Additionally, paste this code immediately after the opening tag: lichtgewicht tent - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

lichtgewicht tent

Ik ben ook afgestapt van het echte lightweight verhaal.
Bikepackend in the Pyreneeën is m'n Easton Kilo tent gewoon aan flarden gewaaid.
Echte rommel was dat.
Service van Easton is waardeloos. Ze lieten me via de winkel waar ik de tent kocht, weten dat ik 'm wel verkeerd opgesteld zou hebben.
Na meer dan duizend kampeernachten (niet in die Kilo), denk ik dat ik wel beter weet hoe en waar een tent op te zetten dan de meeste Easton bediendes...
Heb toen in de plaats een Decathlon tentje gekocht (weinig anders voor handen in Frankrijk).
Tot mijn grote verbazing beviel deze Decathlon 'Quick Hiker Ulra Light' (2 kg) me best. Stevig, waterdicht, klein tentje.
Heb 'm nog steeds om te gaan bikepacken.

Ik heb ook de Nigor Wicki-Up.
Ben er niet tevreden over.
Het bovenste gedeeltevan de binnentent is al 2 keer doorgescheurd.
Eén keer tijdens het snel opzetten toen het regende, en één keer gewoon toen ie opgesteld stond.
Heb er o.a. mee gekampeerd in Schotland en Noorwegen.
Zelfs als je de tent met de scheerlijnen goed vastzet voldoet dat gewoon niet als de wind een beetje opkomt. Met ruw weer lig je NIET gerust in deze tent.

Ik heb ook een Hilleberg Nallo 2 GT.
Supertent !
Ik zou niet meer voor de GT versie gaan.
De ruimte is super, maar je moet ook een groot genoeg vlak terrrein vinden. Ik ben een wildkampeerder, dus niet altijd even evident.
Mijn volgende tent wordt één van deze:
- Hilleberg Allak
- Hilleberg Jannu
- Hilleberg Staika (twijfelachtig, want toch wel zwaar)

Een tentje dat ik blijf vermelden, omdat ik er ook zelf telkens weer naar terug grijp: Salewa Micra 2.
Goedkoop, goed materiaal, goed formaat voor 1 persoon en super waterkolom.
Zwakke punt van deze tent zijn de ritssluitingen.

Investeer in een goede tent
Zoals eerder aangehaald, een nachtje b&b kost je minimum 50 euro, dus een tentjevan enkele honderden euro's meer heb je snel verdiend, als je de kost per nacht dat je errin slaapt gaat berekenen.
't Zijn toch telkens de wat duurdere merken die hier worden aangehaald, m.u.v. die van Koenie'ss Decathlontentje.

Goed hoeft niet duur te zijn, en ook niet al te zwaar. Als je daarin bent geïnteresseerd: kijk eens bij Vango.
Travelmaster schreef:'t Zijn toch telkens de wat duurdere merken die hier worden aangehaald, m.u.v. die van Koenie'ss Decathlontentje.

Goed hoeft niet duur te zijn, en ook niet al te zwaar. Als je daarin bent geïnteresseerd: kijk eens bij Vango.
En zeker ook die Salewa Micra !
Nadeel van de Hilleberg tenten vind ik is dat ze aan de lage kant zijn. Zijn verder wel mooie tenten.
Nadeel van die Hillebergtenten is de prijs :lol: .
Travelmaster schreef: Goed hoeft niet duur te zijn, en ook niet al te zwaar. Als je daarin bent geïnteresseerd: kijk eens bij Vango.
En ik maar denken, waarneer komt TM met Vango ;-)
Ik heb even gewacht tot we op de tweede pagina waren. :lol:
Ik ben net als TM ook een fan van Vango 8)

In het sub 400,- segment zijn ze erg concurerend. Hun Omega lijn is voor mensen met kinderen ontzettend ruim, stevig, bij een acceptabel gewicht en een heerlijke prijs in vergelijking met de hier genoemde merken. In de 4 mans Omega 450XL zou Nordisk waarschijnlijk een man of tien proppen :lol:

Maar bij Vango hebben ze alleen polyester tentjes (ik heb iig nog geen Silnylon tent gezien), dus qua gewicht verliezen ze het. Veel van hun lichtste tentjes zijn ook ieniemienie tentjes.

