Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hilleberg Keron 3gt of de Nammatj 3gt - Forum Wereldfietser

Hilleberg Keron 3gt of de Nammatj 3gt

Dag andere genieters van het fietsen, 

Wij hebben een vraag!

Zijn toe aan een nieuwe tent.  De keuze is in eerste instantie gevallen op de Hilleberg Nammatj 3gt. In vergelijking met de Hilleberg Keron 3gt heeft deze rechte wanden in de slaapcabine, waar de Nammatj aan het voeteneinde schuin loopt. Bij de Nammatj komen wij met de voeten tegen het binnendoek aan.
Is het nu zo dat dit grote problemen op gaat leveren als het doek van de binnentent door de druk van de voeten, de buitentent elkaar aanraken. Hierbij doel ik dan op regen of condens.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat nu uit naar de Keron 3gt dat deze rechte wanden in de slaapcabine heeft. 
De gt uitvoering hebben wij nodig voor onze grote hond. 

Toch blijf ik het vreemd vinden. Hij is 1.87 mtr terwijl de lengte van de binnentent 2.20 mtr is.

Nadeel van de Keron is dat deze 1.05 mtr langer is en 900 gr zwaarder is. Maar goed, wij gaan dan ook voor comfort.

Dank voor de adviezen op voorhand!
Wij hadden vroeger met de kinderen de Keron 4gt, en waren erg tevreden. Wij hebben nu een Nammatj 3gt. Mijn vrouw had achteraf liever een Keron 3gt gehad, maar ik ben blij met het wat geringere gewicht van de Nammatj. Ik ben 1.77 en dan gaat het nog net met die schuine achterkant (met behulp van twee kleine extra scheerlijntjes). Met 1.87 zou ik voor de Keron gaan.
Je kan natuurlijk ook voor de Kaitum 3GT gaan en zo een kilo gewicht besparen. Ik weet niet welke afweging jullie hebben gedaan om per se op de Keron/Nammatj uit te komen.

Puur op jullie beschrijving en echt alleen de Keron/Nammatj zou ik voor de Keron gaan. Ik vind het erg vervelend als ik de binnentent raak als ik languit lig.

Mag ik vragen waarom je de extra lengte een nadeel vind?

Je vind in de praktijk toch altijd wel een geschikte plek om je tent op te zetten, alleen op een superdrukke camping of een festival ofzo zou je 'm "te groot/lang" kunnen vinden, maar dat zijn niet bepaald de plaatsen waar ik zo'n sjeike tent mee zou nemen.
Die Kaitum is wel een stuk lager dan de Keron. Heb er toevallig laatst eens naar gekeken om te zien of ik mijn vrouw daar blij mee kan maken. Niet dus vrees ik. Zelf ben ik wel erg gesteld op de degelijkheid van de Nammatj en Keron modellen. Voor hetzelfde geld heb je een tent die heel wat langer mee gaat.
Toevallig hebben wij ook deze drie 3GT versies (Nammatj, Keron en Kaitum) met elkaar vergeleken, op zoek naar een iets ruimere tent dan de Nammatj 2 GT die we nu hebben.
In deze tent hebben we ook wel eens te maken met een klamme onderkant van de slaapzak omdat deze tegen het doek komt, maar nooit echt heel vervelend geweest.

De reden voor een ruimere tent is het meer ruimte hebben, vooral tijdens slechter weer (kou, regen) of muggen, en dat je dan toch een tijdje enigszins rechtop in je tent kan zitten. De Nammatj valt dan af vanwege het schuine achtergedeelte: te laag.

Afweging zou kunnen zijn: gewicht tussen Keron en Kaitum veroorzaakt door zwaarder/steviger doek van de Keron (lengte en hoogte van de tent is gelijk) of lengte en gewicht tussen Keron en Nammatj (zelfde doek, maar 4 versus 3 stokken, en keron is een meter langer).

