Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koop- en meeneemadviezen voor beginnend vakantiefietser - Forum Wereldfietser

Koop- en meeneemadviezen voor beginnend vakantiefietser

Hoi fietsliefhebbers,

Na een aantal fietsvakanties in gezelschap van anderen, soms kamperend en soms met een dak boven het hoofd, wil ik nu voor het eerst zelf een weekje gaan fietsen en kamperen, over 2 weken. De route die ik heb gekozen gaat van Maastricht naar Roermond via de Ardennen, Luxemburg en de Eifel, volgens de route van de 'Groene Wegen'.De fiets heb ik, een Koga Traveller met vlinderstuur en low-rider, maar de meeste andere items moet ik nog aanschaffen, daarom zou ik graag wat advies van jullie krijgen. Qua budget wil ik in sommige zaken investeren en in andere nog voor de budgetvariant kiezen.

Slaapmatje: dit wordt wel één van de duurdere items, want fijn kunnen slapen is belangrijk. De Exped SynMat 7 UL M spreekt me tot nu toe het meeste aan, want ik wil graag een matje dat compact is, minimaal 7 cm dik en waar je het snachts niet koud op hebt. Hebben jullie nog suggesties voor goedkopere of betere matjes? Hij hoeft niet ultralicht te zijn, als hij maar compact is.

Fietstassen: het worden de Ortlieb voor- en achtertassen, in blauw of geel, maar met de kleurkeuze kunnen jullie toch niet helpen :wink:

Stuurtasje: het lijkt me fijn als het tasje afklikbaar is en als het fietsrouteboekje er op een handige manier op kan zitten. Wat is een goed budget hiervoor?

Regenkleding: ik dacht aan een normale regenbroek (die ik nog heb liggen), regenoverschoenen en een medium geprijsd zomerjasje dat goed tegen regen kan. Bij welke winkel kan ik het beste terecht? De jasjes bij de Decathlon vind ik vaak niet mooi, budget ongeveer 60 euro. Voor de eventuele echt harde buien neem ik wel een goedkope plastic poncho van 1 euro mee.

Reparatiesetje: bandenplaksetje, reservebinnenband, fietspompje, inbussleutels, wat nog meer?

Tent: dit wordt waarschijnlijk een goedkope tent van de Decathlon, hoeft niet superklein te zijn, liefst een 2-3 persoonstent.

Pannensetje: er is veel keuze hierin, in verschillende materialen. Wat is een goedkope aanrader voor een pannensetje?

Zakmes: wat is een handige?

Bord, bestek en beker: toevallig tips voor een handig compact setje?

Verder heb ik op de paklijst staan: hoofdlampje, kussentje, 2 setjes fietskleding, dichte wandelschoenen, fleecevest, kampeerbroek, ondergoed en sokken, windjackje (want die heb ik al), 2 t-shirts voor 's avonds, pyjama, paspoort, geld, verzekeringspapieren etc, mobiele telefoon, oplader op accu voor mobiele telefoon, druivensuiker.

Alvast erg bedankt voor ieder advies!
groetjes Zoefie
Ik zou bijna zeggen kijk op de wiki, maar die schijnt het niet te doen. De Belgische wiki van de Europa fietser doet het wel. Je kan hier veel antwoorden vinden.
en ik heb een Exped Sul 7 mat met pomp te koop. Bij interesse stuur even een pb.
Anja
Als matje heb ik een thermarest neoair x therm. Lekker licht en slaapt erg goed. Zelf vind ik de lengte banen van de Exped niet zo fijn liggen van daar dat ik voor de xtherm ben gegaan.

Een tent heb ik nog te koop (2 persoons) - zie link http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... nt+te+koop. Hier zul je een vele betere tent aan hebben dan eentje van de Decatlon. Als ik zo vrij ben dat zelf te zeggen :wink: .

Stuurtas misschien ook eentje van Ortlieb?

Bestek op E-bay kijken onder de naam Toaks. Mijn bord heb ik via de fietsvakantiewinkel laten komen. http://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/k ... plate.html
Voor pannen zou ik kijken of er een buitensportzaak iets in de aanbieding heeft. Zelf heb ik de Pinnacle set van GSI http://www.gsioutdoors.com/explore/pinn ... small.html. Maar misschien zijn deze ook geschikt: http://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/k ... delig.html of http://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/k ... t-set.html
Toch eerst even zoeken naar mijn tekst op de wiki. Verder zou ik zeggen probeer de uitrusting zo compact te houden dat je de voortassen kunt uitsparen. Dat scheelt geld en gewicht. Ik ben tevreden met mijn Exped Synmat UL, maar het mag niet kouder worden dan iets van 3 graden. Ik kook tot volle tevredenheid in een Trangia set (spiritusbrander, windscherm en pannen in een).
Zakmes: ik heb verreweg het meeste aan een simpel mes zonder toeters en bellen. Ik heb er ooit een gevonden aan de oever van een zweeds meer toen ik de kano aan het oversjouwen was, en die gebruiken we nog steeds. Het hoeft er echt geeneen te zijn met zaag, pincet, kurketrekker etc etc. Hoewel een blikopener wél van pas kan komen.

