Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ortlieb rack pack handig? - Forum Wereldfietser

Ortlieb rack pack handig?

Hello... ik heb inmiddels alles compleet voor onze trip.

fiets 1:

frontroller classic 20L
back roller plus 40L

fiets 2:

back packer plus 40L

Achter een van de fietsen hangt een doggyride waar we ook nog iets op het bagagerek kunnen plaatsen maar daarmee hebben we niet kunnen oefenen nog. Ik denk dat ik daar de kanozak op vast maak met wat kleine spulletjes.

Is dit voldoende voor 2 personen met 2 tenten en spullen voor de hond? Of is een rack pack toch nog een idee? Is small dan groot genoeg voor wat spulletjes? Ik denk dat de kleine tent daar zeker in zou passen.

Suggesties zijn erg welkom. Ik vond tijdens mijn speurtocht op het forum al een handig bagagenetje dat misschien iets is voor op de doggyride. Daar was ik al erg mee geholpen en ik zag dat ik dat bij Bike4Travel kan krijgen.

Dank
Het lijkt me beter om eerst alles bij elkaar zo weinig mogelijk spullen te hebben zodat je daar de noodzakelijke en zo licht mogelijke tassen bij koopt.

Dat is beter dan veel tassen kopen om er achter te komen dat die vanzelf vol gaan, om er daarna bij de eerste serieuze helling achter te komen dat het wel erg zwaar is geworden.
Wij rijden twee personen en kind in de kar. Vier tassen per fiets en zo weinig mogelijk in de kar. Tijdelijke spullen zoals eten voor die dag ofzo, kunnen met een snelbinder op de bagagedrager een kanotas daarvoor vind ik nogal groot en zwaar.

Ik zou zeker niet bovenop de kar laden en zo weinig mogelijk achter de as van de kar. Dat zijn immers de plaatsen waardoor het zwaartepunt van de kar kan verplaatsen naar waar je het niet wil hebben, waardoor de kar kan gaan slingeren. Gewicht hoort zoveel mogelijk voor of bovenop de as en zo laag mogelijk bij de grond.

Houd ook rekening met wanneer je niet fietst: wij slapen bijvoorbeeld wel eens in een hotel of nemen een trein. Het is handig als je dan als fietser al je tassen tegelijkertijd kan dragen en niet over en weer hoeft te hollen (dat moet je al voor je fiets en de kar :-)). (denk bijvoorbeeld ook aan : "wil je de fiets inclusief tassen en kar op slot kunnen zetten, en zo ja, hoe ga je dat dan doen?", "als het snertweer is, hoe houd ik dan alles droog".
rundoggy schreef:Hello... ik heb inmiddels alles compleet voor onze trip.

frontroller classic 20L
back roller plus 40L
back packer plus 40L

Is dit voldoende voor 2 personen met 2 tenten en spullen voor de hond?
Uhm - als je al je spullen compleet hebt, kun je toch alles in je tassen pakken en kijken of het past? Zie je gelijk hoeveel ruimte je nog over hebt voor de boodschappen. Wel buiten het zicht van de hond, anders raakt die over zijn/haar toeren. :wink:

Alvast veel fietsplezier gewenst,

Carl
@ leon: ik ben gewend aan weinig meenemen en alles licht aangezien ik normaal ermee hardloop. Aangezien alles al ingepakt is, hoopte ik op suggesties wat handig is. Wegens omstandigheden allemaal een beetje last minute deze keer. We hebben - inderdaad - te weinig geoefend met de bepakking

@ carl: ja klopt :) maar alles zit al in de dakkoffer :-( Normaal passen mijn eigen spullen in een 55L rugzak met de tent buiten op.

@ enrice: helemaal niks op de doggyride denk je? ik wilde daar in zo'n ortlieb drybag (sorry dat is voor mij de kanotas) wat lichte dingetjes indoen zoals de regenhoes voor de kar, het voer voor de hond etc. Geen goed plan? Van het drooghouden is ook wel een goede tip maar ik dacht alles gewoon in de ortlieb tassen te laten omdat ze waterdicht zijn.

Yep... qua fietsen moet ik nog heeel veel leren, maar eens moet de eerste keer zijn toch :-) We hebben van alles geoefend maar het is er - helaas - niet van gekomen om de spulletjes in de tassen te doen. We hebben gereden met volume en wat gewicht om te testen maar niet met alle camp artikelen.

