Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Een helm aanschaffen, waar op te letten? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Een helm aanschaffen, waar op te letten?

bladerdeeg schreef:Ik baseer dat op het feit dat de Headkayse helmen daar helemaal niet voor getest, laat staan goedgekeurd, zijn. In tegenstelling tot bijvoorbeeld veel helmen van Kong.
Dat is iets heel anders dan dat je het niet zo kunnen gebruiken of dat het niet zou werken.
Een slijptol is ook niet goedgekeurd voor het doorslijpen van fietskettingen maar toch bijzonder effectief.
Zoals ik het zie heeft Headkayse nog niet de tijd genomen of het budget ervoor om deze testen te doen.

Bij Kong zie ik helemaal geen helmen die goedgekeurd zijn voor fietsen.

Dat commerciële belangen niet overeenkomen met de belangen van de consument en de burger is denk ik grotendeels waar, maar de vraag is wat de oplossing daarvoor is. Ik zou graag zien dat consumenten (nog) beter geïnformeerd worden en dat kan door goede eisen op te leggen en onderzoek aan te moedigen/uit te voeren.

Wat betreft de bescherming bij draaiende bewegingen vond ik Bicycle helmet test 2015 by Folksam en dit het soort van onderzoek waar ik wel blij van wordt. Ik hoop dat dit soort test data ook voor Headkayse beschikbaar komt.

Als ik het rapport van Folsam lees vraag ik me wel af hoe Headkayse scoort op bescherming tegen een puntbelasting, bijv. bij de val tegen de rand van een stoep.
daulagari schreef:Bij Kong zie ik helemaal geen helmen die goedgekeurd zijn voor fietsen.
Voila:
  • Kosmos (al dan niet met oorschelpen), ==> fietsen en skaten, klimmen (alpinisme, rots) en wintersport, en;
  • Scarab, ==> fietsen en skaten, klimmen (alpinisme, rots), watersport en paardrijden.
Er zijn nochtans niet veel merken en modellen welke voor een dergelijk aantal activiteiten goedgekeurd is door de EU en hedendaags nog verkocht worden. Petzl heeft gekozen de Meteor tegenwoordig alleen voor klimmen te laten testen, hoewel model Meteor III blijkbaar ook voor andere activiteiten te gebruiken was. Zo blijkt uit een overzichtje op dit board op Reddit.

Als je overigens goed zoekt, zul je nog meer kunnen vinden over de draaiingen bij impact, de EU, de huidige testeisen, enzovoorts. Headkayse is hierin zeker niet de eerste en ook zeker niet vernieuwend. Maar ja, economie he. Winstmaximalisatie en vriendjespolitiek. Topidee, dat kapitalisme!

@Philmar:
PeterVanRijn (topicstarter) schreef:Dit topic is nadrukkelijk niet bedoeld om de wel/geen helm discussie weer eens te voeren.
Dennis1987 schreef:Ik ben zelf ook op zoek naar een helm maar ik wil niet zo'n race model of een mtb model. Nu heb ik een mooie helm van Brooks gezien , alleen kan je die in elkaar vouwen. Hij wordt dan iets kleiner. Onnodig naar mijn idee maar ik vind het model wel mooi. Maar hoe zit het met de veiligheid van zo'n opvouwbare helm ?
Je kunt natuurlijk ook voor design helms gaan. Een voorbeeld hiervan is Yakkay.

Maar zo zijn er meer. Bijvoorbeeld de Thousand helmen, en voor de dames onder ons de Radkappe Ponytail Helmet of de Straw Hat Bike Helmet.

Een race of MTB model is zeer zeker geen must. Maar voor een iets meer unieke look moet je net wel de juiste adressen weten.
Dit is een oud "draadje" maar nog steeds een actuele vraag.

De ANWB heeft in 2021 een serie helmen getest. Het is een grondige test maar ik blijf toch met wat vragen zitten. Zo wordt niet toegelicht wat het nut van MIPS is terwijl er wel MIPS helmen in de test zijn opgenomen. Ook komt de invloed van materiaalveroudering niet aan de orde. Veel in de zon fietsen zal een helm sneller doen verouderen. Hoe lang gaat een helm mee (moet je hem sowieso om de zoveel jaar vervangen, ongeacht gebruik ?). Moet je je helm vervangen als je hem uit je handen laat vallen? Is de doelgroep (racefietser, toerfietser, MTB, stadsfietser) relevant, of maakt dat weinig uit? Een artikel van de Fietsersbond geeft hierop overigens al wat antwoorden.
Bij het kopen van een helm zoek ik een model dat zover mogelijk over mijn hoofd zakt.
Regelmatig zie ik helmen die als een dopje op het hoofd staan van de fietser en dan vraag ik me af in hoeverre zo'n helm de drager bescherming biedt bij een valpartij als je bijvoorbeeld zijdelings op het wegdek klapt.
Poppink schreef:
zo 02 apr, 2023 17:13
Bij het kopen van een helm zoek ik een model dat zover mogelijk over mijn hoofd zakt.
...
Kijk dan naar een MTB helm categorie 'trail' / 'all-mountain', die bedekken de achterkant van de schedel verder dan een race-helm.

