Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Uitrustingtips voor gezin met drie kinderen - Forum Wereldfietser

Uitrustingtips voor gezin met drie kinderen

Nu de kinderen groter worden, wordt bij ons de wens om weer op fietsvakantie te gaan steeds groter. Voordat de kinderen er waren was dit relatief eenvoudig om te organiseren. Echter nu er drie dames (2,3,5 jaar waneer we op fietsvakantie willen) rondstappen wordt het een hele uitdaging. Ik struin heel internet af naar een juiste tent en geschikt materiaal. Maar blijf toch steeds zitten met een hoop vragen. Waarom dan niet wat ervaringsdeskundigen raadplegen middels dit forum ipv het wiel zelf uit te vinden. Ik zit met het volgende:

Tentkeuze
Grote tenten zat. Maar meestal veel te zwaar. Hebben jullie een goede suggestie voor mij? Ik wil vooral de eerste keer niet de hoofdprijs betalen voor een tent. Maar heb liefst wel een beetje kwaliteit. Budget rond de 500 euro. En klopt het als ik een tent zie die 2,5m breed is het wel zou moeten passen?

Slaapmatjes
Het moet natuurlijk allemaal liefst zo compact en licht mogelijk. Ik zit dan ook te denken aan een exped of Neoair matjes van Therm-a-rest. Zal ik voor de kids dan ook volwassen matjes aanschaffen of zijn er nog handige oplossingen?

Kookspul
Ik zit te denken om 1 pan mee te nemen (zo kamperen we nu ook altijd) maar om het zwaarte punt zo laag mogelijk te houden met zo'n grote pan zou ik een 1 pittertje willen aanschaffen met een extern gastankje. Wat denken jullie?
En ik zoek nog borden/kommen om uit te eten. Ik zie wel van die opvouwbare langskomen. Maar die lijken mij opgevouwen nog best dik. Is iets stapelbaar niet veel handiger? Suggesties?

Aanhangfiets of fietskar
Ik twijfel nog of ik...
1 dochter op een aanhangfiets zet met de andere twee in de fietskar.
of
twee dochters op een aanhangfiets en de jongste in een fietsstoeltje
Wat denken jullie wat het meest praktisch zal zijn?

Tassen
We hebben van onze vorige vakanties 2x stuurtassen, 4x voortassen, 4x achtertassen. We willen dit uitbreiden met twee rackpacks en misschien nog twee voortassen aan de aanhangfiets. dan moeten we een heel eind komen lijkt me. Wat is jullie idee?

Heel wat vragen zoals je ziet. Ik hoop dat ik wat uit jullie ervaring mag putten.
Alvast bedankt!
in deze facebook groep veel ervaring met fietsen met kinderen

zou deze groep ook zeker bezoeken met je vragen
jasmon schreef:in deze facebook groep veel ervaring met fietsen met kinderen

zou deze groep ook zeker bezoeken met je vragen
Bedankt voor de tip. Ik ben geen Facebook gebruiker, maar misschien moet het er toch maar eens van komen :D
dan is er ook nog een fietsenmetkinderen.info
Hoi Sebas,

Ik heb maar 1 kind, maar wel veel fietsvakanties gedaan, ik kan je met een paar dingen tips geven.

Wat betreft de tent. 2,5 m is in principe wat je nodig hebt als je alle matjes naast elkaar legt. Je kinderen zijn nu nog klein dus hou je aan hun voeten nog wel wat ruimte over waar je bagage kwijt kunt. Je zou dan over een paar jaar als het wat krapper wordt altijd een extra tentje voor je meiden kunnen kopen. Ik vond het altijd wel fijn om samen in 1 cabine te slapen, gezellig en handig, maar misschien met meer kinderen zitten ze elkaar in de haren... Ik zou gaan voor een tent die je heel snel kunt opzetten. Misschien is een tipi ook wel iets voor jullie, daar heb ik al veel gezinnen met meer kinderen mee zien fietsen. Ze zijn er ook in lichtere uitvoeringen.

Wat betreft de matjes. Wij slapen zelf op driekwart ouderwetse therm a rest matjes met aan het voeteneind een zilver matje dat we gebruiken om buiten op te zitten. Dat bevalt heel goed. Sinds een jaar hebben we voor onze zoon een driekwart neo air matje. Die is super licht, maar bevalt niet zo goed. Achteraf had ik daar liever een langere van gehad. Dat komt omdat hij dikker is en eivormig waardoor we alleen het de hebben dat we er vanaf vallen tijdens het slapen.

