Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Midgebestendige tent - Forum Wereldfietser

Midgebestendige tent

Korte versie:
Een vraag voor hen wie eens in een met midges / knutjes verdoemd gebied is geweest: welke tent gebruikte je en hield het muggengaas de midges buiten?

Lange versie:
Wat achtergrond info. Op het moment gebruiken wij een Helsport Fjellheimen van een jaar of 10 oud. Toen we een aantal jaar terug in Schotland waren bleken de midges gewoon door het muggengaas door te passen. Om toch midgevrij de avonden en nachten door te brengen hebben we daarom een groot gedeelte van de tocht met alle ventilatieopeningen volledig dicht moeten doorbrengen, niet bepaald een pretje ivm condensvorming. Nu zijn we ons aan het oriënteren op een nieuwe tent; een van onze eisen daarbij is dat de midges buiten blijven zonder dat we het benauwd hoeven te hebben. Rondkijkend in buitensportzaken lijken de meeste tenten echter een muggengaas te gebruiken welke erg vergelijkbaar is met die van onze Helsport.

Voor de duidelijkheid, het gaas van onze Helsport is volledig intact. De midges gingen gewoon op 't gaas zitten en wisten zich door het weefsel heen te wringen. De hoofdnetjes die je in Schotland op iedere hoek van de straat kan kopen zijn dan ook niet voor niets veel fijner geweven dan het gemiddelde muggengaas.
Tent: Hilleberg Nallo 2, muggenvrije tent, maar knutten lopen ook hier door het gaas heen :(
Knutten zijn vooral actief rond zonsondergang, rond die tijd de tent dus helemaal dicht houden en zelf niet in en uit kruipen. Zoek vooral een winderige plek op om je tent op te zetten. Hoe meer wind, des te minder knutten, luidt een bekende Schotse wijsheid :wink: .
Knuttenbestendig gaas zal moeilijk te vinden zijn omdat het dan zo dicht is geweven dat het ook nauwelijks meer ventileert...
Ik heb een Vango Pulsar 200. Mei 2015 aan de westkust van Schotland geweest. In de tent geen last gehad van midges. Buiten wel.
Ik heb verschillende tenten, kampeer regelmatig in wolken knutjes en ze zijn allemaal knutvrij (ik woon in een knutjesland dus weet er helaas alles van). Van één tent weet ik het merk niet, staat er niet meer op dus daar heb je weinig aan. :) De anderen is een Hilleberg Unna, Terra Nova Laser Photon, Vaude Hogan UL en een Ferrino Snowbound.
wimmo17 schreef:Knuttenbestendig gaas zal moeilijk te vinden zijn omdat het dan zo dicht is geweven dat het ook nauwelijks meer ventileert...
Onze Fjällräventent ventileert fors minder door het gaas dan een oudere tent van ons. Het gaas is inderdaad nogal fijnmazig.
Of er Schotse of Zweedse knutjes doorheen komen weet ik niet.
wimmo17 schreef:Tent: Hilleberg Nallo 2, muggenvrije tent, maar knutten lopen ook hier door het gaas heen :(
Vreemd, want in onze Nallo 3 GT kwamen ze niet door het gaas. Zowel in Schotland als Noorwegen kwamen er wel nog heel wat in de buitentent, maar niet in de binnentent. Ventileren gaat dan inderdaad niet; maar als het niet waait, wordt deze tent sowieso zeiknat van de condens, ook met wijd geopende ventilatieschachten.
Ik herinner me nog goed mijn allereerste kennismaking met midges. Het was in 1979 aan de Ierse westkust. Mijn noktentje, dat ik voor 100 gulden bij de NBBS (een reisbureau voor studenten) had gekocht, bleek zo lek als een zeef voor die krengetjes. Midden in de nacht werd ik wakker, gek van de jeuk. Vloekend heb ik toen mijn tent opgebroken en een eindje verder, waar het hoger, droger en misschien ook iets winderiger was, weer opgezet. Toen ik de volgende dag weer in de bewoonde wereld kwam en in een spiegel keek, zag ik eruit alsof ik de mazelen had.
De verschillende antwoorden en ervaringen hangen wellicht ook samen met de grote verscheidenheid aan soorten midges/knutten...
Alleen al in België en Nederland heb je ruim honderd verschillende soorten van deze toch wel hoogst irritante beestjes. Wereldwijd zelfs een kleine zesduizend...
Ook in grootte variëren ze behoorlijk: van één tot vier millimeter. Moge duidelijk zijn dat een knutje van slechts één mm zich heel wat gemakkelijker door fijn gaas heen wurmt dan zijn wat grotere neefje...
De monstertjes die mijn Nallo 2 wisten binnen te dringen behoorden in elk geval tot de allerkleinsten.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Knutten
Het kan nog kleiner: de herfstmijt.
Zal mogelijk niet je tent binnen dringen, maar eenmaal buiten in het gras krijgen ze je wel te pakken. Zo heb ik ervaren in de Dordogne jl september.
Ehmmm... Ik kende dit gespuis eigenlijk niet en dacht na het lezen van Nooit meer slapen (W.F. Hermans ) dat Noorwegen etc. door mij links gelegen kan laten worden. Maar daarin heeft de hoofdpersoon het meen ik vooral over muggen.

