Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke tent ~200 euro? - Forum Wereldfietser

Welke tent ~200 euro?

Hallo!

Voor deze zomer heb ik een nieuwe tent nodig en ik wil een tent rond de 200 euro te kopen. Op de fietsbeurs afgelopen zondag zag ik deze tent (eureka twin peaks).
Alleen toen zag ik dat je het grondzeil er nog bij moet kopen en dat deze 700 g weegt. Weet iemand of je zonder grondzeil ook droog blijft in een flinke regenbui? Ik ben van plan op campings te slapen dus heb het grondzeil vooral voor de regen nodig.

Zoniet, vraag ik me af of deze tent wel een goede koop is.
Ik zag bijvoorbeeld ook de:
Nordisk svalbard Zelfde gewicht als de Eureka met grondzeil, maar dus iets goedkoper.
Exped Mira Wel een stuk duurder (285 euro met grondzeil) maar totaalplaatje is 1,1 kg dus veel lichter. Waard?

Of andere aanraders?

Maar weet niet hoe de kwaliteit hiervan in verhouding staat tot de kwaliteit van de Eureka. Iemand die me advies kan geven?

Alvast bedankt,

Lennard
Dag Lennard,
Ik heb een eureka tent die hier op lijkt. Uitstekende prijs/ kwaliteit verhouding.
Bevalt prima. Stuk plastic (zonder weekmakers) kopen als grondzeil en dat weegt echt veel minder dan 700 g.
Kijk wel even hoe groot de tent is. Als je meerdere dagen kans hebt op regen, is de tent wel erg klein om lekker comfortabel in te verblijven.

Erik
Klein en licht: Wildcountry Zephyros light. Ruimer en zwaarder: hun Hooly of een Vaude Campo Arco
Die had ik ook gezien, veel tent voor weinig geld.

http://www.ebay.co.uk/itm/Wild-Country- ... SwWTRWvHji
Vango blade, 2 persoons.
2 kg.
stukje Tyvec doek eronder.
Is prima bevallen.

gr Anja
Sowieso vind ik de noodzaak van een grondzeil doorgaans twijfelachtig. ik zou dat niet erbij kopen. Scheelt geld en gewicht. Regen ben ik zelf nooit zo bang voor.

Verder: Vango heeft een goede prijs kwaliteit, zo ook Decathlon (Quickhiker). Eureka, Robens en Wildcountry zijn ook prima.
dijken63 schreef:Vango blade, 2 persoons.
2 kg.
stukje Tyvec doek eronder.
Is prima bevallen.

gr Anja
Nooit gedacht aan Tyvec doek. Handig, maar zitten er geen weekmakers in??
Al die tenten hebben al een grondzeil die waterdicht is en in de binnentent is verwerkt, ook die Eureka. Wat je erbij kunt kopen is een footprint om het grondzeil te beschermen. Dat kan met een plastic van de bouwmarkt ook goed, ik gebruik zelf tyvek wat erg licht en sterk is, bevat geen weekmakers.

Enkele aanraders
Zephyros 2 voor €100 erg voordelig.
MSR Hubba HP of de Elixir 2, die is wat zwaarder maar veel ruimer.
Ik heb zelf de Hexpeak van Luxe Outdoor, http://www.retail.luxeoutdoor.de/ een tipi met zeer grote luifel, binnentent is m.i. vrij kort voor langere personen.
Die footprint weegt maar 150g volgens http://nl.eurekaeurope.com/p/footprint- ... nts?pp=136
Ik denk dat Bever de doos ook meerekent of ze hun weegschaal niet goed hebben gekalibreerd ;-)
Tyvek zal wel onder de 100g wegen (iets van 50 g per m2).
Bij die Wildcountry Zephyros moet je wel opletten over welke versie je het hebt: er is een gewone en een duurdere light versie. De light is niet alleen lichter, maar er zijn ook betere materialen gebruikt.
Een ondergrondzeil/footprint gebruik je niet om het water buiten te houden, maar om je gewone grondzeil te beschermen tegen scherpe steentjes en zo. Dat kan soms echt nodig zijn: na een week op een camping in Kroatië zaten er tientallen gaatjes in de footprint van onze tent....
Ter info: weekmakers zijn (relatief) duur. Daardoor weet je zeker dat er in het goedkoopste folie van de bouwmarkt geen weekmakers zitten. Dat folie beschermt niet echt tegen doorns, maar wel tegen nattigheid, ook als er eens een doorn doorheen prikt. Na één of twee vakanties gooi je het weg en koop je voor een paar euro een nieuw.
Wim schreef:Bij die Wildcountry Zephyros moet je wel opletten over welke versie je het hebt: er is een gewone en een duurdere light versie. De light is niet alleen lichter, maar er zijn ook betere materialen gebruikt.
Die van €100 is de goedkopere en zwaardere polyester versie. Ook de pakmaat is veel groter dan de lite (te wijten aan de omvang van de opgevouwen tentstokken). Dus iets om idd rekening mee te houden.
Ik heb een Vango, de pulsar 300, zeker niet slecht, maar in mijn ogen veel te weinig aandacht aan ventilatie. Mijn gevoel is dat de Engelsen vooral aan regen denken als ze hun tenten ontwerpen en veel minder aan hitte en ventilatie. Je kan wel wat improviseren, maar de decathlon tenten (waar ik verder geen ervaring mee heb) zijn qua ventilatie duidelijk beter bedacht.