Wat betreft het fietsen. De twee kleinste lijken me nog een beetje jong voor de aanhangfiets nu. Vanaf een jaar of vier/vijf zou ik dat doen, al hangt dat natuurlijk van het kind af. Stel je niet te veel voor van het meefietsen trouwens.

Heb je al een idee voor een bestemming? Je zou ook in de herfst een weekendje kunnen plannen langs trekkershutten zodat je wat kunt experimenteren en uitvinden hoe het gaat, je hebt dan nog wat minder materiaal nodig.

Veel plezier!
Ik zou zeker voor een fietskar kiezen. Wij hebben de fietskar meegehad tot de jongste 7 jaar was (toen wel in combinatie met de aanhangfiets). Ik denk eigenlijk dat een fietskar in jullie geval wel eens noodzakelijk zou kunnen zijn vanwege de bagageruimte. Maar een fietskar heeft gewoon veel voordelen. Kind (of kinderen) zitten droog bij regen, kunnen lekker spelen/lezen en vooral: ze kunnen slapen. Ik heb altijd te doen met kinderen die in slaap vallen in kinderzitjes.

Of je fietstassen op de aanhangfiets kan hangen, moet je even goed proberen. Aanhangfietsen blinken niet uit in stabiliteit (kies écht de beste aanhangfiets doe je kunt vinden, goedkoop = duurkoop). Ondanks dat wij een stabiel exemplaar hadden, merkten we zeker het laatste jaar (toen kind flink groter en zwaarder was geworden), dat het met fietstassen erbij toch teveel ging zwabberen.

Voor wat betreft de brander, er loopt momenteel een discussie over een brander en pannen voor 4 personen, daar heb je vast iets aan: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 21&t=25796

Matjes: wij hebben gewoon lange matjes, ook voor de kinderen altijd gehad. Eerste thermarest, inmiddels voor onszelf dikkere Exped-matjes.

En verder: gewoon gaan. Pas in de praktijk kom je er achter wat voor jullie goed werkt en wat jullie belangrijk vinden. Veel plezier!

Groet, Sandra
Wat betreft tent hebben wij goede ervaringen met 3 kinderen in de Terra Nova Laser Space 5. Twee binnententen is erg handig om ze zo nodig apart te kunnen laten slapen zodat ze s'avonds elkaar wat minder wakker houden. Zeker als de oudste zelf (deels) meefietst en daardoor vermoeider is dan de anderen. Een behoorlijke binnenruimte en wat hoogte is bij jonge kinderen ook erg fijn. De jongste was een maand of 6 toen wij op stap gingen.

Wat betreft fietskar: het gevaar is dat je veel te veel mee gaat nemen en dus een heel zware kar hebt mee te trekken wat echt veel minder prettig fietst. Hoe bezwaarlijk dat is, hangt af van waar je heengaat, zolang het vlak is, is het goed te doen en wegen de voordelen wel op tegen de nadelen. Met jonge kinderen is een fietskar wel heel praktisch: ze kunnen rustig slapen, beschikken over een knuffel of een speeltje. Bovendien is het wat makkelijker bij een regenbui. Een beetje afhankelijk van de afstanden die je wilt afleggen, zou ik een aanhangfiets (of followme) vanaf een jaar of 4/5 gebruiken. Als ze in het dagelijks leven ook veel fietsen kunnen ze met 5/6 ook prima op hun eigen fiets. Een lichte derrailleurfiets met wat bagage (heel beperkt) vinden ze dan vaak erg stoer. Ook een km teller maakt het aantrekkelijk en geeft ze ook wat begrip van hoever een aantal km's is. Het ontdekken en volgen van bordjes of nummers van fietsroutes vinden ze vaak fantastisch en werkt erg motiveren.

Voor oudere kinderen heb ik wel altijd volwassen matjes gebruikt, maar tot een jaar of 6 slapen ze prima op een ultrakorte self-inflatable mat. Een dergelijk matje is ook van een goedkoop merk nauwelijks zwaarder en groter dan de moderne exped/neoair matjes van volwassenen. Bovendien zijn ze veel sneller uit en ingepakt en dat vonden wij een erg belangrijk punt om op te letten met 3 kleinere kinderen: ze kunnen nog nauwelijks effectief meehelpen met in-uitpakken, daardoor kost dat je relatief veel tijd.

