Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Arkel tassen - ervaringen draadje - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Arkel tassen - ervaringen draadje

Georg schreef: Hoteltasjes dus eigenlijk [..]
Jammer dat er op dit forum steeds weer gezegd moet worden dat weinig bagage alleen voor creditcardfietsers is, dus over asfalt van hotel naar hotel en alleen in mooi weer. Lees je in voordat je iets beweert, lees bv over bikepacking en ultralichte kampeerspullen en leer ervan.

Heb zelf met de DryLites plus tentje al vele kilometers gefietst. Op de racefiets, met een drybag aan het stuur en 't tentje op het dragertje. Oa een tocht door Zweden, naar de Noorse Lofoten en via Finland weer terug dus niet altijd met mooi weer. Maar kon gewoon alles kwijt wat ik nodig had, zo ook het nodige voedsel plus drinkwater vanwege de lange afstanden tussen de dorpen. Ging dus prima, het zijn fijne lichtgewicht tassen, blijven goed zitten en zou het zo weer doen.

Verder vind ik ze niet geschikt voor ruigere tochten, voor temperaturen onder de nul, om op het gras te zitten als je geen natte kont wilt, worden ze bij rivierwaden van binnen nat etc. Heb ze nl ook uitgetest op m'n wat ruigere fiets en dat konden ze niet echt waarderen, zijn ze toch wat te kwetsbaar voor.

Kreeg ze trouwens toen ik in NL was (2014) en ze kwamen toen gewoon bij de Wereldfietser in Amsterdam vandaan.
Yopie schreef:
Verder vind ik ze niet geschikt voor ruigere tochten, voor temperaturen onder de nul, om op het gras te zitten als je geen natte kont wilt, worden ze bij rivierwaden van binnen nat etc. Heb ze nl ook uitgetest op m'n wat ruigere fiets en dat konden ze niet echt waarderen, zijn ze toch wat te kwetsbaar voor.
Hoteltasjes dus eigenlijk :wink:
Inderdaad Yopie, wel mooi weer, geen hotel met deze tasjes :D (Portugal voorjaar2015)
Afbeelding
Maar wel met een rugzakje. Ik heb het ook geprobeerd, met alleen een extra stuurtas, en in theorie kon alles er in, maar voor wat eten was eigenlijk geen plek. Ik kon ook slechts heel weinig kleding meenemen. Kortom, wat mij betreft met mijn uitrusting bruikbaar voor een weekend, maar voor een langere kampeertocht red ik het niet. Knap als je het wel redt. Als je kleiner bent is het wel makkelijker: al je kleren zijn kleiner, net als een slaapzak in maat small en een 3/4 matje. Dat verschil telt op.
Yopie schreef:Verder vind ik ze niet geschikt voor ruigere tochten, voor temperaturen onder de nul, om op het gras te zitten als je geen natte kont wilt, worden ze bij rivierwaden van binnen nat etc. Heb ze nl ook uitgetest op m'n wat ruigere fiets en dat konden ze niet echt waarderen, zijn ze toch wat te kwetsbaar voor.
Wat ging er toen mis?
Ik heb de Arkel Dry-Lites nu in totaal zes weken (tweemaal drie weken) aan een ruige hobbeltest in India onderworpen en zowel mijn tassen als die van mijn vrouw hebben die test niet goed doorstaan. De tassen zitten stevig vast op de Tubus Fly-achterdrager, maar schuren aan één kant blijkbaar toch tegen de achterste buis van de drager, zodat de stof daar nu bijna helemaal is doorgesleten, bij ons allebei op precies dezelfde plekken. Te zwaar beladen waren de tassen zeker niet.

Afbeelding

Afbeelding

Misschien kunnen we de tassen nog repareren door ze op de schuurplek te verstevigen.
Op zich zijn het prima tasjes voor een hoteltocht, precies groot genoeg, superlicht en makkelijk met twee tegelijk op te pakken, maar voor een wat langere of ruigere tocht kan ik ze niet aanraden, daarvoor is de stof te kwetsbaar.
Ik heb de Arkel touring panniers. De GT 54 voor achter en de GT 18 voor voor. Achter met allerlei extra tasjes en bidonhouders erop. en de lange zak voor matje en tentstokken. Fantastische tassen, alleen niet zo vormvast. De extra tasjes geven mij de mogelijkheid al mijn spullen zo op te bergen dat ik ze ook weer terug kan vinden zonder eerst mijn tassen helemaal overhoop te moeten halen. Zeker dingen die je zo voor het grijpen wilt hebben zoals hoofdlamp, muts, reparatiemateriaal, warme thee etc.

