Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Exped Synmat UL - Forum Wereldfietser

Exped Synmat UL

178 berichten
Sinds 2010 ben ik de gelukkige bezitter van een Exped Synmat UL. Helaas kreeg ook mijn matje dit voorjaar een extra dikke ribbel doordat de naad tussen twee ribbels losliet. Gelukkig heeft de internetwinkel het matje zonder discussie vervangen door een nieuwe. Ik weet dat dit probleem veel vaker voorkomt. Ik heb het matje 5 jaar lang met de mond opgeblazen. Voordat ik het nieuwe matje in gebruik ga nemen vroeg ik mij het volgende af: Wordt het loslaten van de naad wellicht veroorzaakt of versneld door het met de mond opblazen? Dus bij deze een aantal vragen aan andere gebruikers die al ooit een kapotte naad hebben gehad:

- Werd het matje met de mond opgeblazen of met een pompje?
- Om welk type matje gaat het?
- Na hoeveel gebruiksweken is het matje kapot gegaan?
Bekend probleem voor mij, helaas...

Ik heb het twee keer voorgehad. Beide malen ging het om een Synmat 7 UL. Ik blaas ze met de mond op. Bij de eerste knalde al na slechts één weekje gebruiken een baan open. Kan me dan ook niet voorstellen dat de manier van opblazen ermee te maken had. De tweede begaf het na zo'n 7 weken.
- Werd het matje met de mond opgeblazen of met een pompje?
met de mond

- Om welk type matje gaat het?
SynMat UL

- Na hoeveel gebruiksweken is het matje kapot gegaan?
matje is nu ca. 9 gebruiksweken oud (3 jaar) en heeft nog geen gebreken
- Werd het matje met de mond opgeblazen of met een pompje?
met pompje (laatste stukje met mond)

- Om welk type matje gaat het?
SynMat 7 M

- Na hoeveel gebruiksweken is het matje kapot gegaan?
matje is na ca. 3-4jaar ( ca12 weken) kapot gegaan (banen los gescheurd)
(moet nog terug naar winkel, maar heb geen bon meer... :roll: )
Ik denk niet dat er enig verband is tussen de wijze van het opblazen en het fenomeen van delaminatie van een matje. Zou de fabrikant dat anders niet reeds weten en daar uitdrukkelijk op wijzen?

Er zijn wel andere redenen om zo weinig mogelijk met de mond op te blazen, zeker in koude omstandigheden.
ook ik heb helaas met deze problemen te maken gehad

vorig jaar mijn matje gekocht en na iets van 20 maal gebruiken lek op de las en baan los,ben terug naar de winkel gegaan en kreeg een nieuwe
helaas de nieuwe heeft het ook maar 3 weken vol gehouden dit keer niet lek maar ook weer een baan los
ben afgelopen week terug gegaan naar de winkel met de mededeling dat ik er niet veel vertrouwen meer in had
heb voor het zelfde bedrag iets anders mogen uit zoeken en dat is een Thermarest NeoAir All Season geworden met iets bijbetaling
ben benieuwd hoe deze zich gaat gedragen

- Werd het matje met de mond opgeblazen of met een pompje?
luchtzak
- Om welk type matje gaat het?
Exped Synmat UL
- Na hoeveel gebruiksweken is het matje kapot gegaan?
gemidelt 3 weken
Ha Bert,

Hier 2 gevallen: matje van mij gaf de geest na 3 jaar met de mond opgeblazen te hebben. Deze is onder garantie vervangen.
Matje van vriend is tijdens de reis dit jaar na 3 weken losgescheurd, deze werd altijd met zak opgeblazen. Hier moeten we nog mee terug.
Die opblaaszak (overigens wel erg handig) is na geval 1 in gebruik genomen met het idee dat dit het losscheuren zou kunnen voorkomen 8)
Als mijn mat weer neer gaat, dan ga ik voor een ander merk..
1. Met de hoofdkussen, werkt ook als pomp.
Wilde dit niet met de mond doen. Aldoor vochtig erin leek me niet goed. Heb het ook nooit geprobeerd, ventiel is vrij groot, leek me ook lastig om te doen.
2. Exped synmat UL. LW.
Die is langer en breder dan de standaard.
3. Ging kapot in het derde jaar, na 12 weken.
Dwz een baan liet los. Heb daarna er nog een week op kunnen slapen, en dat ging best goed. Had er niet echt last van, door m'n gewicht drukte ik de bobbel wel weer weg.