P.S. De Laser Space 5 ligt bij ons nu al een tijdje ongebruikt, mocht je interesse hebben dan mag je hem bij ons in het weiland opzetten en eventueel overnemen.
jasmon schreef:dan is er ook nog een fietsenmetkinderen.info
Ja deze site heb ik veelvuldig bekeken. Echter "slaapt" het forum enigzins. En is veel informatie over uitrusting 3-4 jaar oud. En de ontwikkelingen in fietsvakantieland staan natuurlijk niet stil. :D
Claar schreef: Ik heb maar 1 kind, maar wel veel fietsvakanties gedaan, ik kan je met een paar dingen tips geven.
Alle tips zijn welkom :D

Wat betreft de tent. 2,5 m is in principe wat je nodig hebt als je alle matjes naast elkaar legt. Je kinderen zijn nu nog klein dus hou je aan hun voeten nog wel wat ruimte over waar je bagage kwijt kunt. Je zou dan over een paar jaar als het wat krapper wordt altijd een extra tentje voor je meiden kunnen kopen. Ik vond het altijd wel fijn om samen in 1 cabine te slapen, gezellig en handig, maar misschien met meer kinderen zitten ze elkaar in de haren... Ik zou gaan voor een tent die je heel snel kunt opzetten. Misschien is een tipi ook wel iets voor jullie, daar heb ik al veel gezinnen met meer kinderen mee zien fietsen. Ze zijn er ook in lichtere uitvoeringen.
Ik zat zelf ook al te denken aan iets met 1 slaapcabine. Bijv. Vango Omega 450xl. De tipi's zie ik ook regelmatig op internet voorbij komen. Ze lijken mij gezellig. Maar ik twijfel of zo'n stok in het midden niet erg onhandig is. Vooral omdat we met een oneven aantal zijn (5). Maar ik kan het helemaal mis hebben. Verder geloof ik dat de stok in delen van 80 cm opvouwt. Waar laat ik dat? Aan het frame hangen? Maar ik ga dit fenomeen toch eens verder onderzoeken. Is een leefruimte volgens jullie belangrijk. Of zou je dit misschien beter met een tarp kunnen creeeren?
Wat betreft de matjes. Wij slapen zelf op driekwart ouderwetse therm a rest matjes met aan het voeteneind een zilver matje dat we gebruiken om buiten op te zitten. Dat bevalt heel goed.
Had ik nog niet aan gedacht. Bedankt voor de tip!
Wat betreft het fietsen. De twee kleinste lijken me nog een beetje jong voor de aanhangfiets nu. Vanaf een jaar of vier/vijf zou ik dat doen, al hangt dat natuurlijk van het kind af. Stel je niet te veel voor van het meefietsen trouwens.
Nee, dat meefietsen zal inderdaad niet constant zijn. Maar ik vindt het wel zo leuk dat de oudste wat aktief bezig is ipv passief achterop of in de kar.
Heb je al een idee voor een bestemming? Je zou ook in de herfst een weekendje kunnen plannen langs trekkershutten zodat je wat kunt experimenteren en uitvinden hoe het gaat, je hebt dan nog wat minder materiaal nodig.
Ja, we willen langs de Loire gaan fietsen. Relatief vlak en veel te zien. Al stel ik me van het fietsen niet teveel voor. Het zal bijna een kwestie zijn van camping naar eerstvolgende camping te fietsen. Maar je moet ergens beginnen. :D
Sandra de G. schreef:Ik zou zeker voor een fietskar kiezen. Wij hebben de fietskar meegehad tot de jongste 7 jaar was (toen wel in combinatie met de aanhangfiets). Ik denk eigenlijk dat een fietskar in jullie geval wel eens noodzakelijk zou kunnen zijn vanwege de bagageruimte. Maar een fietskar heeft gewoon veel voordelen. Kind (of kinderen) zitten droog bij regen, kunnen lekker spelen/lezen en vooral: ze kunnen slapen. Ik heb altijd te doen met kinderen die in slaap vallen in kinderzitjes.

Of je fietstassen op de aanhangfiets kan hangen, moet je even goed proberen. Aanhangfietsen blinken niet uit in stabiliteit (kies écht de beste aanhangfiets doe je kunt vinden, goedkoop = duurkoop). Ondanks dat wij een stabiel exemplaar hadden, merkten we zeker het laatste jaar (toen kind flink groter en zwaarder was geworden), dat het met fietstassen erbij toch teveel ging zwabberen.