De GT 18's voor hebben een netje, handig voor handschoenen zonnebril, reflecterend vest. Een van de voortassen is om te bouwen tot dagrugzak. Erg handig als je ergens wat langer blijft.

Waterdicht zijn ze niet, maar dat los ik op met plastic boodschappentassen. De tent gaat gewoon achterin, anders wordt die vrije ruimte ook maar met onnodige extra's volgestopt.

Ik heb de rode kleur met als voordeel, extra zichtbaarheid bij slecht weer.

Het materiaal is minder robuust dan de ortliebs en vaudes, maar voor normaal gebruik prima.

Hartger
Ikzelf rij rond met een complete set Arkels: achter de ex-r 56 voor de ex-r 38 en als stuurtas de grote Arkel.
de voor- en achtertassen hebben ondertussen het nieuwe ophangsysteem van Arkel gekregen.
Het grootste nadeel: ze zijn ZWAAR!
voordeel: veel vakjes.
ze hebben ondertussen het nodige meegemaakt, en werken nog steeds prima.

Of ik ze weer zou kopen: nee (wel de stuurtas).
waarom niet?
ik vind ze te zwaar van zichzelf, en het (grote) gemak van de vele vakken levert (net) niet genoeg genot op.
Ik zou echter niet naar Ortliebs willen overstappen, want niet genoeg vakjes voor mij.


foto van mijn oude Snel volgeladen: Afbeelding
Ik heb helaas geen foto van mijn huidige fiets online staan.

edit: link veranderd in img.
@Peter - een mailtje naar Arkel met je bevindingen. Dit zou na 6 weken normaal hobbelig gebruik toch niet echt mogen. Misschien lossen ze het leuk voor je op.

@Jurjan -leuke kleur combi staat je oude fiets goed . Ben wel benieuwd naar de nieuwe combi. Juist vanwege die extra zwaarte en de in mijn ogen ook niet genoeg opleveren + stevigere prijskaartje van de extra vakken voor de Dolphins gegaan. Misschien tzt ook iets voor jou? Deze tassen hebben trouwens wel meer inhoud dan de Dolphins.
peter de rijk schreef:Ik heb de Arkel Dry-Lites nu in totaal zes weken (tweemaal drie weken) aan een ruige hobbeltest in India onderworpen en zowel mijn tassen als die van mijn vrouw hebben die test niet goed doorstaan. De tassen zitten stevig vast op de Tubus Fly-achterdrager, maar schuren aan één kant blijkbaar toch tegen de achterste buis van de drager, zodat de stof daar nu bijna helemaal is doorgesleten, bij ons allebei op precies dezelfde plekken.
Heb je ook kunnen achterhalen waarom de tassen maar aan één kant stukschuren?
Overigens is aan mijn Orkeltassen nog nauwelijks een spoor van slijtage te zien, maar de Orliebhaken houden de tas dan ook mooi vrij van en bewegingsloos ten opzichte van de drager.
Inge,
speciaal voor jou even opgezocht, mijn huidige fiets in Madagaskar:
Afbeelding
Alle tassen gaan kapot als ze constant ergens tegenaan schuren.
Bert van Sprang schreef:Alle tassen gaan kapot als ze constant ergens tegenaan schuren.
Dat is waar natuurlijk maar zowel de Agu's als de Ortliebs die ik heb gebruikt hadden/hebben na jaren gebruik geen schuurplekken. Dat is vast en zeker te danken aan het betere bevestigingssysteem, waarbij de tas niet tegen de buis van de drager aan kan komen. Wat dat betreft is er veel te zeggen voor de Orkel-aanpassing die Leon heeft gemaakt. De Arkel Dry Lites kunnen wel eens een beetje scheef hangen door het klittenband-bevestigingssysteem en dan tegen een buis van de bagagedrager aan schuren, blijkbaar. Eerlijk gezegd zagen we pas bij thuiskomst hoe ver de stof was doorgeschuurd, anders hadden we onderweg wel geprobeerd dat te verhelpen. Vandaar dat ik ook aarzel over een garantieclaim, het euvel is toch vooral ook te wijten aan onze eigen onachtzaamheid. Neemt niet weg dat er ruimte is voor verbetering van de bevestiging aan de drager.
Peter -top. Ben vrij visueel ingesteld en dus zijn fotot's altjjd fijn. Ook een mooie combi trouwens.
Zou ze gewoon mailen. Nee heb je, ja kun je krijgen en misschien gaan ze dan wat doen aan deze ophangconstructie.
Tsjee, ik zie dat ik hier drie jaar na dato nog wordt achtervolgd naar aanleiding van een (in veel voorkomende situaties terechte) opmerking over de Arkel Dry Lites.