We overwegen op termijn wel om zelf een binnentent te maken volledig uit mesh om dit probleem beter aan te pakken.
Bedankt voor de vele reacties. Ik ga eens wat reviews opzoeken over de genoemde tenten.

Wat ik trouwens ben vergeten te zeggen is dat ik voor de Eureka een kortingscode heb gekregen op de wereldfietsbeurs, waardoor ik die voor 200 euro kan aanschaffen bij Outdoor XL :).
Je hebt met een lichaamslengte van 180 cm zo'n 97 cm nodig om rechtop te kunnen zitten, naar mijn meting. Nu geven een aantal van die tenten allerlei maten op en zo, maar die ruimte is het meest benutbaar bij boogtenten. Bij tunneltenten zoals de Svalbard en de Twin peaks bv wordt het snel minder, Je moet dan echt op één plekje gaan zitten, en dan nog. In de Mira kun je, denk ik, met 190cm nog steeds rechtop zittend wat op je telefoontje lezen (of een 'boek' :).

Bij de eerste twee gaat ook het tentdoek van de binnen echt 15 cm van je neus hangen als je ligt. Eureka heeft veel gaas in de tenten, daarom lijkt dit wel minder (hang ook van lichtval en kleur van het gaas af). Bij de Mira vermoed ik dat dit veel ruimer is.

Ik heb in de Svalbard gelegen, nou dat is niet ruim. (De Bever in Houten had altijd heel veel tenten staan, samen met een kampeerzaak die ernaast zit, dus ze hebben niet alleen het Bever assortiment).

Een goede budget tent is ook de Eureka Spitfire solo.
Als zeil voor onder de tent neem ik altijd een stukje worteldoek mee. Dat kost nog geen tientje. Het stuk worteldoek dat ik altijd meeneem is een meter breder dan de tent, zodat ik spulletjes buiten kan zetten zonder dat ze daarmee in het natte gras staan.

Groot voordeel van worteldoek is dat er geen water op blijft staan. Water tussen een zeiltje en het grondzeil van je tent leidt dikwijls tot lekkage. Bovendien tast worteldoek het grasveld veel minder aan. Let wel even op de rafeltjes wat worteldoek altijd heeft en denk er om dat je ze naar binnenvouwt voordat je het doek op je bagagedrager legt. Ik heb ze wel eens tussen mijn kransje tandwielen gehad en dat herstellen is niet zo'n prettig karweitjes.
Ik twijfelde nog tussen de Zypheros en Eureka, maar ik hoefde niet lang na te denken toen ik de code voor de Eureka invulde en ik zelfs 140 euro korting kreeg. Heb dus nu de Eureka voor 160 euro gekocht.

Bedankt voor de reacties iedereen. Nu even kijken wat voor grondzeil ik ga aanschaffen :)
Gefeliciteerd met je aankoop.!!
Dat worteldoek gebruik ik al jaren en werkt perfect en voelt prettig aan onder je tent. Weegt 300 gram voor 120 x 220 en dat is incl. de omranding van ductape om de rafels tegen te gaan.! Probeer het eens.
Gefeliciteerd met je aankoop!

Heb zelf vorige maand de Zephyros 2 gekocht (plus de footprint). Grappig dat de Zephyros met een kleiner/vergelijkbaar oppervlak als een 2 persoons tent verkocht wordt en de Eureka als 1 persoons.

Heb de Zephyros nog niet gebruikt maar het ziet er op het eerste oog goed uit. De Eureka is net even iets hoger, langer, heeft een wat groter kookgedeelte en lichter van gewicht. Ook is het onderzijl volledig gekuipt, voorzien van opbergvakjes en een kleinere pakmaat (57x14 vs 45x11). Lijkt op papier een goede deal voor €60,- meer (de originele prijs is me wel veel te gortig).