Voor wat betreft de brander, er loopt momenteel een discussie over een brander en pannen voor 4 personen, daar heb je vast iets aan: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 21&t=25796

Matjes: wij hebben gewoon lange matjes, ook voor de kinderen altijd gehad. Eerste thermarest, inmiddels voor onszelf dikkere Exped-matjes.

En verder: gewoon gaan. Pas in de praktijk kom je er achter wat voor jullie goed werkt en wat jullie belangrijk vinden. Veel plezier!

Groet, Sandra
Bedankt voor de tips Sandra! Grappig dat juist jij ook reageert. Jullie site hebben we al een paar keer doorgelezen. En is voor ons een inspiratiebron gebleken :D
Jullie gebruikten geloof ik ook de Lapland nappen (diep bord met handvat). Iets wat ik nu ook overweeg. Makkelijk vast te houden voor het kleine grut. :D
via deze link nog meer info en tips en verwijzingen naar die review van de Vango omega
blokdoorn schreef:Wat betreft tent hebben wij goede ervaringen met 3 kinderen in de Terra Nova Laser Space 5. Twee binnententen is erg handig om ze zo nodig apart te kunnen laten slapen zodat ze s'avonds elkaar wat minder wakker houden. Zeker als de oudste zelf (deels) meefietst en daardoor vermoeider is dan de anderen. Een behoorlijke binnenruimte en wat hoogte is bij jonge kinderen ook erg fijn. De jongste was een maand of 6 toen wij op stap gingen.
Ik dacht dat ik de meeste websites van tentmerken inmiddels wel gehad had. Maar Terra nova was me compleet ontschoten. Bedankt!

Wat betreft fietskar: het gevaar is dat je veel te veel mee gaat nemen en dus een heel zware kar hebt mee te trekken wat echt veel minder prettig fietst. Hoe bezwaarlijk dat is, hangt af van waar je heengaat, zolang het vlak is, is het goed te doen en wegen de voordelen wel op tegen de nadelen. Met jonge kinderen is een fietskar wel heel praktisch: ze kunnen rustig slapen, beschikken over een knuffel of een speeltje. Bovendien is het wat makkelijker bij een regenbui. Een beetje afhankelijk van de afstanden die je wilt afleggen, zou ik een aanhangfiets (of followme) vanaf een jaar of 4/5 gebruiken. Als ze in het dagelijks leven ook veel fietsen kunnen ze met 5/6 ook prima op hun eigen fiets. Een lichte derrailleurfiets met wat bagage (heel beperkt) vinden ze dan vaak erg stoer. Ook een km teller maakt het aantrekkelijk en geeft ze ook wat begrip van hoever een aantal km's is. Het ontdekken en volgen van bordjes of nummers van fietsroutes vinden ze vaak fantastisch en werkt erg motiveren.
Ik denk dat het inderdaad een aanhangfiets voor de oudste wordt en de rest in de fietskar. Bovendien hebben we beide apparaten in de schuur staan. En gebruiken deze al veelvuldig voor school/dagopvang vervoer en af en toe een fietstochtje.
Voor oudere kinderen heb ik wel altijd volwassen matjes gebruikt, maar tot een jaar of 6 slapen ze prima op een ultrakorte self-inflatable mat. Een dergelijk matje is ook van een goedkoop merk nauwelijks zwaarder en groter dan de moderne exped/neoair matjes van volwassenen. Bovendien zijn ze veel sneller uit en ingepakt en dat vonden wij een erg belangrijk punt om op te letten met 3 kleinere kinderen: ze kunnen nog nauwelijks effectief meehelpen met in-uitpakken, daardoor kost dat je relatief veel tijd.
Ja en het scheelt me heel wat opblazen. Gelukkig heb ik geen blaasproblemen :lol:
P.S. De Laser Space 5 ligt bij ons nu al een tijdje ongebruikt, mocht je interesse hebben dan mag je hem bij ons in het weiland opzetten en eventueel overnemen.
Das erg aardig. We houden het in het achterhoofd. Waar zo'n forum ook niet goed voor is :D
Hoi Sebas,

Wij fietsten vorig jaar met kinderen van eveneens 2,3 en 5 (en dit jaar dus allemaal ouder duh :shock: )

Opstelling vorig jaar: één fietskar en één aanhangfiets (follow me). Verder een zadeltje op de stang voor als de oudste te moe werd op de aanhangfiets of er ruzie in de fietskar uitbrak. Ik beveel een fietskar aan ivm slapen, bagage en uit de regen/zon zitten.

