Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsstoeltje voorop - Forum Wereldfietser

Fietsstoeltje voorop

Beste medefietsers!

Ik wil binnenkort met onze dochter wat tochtjes gaan maken (ze is bijna 9 maanden, dus het zou voortaan moeten gaan). Nu heb ik een Bobike fietsstoeltje geleend om eens te kijken of dat op mijn fiets (VSF TX1000 Comfort) kan. Ik was al van plan om er misschien een gebogen "normaal" stuur op te zetten.

Maar ik kom er nu achter dat ik dit stoeltje niet op mijn stuurbuis kan monteren (ATS) omdat deze een te grote diameter heeft..... Deze is ongeveer 32mm.

Heeft iemand van jullie een tip hoe te monteren?
Zijn er bv. grotere adapters? of zijn er andere zitjes die er wel op passen?
Of toch een zitje achterop? Het nadeel lijkt me dan wel dat je je kind niet kan zien.

Alvast bedankt voor de reacties!

Groeten en een goede vakantie voor degenen die nog moeten gaan!
Ruud
Dit lijkt me typisch een vraag voor de fietsenmaker. :)
Allereerst: Ik zou niet 1-2-3 met een baby voorop meer dan een kwartier gaan fietsen omdat ze ongetwijfeld in slaap valt en dan zit je toch een beetje te klooien om het hoofd rechtop te houden met 1 arm (been there done that).

Als het langer duurt ben ik een fan van de fietskar, de betere (bijvoorbeeld Chariot) zijn super comfortabel en ontzettend veilig (veel veiliger dan een zitje of bakfiets!). Zeker voor een kindje wat nog veel slaapt is een fietskar heel fijn. Voordeel van een kar is ook dat je ze vanaf 3 maanden erin kan knikkeren (uiteraard met beleid, maar een auto schokt ook). Wij gaan over een uurtje op vakantie met zo'n wagen en een 4+6 jarige achterin en ze hebben er nu al zin in.

Maar goed, het antwoord op je vraag:

Yepp zitjes passen volgens mij altijd, maar zijn duur (ook tweedehands).

Het nadeel van een zitje voorop is dat je meer rechtop moet, anders kom je tegen het zitje aan/moet je zelfs wijdbeens rijden). Het zal dus niet met alle vakantiefietsen zomaar lukken.

Kort op een rij de voor nadelen:

Zitje voorop:
+ Kindje kan veel zien
+ Veel contact met de ouder
- Slapen is lastig (en het gaat wel gebeuren).
- Past niet op elke fiets (berijder komt in de klem met het zitje)
- Kind zit in de zon/regen

Fiets kar:
+ Kindje zit beschut
+Kindje zit heel veilig (roll bar, kan een enorme klap hebben)=> Ook als de berijder valt blijft de wagen meestal overeind (helaas al meegemaakt...).
+ Kindje kan lekker slapen
+ Veel ruimte, dus mogelijkheid voor speeltje+boekje+eten+drinken
+ Geschikt voor enorme tochten
+ Als je twee kindjes hebt kunnen ze lekker met elkaar kletsen.
- Kindje zit "ver weg"
- Zicht is waarschijnlijk iets minder al hoor ik daar nooit kinderen over klagen)
- Zwaar
- Duur
- Je moet hem thuis toch ergens kwijt kunnen, ook al kan je ze opvouwen.
Helemaal eens met loknor. Overweeg een kar. Er is een behoorlijke tweedehands handel met als voordeel dat je de kar op termijn ook zo weer kwijt bent.
beste ruudlam,
ik denk nog aan iets anders (zonder belerend te willen zijn): zet je kind pas in een zitje als het ook thuis gewoon rechtop zit. de rug (wervelkolom en het verdere gestel) moet echt sterk genoeg zijn voor je een kind recht op zet/zit (in wat voor zitje dan ook).
ik bedoel: 9 maanden klinkt me (erg) jong om al rechtop te zitten en de 'klappen' die het voorwiel krijgt ook mee te krijgen.

wij gebruikten op die leeftijd de babymee van Steco: een beugel op de bagagedrager (met beetje vering) waar je de Maxi-Cosi op en in vast zet.

groet! hoogframe
loknor schreef: Als het langer duurt ben ik een fan van de fietskar, de betere (bijvoorbeeld Chariot) zijn super comfortabel en ontzettend veilig (veel veiliger dan een zitje of bakfiets!).
Een fietskar is fijn en heeft veel voordelen t.o.v. een zitje. Dus je opmerkingen zijn grotendeels terecht.
Maar ik vraag me af of een fietskar echt veel veiliger is dan een bakfiets. Er kleven immers zowel veiligheidsnadelen als duidelijke voordelen aan een goede bakfiets.