Ik kijk dan toch een beetje naar het rack pack. S lijkt misschien genoeg dan voor een tentje, de regenhoes van de hond en haar eten (en misschien ons eten zodat we daar snel bij kunnen). Te klein?
rundoggy schreef: @ enrice: helemaal niks op de doggyride denk je? ik wilde daar in zo'n ortlieb drybag (sorry dat is voor mij de kanotas) wat lichte dingetjes indoen zoals de regenhoes voor de kar, het voer voor de hond etc. Geen goed plan? Van het drooghouden is ook wel een goede tip maar ik dacht alles gewoon in de ortlieb tassen te laten omdat ze waterdicht zijn.
Hangt wat af van je snelheid en het terrein waarin je rijd: rij je traag en vlak dan zal het wel geen probleem zijn en je hebt het voordeel dat de kar ongeveerd is dus niet te hard gaat hellen in de bochten. Maar als je in heuvels of bergen in een afdaling wat snelheid neemt dan wil je die kar zo stabiel mogelijk. Een put in de weg kan de kar uit balans brengen, hoe lager het zwaartepunt, hoe minder kans dat dat leidt tot dansen of zwalpen. Om wat spullen in te steken na een supermarkt bezoek zou ik er bijvoorbeeld niet al teveel rekening mee houden, maar voor permanente bagage lijkt het me niet de juiste plek.
Je kan natuulijk de snelheid altijd "laag" houden, maar dat legt dan weer een extra belasting bij je fiets.

disclaimer: mijn ervaringen zijn grotendeels gebaseerd op een geveerde 2-wieler kar (chariot cougar): met veel gewicht in de bagage ruimte achter de as gaat ze aan het zwapperen. De snelheid waarbij dit gebeurd hangt af van de belading: heel slechte configuraties geven vanaf 25 km/u problemen. Zit er weinig gewicht in, dat zit het zwaartepunt wel juist en leg ik voor mezelf de grens op 40 km/u.
Waarom zou je een tentje in een Ortlieb tas doen? Gewoon in eigen zak bovenop de achter drager is goed genoeg.
@ enrice: ja daar zit wat in inderdaad. Ik ga vanavond nog even rijden met de kar met bagagerek. We kregen dat van de week pas binnen en toen ik wilde testen, bleken er onderdelen te missen om in elkaar te zetten. Die kreeg ik vandaag op de valreep binnen dus ik ga straks meteen proberen. Ik zal een kijken hoe het voelt en eens door de bochten rijden. Van die put in de weg is wel een dingetje want de wegen daar zijn slecht. Thanks! De kar is inderdaad ongeveerd. Ik heb nu - met de hond erin - 30 km/uur ermee gefietst en dat ging prima. Maar dat ga ik op de route helemaal niet doen, dan ligt het tempo echt laag en naar beneden op een heuvel ga ik uberhaupt al rustig aan doen.

@ wim: omdat ik meer dingen bij elkaar wil doen in 1 grotere zak eigenlijk. de tent 'alleen' op de achterdrager is dus zonde denk ik.
update: alles weer uit de dakkoffer gehaald.... zucht. We gaan straks alles even in de tassen proppen en dan even een rondje met de fiets doen.
Gisteren alles in de tassen gedaan en een stukje gefietst. We hebben volop ruimte, de voortassen zaten vol (met lichte dingen), de achtertassen op fiets 1 zitten bij lange na nog niet vol maar we hadden niet alle kleding erin. Op fiets 2 waren de backrollers redelijk vol maar niet netjes gepakt dus ook nog ruimte.

Toch lijkt een rackpack wel handig voor de dingetjes die je snel bij de hand wilt hebben. Misschien is het wel een raar idee van me, ik weet het niet.

Gewichten van de tassen nu (bijna compleet)

fiets 1

frontrollers beide 3 kilo
backpacker plus 3 kilo en 5,5 kilo

fiets 2

back rollers beide 3,5 kilo

De backpacker plus wordt aangevuld en beide tassen zullen dan rond de 5,5 kilo maximaal uitkomen.

Nog suggesties qua gewichten?