Op het eerste gezicht is de enige Vango tent die ik in dat segment wel leuk vind de Helix 300. 2.5 kg voor een driemans tent (al is dat wel proppen) voor 160,- is wel erg leuk, zeker als je ziet dat hij van Polyester is ipv Silnylon.

En betreft Hilleberg... voor de categorie waar TM en ik in shoppen zouden we wel gek zijn om voor HB te kiezen. Nauwelijks lichter, veel kleiner en vooral veel duurder. Met kinderen is superlicht lange afstanden afleggen toch geen optie, dus dan is een kilotje meer geen issue.

Maar dat is dus niet waar de topicstarter naar op zoek is 8)
Gezien de belangrijkste criteria van Roodborst kom je toch al snel uit bij een van de duurdere merken, zeker als stormvastheid belangrijk is.
Ik heb al vele jaren een Hilleberg Nallo 2 en ben daarover altijd erg tevreden geweest. Zeker onder extreme omstandigheden bewijzen zulke tenten hun waarde: waar andere tenten het luchtruim kozen, bleef die van mij probleemloos staan. Ook opzetten en afbouwen gaan snel en probleemloos en het gewicht was altijd acceptabel in verhouding tot de ruimte en de andere kwaliteiten.

Als het budget een probleem is kan je ook nog proberen zo'n toptent (weinig) gebruikt te kopen. Ze komen regelmatig voorbij op deze en andere websites. Dat zou ik eerder doen dan een mindere tent nieuw kopen.
Beste wereldfietsers,

Per abuis heb ik er niet bij vermeld dat het hier gaat om 1 persoon die binnen Europa wil gaan fietsen.

Ik heb heel veel informatie van jullie meegekregen die ik zeker zal benutten. Gewicht versus comfort is inderdaad een belangrijke overweging om mee te nemen.

Heel hartelijk bedankt voor alle tips.

Vriendelijke groeten,

Bert Kaspers
Het gaat dus om een ruime eenpersoonstent. Dan denk ik ook aan de Helsport Ringstind Light 2. Er is ook een gewone versie die wat zwaarder is, maar ook goedkoper. Tegenwoordig worden DAC Featherlight stokken gebruikt, en die zijn prima. Vroeger werden er andere gebruikt, en die braken. Let dus op dat je geen oud exemplaar krijgt.
Hilleberg tenten zijn hierin natuurlijk een klasse apart.

Maar ga nou vooral niet denken dat duurder in deze automatisch ook beter is. Nordisk is erg licht maar gaat ook plat in een storm.

Net als bij fietsen is duurder in de eerste plaats vooral lichter. Hilleberg is hierop een uitzondering, maar hun tenten zijn dan ook behoorlijk zwaar, zeker als je ziet hoe weinig ruimte ze bieden.

Wat je vooral nooit moet vergeten is dat stormvastheid ook heel veel te maken heeft met goed opzetten. Kont in de wind, lange haringen voor het juiste terrein ipv lichtgewicht dartpijltjes. Ik heb ook wel eens de Waard tent zien vliegen terwijl een Coleman bleef staan. En die de Waard tent is echt veel beter dan die Coleman tent.

