Additionally, paste this code immediately after the opening tag: stroomgebruik geheugen kaarten in GPS - Forum Wereldfietser

stroomgebruik geheugen kaarten in GPS

Weet iemand of een grotere geheugenkaart in je Garmin ook meer stroom gebruikt? Ik probeer mijn Etrex 30 zo zuinig mogelijk te houden. Afgelopen zomer had ik er een grotere geheugen kaart in omdat ik een grotere topo kaart nodig had en gingen de batterijen minder lang mee. Omdat ik andere batterijen gebruikte dan het jaar ervoor weet ik niet of dit aan de batterijen heeft gelegen of aan de grotere geheugenkaart, of aan de grotere topo kaart.
Interessante vraag, ik kan me er wel iets bij voorstellen. Het zal meer tijd en rekencapaciteit kosten om de kaart te lezen.

Toch denk ik dat de instellingen die je hanteert en het gebruik een groter effect zullen hebben, zoals verlichting, zoom- en detailniveau, kompas, kaartrichting en veel wisselen tussen schermen.

Ik probeer mijn 60Csx ook zo zuinig mogelijk te houden, dus ik lees graag mee.
Het is al een wat ouder document, maar voor het idee misschien toch wel relevant.
Onder kopje Power requirements wordt e.e.a. gespecificeerd. Ze maken alleen een onderscheid tussen <= 4GB en daarboven. Dat kan voor jou mogelijk net het verschil maken.
Zeker een interessante vraag. Ook ik heb een Etrex 30. Nu heb ik 6 verschillende kaarten op een geheugenkaartje van 16 GB (type Sandisk Ultra) staan. De kaarten die ik niet nodig heb, zijn uitgevinkt. In plaats daarvan zou ik ook elke kaart op een kleiner geheugenkaartje kunnen zetten en van geheugenkaartje kunnen wisselen wanneer ik een andere kaart nodig heb.
Mijn motief is overigens niet zozeer energiezuinigheid (mijn gps wordt gevoed door de naafdynamo) maar het verminderen van de traagheid. Opstarten duurt best lang, even in- of uitzoomen ook. Ik vraag me af waarom mijn Etrex 30 duidelijk trager is (en ook iets meer stroom lijkt te gebruiken) dan de Etrex 20 van Corrie. Heeft dat te maken met de extra ingebouwde mogelijkheden (zoals barometrische hoogtemeting)? Of zou die met een kleiner geheugenkaartje merkbaar sneller worden?
Zeker interessant en zou het ook nog het verschil maken als deze kaarten op het intern geheugen zouden staan ipv op een SD kaartje?
Ik heb wel eens gehoord dat alle kaarten die in het geheugen staan zowiezo ingelezen worden. Ook de kaarten die je uit hebt gezet. Dat zou een verklaring voor de traagheid kunnen zijn.
Dat zou best eens kunnen kloppen, als je erover nadenkt. Het toestel zal tenslotte de kaarten wel eerst moeten detecteren (op intern- of extern geheugen) alvorens het kan aangeven of ze aan- of uitgevinkt kunnen worden.
Ik verwijder altijd kaarten als ik ze niet gebruik, tracks ook regelmatig. Dat scheelt inderdaad een hoop in snelheid(dus waarschijnlijk ook energie)
Ronald van der Perk schreef:Ik heb wel eens gehoord dat alle kaarten die in het geheugen staan zowiezo ingelezen worden. Ook de kaarten die je uit hebt gezet. Dat zou een verklaring voor de traagheid kunnen zijn.
Travelmaster schreef:Dat zou best eens kunnen kloppen, als je erover nadenkt. Het toestel zal tenslotte de kaarten wel eerst moeten detecteren (op intern- of extern geheugen) alvorens het kan aangeven of ze aan- of uitgevinkt kunnen worden.
Het is zaak bij dit soort "van horen zeggen" verhalen duidelijk te formuleren en te weten waar je over praat.

"Alle kaarten die in het geheugen staan": "hét geheugen"? Is dat werkgeheugen? Opslag?

"Alle kaarten worden sowieso ingelezen": "ingelezen"? Het werkgeheugen van een GPS is (hoogstwaarschijnlijk) vele malen te klein om alle kaartdata te bevatten. Om alle relevante kaartinfo in de menus te tonen, zal er inderdaad van alle kaarten, actief én inactief, in ieder geval wat data ingelezen moeten worden, want die data is onderdeel van het kaartbestand.
Ik heb toch maar even Garmin gebeld. De grootte van de geheugenkaart zal niet of nauwelijks uitmaken, net zo min als verschillen tussen merken. Wat vooral uitmaakt is natuurlijk de manier waarop je het toestel gebruikt (vooral schermverlichting), en minder ook de omvang van de topo kaart. Grotere topo kaarten laden langzamer en zullen wat meer stroom gebruiken. Geen reden dus om een kleinere geheugenkaart te kopen, wel om de omvang van de topo kaarten beperkt te houden. Afgelopen zomer fietste ik uit Tsjechië naar Nederland, en dat lukte me toen alleen met de kant en klare kaart van zowat heel Europa. Dit weekend ga ik op het GPS weekend zelf leren kaartmateriaal te downloaden en installeren.
Dat gaat je vast lukken, is geen rakettechnologie. En zelfs leuk;)!