Een extra lijstje gebaseerd op het jouwe.

Bakfiets:
+ Kindje kan veel zien
+ Relatief goed contact met de ouder (tussen zitje voorop en fietskar in)
+ Kindje kan beschutten bij sommige systemen
+Kindje zit relatief veilig=> Als de berijder valt valt de bak wel mee, maar van heel wat minder hoog dat een zitje. Kan stabiel stil staan. Meestal geen rolbar. Men heeft duidelijk zicht op de voorzijde, dus kleine kans op aanrijding, slecht nemen van bocht, ...
+ Kindje kan lekker slapen (bij goede bakfiets)
+ Veel ruimte, dus mogelijkheid voor speeltje+boekje+eten+drinken
+ Geschikt voor enorme tochten
+ Als je twee kindjes hebt kunnen ze lekker met elkaar kletsen.
- Kindje zit relatief "ver weg"
- Aparte fiets nodig en dus ook duur en van de fiets is niet zomaar terug een 'normale' fiets te maken
- Relatief zware fiets
- Bakfiets vaak ook erg handig voor boodschappen, ...
- Je moet hem thuis ergens kwijt kunnen

Renaat
Revanho schreef: Maar ik vraag me af of een fietskar echt veel veiliger is dan een bakfiets. Er kleven immers zowel veiligheidsnadelen als duidelijke voordelen aan
ja, een kar is veel veiliger.

bakfietsen zijn zwaar en slaan vaak om, juist omdat ze log zij en men met lage snelheid hem n7et meer recht kan houden. Het is elke keer weer feest in Amsterdam bij windkracht 4 of hoger.

Verder overleeft een Chariot een flinke aanrijding door de rollbar. Ik heb in amsterdam drie bakfietsen zien geschept , ook omdat je met dat ding geen kant meer op kan. Het is twee keer ambulancewerk geworden.

Sorry, ik weet dat mensen er trendy blij mee zijn, maar een fietskar is veel manouvreerbaarder op elke snelheid. En als het misgaat is een goede fietskar veiliger doordat hij niet omslaat als de fietser valt en doordat de kooi een flinke aanrijding overleeft. En de draaicirkel van een fietskar is niet alleen kleiner, het gewicht vqn de fiets is lage4
loknor schreef:
Revanho schreef: Maar ik vraag me af of een fietskar echt veel veiliger is dan een bakfiets. Er kleven immers zowel veiligheidsnadelen als duidelijke voordelen aan
ja, een kar is veel veiliger.

bakfietsen zijn zwaar en slaan vaak om, juist omdat ze log zij en men met lage snelheid hem n7et meer recht kan houden. Het is elke keer weer feest in Amsterdam bij windkracht 4 of hoger.

Verder overleeft een Chariot een flinke aanrijding door de rollbar. Ik heb in amsterdam drie bakfietsen zien geschept , ook omdat je met dat ding geen kant meer op kan. Het is twee keer ambulancewerk geworden.

Sorry, ik weet dat mensen er trendy blij mee zijn, maar een fietskar is veel manouvreerbaarder op elke snelheid. En als het misgaat is een goede fietskar veiliger doordat hij niet omslaat als de fietser valt en doordat de kooi een flinke aanrijding overleeft. En de draaicirkel van een fietskar is niet alleen kleiner, het gewicht vqn de fiets is lage4
Het is voor mij allemaal wat te anekdotisch bewijs om me echt te overtuigen dat een fietskar veiliger is dan een degelijke bakfiets. (Wat dus niet hetzelfde is als zeggen dat je sowieso ongelijk hebt.)
En je verteld ook zaken die volgens mij niet altijd het geval zijn (kleinere draaicirkel, log, ...)