En ja, ook ik wil natuurlijk besparen op gewicht waar het kan 8)

Tot nu toe nog niet overgegaan tot aanschaf...
Beste,

Wij hebben ook zo'n tunneltent van Hilleberg. de nallo of namat met zo'n schuine achterkant. Wij hebben er altijd gedonder mee, condens, maar ook erger lekkage. Het doek daar is dun (vanwege de wens om een lichtgewicht tent te maken) en door de tunnelvorm is de tent bijna niet strak op te zetten, waarbij hij ook een hele nacht strak blijft staan. gevolg, het tentdoek hangt de helft van de nacht over je voeten. s zomers geen probleem, maar in de herfst en winter erg naar. Wij zijn overgestapt naar de Hilleberg saivo. schuine kanten van de buitentent op ruime afstand van de binnentent en door de gekruiste stokken altijd super strak op te zetten. De tent is wel wat zwaarder, maar omdat ik hem draag wordt het snelheidsverschil met mijn vriendin weer wat rechtgetrokken.

succes met de beslissing
Wij willen ook een nieuwe tent. Hebben jullie al eens naar de tenten van Nigor gekeken, m.n. de Dodo vinden wij erg aantrekkelijk

Ronald van der Perk
Heel toevallig stonden we afgelopen weekend op een camping waar op hetzelfde veldje iemand stond met de Nigor Dodo. Ook een lange man ;-)
De tent goed bekeken in ieder geval. Nadeel (vond ik) is dat er veel afstand zit tussen de stokken waardoor het doek snel gaat hangen en bij een beetje wind lijkt me dat toch ook minder stabiel. Hij was in ieder geval tevreden, veel ruimte in de binnentent, maar gaf ook aan dat je moet inleveren op de mooie afwerking van Hilleberg. Het doek is ook dun, complete tent dus ook niet zo zwaar.
Ja, dat gewicht t.o.v. de Hilleberg tenten is een stuk lager. De afwerking van de Nigor tenten vindt ik in het algemeen ook wel op een hoog peil staan. Dat lagere gewicht kan eigenlijk alleen maar worden bereikt door dunner doek. Zoals je begrijpt speelt bij onze keuze mijn lengte natuurlijk een belangrijke rol. Die lengte tussen de bogen is een goeie tip, had ik niet bij stilgestaan.

Ronald van der Perk
Wim schreef:Die Kaitum is wel een stuk lager dan de Keron. Heb er toevallig laatst eens naar gekeken om te zien of ik mijn vrouw daar blij mee kan maken. Niet dus vrees ik. Zelf ben ik wel erg gesteld op de degelijkheid van de Nammatj en Keron modellen. Voor hetzelfde geld heb je een tent die heel wat langer mee gaat.
De Kaitum en de Keron 3GT zijn even hoog, alleen de Keron 4 GT is hoger, maar dat is echt een grote tent. Die bedoelde ik daarom ook niet. De binnentent van de Kaitum is wel aan de achterkant iets lager (loopt een klein beetje af) maar dat nam ik voor lief ivm de gewichtsbesparing tov de Keron.

Ik vind de Nigor tenten meer 3 seizoenstenten, de buitentent loopt niet tot aan de grond door en ook het doek is wat lichter. De kwaliteit van de doeken moet zich nog bewijzen, maar deze kan natuurlijk ook prima zijn. Bij de Bever in Houten kan je de Dodo mooi naast de Keron en de Kaitum zien. Dan zie je ook dat de Hillebergers echte 4 seizoenen tenten zijn. Of je dit belangrijk vind is natuurlijk een andere vraag.

De dodo heeft een nog grotere luifer dan de Kaitum, maar slechts aan één kant, daar waar de Kaitum er twee heeft. Ook is er maar zeer beperkte ventilatie aan de achterzijde tov de Kaitum, er is natuurlijk geen tweede deur en de opening die er wel zit vind ik vrij beperkt. Omdat de buitentent niet tot aan de grond reikt is de ventilatie misschien afdoende, maar ik zou met lekker warm weer toch liever de deur aan twee kanten openzetten.
Ik vind de Kaitum een heel mooie tent hoor, maar de vestibule is duidelijk lager en krapper dan die van de Keron. Het verschil is hetzelfde als tussen de Nammatj en de Nallo. Het blijft een afweging. Ik ben een lichtgewicht liefhebber, maar een ruime tent is wel een erg aantrekkelijke luxe.
De vestibule is aflopend inderdaad, maar dat maakt de binnentent nog wel even hoog. Het is wel een punt waar je op kan letten, net zoals dat de Keron "maar" 2 ingangen heeft en je met de Kaitum er 3 krijgt, maar dat is met name het verschil in ontwerp van de vestibules. Verder is de Kaitum net iets goedkoper tov de Keron maar als je eenmaal in deze prijsklasse zit is dat verschil ook weer verwaarloosbaar.
Wij hebben de Hilleberg Nammatj 3gt sinds een aantal jaar. Wij vinden het een fijne fietstent met voldoende ruimte in de binnentent als in de voortent.
Met slecht weer is de ruime voortent een plus.
We hebben nooit last van dat de binnen- de buitentent aanraakt.
Wij zijn allebei rond de 1.74 m lang en wat ouder (63 en 59 jaar) én zijn zeer tevreden met deze tent op onze fietsvakanties in Europa.
Je kan eventueel ook kijken bij de conculega Helsport Fjellheimen/Dovrefjell.

Die zijn een stuk goedkoper en (op papier)qua maat redelijk vergelijkbaar. En toch zeker wel topsegment. Voor zover ik begrijp is het een kwestie van smaak of je Helsport of HB verkiest, kwalitatief is het allebei top.
Afgelopen weekend onze nieuwe tent de Dodo 3 van Nigor getest. Eerste indruk was we hebben een goede koop gedaan al zijn er altijd wel wat dingen die m.i. wat beter kunnen. De ruimte in zowel de binnen al voortent zijn riant te noemen. Zeker voor een lang iemand zoals ik (1m95) We stonden beschut en hebben de scheerlijntjes bij de bogen niet gebruikt. Het doorhangen van het doek boven de binnentent viel reuze mee en zag er niet slechter uit als bij de b.v. de Hilleberg tenten die ik tijdens het Paasweekend zag. Het doek bleef ruim vrij van de binnentent. De buitentent reikt tot aan de de grond. De ventilatieopeningen voor en achter lijken ons voldoende. Bij het vochtige weer gedurende afgelopen weekend was er 's morgens geen condens. Niet tegen de binnentent en ook niet tegen de buitentent. De buitentent sluit vrijwel aan tegen de grond.
Wat minpuntjes. De footprint ziet er heel mooi uit maar lijkt wat aan de grote kant waardoor er misschien bij hevige regen wat water naar binnen kan lopen. We hadden 's nachts een paar buitjes, als je de buitentent open rits komt het natte doek natuurlijk naar binnen waardoor je direct plasjes water in de binnentent hebt. Bij onze vorige tent kon je het tentdoek ophoog naar buiten slaan en bleef het "vastplakken" aan de rest van het doek, dat lukt bij dit doek dus niet. Het glijdt direct weer naar beneden. Dan nog die haringen, die zijn zo scherp dat je ze met handschoenen in de grond moet drukken, kopen we andere voor.
Hoe de tent voor langere tijd zal bevallen zal de toekomst uitwijzen, voor dit moment zijn we in ieder geval tevreden.
Alle hierboven genoemde tenten zijn mooi. Ik zou het niet direct weten als ik moest kiezen.
Bedenk wel dat de Keron (en de Nammatj) naast het dikkere doek ook de ventilatiegaten met gaas af kan dekken. Dat kan de Kaitum niet. Dat maakt ze daarmee iets geschikter voor gebieden met veel muggen bijvoorbeeld.
Het grote voordeel van de Kaitum vind ik zelf de iets betere ventilatiemogelijkheden. Je kunt de voorkant met scheerlijnen vastzetten en dan de complete ingang wegritsen. Als je de achterdeur ook openritst heb je uitstekende ventilatie.

@iedereen: Alle SilNylon doek rekt uit als het kouder wordt. En wanneer het nat word is dit nog erger. Het gemak van een tunneltent is wel dat je gebruik kan maken van zelfspannend koord om het doek op spanning te houden.
MSR heeft een mooie kant en klaar kit, maar met wat elastisch koord en een scheerlijn kom je ook een heel eind.
.
Ronald van der Perk schreef:Afgelopen weekend onze nieuwe tent de Dodo 3 van Nigor getest.
Leuk dat je laat weten hoe het is afgelopen met je zoektocht, Ronald! Nu zijn we natuurlijk wel benieuwd of Paula62 sinds haar vraag in juli vorig jaar ook al tot een keuze is gekomen...

Carl