Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koop- en meeneemadviezen voor beginnend vakantiefietser - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Koop- en meeneemadviezen voor beginnend vakantiefietser

zoefie schreef: Misschien is het een oplossing om een Opinel en een compacte blikopener mee te nemen, als die bestaat.
Geen ervaring mee, maar bestaan doen ze wel: http://www.bever.nl/index.cfm?fuseactio ... blikopener
Een chique fietspompje lijkt me wel eerder een luxe, of zit ik ernaast?
Nee, noodzaak, want niet-chique pompjes zijn vaak een ramp om mee te werken. Veel fietsreizigers zijn heel tevreden over de Topeak Morphs.
Trouwens, ducktape, meenemen of niet?
Ik heb het nooit bij me; wel sporttape, daarmee kan ik ook mezelf nog repareren.

Carl
want ik wil graag een matje dat compact is, minimaal 7 cm dik en waar je het snachts niet koud op hebt
Ik heb jarenlang een Thermarest ultralight gebruikt, ongeveer 2,5 cm dun. Het is de eerste nacht even wennen, maar koud heb je het nooit op zo'n matje. Ik heb ook een gewone van ongeveer 4 cm dik. Die is wel iets comfortabeler, maar meteen ook een stuk groter en zwaarder.
Een matje van 7 cm dik lijkt me overkill.
Als je op je zij slaapt en soms niet helemaal vriendjes bent met je rug is 7cm echt niet overdreven. Ik sleepte steeds maar zo'n enorm intex ding mee. Laatst geupgrade naar een Exped UL7 LW. Sindsdien lig ik er warmpjes bij, en merk ik het verschil niet meer of ik op de camping lig of thuis in bed. En het pakt ook nog eens heel compact in. Ik heb er trouwens zo'n kussen bij gedaan wat meteen de pomp is. Scheelt weer ruimte.
Ave Gone schreef:
zoefie schreef:Bandenplaksetje van de Decathlon, was mooi goedkoop. Te goedkoop? Wat zeggen jullie?
Een van mijn regels is dat ik nooit iets essentieels meeneem dat ik niet eerder al met succes thuis of op een proefweekend heb gebruikt. Ik heb er zelf ook wel eens tegen gezondigd, en pech gehad.
Ik gebruik ze al jaren en wij zijn echt VEEL fietsers (autoloos, dus ook woon werk).

Eerlijk gezegd is Decathlon spul zelden slecht, je kan er zonder spullen naar binnen lopen en gepakt en gezakt voor fiets/wandel vakantie uitkomen. Uiteraard kan het (veel) beter, maar Decathlon is gewoon best ok.
Jan Eleveld schreef:
want ik wil graag een matje dat compact is, minimaal 7 cm dik en waar je het snachts niet koud op hebt
Ik heb jarenlang een Thermarest ultralight gebruikt, ongeveer 2,5 cm dun. Het is de eerste nacht even wennen, maar koud heb je het nooit op zo'n matje. Ik heb ook een gewone van ongeveer 4 cm dik. Die is wel iets comfortabeler, maar meteen ook een stuk groter en zwaarder.
Een matje van 7 cm dik lijkt me overkill.
Jan, je zou toch een keer een goede (moderne) Exped of Thermarest mat moeten proberen, het is echt niet voor niets dat men er zo enthousiast over is (zie ook de Hiking site). Het verschil in comfort met dat oudere spul is schokkend.

Die paar ons extra weegt echt wel op tegen het comfort, zeker als je toch al niet voor het gewichtsrecord gaat. Je bent immers fietser, voor hikers is gewicht veel belangrijker.

=> Oh ja, Decathlon verkoopt opblaaskussentjes voor 3,95. Wegen geen drol en zijn ontzettend compact. Wij gaan ze binnenkort proberen. Anders is zo'n Exped kussenpomp een handig ding(mits en indien je een Exped mat hebt, anders heb je niks aan die pompfunctie), maar is wel wat duurder en groter.
Jan Eleveld schreef:
want ik wil graag een matje dat compact is, minimaal 7 cm dik en waar je het snachts niet koud op hebt
Ik heb jarenlang een Thermarest ultralight gebruikt, ongeveer 2,5 cm dun. Het is de eerste nacht even wennen, maar koud heb je het nooit op zo'n matje. Ik heb ook een gewone van ongeveer 4 cm dik. Die is wel iets comfortabeler, maar meteen ook een stuk groter en zwaarder.
Een matje van 7 cm dik lijkt me overkill.
Ik twijfel er niet aan (al kan ik het niet bewijzen) dat een overweldigende meerderheid van de gebruikers van een modern luchtmatrasje (Exped, Neo-Air, ...) daar anders over denkt. 7 cm zonder meer 'overkill' noemen vind ik vreemd.

Dat jij het nooit koud hebt gehad vind ik nauwelijks een argument. Koudebeleving is zo individueel en van zoveel elementen afhankelijk (geslacht, gewicht, slaaphouding, metabolisme, vermoeidheid, eetgewoonten, temperatuur, winddichtheid tent, grootte tent, slaapzak, matje, ... ) dat het sowieso aangewezen is om de eigen ervaringen geen grotere rol toe te kennen dat een eigen ervaringen.

Wat vast staat is dat de isolatie langs de onderzijde (ook bij een goede slaapzak) een grote rol speelt in welke temperatuur comfortabel wordt ervaren. De dikte (en bijhorende isolatatiecapaciteit) van een matje als bijna irrelevant afdoen is behoorlijk ongefundeerd.
loknor schreef:Eerlijk gezegd is Decathlon spul zelden slecht,
Daarover zijn we het oneens. Ik vind dat er ook baggerspul in de rekken ligt.
Je moet -zoals bij veel zaken- wel een béétje verstand van zaken hebben wil je de goede dingen eruit pikken. En wat voor de een goed is, is bagger voor de ander.