Bij de internetwinkel direct een nieuwe gekregen.

-Jan
Ben ik blij met de ThermaRest Xtherm - heb ik nog geen van dit soort verhalen over gelezen.
Nog geen problemen gehad. Wel deze zomer met een Exped kussentje (eerste model, dus nog niet UL). In dat geval denk ik dat de oorzaak was dat mijn zoon erop i sgaan zitten. Dan wordt de druk op die lassenineens veel groter. Dus maar weer op een stapeltje kledign geslapen en dat ging goed. Bij matrassen moet je er denk ik wel op letten dat je ze overdag als het warm is een beetje leeg laat lopen.
De service van Jongejans/Exped is prima, maar er lijken toch wel redelijk veel problemen voor te komen bij Exped matrassen (bij Jongejans zeggen ze zelf overigens dat de percentages erg meevallen).
Vlak voor de vakantie twee gekocht, in de aanbieding bij de Bever.
Na 2 week hier ook 1 van de 2 kapot; tussenschot los.
Zonder enige problemen (niet eens door verkoper gechecked) door Bever omgeruild.

- Werd het matje met de mond opgeblazen of met een pompje?
Met de mond opgeblazen
- Om welk type matje gaat het?
Synmat 7 UL M
- Na hoeveel gebruiksweken is het matje kapot gegaan?
ca. 2-2,5 week
Inge1 schreef:Ben ik blij met de ThermaRest Xtherm - heb ik nog geen van dit soort verhalen over gelezen.
Juich maar niet te vroeg, heb al 3 keer een vervangend matje van Thermarest ontvangen :D
Ik heb drie exemplaren van de synmat basic nu een jaar of 4 met ongeveer 9 gebruiksweken zonder problemen. Ze worden afwisselend met kussen/mond opgeblazen.
Ik heb een exemplaar van de air mat met al twee gaatjes in de naad.
Ik ben er niet blij mee want het was steeds erg lastig om de gaatjes te vinden.

Aanvulling: oeps nog even de vragen:
- Werd het matje met de mond opgeblazen of met een pompje?
Met de mond.
- Om welk type matje gaat het?
Air Mat.
- Na hoeveel gebruiksweken is het matje kapot gegaan?
2 resp 3
- Werd het matje met de mond opgeblazen of met een pompje?
mond
- Om welk type matje gaat het?
Exped Synmat UL M
- Na hoeveel gebruiksweken is het matje kapot gegaan?
ongeveer 6. Eén baan liet tot de helft los. We hebben ons jongste kind er verder op laten slapen, die komt maar tot de helft. Bij terugkomst omgeruild bij Bever, niet eens naar het matje gekeken maar meteen een nieuwe meegekregen want het komt vaker voor...
Ons tweede matje zelfde type nog geen problemen.
Thermarest Pro matjes gaan beiden al 13 jaar mee maarja, die hebben wel een stuk grote pakvolume en zijn dunner waardoor wij toch voor Exped gingen als uitbreiding.
In 2012 Exped synmat UL gekocht, sindsdien opgeblazen pee 'schnozzel' pompzak.
Naar schatting nu een week of 13-16 gebruikt. Geen problemen mee.
Na 4 weken dagelijks gebruik scheurde de middelste baan van mijn UL M open. We hebben alleen de pompzak gebruikt.
In mei gekocht, en ondertussen al bijna een maand (zeer comfortabel!) op geslapen. Geen problemen. Ik pomp hem op met het pompkussen van exped.
Wij hebben ook een 'bobbel' op beide slaapmatjes gekregen, wij hebben de Downmat Ul en deze is nooit met de mond opgeblazen geweest omdat dat slecht lijkt te zijn voor het dons.
De matjes zijn afgelopen week bij de winkel ingenomen om naar de leverancier te sturen, maar er is al toegezegd dat we 2 nieuwe matjes krijgen.

- Werd het matje met de mond opgeblazen of met een pompje?
altijd met de Snozzelbag

- Om welk type matje gaat het?
downMat UL

- Na hoeveel gebruiksweken is het matje kapot gegaan?
1 matje na ongeveer 9 volle weken gebruik, de andere na 11 weken gebruik
- Werd het matje met de mond opgeblazen of met een pompje?
altijd met de Snozzelbag

- Om welk type matje gaat het?
Downmat UL 7 XS

- Na hoeveel gebruiksweken is het matje kapot gegaan?
20 weken

Ze zijn aan het nadenken bij de winkel (campz.nl) of dit onder de garantie valt.