Je hebt het trouwens over één van de topfietskarren, dus een vergelijking met de top van de bakfietsen lijkt me redelijk. Een goedkope bakfiets, zeker in combinatie met iemand die niet echt handig is met de fiets lijkt me problematisch. Of het problematischer is dan een goedkope fietskar met iemand die niet zo handig is met de fiets?

Ik zie overigens niet in waarom je met een fiets met kar makkelijker 'een kant op kan' dan met een degelijke bakfiets, integendeel. Probeer maar eens achteruit te rijden met een fiets met fietskar. Geef mij in zo'n geval maar b.v. een Larry vs Harry.
Dus ik zie evenmin in waarom de kans op een aanrijding toe zou nemen. Ook dat integendeel, een fietskar zorgt voor een 'onzichtbare' verlenging van de fiets wat niet het geval is met een bakfiets met de bak aan de voorzijde (wat meestal het geval is).

Dat jij denkt dat een fietskar veiliger is, daar heb ik geen probleem mee. Maar om het als een vaststaand feit aan te brengen ('ja, een kar is veel veiliger') maar dat slechts onderbouwd met wat anekdotes kan ik niet ernstig nemen. Het gegeven dat zoveel mensen anekdotiek verwarren met bewijs, is één van de redenen waarom ik erg kritisch ben als iemand iets als een vaststaand gegeven naar voren schuift.

En neen, ik heb geen bewijs van het tegendeel. Ik weet niet zeker wat in werkelijk van beiden het veiligste is. Maar volgens mij weet jij dat ook helemaal niet zeker.

Renaat
Beste allemaal!

Bedankt voor de antwoorden!
Naar aanleiding daarvan heb ik besloten om me eens te gaan verdiepen in de fietskarren. Had ik een paar maanden geleden moeten bedenken, nu ik lees dat ze vanaf een maand of 3 erin kunnen liggen.... :D Dan had ik de mooie dagen van de afgelopen tijd kunnen gaan fietsen. Maar goed, beter laat dan nooit.

gios schreef:Dit lijkt me typisch een vraag voor de fietsenmaker
Hier heb ik natuurlijk ook aan gedacht, maar in mijn beleving heeft een fietsenmaker vaak een voorkeur voor wat hij verkoopt, en kijkt hij minder naar alternatieven, al dan niet beter. In dit geval zou hij me dus misschien een voorstoeltje verkocht hebben, en niet op het alternatief fietskar hebben gewezen. Maar dit geld natuurlijk niet voor alle fietsenmakers.

loknor schreef:ze ongetwijfeld in slaap valt en dan zit je toch een beetje te klooien om het hoofd rechtop te houden met 1 arm
Haha, ik heb toevallig gisteren een foto gezien van mijn zwager die mijn neefje vasthield. Mijn neefje was op het achterzitje in slaap gevallen. Pleit voor een kar...
OmeGerrit schreef:Er is een behoorlijke tweedehands handel met als voordeel dat je de kar op termijn ook zo weer kwijt bent.
Aan een tweedehandse denk ik nooit meteen. Bedankt voor de tip!
hoogframe schreef:zet je kind pas in een zitje als het ook thuis gewoon rechtop zit. de rug (wervelkolom en het verdere gestel) moet echt sterk genoeg zijn voor je een kind recht op zet/zit (in wat voor zitje dan ook).
Je hebt helemaal gelijk hoogframe. Vandaar dat ik e eigenlijk ook nu pas begin te orienteren. We willen wel wachten met een zitje tot ze zelf rechtop kan zitten.
De Babymee van Steco lijkt me ook een goed alternatief. Alleen als er een 2e komt, dan is een kar denk ik praktischer.

Ik ga nog eens op mijn gemak kijken wat er voor handen is.
Uiteraard zijn tips nog steeds welkom!

Groeten Ruud
Om dit topic even af te ronden:

We hebben gisteren een Burley d'Lite opgehaald en een peuterzitje besteld.
Nogmaals bedankt voor de tips! Ze waren heel waardevol!

Groeten Ruud
Klinkt zinvol. Van die kar ga je gewoon een hele hoop lol hebben.