Onderstaand een plaatje

fiets 1

Afbeelding

fiets 2

Afbeelding
Afbeelding
rundoggy schreef:Toch lijkt een rackpack wel handig voor de dingetjes die je snel bij de hand wilt hebben.
Los van onderstaande merken, enkele voorbeelden:

Een tasje voor kleine spulletje die je snel bij de hand wilt hebben:


Of bijvoorbeeld een toptube bag o.i.d (in verschillende maten verkrijgbaar):
Zal nog even updaten over de tassen. We hebben vorige week met de 24 liter rack pack gereden. Dat was erg handig. We hadden voedsel voor ons en voor de hond erin, zonnebrand, jasje etc. Alles snel bereikbaar en makkelijk eraf te pakken.
Maar zoals je elders zelf ook schrijft is het zwaar werk.
Ik sta ook in dubio om een rackpack te kopen.

Nu kom ik vaak toch net ruimte tekort. Voor een solo kampeeruitrusting gebruik ik 2 frontrollers, 2 backrollers en een stuurtas. Bovenop mijn bagagedrager zit een lichte dagrugzak of als ik meer bij me heb een drybag. Die drybag is slecht toegankelijk, eigenlijk moet ik 'm dan eerst van de drager afhalen (spanbanden) en dan kan ik de rolsluiting openen. Mijn dagrugzakje is gemakkelijker toegankelijk, maar daar kan niet veel in en hij is niet waterdicht. De achtertassen zijn al helemaal slecht toegankelijk. Zo'n rackpack lijkt me handig, omdat deze toch vrij gemakkelijk toegankelijk is voor spullen die je tijdens het fietsen nodig hebt (eten, boodschappen, gedeelte van de kleding).

Nu neemt het gewicht natuurlijk ook wel toe met zo'n tas, maar in ruil wil ik eigenlijk mijn stuurtas wel inleveren. Die stop ik veel te vol en een flink gedeelte van de spullen gebruik ik overdag niet. Hooguit een portemonnee, mobieltje (zo min mogelijk!) en en camera. De rest komt wel tijdens een pauze naar voren, maar vaak haal ik dan ook iets uit mijn dagrugzak of de drybag. De kaartentas gebruik ik sinds ik een GPS heb ook niet meer. En dat ik mijn voorwiel weer kan zien vind ik eigenlijk ook wel zo fijn.

Mij lijkt het dus winst om de stuurtas in te wisselen voor zo'n rackpak. Hooguit dat ik nog een oplossing moet vinden voor een snelle oplossing voor mijn camera.

Iemand tips of aanvullingen?
Koffiekop schreef: Bovenop mijn bagagedrager zit een lichte dagrugzak of als ik meer bij me heb een drybag. Die drybag is slecht toegankelijk, eigenlijk moet ik 'm dan eerst van de drager afhalen (spanbanden) en dan kan ik de rolsluiting openen.
Wat ook handig kan zijn is een bagagenetje voor de fiets (hier of hier). Dan ben je sneller bij je drybag dan met spanbanden. Bovendien kun je er dingen los onder steken, dan ben je er helemaal snel bij.
ReinierLamers schreef:
Koffiekop schreef: Bovenop mijn bagagedrager zit een lichte dagrugzak of als ik meer bij me heb een drybag. Die drybag is slecht toegankelijk, eigenlijk moet ik 'm dan eerst van de drager afhalen (spanbanden) en dan kan ik de rolsluiting openen.
Wat ook handig kan zijn is een bagagenetje voor de fiets (hier of hier). Dan ben je sneller bij je drybag dan met spanbanden. Bovendien kun je er dingen los onder steken, dan ben je er helemaal snel bij.
Die heb ik ook, maar ik vind ze zeker niet geschikt om een drypack onder te leggen. Dat wiebelt aan alle kanten. Logisch, het is elastiek. Voor een lichte dagrugzak of helm vind ik m wel handig. Het ziet er alleen wat rommelig uit. Erg degelijk vind ik ze er trouwens niet uitzien.
Inmiddels hebben we alweer veel vaker tochten gemaakt met volledige bepakking. De Rack Pack is en blijft een favoriet tasje. Maar de S(mall) is wel erg klein. Niet zozeer klein qua spullen maar omdat we de tas bovenop de Backpacker Plus hebben, willen we die met de banden van de backpacker aan de Rack pack vastmaken en dan is de S net een beetje onhandig. Inmiddels dus een grotere besteld. Niet om vol te doen maar gewoon om makkelijker vast te kunnen zetten. Eventueel zou ik dan de kleine rack pack nog op mijn fiets kunnen hebben en aan de Backrollers vastzetten (die heeft namelijk nog die extra bevestiging die ik daarvoor kan gebruiken).

