Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke regenbroek? - Forum Wereldfietser

Welke regenbroek?

Ik weet dat er al het nodige over geschreven is en heb dan ook al eea op het forum en erbuiten gelezen.

Een regenjas heb ik inmiddels besteld (Patagonia - Women's Torrentshell Stretch Jacket) - dat was wat makkelijker wilde ademend en pitritsen voor extra ventilatie en niet te zwaar. En vond een mooie aanbieding.

Bij een broek kom ik er niet echt uit. Wil ademend, ritsen (geheel of gedeeltelijk ivm ventilatie), niet teveel wegen. Maximaal bedrag ca 125,-- liever minder :wink:.

Ik heb nu in mijn lijstje staan (Vaude + Paclite voeren mijn voorkeurslijstje aan):
Endura Gridlock II
Berghaus Deluge
Berghaus Paclite (lekker licht 180 gr)
Vaude drop II (lekker licht 180 gr)

Wie heeft er ervaring met bovenstaande broeken (of andere) qua kwaliteit, ademend vermogen ed..
Mijn ervaring met de Berghaus Deluge is dat er bij langdurige regen water door de rits heen komt bij de knieën. Waarschijnlijk doordat er daar een plasje in een plooi blijft staan. Het gaat niet heel hard, maar na een half uur regen begint je broek toch wel behoorlijk nat te worden, beginnend aan de zijkant.
Het lijkt me dus eerder een regenbroek om mee te wandelen.
Dat is dan een goede reden om de Deluge uit mijn lijstje te schrappen. Dank voor deze tip.
Wij gebruiken al een aantal jaren de Vaude Drop II en zijn er erg tevreden over. Lekker licht, goed waterdicht en ook redelijk ademend. Het enige nadeel is dat aantrekken met grote schoenen (bergschoenen) wat lastig is vanwege het ontbreken van een rits. Maar een rits kan ook weer een bron van lekkage zijn. Overigens zijn we ook heel tevreden over de Vaude overschoenen zie http://www.bike4travel.nl/product_info. ... cts_id=497

Ronald van der Perk
Goed te weten dat de Vaude goed bevalt. Enigste minpuntje is dan de geen rits (zal ik in mijn achterhoofd houden). Naar de overschoenen had ik gekeken maar eerst het een dan het ander. Wel fijn te weten dat ze jullie goed bevallen.
Vriendin heeft de Vaude broek, precies dezelfde ervaring als Ronald hierboven. Prima broek, maar wat lastiger om je schoenen er doorheen te krijgen, en met het aandoen van een regenbroek begin je bijna altijd te laat;).
Vaude wordt dan waarschijnlijk de ene keuze en Berghaus paclite de andere.

gewicht hetzelfde - voordeel van de paclite zijn de ritsen (mits niet gaan lekken natuurlijk). Voordeel Vaude zijn ietsje goedkoper euro 50,00 - ook wat waard natuurlijk.
Mijn probleem bij de Vaude-broeken is dat met de juiste beenlengte, de taille véél te wijd is. Meer gemaakt voor de flink gezette Duitser (haha). Daarom ben ik nog niet tot aanschaf over gegaan: ze zijn te kort. Mijn binnenbeenlengte is 95,5 cm, mijn taille is daar een fractie van;).
Ik gebruik al jaren deze (of een voorloper daarvan): http://ukactiveoutdoors.co.uk/2014/10/1 ... ts-review/
en ben daar heel tevreden mee. De lange ritsen zijn heel prettig. De regenbroek is heel snel aan (en uit).
Destijds (2007?) vond ik de prijs een 'rib uit mijn lijf', maar het is een van mijn beste aankopen ooit. Ik gebruik hem weinig, maar als het nodig is laat hij mij niet in de steek.
Had ik nog niet aan gedacht - de review net gelezen en daar komt hij inderdaad erg goed uit. Maar voor nu even buitenbudget tenzij ik een mooie aanbieding tegenkom.
Travelmaster schreef:Mijn probleem bij de Vaude-broeken is dat met de juiste beenlengte, de taille véél te wijd is. Meer gemaakt voor de flink gezette Duitser (haha). Daarom ben ik nog niet tot aanschaf over gegaan: ze zijn te kort. Mijn binnenbeenlengte is 95,5 cm, mijn taille is daar een fractie van;).
Ja dat klopt min of meer wel. Bij mijn vrouw past hij goed maar bij mij zit hij wat wijd om mijn billen. Heb daar niet zo'n probleem mee, met fietsen merk ik dat niet

Ronald van der Perk
Ik fiets eigenlijk niet met een regenbroek. Boven de 20 graden alleen een korte koersbroek, als de temperatuur daaronder ligt pak ik goede beenstukken (bijvoorbeeld Castelli Nanoflex of Sportful No-Rain). De reden hiervoor is dat ik met een regenbroek frictie krijg die ik niet wil hebben (ik rij eigenlijk meteen mijn lies stuk als ik niet in een koersbroek rijd).