Inmiddels kan ik melden dat ik qua pakvolume de Dry Lites vér voorbij ben 8); als ik er met de racefiets op uit trek, bestaat mijn bagage (kamperen & koken) uit een Carradice Pendle zadeltas en een Alpkit stuur-rol (of hoe je dat ook moet noemen).
Dan gebruik ik een tarp, bivakzak of lichte (<1kg) tent die op de zadeltas gesnoerd wordt, heb een volwaardig (UL) Exped luchtbed bij mee, een verlengde donzen Cumulus Quilt 350 en een Primusbrander met pannetje. Ook een goed kussen ontbreekt niet, evenmin als mijn A5 notitieboek. Verder 1 set fietskleding en 1 set gewone kleding en een dons bodywarmer.

Ik weiger dat overigens "bike-packing" te noemen. :wink:

Een meer uitgebreide kampeerbagage op een meer-weekse tocht doe ik op een reisfiets met de heerlijk overvloedig ruime Ortlieb backrollers Plus, maar het zou op zich met de hierboven beschreven lichtere variant ook eindeloos kunnen.
Lees jammer genoeg niet zoveel positieve berichten over de duurzaamheid van de DryLites (ergens wel logisch, gewicht moet toch ergens bespaard worden).

Zijn er nog meer goede alternatieven die wel volledig waterdicht zijn, maar wat minder lomp dan de standaard Ortliebs? Wordt helemaal simpel van de rain covers bij mijn Agu Quorum's.
Ik heb een tijdje terug een stel Altura Arc 15 tassen gekocht: 1050 gram per paar voor samen 33 liter, dus precies tussen Ortlieb voor en achter tassen in, en flink groter dan de Drylites. De kwaliteit is een stuk steviger dan de Drylites, maar niet helemaal hetzelfde als Ortlieb. De ophanging is van Klickfix, maar de haken kun je niet verschuiven, dus het moet maar passen op jouw drager: binnenmaat 13, buitenmaat 18 cm. Deze tassen zijn inmiddels uit productie, maar hier en daar nog wel te krijgen.
Ypuh schreef:
zo 25 mar, 2018 17:46
Zijn er nog meer goede alternatieven die wel volledig waterdicht zijn, maar wat minder lomp dan de standaard Ortliebs? Wordt helemaal simpel van de rain covers bij mijn Agu Quorum's.
Gewoon eens tegen gekomen, weet er verder weinig van.
http://www.sintchristophorus.nl/thule-p ... etstassen/
De ophanging van Thule is troep, niet aan beginnen, ik heb zo'n hippe Thule Commuter tas gehad... heel mooi en handig, maar....

1. Magneetsysteem klapperde.
2. Inbusjes raakten los en dan flikkerde je tas opstraat en was je een pietepeuterig schroefje kwijt.
3. Paar dagen daarna brak het gegoten plastic onderdeel wat om de dragerbuis klemde.

Ik heb een enorme voorkeur voor Ortlieb ophanging (minder issues mee gehad dan Vaude, al is die als je oplet ook prima). Simpel en sterk.
Op cycling about staat een mooi overzichtje van lichte/kleine fietstassen:

All About The Best Bikepacking Panniers For Off-Road Adventures

Ook aardig:

Panniers vs Bikepacking Bags: Can Panniers Actually Be Lighter?