Ik heb de camera en de telefoon in een Roswheel op mijn frame. Licht en makkelijk om de camera uit te pakken want ik heb verder geen zakken op mijn fietsbroek. Misschien is dat iets? Een stuurtas lijkt mij niets.

Heb je trouwens niet erg veel bij je met 2x achter en 2x voor plus stuurtas? Of zijn de tassen niet helemaal vol?

Ik ben in ieder geval nog steeds erg blij met de rack pack en deze tas wordt ook gebruikt als we de boot opgaan en een handige schoudertas nodig hebben, op de kano etc.
Koffiekop schreef: Mij lijkt het dus winst om de stuurtas in te wisselen voor zo'n rackpak.
...
Iemand tips of aanvullingen?
Je zou mijn rackpak gerust eens mogen lenen om te testen, maar we zitten echter totaal niet in elkaars buurt. Maar misschien kan je wel elders terecht om het gewoon eens te proberen.

Renaat
Max2015 schreef:Inmiddels hebben we alweer veel vaker tochten gemaakt met volledige bepakking. De Rack Pack is en blijft een favoriet tasje. Maar de S(mall) is wel erg klein. Niet zozeer klein qua spullen maar omdat we de tas bovenop de Backpacker Plus hebben, willen we die met de banden van de backpacker aan de Rack pack vastmaken en dan is de S net een beetje onhandig. Inmiddels dus een grotere besteld. Niet om vol te doen maar gewoon om makkelijker vast te kunnen zetten. Eventueel zou ik dan de kleine rack pack nog op mijn fiets kunnen hebben en aan de Backrollers vastzetten (die heeft namelijk nog die extra bevestiging die ik daarvoor kan gebruiken).

Ik heb de camera en de telefoon in een Roswheel op mijn frame. Licht en makkelijk om de camera uit te pakken want ik heb verder geen zakken op mijn fietsbroek. Misschien is dat iets? Een stuurtas lijkt mij niets.

Heb je trouwens niet erg veel bij je met 2x achter en 2x voor plus stuurtas? Of zijn de tassen niet helemaal vol?

Ik ben in ieder geval nog steeds erg blij met de rack pack en deze tas wordt ook gebruikt als we de boot opgaan en een handige schoudertas nodig hebben, op de kano etc.
Ok, goede tip om voor de M te gaan als ik 'm koop (Fietsvakantie Winkel adviseert die maat ook). Wat betreft het aantal tassen, heb ik dit wel nodig in de late herfst en winter. Dan neem je nu eenmaal meer en volumineuzere kleding mee. En ook de slaapzak neemt dan veel ruimte in (ik wil geen dons). Tarp is zeker in het najaar ook wel prettig.

Die Roswheels zijn zo te zien niet waterdicht. Of toch wel?
Revanho schreef: Je zou mijn rackpak gerust eens mogen lenen om te testen, maar we zitten echter totaal niet in elkaars buurt. Maar misschien kan je wel elders terecht om het gewoon eens te proberen.

Renaat
Dank, dat is sympathiek. Op zich durf ik het wel aan de tas te kopen. Hij is redelijk betaalbaar.
Ik heb 'm gekocht en er afgelopen weekend mee gefietst. En ik ben er erg enthousiast over!

De rackpack is erg handig, snel toegankelijk (ok, niet zo snel als een stuurtas). Even een boodschapje doen en de tas is er in een paar seconden af en gaat mee de winkel in. De tas is ruim zat en hoeft niet helemaal vol. Maar alles wat ik onderweg nodig heb, past erin zodat de andere tassen niet open hoeven.

De stuurtas heb ik niet gemist. Het rijd een stuk fijner zonder zo'n grote, zware tas. Ik zie mijn wiel weer en mijn fiets is veel stabieler, ik kan zelfs 'met losse handen' fietsen. Mijn cameratasje heeft een lus (klittenband) voor om het stuur, dus deze is direct toegankelijk. Ok, niet handig bij regen, maar dan maak ik toch veel minder foto's.