https://www.mantel.com/mtb-helmen?gclid ... ec[]=14122
MIPS zou het risico op een hersenschudding moeten verlagen, doordat het de krachten bij het draaien van het hoofd dempt. En het zorgt ervoor dat de helm prettiger zit, althans bij mij.
Moet je je helm vervangen als je hem uit je handen laat vallen?
Een helm moet je vervangen als de schuimkern al dan niet zichtbare schade heeft. In tegenstelling tot een motorhelm is een fietshelm zo licht dat die niet zo snel schade zal oplopen als je hem laat vallen. Het wordt een ander verhaal als er iets op de helm valt (een fiets bijvoorbeeld).
Poppink schreef:
zo 02 apr, 2023 17:13
Bij het kopen van een helm zoek ik een model dat zover mogelijk over mijn hoofd zakt.
Regelmatig zie ik helmen die als een dopje op het hoofd staan van de fietser en dan vraag ik me af in hoeverre zo'n helm de drager bescherming biedt bij een valpartij als je bijvoorbeeld zijdelings op het wegdek klapt.
Ja, dat "dopje" was mij ook al eens opgevallen. Het helm schuift dan volgens mij zo van je hoofd af. Gelukkig heeft de fietser op het plaatje bovenaan het forumdeel van onze site wel de juiste helm op :-).
br@m schreef:
zo 02 apr, 2023 17:37
Poppink schreef:
zo 02 apr, 2023 17:13
Bij het kopen van een helm zoek ik een model dat zover mogelijk over mijn hoofd zakt.
...
Kijk dan naar een MTB helm categorie 'trail' / 'all-mountain', die bedekken de achterkant van de schedel verder dan een race-helm.

https://www.mantel.com/mtb-helmen?gclid ... ec[]=14122
Of een voor speedpedelecs gekeurde helm, die biedt meer bescherming bij slapen en achterzijde. NEN 8776 gekeurd geloof ik.
Sowieso het overwegen waard omdat ik nu rondfiers met een pet onder de helm tegen zon en regen.
Mijn vrouw vindt dat ik er met die klep belachelijk uitzie en ze heeft volkomen gelijk.
Dit topic is een mooie stimulans om een andere helm te kopen.
Poppink schreef:
ma 03 apr, 2023 20:56
Sowieso het overwegen waard omdat ik nu rondfiers met een pet onder de helm tegen zon en regen.
Mijn vrouw vindt dat ik er met die klep belachelijk uitzie en ze heeft volkomen gelijk.
Dit topic is een mooie stimulans om een andere helm te kopen.
Na meer dan twee jaar geef je je vrouw eindelijk gelijk 😄
Poppink schreef:
za 14 nov, 2020 22:22
willem.m schreef:
za 14 nov, 2020 21:59
Poppink schreef:
za 14 nov, 2020 20:52
Naar het zuiden fietsend zit je de hele tijd tegen de zon in te koekloeren.
Klopt!
Poppink schreef:
za 14 nov, 2020 20:52
Tenzij je een pet onder je helm stopt. Maar dat staat zo stom.
En ik maar denken dat alleen pubers onzeker zijn over hoe anderen over hen denken. 🤔
Dat zegt mijn vrouw.
Zelf merk ik het niet of nauwelijks.
Uiteraard heeft ze een punt.
Het is meer dat ik mezelf toestaan na 6 jaar een nieuwe helm aan te schaffen.
Binnenkort nieuwe banden, nieuwe ketting, nieuw voortandwiel, ander stuur, mmmmmm.
Geen nieuw zadel? 😉
willem.m schreef:
ma 03 apr, 2023 21:34
Geen nieuw zadel? 😉
Nee, de Brooks Flyer bevalt me veel te goed.
Gekocht van iemand van het forum.
Echt een topzadel.
Tip: een helm is bij uitstek één van de producten die je zeker niet tweedehands koopt.
cycloantverpia schreef:
ma 03 apr, 2023 23:27
Tip: een helm is bij uitstek één van de producten die je zeker niet tweedehands koopt.
Een helm moet je sowieso na 3 tot 5 jaar vervangen. Want dan geven ze niet meer genoeg bescherming.
Shorttrack schreef:
vr 19 mei, 2023 19:58
Een helm moet je sowieso na 3 tot 5 jaar vervangen. Want dan geven ze niet meer genoeg bescherming. durft de fabrikant er niet meer voor in te staan dat ze voldoen aan de norm
Correctie :wink: