Additionally, paste this code immediately after the opening tag: lichtgewicht tent - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

lichtgewicht tent

Loknor: Ik moet je teleurstellen maar als tentdoek gebruikt Tarptent gewoon silnylon.

Echter je beschermingslaag goed onderhouden kun je makkelijk zelf doen zoals ik al eerder in een ander draadje postte. En voor het gemak nog maar eens een link naar desbetreffend artikel geef: http://www.jwbasecamp.com/Articles/Silnylon1/index.html

En als je je tent minder last wilt laten hebben van krimpen / rekken dan gewoon wat shockcord tussen tent en scheerlijn maken.
Ik heb ook Tarptent Stratospire 2 en Tarptent doet denk ik wel wat met het Silnylon.
Net terug uit IJsland waarbij de 2x50 uur nonstop regen hebben gehad.
Van uitrekken van hebben we niks gemerkt.
Perfecte tent, ruim, absoluut waterdicht en storm bestendig
De bestendigheid tegen vocht en water is voor trekkerstentjes veel belangrijker dan de bestendigheid tegen zon. Overdag zit de tent namelijk meestal in de tas, vochtig maar erg schaduwrijk.
Maakt dat nog uit in de keuze?
@Pastokyo - het is gewoon met een siliconen oplossing geïmpregneerd. Tarptent doet er verder niets mee zover ik weet.
Inge1 schreef:Loknor: Ik moet je teleurstellen maar als tentdoek gebruikt Tarptent gewoon silnylon.
gevalletje dingen door elkaar halen..stom! :oops:

Cuben Fibre is licht en rekt niet.
Tarptent is licht en rekt niet.

Mijn hersenen vonden dus dat Tarptent van Cuben is, wat niet waar is :oops:

Kwestie van een aanname niet controleren, excuses!

En betreft tweedehands: Ik geef toe, ik ben een voorzichtig mens.

@Inge1, dat is eigenlijk wel typisch want Tarptent weet dus dit probleem wel te omzeilen (redelijk unanieme conclusie op de hikingfora, dus dat zal wel waar zijn). Dat zit dus of in de gekozen dope (de gekozen stof want ze maken het natuurlijk niet zelf) of de constructie is heel slim.
Foutjes maken overkomt de beste :wink:

Ik vermoed dat het te maken heeft met hoe ze de stof (laten) impregneren. Tenminste ik ga er vanuit dat je dit bedoelde.

Uit 1 van de mailtjes die ik in mijn wisseling met Henry heb gehad zegt hij het volgende over het eventueel weer waterafstotend maken van het doek "
The coating already has UV inhibitors. Down the road, as the fabric ages, this is a much better product for restoring the coating —>

Atsko Silicone Water Guard

Set up the shelter and wipe it down with a wet tows tlo remove any dust/grime. Let dry. Then give the Water Guard can a good shake and apply. Two coats; apply one, rub in well with paper towel, let dry and then repeat. It really helps restore water repellency. One spray can will be more than enough to do the job.

http://www.atsko.com/products/waterproo ... guard.html

http://www.amazon.com/Silicone-Water-Gu ... 950&sr=8-1
"
Met de dope bedoelde ik het siliconen mengsel. De fabrikant van de stof voegt chemische middelen toe (doping agents)aan de siliconen om een bepaalde eigenschap te krijgen. Dit mengsel wordt daarna geperst over een nylon net (denk dus aan gewapend beton).

Maar het antwoord is dus blijkbaar dat ze redelijk standaard Silnylon gebruiken, maar dat ze daarna nog iets doen met impregnering.

Weer fout gegokt :lol:
decathlon quick hiker: < 2 kilo, € 150, DAC featherlite, silicon, 2 jaar garantie enz.
oops... zie net dat, dat tentje al eens vermeld en aanbevolen werd. sorry voor mijn onachtzaamheid. :oops:
Het spijt me Loknor, maar er klopt een ding niet aan je verhaal over Polyester vs. Nylon tenten.

Hoewel Nylon in absolute zin kwetsbaarder is voor UV straling dan Polyester, is de Polyurethaan coating die meestal gebruikt wordt voor een polyester tent dat niet. Daarnaast worden polyester tenten vaak getaped op de naden, en dit zijn in mijn ervaring vaak de onderdelen die in zo'n 5-10 jaar normaal vakantiegebruik (3-4 weken per jaar) simpelweg mee ophouden en afbladderen.

Silnylon wordt dan wel dunner en minder waterdicht bij veel gebruik, maar 15-20 jaar is niet ongebruikelijk voor dat soort tenten, juist omdat ze de kwetsbare onderdelen van polyester tenten niet hebben, namelijk de getapete naden.
Daarnaast worden nylon tenten vaak behandeld met een UV-beschermende coating aan de buitenkant dus uiteindelijk loopt de UV-bestendigheid van het doek niet zo heel ver uiteen.

Voor mensen die er meer over willen weten:
- NEMO Classroom Lessons #164: Nylon vs Polyester
- TENTDOEK: VOORDELEN EN NADELEN - Oppad.nl
jaccow schreef:Hoewel Nylon in absolute zin kwetsbaarder is voor UV straling dan Polyester, is de Polyurethaan coating die meestal gebruikt wordt voor een polyester tent dat niet.
Dus de PU-coating die meestal gebruikt wordt voor een polyester tent is minder kwetsbaar (of even kwetsbaar) voor UV-straling dan polyester, maw. van kwetsbaarst naar sterkst: nylon, polyester, PU-coating? Dat staat er, maar iets zegt me dat je dat niet bedoelt.

Carl
Carl schreef:
jaccow schreef:Hoewel Nylon in absolute zin kwetsbaarder is voor UV straling dan Polyester, is de Polyurethaan coating die meestal gebruikt wordt voor een polyester tent dat niet.
Dus de PU-coating die meestal gebruikt wordt voor een polyester tent is minder kwetsbaar (of even kwetsbaar) voor UV-straling dan polyester, maw. van kwetsbaarst naar sterkst: nylon, polyester, PU-coating? Dat staat er, maar iets zegt me dat je dat niet bedoelt.

Carl
Ik zie dat ik mijn formele logica lessen weer eens mag opfrissen, je hebt gelijk, dat bedoel ik nu net niet. XD

uv-bestendigheid:
Polyester < Nylon
PU-coating > Siliconen coating

Wel heb ik met Loknor nog even contact gehad, want hij heeft deels gelijk.
Zeker tweedehands tenten moet je mee uitkijken.

Waar een Polyester tent na 10 jaar op de naden simpelweg uit elkaar valt kan een Nylon tent nog prima ogen. Het probleem is alleen dat de eerste compleet lekt op de naden en de plaatsen waar de coating loslaat. De tweede zorgt voor doorslaan op de stof wat tot erg fijne "mist" in de tent kan veroorzaken in een zware regenbui waardoor alsnog alles nat wordt. :P
Maar de (sil)nylon tent kun je zelf weer behandelen als het doek nog in goede staat is en dus dit euvel verhelpen.
ik mis in de adviezen waar je hem voor gaat gebruiken, dus juist zomer dan kan heel erg licht gewicht, bij iets mindere weersomstandigheden is het praktischer iets meer naar ruimte te kijken en hoe de bagage geborgen kan worden.......