Betreft tweede hands, die dure tenten slijten enorm omdat Silnylon doek nou eenmaal heel kwetsbaar is voor UV en regen. Ik zou daar heel, heel erg voorzichtig mee zijn, juist omdat ik geen idee heb hoe je dat moet inschatten. En in tegenstelling tot een fiets is het vervangen van een onderdeel geen echte optie als het buitendoek eraan gaat.
loknor schreef:Betreft tweede hands, die dure tenten slijten enorm omdat Silnylon doek nou eenmaal heel kwetsbaar is voor UV en regen. Ik zou daar heel, heel erg voorzichtig mee zijn, juist omdat ik geen idee heb hoe je dat moet inschatten.
:shock: Raar verhaal... Mijn Nallo 2 gaat al ruim 15 jaar en 500+ nachten kamperen mee, regelmatig onder extreme omstandigheden met veel wind en regen. Hij is nog steeds compleet waterdicht en verdraagt nog steeds windkracht 9-10... Hoezo slijten dure tenten enorm? Hoezo gesiliconiseerd nylon heel kwetsbaar?
Als je onder slechte omstandigheden wilt kamperen, dan investeer je in goed materiaal. Als je in een gierende storm in je tentje ligt, is het een erg geruststellende gedachte dat je tentje juist is ontworpen en gemaakt om dán te blijven staan...
Een netjes behandelde tweedehands toptent die hooguit een paar weken is gebruikt kost waarschijnlijk snel een kwart tot een derde minder dan een nagelnieuwe en is dus een prima keuze.
Niet superlicht, maar ijzersterk en met het gemak van een gelijktijdig uitvouwende binnen- en buitentent: de Robens Voyager (zie

http://www.robens.de/en/Products/Tents/ ... ager2.aspx

). Gebruiken we al jaren en behalve een breuk in de aluminium stokken (gemakkelijk te fixen) nooit enig probleem mee gehad. Weerstaat stormen en ander noodweer met groot gemak. Daar heb ik graag het gewicht van 2,8 kg voor de 2-persoons versie voor over :wink: :wink: .
@ Wimmo, Silnylon is gewoon kwetsbaar voor regen en UV, dat is absoluut geen raar verhaal maar gewoon een feit. Los van de verslapping van nat nylon wordt ook de coating minder na regen (heeft overigens elke coating last van, ook die van katoen).

En je tent zal niet teveel zon hebben gehad, want de sterkste tenten (320 gram Ten Cate Katoen) zijn opperdepop na 60 sta weken. En nee, Hilleberg heeft niet een super geheimzinnig materiaal dat UV bestendiger is dan goed katoen :lol:

Dus ja, tenten uit Silnylon slijten harder dan Polyester, Technisch Katoen, Lichtgewict 200 gram katoen en 320 gram Ten Cate Katoen. Het is nu eenmaal zoals het is.
Overigens is bij wereld/trekkingfietsen duurder lang niet altijd lichter. Ook dat is nu eenmaal zoals het is. Een Pinion is duurder dan een Rohloff, maar lichter :lol: ?

Jaja, ik snap wat jullie bedoelen... :wink:
@Loknor
Bij normaal gebruik door een vakantiefietser of een rugzakloper (ben ik beide) heeft een tent nauwelijks te leiden van UV aangezien je meestal onderweg bent tijdens de uren dat de uv-straling van de zon het intensiefst is... Je tent zit dan veilig ingepakt achterop je fiets (of rugzak). Het verhaal van 60 staweken slaat dus nergens op voor het gebruik waarover we het hier hebben. Geldt misschien voor tenten die elk jaar vier weken lang in de volle zon op een Zuid-Franse camping staan...

En roepen dat dingen een feit zijn, vind ik weinig steekhoudend. Kom dan minstens met een beetje onderbouwde testen die iedereen gewoon kan nalezen...
Ik geef alleen aan wat mijn ervaringen zijn, daar kan iedereen dan mee doen wat hij/zij wil...
In ieder geval is de buitentent van onze Hilleberg aardig aan het verslappen; die heeft zijn jaar buiten wel achter de rug, vaak ook overdag (wij staan ook wel eens ergens een paar dagen als de omgeving iets te bieden heeft ...). Met verslappen bedoel ik dat de tent 's avonds zo'n 10-15 cm groter wordt. Overigens is de oorspronkelijke kleur groen nu ook vervaagd tot een licht grijs-groen. Prima kleur voor wild kamperen, dat ding wordt volkomen onzichtbaar. De trekkracht van het doek is overigens nog steeds goed. Afgelopen periode toch wel wat stijve bries, harde en stormachtige wind gehad, maar behalve wat extra geklapper gen enkel probleem. Jammer alleen dat een wilde kat zich door de buitentent naar buiten heeft geklauwd. Wat overigs met ducttape prima te repareren blijkt.
Wimmo, het spijt me van de flauwe opmerking over de Waard. Ik vind een gemiddelde van 34 sta dagen in een jaar extreem en zeker voor een lichtgewicht tent verbijsterend. Hilleberg tenten gaan doorgaans echt niet zo lang mee als jouw tent (zie ook bovenstaande poster). Het idee dat elke dag inpakken en uitpakken ook geen effect heeft op de tent is ook niet waar...
wimmo17 schreef: En roepen dat dingen een feit zijn, vind ik weinig steekhoudend. Kom dan minstens met een beetje onderbouwde testen die iedereen gewoon kan nalezen...
Het is echt wel onderbouwd... dit is basis kennis over tentmaterialen.