Voor de rest is alles al aan bod gekomen denk ik. Oh, qua pannenset: als je grote pannen meeneemt heb je de neiging om die ook nodeloos te vullen, bijvoorbveeld met water koken. Is niet nodig en kost alleen maar brandstof. Ik neem volgende de keer de kleinste twee van mijn drie pannen mee. Nu had ik de grootste twee mee, en ik was met twee volwassenen en een baby.
Hoi allemaal,

Dank jullie wel voor de tips!

De Belgische wiki ziet er erg handig uit (vakantiefietser). En over het matje heb je een pb Anja. In de tent van Inge ben ik misschien ook geinteresseerd. Dat diepe bord ziet er handig uit! Wat kookspullen betreft, zou ik spijt van gaan krijgen als ik iets goedkoops nam zoals http://www.decathlon.nl/aluminium-kooks ... 08740.html ? Komt het aanbakken zo vaak voor met kamperen? Die trianga-sets zien er wel erg handig uit, alles in één, lekker compact.

Wim, wat de fietstassen betreft, het is een goede truc om ruimte en geld te besparen, maar toch lijkt het mij fijn om wat extra ruimte te hebben op de fiets, er zijn altijd wel wat dingetjes die handig zijn om extra mee te nemen, bijv leesboeken, eet- en drinkvoorraden.

Trianglemaster, dank je, erg handig om te weten van het zakmes!
Eet- en drinkvoorraden heb je niet nodig. In Europa moet je echt je best doen om niet elke dag langs een winkel te komen. In Duitsland zijn bijvoorbeeld vrijwel alle supermarkten tot 8 uur 's avonds open, en er zijn er heel veel. In de Ardennen is het wat lastiger. Neem een extra waterdicht rugzakje mee (deze exped bijvoorbeeld) om op je bagagedrager te binden, daarin doe je je dagelijkse aankopen als je achtertassen vol zijn. Net als Wim ben ik van mening dat elke kilo minder gewicht het fietsplezier navenant vergroot.
En op een e-reader passen duizenden leesboeken, dit heeft mij de allergrootste gewichtsbesparing opgeleverd. (je hoeft natuurlijk niet alles in één keer te doen, een lichtgewicht uitrusting kost wel flink wat centen).
peter de rijk schreef:Neem een extra waterdicht rugzakje mee (deze exped bijvoorbeeld) om op je bagagedrager te binden, daarin doe je je dagelijkse aankopen als je achtertassen vol zijn. Net als Wim ben ik van mening dat elke kilo minder gewicht het fietsplezier navenant vergroot.
Dan kun je alweer zo'n 260 gram uitsparen door dat rugzakje niet mee te nemen en de eventuele boodschappen die niet in je tassen passen, rechtstreeks onder je bagagenetje - ook als helmnet te koop in motorzaken - te steken.
zoefie schreef:Reparatiesetje: bandenplaksetje, reservebinnenband, fietspompje, inbussleutels, wat nog meer?
Eventueel een paar reserveboutjes ter vervanging bij lostrillen (afhankelijk van hoezeer je fiets al beproefd is; zelf ben ik nog nooit een boutje kwijtgeraakt maar ik lees nogal eens reisverslagen over met tie-wraps vastgezette dragers). Tie-wraps dus. En een paar reservespaken + een NBT2 (thuis even controleren of je de cassette ermee loskrijgt). Werkt preventief: sinds ik die bij me heb, heb ik nooit meer een gebroken spaak gehad.
zoefie schreef:Verder heb ik op de paklijst staan: [...] kussentje,
Ik heb van een restje stof een klein kussensloopje gemaakt dat met klitteband sluit. Daar stop ik wat kleding in. Wel zorgen dat het niet zo koud wordt dat je al je kleren aan moet 's nachts, dan moet je je hoofd op je pannensetje nedervleien. :wink:

Bestek: ik heb alleen een lepel mee naast mijn zakmes voor het snijden. Een vork en tafelmes heb ik nog nooit gemist, maar misschien hangt het er erg vanaf wat voor soort eten je kookt.

Veel plezier gewenst!

Carl
Goh, veel mensen die aanraden om geen voortassen te nemen. De vorige keer op fietsvakantie was ik met zijn tweeen, toen hadden we allebei achtertassen en nog een kar met veel inhoud. Daarom kan ik me toch nog niet voorstellen dat alles echt in twee achtertassen en een stuurtasje zou passen.

Een E-reader is inderdaad een goede upgrade voor een ander jaar, dat staat alvast op mijn lijstje!

Bedankt voor de gereedschapstips, die ga ik zeker opvolgen! En een zakmes en een lepel lijken me inderdaad ruim voldoende :)
Je kunt een spork overwegen. Ik vind ze ideaal, zakmes en spork had ik bij mij.
zoefie schreef:Daarom kan ik me toch nog niet voorstellen dat alles echt in twee achtertassen en een stuurtasje zou passen.
Dat past mijns inziens ook vooral als je moderne, dure - of juist heel goedkope minimalistische (denk alu reddingsdeken als slaapmat) - spullen hebt. Mijn slaapzak, lakenzak en slaapmat nemen bijvoorbeeld een complete voortas in beslag. Bedenk ook dat de mensen die zeggen met 'alleen achtertassen' te rijden, vaak voor het gemak hun stuur- en zadeltas even vergeten te noemen (en hun tent buiten de tassen achterop hebben liggen). Natuurlijk, het is fijn als het past, maar of het lukt hangt erg af van de spullen die je hebt en je behoeften - zo is mijn vakantie niet compleet zonder spiegelreflexcamera en statief en ik kwam ooit een meisje tegen dat zich geen tocht kon voorstellen zonder een halve achtertas vol boeken!

En nee, ik zeg niet dat gewichts- en volumebesparing _alleen_ een kwestie is van duur ultralicht spul. Een paar dunne enkelsokken neemt nog niet de helft van de plek in van een paar badstof gewone sokken (en droogt nog veel sneller ook) en leg je t-shirts maar eens op de keukenweegschaal, daar kan ook nog aardig verschil in zitten.
Travelmaster schreef:Je kunt een spork overwegen.
Dat kan zeker, als je het op prijs stelt dat je soep steeds uit de gaten in je lepel loopt. ;) Ik vind het dus ondingen en ik kan me geen eten voorstellen waarvoor ze handig zijn, maar hele volksstammen zien dat dus weer heel anders. Travelmaster zegt het heel juist: alle tips hier kun je overwegen, beslis dan wat bij jou past en leg de rest rustig naast je neer.

Succes met de voorbereidingen,

Carl
Die voortassen klinken wel comfortabel als je het zo zegt. En het is leuk om de low-rider ook daadwerkelijk te kunnen gebruiken. :)

De regenjas vind ik nog een lastige. Wat is een goed budget en een goede winkel hiervoor? Het lijkt me fijn als hij mooi is (damesjas), goed ademend, een jas waar je blij mee bent, die langer meegaat. Daarbij is 200 euro me echt te gortig. Zijn jassen van 80 euro beter dan jassen van 30 euro of betaal je dan vooral voor merk en model, zoals bij normale kleding het geval is? (Vakantiefietser-wiki heb ik er al op nageslagen).
Carl, de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik het deze vakantie voor elkaar heb gekregen een spork te breken. De kartelrand aan de vork-kant dient geen enkel nut, maar voor de rest kan ik er alles mee eten - ook soep:). Want: ork,ork,ork, soep eet je met een spork!
zoefie schreef:Die voortassen klinken wel comfortabel als je het zo zegt. En het is leuk om de low-rider ook daadwerkelijk te kunnen gebruiken. :)

De regenjas vind ik nog een lastige. Wat is een goed budget en een goede winkel hiervoor? Het lijkt me fijn als hij mooi is (damesjas), goed ademend, een jas waar je blij mee bent, die langer meegaat. Daarbij is 200 euro me echt te gortig. Zijn jassen van 80 euro beter dan jassen van 30 euro of betaal je dan vooral voor merk en model, zoals bij normale kleding het geval is? (Vakantiefietser-wiki heb ik er al op nageslagen).
Ik heb een prima regenjasje bij de decathlon weten te scoren. M'n vriendin ook, zoiets:
http://www.decathlon.nl/arpenaz-300-dam ... 28854.html

of

http://www.decathlon.nl/jas-raincoastal ... 30332.html

Het is waarschijnlijk niet zo licht als een superdupergoretexjasje, maar je weet: prijs-kwaliteit-gewicht, kies er twee... (vrij naar Keith Bontrager)
Travelmaster schreef:Carl, de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik het deze vakantie voor elkaar heb gekregen een spork te breken.
Zou ik ook gedaan hebben, zeker die met
De kartelrand aan de vork-kant dient geen enkel nut,
om je mondhoek open te zagen.
Want: ork,ork,ork, soep eet je met een spork!
:lol:

Carl
zoefie schreef: Pannensetje: er is veel keuze hierin, in verschillende materialen. Wat is een goedkope aanrader voor een pannensetje?
Hangt er van af wat je er met wil doen. Wil je enkel water koken dan is zowel een duur lichtgewicht titanium maar ook elk ander goedkoop pannetje prima. (Al is een fluitketeltje dan vaak nog beter.) Wil je ook iets kunnen bakken, dan is een anti-aanbaklaag erg handig, zeker in combinatie met een kookvuurtje dat altijd veel warmte geeft.
zoefie schreef: Zakmes: wat is een handige?
Eenvoudig zakmes met vergrendeling, b.v. een Optimel.

Renaat
Revanho schreef:Optimel
Waarschijnlijk bedoel je Opinel? :wink:
Afbeelding

Qua zakmes heb ik al 27 jaar plezier van mijn Victorinox.
Qua pannetjes heb ik sinds een tijd hardgeanodiseerde aluminium pannetjes, van zeker niet de duurste soort.
Daarin wordt bruin wat je bruin wilt hebben, ze kunnen tegen een stootje en zijn niet duur.
Ik geloof dat ik deze heb, waarvan ik alleen twee pannetjes en een deksel mee neem.
Zie ook de Belgische wiki, grotendeels geschreven door Nederlanders: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... Kookgerief
http://bicycletouringpro.com/blog/why-n ... amp-stove/

Zo doen wij het al járen en het bevalt uitstekend. Niet in je vakantie die vréselijke supermarkt meer in, niet meer dat geknoei bij je tent, niet die eeuwige spaghetti en aanverwante maaltijden, niet meer dat gerammel van potten en pannen, geen voortassen meer nodig en 't belangrijkste en zeker een niet geheel onbelangrijk onderdeel van de algehele vakantievreugde, de regionale keuken ontdekken!!

B.t.w. ik kan je de exped mat van harte aanbevelen, slapen fantastisch met name door de banen in de lengte richting. Nog nooit zo lekker geslapen en je hebt ze zo opgepompt als je de slag even te pakken hebt.

Tip, neem er een zelfde opblaasbaar kussentje bij, fantastische uitvinding. Zijn we ook jaren naar op zoek geweest, van alles geprobeerd met als dieptepunt kleding in een sloop. Nu slapen we (bijna) als we thuis doen!
Travelmaster schreef:Ik heb een prima regenjasje bij de decathlon weten te scoren. M'n vriendin ook, zoiets:
http://www.decathlon.nl/arpenaz-300-dam ... 28854.html

of

http://www.decathlon.nl/jas-raincoastal ... 30332.html

Het is waarschijnlijk niet zo licht als een superdupergoretexjasje, maar je weet: prijs-kwaliteit-gewicht, kies er twee... (vrij naar Keith Bontrager)
Ben gisteren even in de winkel gaan kijken naar deze jassen en ze zien er netjes uit! Alleen scoren ze niet heel hoog op ademend, daarom kijk ik liever nog wat verder.

Heb ook gekeken naar de duurdere jas daar die beter ademt, maar die zat niet mooi. In welke winkel kan ik het beste gaan kijken voor een jas van rond de 80 euro, ademend, waterdicht en windstopper?

En is het een oplossing om twee jasjes mee te nemen, een windstopper die ik al heb liggen en een waterdicht ademend jasje van de decathlon (http://www.decathlon.nl/fietsjack-regen ... 29014.html)?
Revanho schreef:
zoefie schreef: Pannensetje: er is veel keuze hierin, in verschillende materialen. Wat is een goedkope aanrader voor een pannensetje?
Hangt er van af wat je er met wil doen. Wil je enkel water koken dan is zowel een duur lichtgewicht titanium maar ook elk ander goedkoop pannetje prima. (Al is een fluitketeltje dan vaak nog beter.) Wil je ook iets kunnen bakken, dan is een anti-aanbaklaag erg handig, zeker in combinatie met een kookvuurtje dat altijd veel warmte geeft.
zoefie schreef: Zakmes: wat is een handige?
Eenvoudig zakmes met vergrendeling, b.v. een Optimel.

Renaat
Lekker makkelijk en goedkoop, zo'n optimel. Maar, is het wellicht nog handig om een zakmes met meer functies te hebben zodat je in combinatie met de multitool en bandenlichters al je benodigde gereedschap hebt? Zo ja, welke functies zijn nog meer handig om erop te hebben?