Dit jaar had ik ook een stoeltje achter op, voor de afwisseling. Praten met je kind over alles wat je ziet is wel erg gezellig. Er konden geen fietstassen achterop maar dit werd weer ondervangen doordat er fietstassen op de aanhang fiets zaten.
Dit jaar wisselden de middelste en de oudste soms af; beide af en toe op de aanhangfiets.

.Matjes: kinderen hebben korte Therma-rest-matjes.
Slaapzakken: kinderslaapzakken van Perry en Penguin ofzo
Koken: twee alu.pannen en één brander (MSR) en veel patat eten.
Tent: Decthalon Quick Hiker ultralight(vier persoons tent maar met wat passen en meten en soms iemand in de voortent gaat het wel. Tent is erg compact, licht en betaalbaar)
Tassen: twee achtertassen en rackpack, daaronder de tent. Drie waterdichte zaken met matjes en slaapzakken voor kinderen achterin de fietskar. Hema fietstassen met kinderkleding in waterdichte zakken op de aanhangfiets. Beide ouders voortassen. Dit jaar één ouder geen achtertassen ivm kinderzitje achterop. We hadden ruimte genoeg.Maar geen stoeljes/tablet oid mee. Wel een picknick kleed.
Verder:afwasteiltje is handig ook om kinderen in te wassen. De jongste twee durfden vorig jaar nog niet onder de douche. Vier bidons en grote waterfles.


Als je geen fietskar wilt kan je ook een Weeho- aanhanger model Twin nemen en de oudste op de aanhangfiets/follow me. Aanhangfiets maakt de boel wat onstabiel maar wij vonden het wel meevallen. De dagafstanden zijn meestal niet zo lang en je staat toch om de haverklap stil (plassen, zonnebrandcreme, vlieg/slak/wesp in de fietskar, speeltuin, dieren, mooie auto, kasteel, ijsje, poepen, ruzie in de fietskar, wisselen van stoeltje, brood eten, boodschappen, weg kwijt, knuffel gevallen, kind knuffelen, zwembad, drinken) dus het fietsen hoeft, wat mij betreft niet zo comfortabel te zijn:).

Ik vond het fietsen met twee kinderen in de kar en bagage trouwens best zwaar fietsen.

In idd lid worden van de facebook groep fietsen met kinderen is handig en leuk. Daar staan veel foto's op en is heel veel ervaring.

Oh en het is al eerder gemeld; inpakken kost heel veel tijd vooral als ze nog heel erg jong zijn en één ouder op de kinderen let. Wij zijn vaak pas om 11:00/12:00 weg. Maar kinderen slapen wel beetje uit tot uurtje of 08:00.

Veel plezier!
mvg Marieke
De jongste twee durfden vorig jaar nog niet onder de douche.
Ik dacht dat wij de enige waren :oops: :lol:

Gelukkig konden we er een verleiden dat het "stoer"was en ja, dan wil de ander ook. Lang leve de groepsdouche om er een in bedwang te houden terwijl de haren van de ander werden gewassen... het theater wat ten toon werd gesteld was helaas episch (niet de stervende zwaan maar de gemartelde zwaan^^).

Zoals Spinnetje aantoont; het hoeft echt allemaal niet zo duur. Zoals ik je al berichtte; qua pakken ga je het makkelijk halen, je hebt zelfs wel wat ruimte voor luxe (maar dat gaat gewicht kosten).

Haar routine lijkt erg op de onze, al hebben wij er maar 2 (scheelt sleuren) en is er nooit ruzie in de wagen(meer geluk dan wijsheid). En inderdaad, vrij vaak frietjes! Gelukkig vindt de kinderarts dat dat voor onze kinderen absoluut mag (uiteraard met fruit en groente erbij), dus wij zijn daarin niet gewetens bezwaard.
ha ha loknor gelukkig niet de enige.