Nu ben ik inmiddels vrij immuun voor muggen en doemt dit volk op. Hoe vervelend zijn die mormels eigenlijk? Hoe lang heb je d'r last van en... Kun je er tegen smeren?
Zie ook dit topic.
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Goed punt dat de ene midge de andere niet is; degene waar wij 2 jaar terug in Schotland zo'n last van hadden waren 1 a 2mm groot. In Noorwegen konden we dan wel weer rustig slapen, de knutjes daar waren misschien groter (en ook in minder grote getale aanwezig).

wimmo, waren de knutten die je Hilleberg binnendrongen van Schotse komaf? We hebben de Hillebergs al uitgebreid staan bekijken, mooie tenten, maar 't gaas lijkt hetzelfde als dat van onze Helsport. Fijnmazig genoeg voor de Zweedse en Noorse knutten (zoals te verwachten van deze merken) maar niet bestand tegen de Schotse midge, misschien.
AndreM schreef:Nu ben ik inmiddels vrij immuun voor muggen en doemt dit volk op. Hoe vervelend zijn die mormels eigenlijk? Hoe lang heb je d'r last van en... Kun je er tegen smeren?
Hoe lang je er last van hebt? De nasleep van een midge-aanval is niet zo zeer het probleem. Het ziet er niet heel gezond uit (een beetje zoals mazelen, zoals iemand hier al zei), je gezicht vol tientallen rode vlekjes, maar echt jeuken deed het niet (maar een muggenbult jeukt bij mij ook zelden). Het echt vervelende is het moment waarop ze je aanvallen. Ze komen in zwermen van honderden tegelijk en gaan op ieder onafgedekt stukje huid zitten. De beet is niet pijnlijk maar wel voelbaar (een speldenprikje), en honderden tegelijk over je hele lichaam kunnen je best tot waanzin drijven.

Van een vriendelijk Schots echtpaar kregen wij een flesje "Skin So Soft original", een soort bodylotion. Iets daarin (de geur? de smaak?) stond de midges niet zo aan, want met dat spul op vonden ze ons minder aantrekkelijk.
De knutjes die mijn Nallo 2 binnendrongen waren van Ierse en vooral Belgische origine... In de Hoge Venen, de hooggelegen moerasgebieden in de omgeving van Eupen-Malmedy, barst het ervan... En daar zijn ze héél klein.
In Scandinavië heb ik veel gekampeerd en nooit last gehad van beestjes in de tent.
Zelf heb ik van knutten- en muggenbeten nauwelijks last, maar dat verschilt van persoon tot persoon. Van beten van herfstmijten (aouta's) kunnen sommige mensen wekenlang jeuk hebben...
Het enige echt effectieve middel om te voorkomen dat je wordt geprikt is volgens mij nog steeds iets met een flink percentage DEET erin (>40%). De rest is behelpen.
Fijn geweven vitrage op de bestaande hor naaien lijkt mij de makkelijkste en goedkoopste oplosing
Hallo,

Ik heb knutjesgaas gekocht bij Esvo in Volendam. Dat is het fijnste knuttengaas dat er is, zo bleek uit mijn Google zoektocht. Vorig jaar gekampeerd in Zweden en, inderdaad, de knutjes kwamen er niet doorheen. Op de site van Esvo staat dat de bescherming van dit gaas ook geldt voor midges.