Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Exped Synmat UL - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Exped Synmat UL

178 berichten
Begrijp ik het goed?
De banen zijn overdag losgegaan, terwijl de mat 's ochtends volledig opgeblazen (met gesloten ventiel) in de tent is achtergelaten? En in augustus, dus het zal overdag zo'n 25°C zijn geweest in de schaduw?
Ahjwinth schreef:- Alle twee de banen overdag losgegaan. Waarschijnlijk doordat het warmer in de tent werd de druk hoger geworden.
Als je dat met je nieuwe mat ook doet sta je volgende week weer bij de Bever.
Ja, de hitte zorgt wel voor opwarmen van de matjes en dus de lucht. Ik doe het daarom op deze manier:
Na opblazen ga ik op het matje eerst proefliggen, en zorg er voor, dat mijn heup net niet op de bodem komt.
Mocht het heter worden, dan kan het mijns inziens geen kwaad.

Als rugslaper lig ik dan lekker.
Dat opblazen (soms mond, soms pomp) gebeurt bijna altijd tegen een uur of vijf.

Bij mij is er dus geen sprake van te hard opgeblazen zijn, desondanks knalde het. De vorige mat werd op dezelfde manier behandeld.

Ger 64
Felix Fietst schreef:Begrijp ik het goed?
De banen zijn overdag losgegaan, terwijl de mat 's ochtends volledig opgeblazen (met gesloten ventiel) in de tent is achtergelaten? En in augustus, dus het zal overdag zo'n 25°C zijn geweest in de schaduw?
Assumption is the mother of all .-ups!
Sorry, maar dat gaat me echt te snel. Zo' n mat zou echt heel wat abuse aan moeten kunnen. Sterker nog: Je mag van dit soort hi - tech verwachten dat het ventiel zodanig is 'voorgeprogrammeerd' dat de mat leegloopt als de druk te hoog wordt.
Felix Fietst schreef:Begrijp ik het goed?
De banen zijn overdag losgegaan, terwijl de mat 's ochtends volledig opgeblazen (met gesloten ventiel) in de tent is achtergelaten? En in augustus, dus het zal overdag zo'n 25°C zijn geweest in de schaduw?
Berger schreef:
Ahjwinth schreef:- Alle twee de banen overdag losgegaan. Waarschijnlijk doordat het warmer in de tent werd de druk hoger geworden.
Als je dat met je nieuwe mat ook doet sta je volgende week weer bij de Bever.
Ger64 schreef:Ja, de hitte zorgt wel voor opwarmen van de matjes en dus de lucht.
...
Bij mij is er dus geen sprake van te hard opgeblazen zijn, desondanks knalde het. De vorige mat werd op dezelfde manier behandeld.
De (veel voorkomende) veronderstelling dat de temperatuurverhoging van een matje in een warme tent of van een binnenband op een warme dag tot relevante drukverhogingen aanleiding geeft is fout. Natuurlijk leidt een hogere temperatuur van een gas tot een hogere druk, maar gezien de drukverhoging evenredig is met de temperatuurverhoging in Kelvin heeft enkele tientallen graden temperatuurverhoging maar een heel beperkte invloed op de druk.

Als een bij een temperatuur van b.v. 10°C opgeblazen slaapmat (of fietsband) het begeeft bij 50°C dan is er een probleem met dat matje (of de band) maar kan de gebruiker niets verweten worden.

Renaat
Combinatie van hogere druk en warm worden van de lijm heb ik wel eens van Exped begrepen. Ze gebruiken in de nieuwe matjes lijm die daar beter tegen bestand zou zijn.
Bedankt voor de vele reactie, ik heb mijn matje liever zacht dan hard. Ik zorg er net voor dat mijn heup niet op de grond licht en mijn lichaam voor de rest overal steun heeft. Afgelopen vakantie was op Ameland, en Terschelling en helaas waren daar vorige week geen hoge temperaturen. De temperatuur in de tent is beperkt gebleven tot 30 graden. Toch zijn er 2 banen overdag los gelaten. Of dit door temperatuur/druk is gekomen laten we in het midden. Exped zal daar een antwoord op hebben hoop ik aangezien dit een aardige kostenpost voor hun is. Al wordt dat ruimschoots terugverdiend door de prijs van 1 matje.
Revanho schreef:De (veel voorkomende) veronderstelling dat de temperatuurverhoging van een matje in een warme tent of van een binnenband op een warme dag tot relevante drukverhogingen aanleiding geeft is fout. Natuurlijk leidt een hogere temperatuur van een gas tot een hogere druk, maar gezien de drukverhoging evenredig is met de temperatuurverhoging in Kelvin heeft enkele tientallen graden temperatuurverhoging maar een heel beperkte invloed op de druk.
Voor lage drukken in matjes klopt deze redenering echter niet. Met een slap matje begin je namelijk ook al bij 1 bar, zowel binnen als buiten het matje. Als binnenin het matje de druk door warmte stijgt en de druk stijgt (uiteraard, tenzij er hoge- of lagedrukgebiede veranderen) buiten niet, dan wordt het drukverschil onevenredig met de absolute temperatuur hoger. Daarom voelt een matje dat in de ochtendkilte slap is nadat de zon op de tent gestaan heeft echt heel wat harder aan.
Dat die UL-matjes wel erg licht en op de limiet geconstrueerd zijn is inmiddels wel duidelijk.
Wij zijn net terug uit zuid Frankrijk, waar het heel warm was, en ik heb de matjes (en Exped opblaas kussentjes) goed in de gaten gehouden. Ik ben flink wat zwaarder dan mijn vrouw en moest het matje dus harder oppompen. Haar matje werd bij hogere temperatuur wel wat harder, maar dat viel allemaal wel mee. In mijn geval was duidelijk dat het matje snel flink wat harder werd, en dus heb ik er de keren dat we de tent lieten staan overdag steeds wat lucht uit laten lopen.
Of zulke matjes tegen die drukverhoging moeten kunnen is een andere discussie. Feit is dat - ik denk vooral bij zwaardere gebruikers - de druk flink kan oplopen, en intuïtief zou ik denken dat het niet slim is dat te negeren. Hetzelfde geldt overigens voor het gebruik van zulke lichte matjes met een chairkit. Overigens doet mijn Synmat UL het nog steeds probleemloos. Met een van onze veel zwaardere Downmats hebben we na een paar jaar wel het probleem gehad van het dons dat uit het ventiel kwam. Van Exped hebben we toen gelijk een nieuwe gekregen, ook al was de garantietermijn verstreken.
tot slot wil ik mijn tevredenheid rapporteren over de opblaaszak. Met de Synmat UL gaat dat heel simpel. In combinatie met de Downmat gaat het wat moeizamer - ik neem aan omdat je dan door de donssluis heen moet pompen.
AndreM schreef:
Felix Fietst schreef:Begrijp ik het goed?
De banen zijn overdag losgegaan, terwijl de mat 's ochtends volledig opgeblazen (met gesloten ventiel) in de tent is achtergelaten? En in augustus, dus het zal overdag zo'n 25°C zijn geweest in de schaduw?
Assumption is the mother of all .-ups!
Sorry, maar dat gaat me echt te snel. Zo' n mat zou echt heel wat abuse aan moeten kunnen. Sterker nog: Je mag van dit soort hi - tech verwachten dat het ventiel zodanig is 'voorgeprogrammeerd' dat de mat leegloopt als de druk te hoog wordt.
Nee, dat mag je niet verwachten. Dat is je verplichting als koper om jezelf te informeren. Dan blijkt dat dat niet zo is.

Daarnaast waren het geen aannames van mij, maar slechts vragen. Je bent zelf dus degene die de boel hier up fuckedt. (Met dt?)

@Ahjwinth
Te hoge temperaturen is ook niet fijn fietsen. Benieuwd wat Exped ermee zal doen. Klinkt voor mij als geen extreem gebruik en geen mishandeling.
We hebben deze matjes al een aantal jaren. Altijd met bijbehorende pompje opgeblazen.
Deze zomer kwam er ineens een bobbel in:

Afbeelding

Na de foto is de bobbel alleen maar groter geworden en is het andere matje ook begonnen.

Net contact opgenomen met kampeerwereld (die outdorado heeft overgenomen). Ik ben benieuwd naar de reactie. Ik had altijd goede ervaringen met outdorado.

Ik heb het hele topic doorgelezen, maar als ik een alternatief wil met (ongeveer) hetzelfde pakvolume en gewicht, welke alternatieven heb ik dan?
Een van de Thermarest Neoair modellen.
Klymit: https://www.klymit.com/inertia-x-lite.html

iemand ervaringen?
+1 voor Sea to Summit. Door de andere structuur (cells) en omdat deze niet gelijmd worden maar op een andere manier gehecht, kunnen S2S niet delamineren. Subjectief; S2S matten zijn daarnaast ook iets robuuster met slechts een kleine weight penalty. Doorgaans ook wat breder en het ventiel en pakmaat zijn top.
Ik heb inmiddels bericht van Kampeerwereld Hendriks (kampeerwinkel.nl)

Dank voor je reactie.
Dit is een lichtgewicht matje waar twee jaar garantie op zit.
(Op de zwaardere matten zit 5 jaar garantie)
We kunnen de mat opsturen voor een diagnose/reparatie naar de fabrikant met een retourformulier.
Het kan dan wel zijn dat er kosten berekend gaan worden voor reparatie.


Weinig coulance daar. Dan maar op zoek naar nieuwe matjes. Wordt SeaToSummit of de NeoAirs
Het antwoord van Kampeerwereld is onzinnig. Of de fabrikant kosten berekent, doet voor jou niet ter zake, en de garantietermijn van twee jaar beperkt je rechten als consument niet. Jij hebt als koper alleen met Kampeerwereld te maken (de verkoper). Stel dat je het matje nog maar twee keer hebt gebruikt in die twee jaar, dan heb je nog steeds een claim (conformiteitsbeginsel). Maar die strijd moet je dan wel willen aangaan natuurlijk.
Exped zelf is uiterst coulant met kapotte matjes. Ik heb al 2x een nieuwe gekregen. De nieuwe schijnen het probleem van de loslatende banen nauwelijks meer te hebben. Winkel moet het gewoon opsturen en dan krijg je een nieuwe. Dat de winkel jou liever een andere verkoopt, snap jij ook wel :wink:
peter de rijk schreef: Maar die strijd moet je dan wel willen aangaan natuurlijk.
Ik snap je punt Peter, maar ik heb inderdaad niet de zin om die strijd aan te gaan. Mogelijk dat ik met een rechtszaak gelijk krijg, maar dat kost zoveel (negatieve) energie dat ik liever de €250 uitgeef voor nieuwe matjes.
Vaak is dit zo, dat je op papier gelijk hebt, maar het teveel kost om dit in de praktijk ook te krijgen...
gios schreef:Exped zelf is uiterst coulant met kapotte matjes. Ik heb al 2x een nieuwe gekregen. De nieuwe schijnen het probleem van de loslatende banen nauwelijks meer te hebben. Winkel moet het gewoon opsturen en dan krijg je een nieuwe. Dat de winkel jou liever een andere verkoopt, snap jij ook wel :wink:
Ik heb Exped natuurlijk ook (eerst) gemailed. Dit was hun antwoord:

Thank you for your inquiry. Sorry to hear that you have experienced a problem with one of our products.
All exped-products carry a 5 year warranty on materials and construction.
Exempt are UL products which carry a 2 year warranty.