Een optie is om rainlegs te dragen (Rainlegs zorgen voor een vrij zitvlak), al da niet over blote benen of over de beenstukken (afhangend van de temperatuur).

Daarboven heb ik een koersregenjackje, hiking regenjassen zijn voor mij namelijk te warm, dan blaas ik mezelf al snel op. Eigenlijk is het enige nut van het jasje om niet helemaal weg te spoelen.

Nog een voordeel van beenstukken: compact en licht.

=> Ik rij op deze manier tot rond de 7 graden celsius (als het regent) tot rond het vriespunt (als het droog is).
Als ze iets ruimer om de taille/ billen zitten - zou ik ook niet zo erg vinden als de beenlengte maar goed is.

Rainlegs heb ik niets mee - krijg je nog steeds natte onderbenen en qua gewicht scheelt het maar 40 gram met de Vaude of de paclite. Ook been stukken zijn niet mij ding (zakken wat mij betreft redelijk vlug af). Droog liever een korte koersbroek onder een regenbroek. Klinkt ook alsof je het niet zo snel koud hebt in tegenstelling tot mij. Vanaf een graad of 17 draag ik vaak al een lange runningbroek over de koersbroek.

Keuze voor nu:
Vaude/ Paclite/ Rab's (mits ik een leuke aanbieding tegenkom)
Ik begrijp dat je niet wilt blijven kopen. Maar een regenbroek zonder overschoenen vind ik persoonlijk waardeloos, omdat het water zo van je broek je schoenen in stroomt.
Ik ben erg blij met mijn Vaude Yaras, gekocht bij Bever, past precies in je budget.

Combineer ik met BBB overschoenen (racefiets) of gore-tex wandelschoen (trekking fiets, wandelen). Werkt prima.

Ik adviseer je echter gewoon eens te gaan passen in de winkel. Toen ik destijds de Bever inging had ik een broek van een ander merk in mijn hoofd die uiteindelijk totaal niet bleek te zitten..
Berger schreef:Ik begrijp dat je niet wilt blijven kopen. Maar een regenbroek zonder overschoenen vind ik persoonlijk waardeloos, omdat het water zo van je broek je schoenen in stroomt.
Ja, ik zou ook eerder overschoenen kopen dan een regenbroek. Het ligt er natuurlijk een beetje aan hoe warm het is, maar fietsen in de regen in een korte broek is niet echt vervelend, je benen drogen ook wel snel op. Die Vaude regenhoezen kan je met klittenband strak om je benen doen waardoor je schoenen dan droog blijven.
Wat ook een optie is bij wat hogere temperaturen en fietsen in de regen is korte broek en kunststof sandalen.

Ronald van der Perk
Inge1 schreef: Vanaf een graad of 17 draag ik vaak al een lange runningbroek over de koersbroek.
Onder de twintig graden gaat de lange koersbroek niet uit, dus die vlieger gaat niet op. :lol:

Ik begrijp dat je gelukkig veel minder last hebt van je zitvlak. Ik moet er niet aan denken om een running broek over een koersbroek te dragen, dat schuift echt veel teveel voor mij, met vervelende gevolgen. :oops:
@Berger - overschoenen komen er wel maar alles op zijn tijd. Portemonnee moet het ook maar steeds trekken.

@Ronald - als ik regenbroek fiets dan heb ik alleen de korte koersbroek aan - scheelt weer warmte + transpiratie. De Vaude regenhoezen staan in mijn lijstje (zal vast nog verder groeien) voor aanschaf na de regenbroek. Qua sandalen zit ik te denken aan die van Keen (Arroya's) samen met sealskinz sokken.

@Eelco - Ik ga naar de Vaude Yaras kijken. Voor nu is het wat zijn goede ademende, niet te zware broeken, wat zijn jullie ervaringen en dan wil ik inderdaad - denk naar - Zwerfkei rijden om er een paar te passen.
Ronald van der Perk schreef:
Ja, ik zou ook eerder overschoenen kopen dan een regenbroek. Het ligt er natuurlijk een beetje aan hoe warm het is, maar fietsen in de regen in een korte broek is niet echt vervelend, je benen drogen ook wel snel op. Die Vaude regenhoezen kan je met klittenband strak om je benen doen waardoor je schoenen dan droog blijven.
Wat ook een optie is bij wat hogere temperaturen en fietsen in de regen is korte broek en kunststof sandalen.

Ronald van der Perk
Voor de enkele bui zal dat misschien werken, maar mijn ervaring met álle overschoenen die ik heb gehad is dat bij aanhoudende regen het water er gewoon langs loopt, zo húp je schoenen in. Ik heb liever een lange regenbroek en goede waterdichte schoenen.
En dan neem ik aan regenbroek over overschoenen?