Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nordisk Finnmark en MSR Hubba Hubba HP: lange mensen? - Forum Wereldfietser

Nordisk Finnmark en MSR Hubba Hubba HP: lange mensen?

Hallo,
ik ben aan het kijken voor een nieuwe drieseizoenstent voor twee personen. Mijn oog is hierbij gevallen op de MSR Hubba Hubba HP. Nu ben ik relatief groot (1m 93cm) en ik vroeg me af of de lengte van 213cm lang genoeg is voor mij. Heeft iemand hier ervaring mee?
Als alternatief dacht ik aan een Nordisk Finnmark. Die weegt echter een kilo meer en heeft een opvallendere kleur dan de Hubba Hubba. Heeft iemand ervaringen met deze tent? Als ik zoek vinf ik enkel de review van Op Pad.
Bedankt,
Roeland
Geen ervaring (en ik ben 'maar' 1m83), maar in het voorjaar zijn er op diverse locaties in België - waaronder in Drongen bij Gent - 'tentenshows' waarin je tenten opgezet kan bekijken (en testen). De tentenshow in Antwerpen is wel net achter de rug en je kan best wel op voorhand informeren of de tenten waar je interesse in hebt ook aanwezig zijn op zo'n tentenshow.

Renaat
Inderdaad, ik ga zondag naar de tentenshow in Drongen, maar ik dacht het toch eens na te vragen. Ervaringen van mensen hier vind ik persoonlijk betrouwbaarder dan een enkele review en verkoperpraatjes ;)
Bedankt,
Roeland
Ik heb ook gekeken naar de Hubba Hubba. Maar uiteindelijk kwam ik terecht bij Nigor. Daar van heb ik nu een Guam én een Parula. Vooral de Parula vind ik geweldig.

waarom?

* Groot vloeroppervlak
* mooie zithoogte
* goeie voortenten (ruim)
* fantastische mogelijkheden om de tent open te zetten

Dat laatste blijk ik toch wel erg belangrijk te vinden. Ik vind het leuk om naar buiten te kunnen kijken. Bij de Guam en ook de Hubba heb je eigenlijk zo'n half ding voor je neus en kan je de voorkant niet helemaal open zetten. Bij de parula kan je ook een luifel op stokken zetten. Koken gaat ook makkelijker in dit model.

Bovendien vond ik de mesh binnenkant van de MSR tenten te dun en te licht (en te koud).

Je kunt Nigor tenten in Utrecht bekijken in het experience centre

De Guam is wel lichter dan de Parula vandaar dat er eerst een Guam kwam. Als 2 persoons tentje heb ik de Nordisk Telemark 2. 950 gram en ook een super tent maar niet te vergelijken natuurlijk met de grotere parula en de guam.
Die Nigor tenten zien er inderdaad fantastisch uit. Helaas is het boven mijn budget. Met een footprint erbij 770 euro is toch een significant verschil met de MSR tenten of de Nordisks. Ik wou dat ik het mij kon veroorloven, maar er moet nog geld voor op reis overblijven ;)
De Nigor Guam is ook in een 'budget' versie te krijgen als Eureka Sentinel, iets zwaarder maar dezelfde afmetingen (m.i. ruimer dan de Hubba Hubba). Al ook eens gekeken naar tipi's, bv de Wickiups van Nigor?
Op de hiking site is een vergelijkbare vraag gesteld, zie http://www.hiking-site.nl/prikbord/show ... hp?t=13810
je hebt gelijk! Kijk zeker voor de fiets naar de Eureka tenten. Iets zwaarder dan de Nigor die echt bedoeld zijn voor hiken en veel lichter zijn. Ga anders - als je kunt - eens kijken in Utrecht. Proefliggen is erg prettig bij een tent!
Ik heb net de hubba hubba en met mijn 1,74 vond ik de lengte niet overhouden, volgens mij vulde mijn matje de hele lengte. De breedte lijkt sowieso smaller dan opgegeven: ik krijg twee matjes van 65 en 51 cm niet vlak naast elkaar.
@ diewer: klopt, ik vond de MSR tenten qua vloeroppervlak ook redelijk klein. Daarom stapte ik toen naar de Guam die groter zijn
Mijn lengte is 1,96. Vanwege deze lengte heb ik juist gekozen voor de MSR Hubba Hubba HP, na proefliggen in de winkel. Ik vind deze tent ruim genoeg voor mijn lengte ook omdat de hoofd- en voeteneind van de binnentent recht omhoog gaan. Ik gebruik deze tent als ik alleen op pad ga, voor 2 personen vind ik de tent te klein.
Als we met z'n tweeën gaan dan gebruiken we de MSR Mutha Hubba HP (officieel 3 persoons).

Wat Rundoggy (?) schrijft over een binnenkant van de MSR tenten geldt voor de niet-HP tenten. HP staat voor high performance, deze versie is beter in koud weer. In warme en benauwde nachten wenste ik af en toe dat ik de niet HP variant had.
De MSR Hubba Hubba HP kan zonder buitentent worden opgezet en dan is vanwege de privacy wat minder mesh weer prettig.
En zo heeft alles z'n voors en tegens.

Maar terug naar de vraag: met mijn 1,96 ervaar ik de Hubba Hubba HP als een fijne tent. (en dan heb ik het nog niet gehad over het opzet gemak)

-Jan
Die Nordisk finmark lijkt mij een zeer solide, goede tent voor een schappelijke prijs. Ben zelf enorm aan het overwegen om deze te kopen. Maar met 3.5kg is het wel niet zo licht.
Om het verhaal af te maken; ik pas er dus niet in. Het lukt net om erin te liggen en dan mag ik niet bewegen of ik zit tegen het zeil. Dit zonder matje en slaapzak.
Bedankt voor de adviezen!
Roeland
@ alcedo: welke heb je geprobeerd?
De MSR Hubba Hubba NX, de Mutha Hubba HP (deze was denk ik nog iets korter dan de Hubba Hubba, ik lag aan beide kanten tegen het zeil? Diagonaal lukte dit wel, maar met 2 diagonaal liggen wordt al snel moeilijk met matjes) en de Nordisk Finnmark. Deze laatste was iets langer had ik de indruk (maar geen 20cm zoals de meetgegevens)
Welke tent is het uiteindelijk geworden?
Ik ben naar een tentenshow geweest, echt een aanrader voor wie een nieuwe tent wil kopen. De tenten staan mooi uit in buitenlucht en meestal wordt er ook een fikse korting gegeven.
Bleek dus dat ik niet in de MSR tenten paste, noch in de (toen) nieuwe van Fjallraven of Nordisk. Met het oog op een lange wereldreis na mijn studies en nog kortere reizen daarvoor ben ik voor een Hilleberg kaitum 3 gegaan. Fantastische tent, nog geen seconde spijt van gehad. De Kaitum 2 zag er ook goed uit maar ik heb toch het comfort verkozen van de extra ruimte. Ondertussen is hij al gebruikt in zowat alle omstandigheden indenkbaar en heb ik er al meer dan een jaar in geslapen in totaal. De tent doet het nog altijd fantastisch. Ik heb er enkele foto's bij gezet om een idee te krijgen van de extreme omstandigheden waarin deze tent al gebruikt is geweest. Met wat inventiviteit kan ook enkel de binnentent opgezet worden als er veel muggen zijn en het warm genoeg is.

De 'zandkleur' is trouwens een fantastische schutkleur, veel meer dan de groene tenten van de meeste fabrikanten.

Groeten Roeland
DSC06054.JPG
2018-04-16 08h40m08s.jpg
IMG_8518.JPG
DSC03612.JPG
2018-02-16 08h35m30s.jpg
Supergave foto’s Roeland, dankjewel.

Ik ben zelf 1.94 meter en nu ook druk op zoek naar een tent. Je topic helpt me.