Dank voor de terugkoppeling, het bevestigt toch wel mijn vermoeden.
Wim schreef:De grootte van de geheugenkaart zal niet of nauwelijks uitmaken
Dat is ook logisch. Als het waar was, was de warmte-ontwikkeling in geheugenkaarten over de afgelopen 15 jaar namelijk vreselijk uit de klauwen gelopen.
Niet vanzelfsprekend. Je kunt je voorstellen dat die kaarten in de loop van de jaren zuiniger zijn geworden, maar dat het tegelijk zo is dat bij een gegeven techniek grotere kaarten nog steeds meer gebruiken.
Maar goed, we weten nu dat het dus niet zit in de omvang van de geheugenkaart, maar in de omvang van de topo kaart die geladen wordt (vaak op een grotere geheugenkaart natuurlijk).
Nou ja, volgens Garmin dan he :wink: .
Een kaart in een GPS is uiteindelijk niets anders dan een (XML-)database, en de GPS moet die doorzoeken om iets zinnige op het scherm te tonen. Bij een grotere kaart kost dat logischerwijs meer verwerkingskracht (en I/O). Dat uit zich in een hoger energieverbruik.
Flash kaarten gebruiken alleen stroom als er gelezen of geschreven wordt op/naar de kaart (Als je niets doet verbruiken ze geen stroom). Dit is dan ongeveer proportioneel aan de grootte van het bestand dat je leest/schrijft. Schrijven kost wel veel meer stroom dan lezen want de toestand van de kaart/geheugencellen moet dan worden veranderd.

De grootte van de kaart is hierin in zoverre relevant dat grotere kaarten (qua geheugen) kleinere geheugencellen gebruiken en dus zuiniger zijn. Dit is wel in alle redelijkheid ondergeschikt aan de grootte van de bestanden die je leest/schrijft.

De zuinigste kaart is dus een zo groot mogelijke kaart met zo klein mogelijke kaarten/tracks/etc er op.
Er is géén merkbaar verschil qua snelheid of stroomverbruik tussen danwel een kleine danwel een grote SD kaart en evenmin tussen SD of intern geheugen.
ook maakt het niet uit of je bijv alleen Nederland, danwel heel Europa hebt geïnstalleerd.

Als je werkt met OSM kaarten is het advies een SD kaart te gebruiken; door fouten kan het toestel op OSM soms 'hangen' en als je SD gebruikt is dat eenvoudig op te lossen door even de SD kaart te verwijderen.

Qua snelheid is de detaillering van de kaart van grote invloed. Zo zal de garmin topo pro op oudere garmin toestellen vrij tergend traag zijn.
Als je met de open fiets map werkt kan het handig zijn te werken met de 'lite' versie. Je mist daarmee eigenlijk niets. Verschil is vooral dat sommige informatie meer 'gegeneraliseerd' is; bijvoorbeeld dat gebouwen niet afzonderlijk getekend worden maar gezamenlijk als bebouwingsvlak worden getekend.
Dat is zowel van invloed op geheugenbeslag als snelheid van opbouw in het toestel.

Ook hier echter: op batterylife zal dit niet merkbaar van invloed zijn.
Volgens mij helpt het om niet te ver in te zoomen omdat je gps dan veel moet scrollen. Bij een grotere uitsnede zijn hij dat minder doen.
Zet kaarten uit die je niet gebruikt. Ik heb op mijn edge 1000 de openfietsmap kaarten staan en de garmin kaarten. Je kan ze over elkaar projecteren tijdens het fietsen dat zijn dus 2 lees acties. Dus de garmin kaart staat uit :)
Ik heb altijd bij mooi weer scherm verlichting uitstaan. Dat helpt zeker want het is de grootste stroomvreter!
Yup, dat gaf ik in mijn eerste reactie ook al aan:
Toch denk ik dat de instellingen die je hanteert en het gebruik een groter effect zullen hebben, zoals verlichting, zoom- en detailniveau, kompas, kaartrichting en veel wisselen tussen schermen.
Slaapt schreef:Zet kaarten uit die je niet gebruikt. Ik heb op mijn edge 1000 de openfietsmap kaarten staan en de garmin kaarten. Je kan ze over elkaar projecteren tijdens het fietsen dat zijn dus 2 lees acties. Dus de garmin kaart staat uit :)
Zet ook kaarten van gebieden waar je niet bent uit. Deze zullen waarschijnlijk toch steeds doorzocht worden om te bepalen welk kaartdeel op het scherm getoond moet worden.