Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koop- en meeneemadviezen voor beginnend vakantiefietser - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Koop- en meeneemadviezen voor beginnend vakantiefietser

zoefie schreef:Als ik goed geteld heb is het:
11-32T voor de cassette, en 48-iets-26 voor de crank, dus het lichtste verzet is 26-32.
Ik heb bij mijn fiets en die van mijn vriendin de 26-36-46 vervangen door een 22-32-42. Dat scheelt veel meer dan het vervangen van een 32 door een 34.
(Om precies te zijn scheelt het ruim 2,6 keer zoveel)
Bovendien maakte het vervangen van de grote voorbladen door kleinere de fiets 210 g lichter. Een grotere cassette maakt hem zwaarder :)
zoefie schreef:Meestal doe ik de klims van 5% en hoger geheel in het lichtste verzet. Bij zo'n 9 km/h schakel ik over naar een verzetje hoger.
Dat betekent dat je bij hellingen van 10% en meer ernstig tekort komt. Mijn advies is dan: monteer het lichtste verzet dat je je kunt veroorloven.
Dank jullie wel voor de adviezen :)

Als het niet te duur is, dan lijkt het vervangen van het crankstel mij een fijne oplossing. Spinnend naar boven komen lijkt me inderdaad ook veel fijner Loknor!

Ik denk dat ik dan een Shimano-crank wil, aangezien de rest van de onderdelen van mijn fiets dat ook zijn. Er zijn best grote verschillen in prijs. Is een Shimano Alivio-crank aan te raden, maakt het nog veel uit qua duurzaamheid en betrouwbaarheid?