Nog een tipje: ik had een achterzitje en kon geen reisfietstassen kwijt. Heb wel boodschappentassen gebruikt. Kind zit dan met de voeten in de tas. Ik vond de tassen wel handig om natte dingen in te vervoeren en dingen als slippers en boodschapjes onderweg en verder een emmertje en schepje.
Spinnetje schreef:Hoi Sebas,
Koken: twee alu.pannen en één brander (MSR) en veel patat eten.
Dat is een erg goede tip!!! :lol:
Spinnetje schreef: De dagafstanden zijn meestal niet zo lang en je staat toch om de haverklap stil (plassen, zonnebrandcreme, vlieg/slak/wesp in de fietskar, speeltuin, dieren, mooie auto, kasteel, ijsje, poepen, ruzie in de fietskar, wisselen van stoeltje, brood eten, boodschappen, weg kwijt, knuffel gevallen, kind knuffelen, zwembad, drinken) dus het fietsen hoeft, wat mij betreft niet zo comfortabel te zijn:).
Ik voel nu al aan dat het bij ons precies zo zal gaan. :D We moeten maar niet teveel verwachtingen hebben van het fietsen. Dan zal het vast meevallen.
Oh en het is al eerder gemeld; inpakken kost heel veel tijd vooral als ze nog heel erg jong zijn en één ouder op de kinderen let. Wij zijn vaak pas om 11:00/12:00 weg. Maar kinderen slapen wel beetje uit tot uurtje of 08:00.
OK. Goed dat je het nog even meldt. Een fietsvakantie is met jonge kinderen dus meer een in-en-uitpak-vakantie? :(
loknor schreef: Zoals Spinnetje aantoont; het hoeft echt allemaal niet zo duur. Zoals ik je al berichtte; qua pakken ga je het makkelijk halen, je hebt zelfs wel wat ruimte voor luxe (maar dat gaat gewicht kosten).
Dat is echt een geruststellende gedachte. Want dat gevoel overheerste er in eerste instantie een beetje; hoe krijgen we het allemaal mee? Als ik gedurende het jaar de opruimingen en marktplaatsen wat af ben geweest en zo'n beetje de uitrusting compleet heb. Moet ik maar eens passen. Het is allemaal nog zo ver weg. Maar we hebben er nu al enorm veel voorpret van!!! :D
Haar routine lijkt erg op de onze, al hebben wij er maar 2 (scheelt sleuren) en is er nooit ruzie in de wagen(meer geluk dan wijsheid). En inderdaad, vrij vaak frietjes! Gelukkig vindt de kinderarts dat dat voor onze kinderen absoluut mag (uiteraard met fruit en groente erbij), dus wij zijn daarin niet gewetens bezwaard.
Ik krijg er steeds meer zin in!!! :lol:
Wij hebben drie tenten mee. Oorspronkelijk twee maar met de komst van de derde nu ook nog een eenpersoons tentje mee. De oudste slaapt vanaf haar 7de in een eigen tentje en vindt dat heerlijk. Tijdens vakanties slapen wij ieder met een kind in een tent.

Kind 1 fietst op eigen fiets, kind 2 op burley aanhangfiets (bevalt erg goed) en kind 3 in fietskar. Aan de aanhangfiets hangen twee voortassen, ouders fietsen beide met vier tassen en oudste kind heeft twee achtertassen.

Kinderen hebben slaapzakken van ajungilak junior en haglofs. Mooie slaapzakken, maar best groot. De jongste sliep in een combisleeper. Destijds hadden wij ook nog dikke slaapzakken dus blij met de ruimte van de fietskar. Ze slapen alledrie op 3/4 matjes. Onze oude thermarest matjes en eentje van de xenos. Vooral de jongsten liggen er snel naast dus lag er altijd een fleecedekentje op de grond. Zelf liggen we nu op luchtbedjes, stuk comfortabeler.

Door de jaren heen hebben we steeds wat spullen vernieuwd en vervangen door een lichtere variant. De oudste krijgt straks een donzen slaapzak, zodat de jongste in die van haar kan.

Wij vertrekken wel eerder op de dag, maar zijn ook vroeg wakker. Ik vind het heerlijk om rond 10:00 10:30 te vertrekken zodat we voor en na de lunch een stukje kunnen fietsen. Luchen doen we graag in een speeltuin.

Zou inzetten op zindelijkheid, dat je geen luiers mee mee hoeft te nemen scheelt een stuk bagage :)
glrfndl schreef:Wij hebben drie tenten mee. Oorspronkelijk twee maar met de komst van de derde nu ook nog een eenpersoons tentje mee. De oudste slaapt vanaf haar 7de in een eigen tentje en vindt dat heerlijk. Tijdens vakanties slapen wij ieder met een kind in een tent.
Mag ik vragen waarom je geen 4persoonstent gebruikt? En mis je zo ook niet een gezamelijke leefruimte? Of hebben jullie tarp tussen de tenten?

. De jongste sliep in een combisleeper.

Als slaapzak bedoel je. Is dit warm genoeg? Of heb je er dan nog een deken overheen?

Bedankt in ieder geval voor je reactie!