heb je het zadel?
Beste Belle,

Heel herkenbaar probleem maar sinds m'n nieuwe zadel(SQlab 604) nergens meer last van. Zadel staat piepklein beetje schuin naar voren en er zit een gleuf in. Je zit wel echt op je zitbotjes. Even wennen maar nu geld te doen.

Gr mjeanne
mjeanne schreef:Beste Belle,

Heel herkenbaar probleem maar sinds m'n nieuwe zadel(SQlab 604) nergens meer last van. Zadel staat piepklein beetje schuin naar voren en er zit een gleuf in. Je zit wel echt op je zitbotjes. Even wennen maar nu geld te doen.

Gr mjeanne
Ik heb even gegoogled. Klopt het dat de gleuf niet open is, maar dat er een kleine uitsparing inzit?
En heb je dit zadel online gekocht of heb je het aan laten meten?
Zou het kunnen dat de punt te ver naar boven staat? Een héél klein beetje kan al genoeg zijn om last te krijgen. Ik rijd inmiddels op een leren Brooks zadel. Ziet er misschien niet uit maar het zit heerlijk
Het is inderdaad na een jaar of tien flink fietsen naar mijn mening een onderschatte factor bij fietsergonomie: de hoek van het zadel.

Een zadelpen die wat betreft hoek goed is in te stellen is daarvoor de oplossing. Alle pennen die niet traploos zijn in te stellen (kartels) vallen voor mij af. Helaas wordt dat zelden aangegeven.

- Je hebt dit "bolle systemën, met één of twee bouten
http://store.velo-orange.com/index.php/ ... -1652.html
- holle systemen zoals deze http://i.imgur.com/ao84KzT.jpg
- en aparte pennen zoals deze van post moderne https://encrypted-tbn1.gstatic.com/imag ... tKJFRUhbow

De post moderne heb ik ervaring mee, het is een zware pen maar het instellen van hoek werkt zeer goed. De vering werkt bij mijn exemplaar slecht, de pen laat zich snel niet meer volledig vastzetten en als hij losser staat veert hij stroef. Niet een echt probleem voor mij, ik draai de veer helemaal stijf, dan veert hij alleen nog als de fiets een enorme opdonder krijgt. Maar, voor mijn nieuwe fiets ben ik voor een Ergotec Skalar gegaan, 25.4 mm met een vulbus, dan past hij evt ook in een klassiek stalen frame.

Het is wel mannenadvies trouwens. Teveel druk op die plek is denk ik voor vrouwen én mannen een probleem.
Belle78 schreef:
Van welk merk heb je het zadel?
Van Terry, nu heb ik model Fisio D. Eerder had ik het model Viaggio, ook van Terry, die was iets zachter, maar ook goed.
Ik zou inderdaad eens gaan experimenteren met de zadelhoek. Als de voorkant te laag staat, glij je naar voren waardoor je niet meer op je zitbotjes zit maar met de weke delen voorbij de uitsparingen op de voorkant van het zadel terecht komt. Als de voorkant van je zadel te hoog staat zit je weliswaar op je zitbotjes maar komen de weke delen alsnog in de knel. Man of vrouw.
Met mijn nieuwe zadel, met gleuf, heb ik er ook ineens last van. Met mijn zachte gelzadel op mijn oude fiets nooit problemen.
Ik ben ervan uitgegaan dat een zadel altijd waterpas moet staan, klopt dat? Morgen fiets ik de elfstedentocht en neem de gereedschapskist voor de zekerheid mee...
Wat mij betreft klopt het niet dat een zadel altijd waterpas moet staan. Bovendien, wat is precies horizontaal, hoe meet je dat? Valt nog tegen.

Ik denk dat dat idee ontstaat omdat bij de meeste pennen een karteling is aangebracht. Je kunt het dus wel voor en achterover zetten, maar dat gaat per "klik". De verschillen tussen die kliks zijn relatief groot. Er is dus meestal één stand die echt beter is dan de andere. Deze is dan doorgaans bij benadering horizontaal. Soms heb je twee tiks die kunnen, maar wat mij betreft geen drie. De voorste en achterste tik doen dan wat OmeGerrit beschreef.

Je moet zitten op de zitbotjes, teveel druk op alles wat in het verlengde van de bilnaad (perineum) ligt is ongewenst (vrouwen én mannen). Zadels die daar uitsparingen hebben zijn ontworpen om het perineum te ontlasten. Dit zijn dus holle zadels. Deze lopen rondom het perineum allesbehalve horizontaal. De bekende SQLabs hebben een andere benadering, die hebben een verhoogd plateau voor de zitbotjes, de hele voorkant van het zadel is een niveau lager.

Maar, een manier om deels hetzelfde te bereiken als met zadels met uitsparing of een verlaagde neus, is het zadel licht voorover te kantelen. Je ontlast met elke millimeter het perineum. Met een pen die preciese instelling toelaat kun je veel bereiken.
Ik begin met het zadel op zicht horizontaal, en kantel hem dan voorover tot ik voel dat ik begin te glijden. dan draai ik hem iets terug, tot ik niet meer glij.

Opmerkelijk genoeg speelt dit ook in de wielrennerij. De UCI heeft, meen ik, lang bepaald dat een zadel niet meer dan één cm voorover mag staan (dit zal een gevolg zijn van de maximale lengte en hoek). Kijk b.v. hier maar eens http://velonews.competitor.com/2015/12/ ... ted_390652 .
De regels van de UCI zijn zoals ze zijn omdat de UCI nou eenmaal de UCI is.

Voor gewone fietsers geldt dat allemaal niet, daar telt alleen of je er zélf lekker op kan zitten. Dus als iemand anders (regelgevend instituut voor profwedstrijden of al dan niet zelfverklaard deskundige) vindt dat jouw zadel te hoog, te laag, te ver naar voren, te ver naar achteren, te scheef, te veel gekanteld, of anderszins niet goed staat: dikke, vette pech.
Heb vorige week een Brooks Cambium C17 aangeschaft. Na een paar keer afstellen de ideale zit gevonden en het zadel zit heerlijk.Zoals de gebruiksaanwijzing tipt heb ik de punt een aantal graden omhoog gezet.
Wie schetst mijn verbazing dat afgelopen vrijdag na een eerste service bezoek aan van Herwerden ik na een paar meter al constateer dat het zadel volledig waterpas is gezet en dat ik zo nooit de 35 km. naar huis zal gaan afleggen. Gelijk omgedraaid en vervolgens te horen gekregen dat het zadel helemaal verkeerd stond!!
Ik heb zelf de oude positie weer opgezocht, duurde wel weer even maar dan heb je ook wat, heerlijk gefietst! Ik wil maar zeggen....
bonkers schreef:... wie schetst mijn verbazing dat afgelopen vrijdag na een eerste service bezoek aan van Herwerden ik na een paar meter al constateer dat het zadel volledig waterpas is gezet en dat ik zo nooit ....
Tsja, communicatie met de klant is de achilleshiel van menig fietsenmaker.
Iedereen die gereageerd heeft....hartelijk dank!

Ik heb vandaag mijn nieuwe zadel uitgeprobeerd. Wat een verschil! :D
En zadel met uitsparing die ik iets voorover heb gezet. 80 km gefietst en geen last! Ik ben blij! Heeeeeel blij!
En wat is het dan geworden??
Inge1 schreef:En wat is het dan geworden??
Een zadel van het merk Terry!
welke van terry?
M276 schreef:welke van terry?
Ik heb de Terry dames Anatomica gekocht.