Het is nou eenmaal zo dat Nylon verslapt als het kouder wordt, dat nylon slechter tegen UV kan en dat Siliconen (het membraam) zoals elke coating degradeert door de regen en UV. Het is dus niet alleen UV die een tent langzaam afbreekt, ook regen zorgt voor een afbraak van de coating van je tent. Zo ook opvouwen/rollen (en daar kan Nylon weer veel beter tegen, het is niet allemaal treurnis in het leven), aanraken etc.

Maar goed: de voor en nadelen van verschillende materialen

http://www.anwb.nl/kamperen/kampeermidd ... t/tentdoek
http://www.sixmoondesigns.com/faq/seam-sealing.html
http://thetentlab.com/MoonLightTents/PolyNyl.html
http://www.oppad.nl/?uitrusting=tentdoe ... en-nadelen
http://www.hiking-site.nl/materialen_te ... ntdoek.php

Dus ja, voor lichtgewicht toepassingen is Silnylon superieur aan Polyester, niemand ontkent dit. Maar de UV bestendigheid is minder, het is gevoeliger voor prikken (en weer minder gevoelig voor scheuren!) en het rekt als het koud (nat), krimpt als het warm wordt. Hilleberg rekt en krimpt minder, maar is dan ook een stuk dikker (zwaarder). Maar ze gebruiken nog steeds Nylon, dus het rekt en krimpt en kan niet goed tegen UV, dat is nou eenmaal de prijs die je betaald voor de lichtere tenten.

Tarptent gebruikt geen Nylon of Polyester, maar die gebruiken Cuben Fiber, dat is dyneema en rekt/krimpt niet.

Wimmo, het spijt me, het is zoals het is. Elk materiaal heeft voor en nadelen en lichtere materialen zijn doorgaans minder duurzaam.

En om terug te komen op tweedehands tenten:

Kan jij bij aankoop zien hoeveel regen en zon een tent heeft gehad? Kan je zien of hij lekt op de naden? Kan je zien of hij doorslaat?

Tenzij de coating bladdert en als het toevallig net heel hard regent zodat ik hem direct kan testen kan ik dat niet zien en ik ken niemand die me hier 1-2-3 mee kan helpen. Vandaar dat ik extreem voorzichtig ben met tweedehands tenten.

Het is nou eenmaal niet zo snel te zien of hij goed is en als het niet goed is heb je meestal geen poot meer om op te staan. En repareren is doorgaans geen optie.

Ik hoop dat je na dit goed onderbouwde verhaal inziet dat tweede hands tentjes niet zo makkelijk is als kijken naar het merkje.
loknor schreef: Kan jij bij aankoop zien hoeveel regen en zon een tent heeft gehad? Kan je zien of hij lekt op de naden? Kan je zien of hij doorslaat?
Voorzichtigheid is wijs omdat je zulke dingen inderdaad niet zomaar kan zien. Maar gelukkig zijn vele tweedehandsverkopers nog redelijk eerlijk (en vallen de niet eerlijke vaak wel door de mand met de juiste vragen) en kan je op die manier vaak wel te weten komen wat een tent heeft doorgemaakt. En als men dan bewust kiest voor tweedehandsverkopers die b.v. een tent na een korte tijd alweer weg doen omdat die specifieke tent toch niet helemaal aan de wensen voldoet, of omdat ze fysiek niet meer in staat zijn om te kamperen, of omdat de noden anders zijn geworden (partner, kind, ...) kan men toch nog mooie en betrouwbare koopjes doen.

Renaat