Ik vind bijvoorbeeld de drinkrugzakken een prima prijs-kwaliteitverhouding hebben. Laatst een vervangende waterzak gekocht, die weer een stuk handiger is dan de vorige. Ook de thermohempjes van 7,- per stuk zijn ideaal, evenals hun regenjassen.
Het matje wordt een Exped Synmat UL 7M, dat van Anja :)

Het opblaasbaar kussentje van Decathlon heb ik ook al gehaald, maar misschien heb ik dat niet eens nodig vanwege de Exped pomp.

De blikopener van Bever heeft erg slechte recensies elders op internet,geen aanrader dus.

Tassenset is ook aangeschaft, alleen de stuurtas met kaarthouder moet nog. Iemand nog tips wat handig is als je een vlinderstuur hebt? Of maakt dat niets uit?
zoefie schreef:Het matje wordt een Exped Synmat UL 7M, dat van Anja :)

Kijk of je de bon erbij kunt krijgen, de mijne hield het binnen de garantietermijn voor gezien. Dan kun je daarna weer even vooruit.
zoefie schreef: Tassenset is ook aangeschaft, alleen de stuurtas met kaarthouder moet nog. Iemand nog tips wat handig is als je een vlinderstuur hebt? Of maakt dat niets uit?
Ortlieb verkoopt een spacer voor als je m verder van je stuur af wilt hebben. Of je die nodig hebt, hangt van de stand van jouw stuur af. Verder staan er een aantal op marktplaats, misschien is dat een optie? Daar kwam de mijne ook vandaan, en is 'ie ook weer verkocht nadat fietsen met stuurtas mij niet bleek te bevallen. Nu alleen een klein tasje voorop de bovenbuis en de rest in twee achtertassen.
Ave Gone schreef:
loknor schreef:Eerlijk gezegd is Decathlon spul zelden slecht,
Daarover zijn we het oneens. Ik vind dat er ook baggerspul in de rekken ligt.
Mn Decathlon fietsschoenen waren binnen 2 maanden kapot. Had ze in midden-Frankrijk gekocht, en het filiaal in Amsterdam gaf me zonder morren het geld terug. Nu maar weer terug bij een gerenommeerd merk.
Jurr schreef:
zoefie schreef:Het matje wordt een Exped Synmat UL 7M, dat van Anja :)
Kijk of je de bon erbij kunt krijgen, de mijne hield het binnen de garantietermijn voor gezien. Dan kun je daarna weer even vooruit.
Goed idee. Mijn Expedmat is de afgelopen vakantie op twee plaatsen lekgegaan, in beide gevallen in de aanhechting tussen te banen, dus geen doorn of iets dergelijks. In beide gevallen was het lek heel klein en daardoor erg lastig te vinden: ermee onder de douche gaan en heel hard opblazen en er fors in knijpen was nodig om het lek te localiseren. Ik heb ondertussen wel genoeg gezien van exped. Ook mijn downmat had problemen.

Garantie is leuk, maar 's nachts twee of drie keer je matje moeten opblazen niet.
Hebben jullie tips voor een klein niet-lekkend flesje smeermiddel voor de ketting?
Nou zeg, díe moet je toch wel weten te vinden?
Travelmaster schreef:Nou zeg, díe moet je toch wel weten te vinden?
Ja vast, alleen dan weet ik niet of ze lekken of niet.
Ruim op tijd iets kopen dus, en testen. En voor de zekerheid in een plastic zakje doen. Enne, in mijn ervaring zijn lekken de meeste druppelflesjes met schroefdop niet. Ik ben alleen niet zeker van de druppelflesjes van Cyclon, met zo'n heel klein dopje.
Koop bij de drogist een lensvloestofpotje. Die lekken niet.


Ikheb ook deze: http://www.rosebikes.nl/artikel/finish- ... aid:332828
De potjes daarvan zijn van hetzelfde fabrikaat als een aantal lensvloeistofflesjes die ik heb.
Heb ik ook. Alleen zit er zo'n kindveilige ratelsluiting op die ik mateloos vervelend vind. Volgende keer bij aanschaf m'n leeftijd vermelden, misschien helpt dat.
Ave Gone schreef:
Jurr schreef:
zoefie schreef:Het matje wordt een Exped Synmat UL 7M, dat van Anja :)
Kijk of je de bon erbij kunt krijgen, de mijne hield het binnen de garantietermijn voor gezien. Dan kun je daarna weer even vooruit.
Bon zit erbij hoor :D
Anja.
Travelmaster schreef:Heb ik ook. Alleen zit er zo'n kindveilige ratelsluiting op die ik mateloos vervelend vind. Volgende keer bij aanschaf m'n leeftijd vermelden, misschien helpt dat.
:lol: :lol: :lol:
Ave Gone schreef:
loknor schreef:Eerlijk gezegd is Decathlon spul zelden slecht,
Daarover zijn we het oneens. Ik vind dat er ook baggerspul in de rekken ligt.
Jawel (hun fietstassen zien er bijvoorbeeld slecht uit), maar ik kan me niet heugen wanneer ik er iets slechts qua kleding of schoeisel vandaan heb gehaald.

Maar wees gerust, het artikel waar het over ging, de plakset heb ik uitgebreid getest :lol: