Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Winkel waar ik veel trekkers tenten naast elkaar kan zien... - Forum Wereldfietser

Winkel waar ik veel trekkers tenten naast elkaar kan zien...

Beste mensen,

ik volg dit forum al een tijdje. Inmiddels heb ik samen met mijn zoon een eerste rondreis achter de rug (door Nederland, dat dan weer wel) en we zijn heel erg enthousiast geworden. Het wordt dus tijd om een eigen tentje aan te schaffen. We denken aan een 3 persoons met voldoende ruimte die we kunnen gebruiken zodra het enkele graden boven nul is. We denken in eerste instantie aan een bedrag dat dichter tegen de twee- dan de vijfhonderd aan ligt als is dat ook geen wetmatigheid. Het tentje dat we de eerste keer mochten gebruiken is 140 cm. breed (North Face koepeltentje van een jaar of vijftien geleden). Daar passen onze exped LW9 matjes in de breedte net in.

Nu zie ik veel adviezen voorbij komen en ik heb inmiddels ook een soort lijst met interessante tentjes maar zou het niet handig zijn een winkel te vinden waar ze zoveel mogelijk tentjes naast elkaar hebben staan zodat we makkelijk kunnen kijken en vergelijken. Enig idee waar dat zou kunnen?

Wij komen uit Alphen aan den Rijn. Ik ben al bij Zwerfkei en bij Bever in Den Haag , Ton van Bemmelen in Zoeterwoude. In het segment waarin ik zoek hebben ze allemaal maar een heel klein deel van wat er op de markt beschikbaar is te zien. Moet ik dan naar een winkel als Ourdoor XL of hebben jullie andere/betere tips.
Hoi,
Naar Bever in Houten met, zoals ze zelf zeggen: "..de grootste tentendemo van Nederland met ruim 4000m2 aan tenten." Ik ben er vanuit Groningen heengereden en kon veel tentjes uitproberen. Succes!
Groet, Petra.
inderdaad, de Bever in Houten.

Op dezelfde verdieping aan de Duwboot in Houten delen Frans de witte active camping en Bever een heel groot vloeroppervlakte waar veel tent (jes) in alle segmenten permanent staan opgesteld.

Eventueel ook in het experience centre van Eureka in Utrecht op de meubelboelevard vlak bij de ikea voor alleen de tenten van Eureka

beide kan je op 1 dag combineren :-)
Super bedankt! Bever, daar had ik nog niet aan gedacht. Ik dacht nl. dat Bever de Globe in Den Haag de grootste was en had me niet gerealiseerd dat een andere vestiging misschien meer tenten zou hebben. Want de Globe heeft niet heel veel tenten staan.
Hmm... Ik zit op de Bever site te kijken en El Capitan 3 van Eureka hebben ze dan weer alleen Online. Misschien dan toch ook nog een keer naar Outdoor XL. Daar hebben ze ook nog een lichtgewicht versie (SUL) daarvan staan.

Twee van 3,9 kg. (229,--) voor minder dan de prijs van 1 van 2,5 kg. 569,--) hmmm... 's kijken of dat in gewicht : € de beste besparingsratio is...

De Sentinel van Eureka zit qua formaat ook in dezelfde hoek maar is met 474,-- 100,-- voordeliger dan de Capitan. Zou ook 2,5kg. wegen. Bij Eureka noemen ze die Ultra Light en de capitan sul die op papier meer volume biedt voor het gewicht heet dan drie seizoenen. maar dat heeft wellicht te maken met de mogelijkheden om vliegen netjes te sluiten.

Overigens vind ik de Talus 3 van the Northface ook een interessante tent. Lijkt een doorontwikkeling van onze huidige tent. Maar net iets kleiner dan de modellen hierboven.

Anyway... ik lees ook dat het zinvol is als je gaat kijken om je eigen weegschaal mee te nemen om te controleren of het gewicht wel correct is weergegeven.
AndreM schreef:Hmm... Ik zit op de Bever site te kijken en El Capitan 3 van Eureka hebben ze dan weer alleen Online.
Een mailtje of telefoontje eraan wagen om te vragen of ze die naar de winkel kunnen laten komen? In sommige winkels is men wel bereid een tent waar je specifiek interesse in hebt op te zetten.

Carl
Denk eerst na over de vraag wat voor tent je nodig hebt: koepel of tunnel, en met op zijn Amerikaans een binnentent van vooral gaas, of toch maar dicht. En of je er een wilt met binnen en buitentent aan elkaar of eentje waar je eerst de binnentent opzet en dan de buitentent er over heen gooit.
Voor fietsvakanties is een tunnel wat mij betreft handiger (want meer binnenruimte), en ook een tent waar binnen en buitent aan elkaar zitten. Een binnentent van gaas is bij ons eigenlijk te fris. Veel goedkope tenten komen uit China en zijn vooral ontworpen voor de Amerikaanse markt waar het weer heel andere eisen stelt.
Merken: ik zou ook eens kijken naar het aanbod van Wild Country en van Vaude, of goedkope modellen van Helsport.
Wim schreef:Denk eerst na over de vraag wat voor tent je nodig hebt: koepel of tunnel, en met op zijn Amerikaans een binnentent van vooral gaas, of toch maar dicht. En of je er een wilt met binnen en buitentent aan elkaar of eentje waar je eerst de binnentent opzet en dan de buitentent er over heen gooit.

....., en ook een tent waar binnen en buitent aan elkaar zitten. Een binnentent van gaas is bij ons eigenlijk te fris.
Naar mijn idee zou ik altijd een binnentent en buitentent die los te koppelen zijn nemen.
De buitentent wordt nat in de regen / door condens
de binnentent blijft in de regel droog.
Als je ze tesamen met de natte buitentent inpakt dat heb je bij het opzetten vervolgens een plas water in de binnentent staan. Juist hetgene dat je droog wil houden.
Tenminste dat is mijn ervaring.

Verder zou ik marktplaats in de gaten houden, een kwalitatief goede en nieuw dure tent kan zomaar voor een leuke prijs op marktplaats aangeboden worden.
Of op de hikingsite: http://www.hiking-site.nl/prikbord/forumdisplay.php?f=9

Een tent omschreven door de fabrikant als 3 pers geeft voor 2pers net dat beetje meer ruimte. Als je niet te krap naar 't gewicht kijkt en comfort belangrijker vind is dat een goede overweging.

veel kampeer en fiets plezier,
TravelDuck schreef:Naar mijn idee zou ik altijd een binnentent en buitentent die los te koppelen zijn nemen.
De buitentent wordt nat in de regen / door condens
de binnentent blijft in de regel droog.
Als je ze tesamen met de natte buitentent inpakt dat heb je bij het opzetten vervolgens een plas water in de binnentent staan. Juist hetgene dat je droog wil houden.
Tenminste dat is mijn ervaring.
Dat verschilt dan blijkbaar per tent. Bij mijn Hilleberg Anjan 3 heb ik dat verschijnsel nooit geconstateerd, ook niet als die drijfnat was (de binnentent is dan natuurlijk wel wat vochtig, maar niet echt hinderlijk). Voordeel van een gekoppelde binnen- en buitentent is ook dat je die veel sneller opzet.
TravelDuck schreef:
Wim schreef: En of je er een wilt met binnen en buitentent aan elkaar of eentje waar je eerst de binnentent opzet en dan de buitentent er over heen gooit.
Naar mijn idee zou ik altijd een binnentent en buitentent die los te koppelen zijn nemen.
Dat de binnen- en buitentent aan elkaar zitten, wil niet zeggen dat ze niet los te maken zijn. ;) Misverstand denk ik; Wim en TravelDuck bedoelen hetzelfde principe, nl. een binnentent die in de buitentent hangt zodat je beide samen kunt opzetten - of met nog opgezette buitentent je binnentent los kunt maken en droog in kunt pakken.

Carl
Carl schreef:
TravelDuck schreef:
Wim schreef: En of je er een wilt met binnen en buitentent aan elkaar of eentje waar je eerst de binnentent opzet en dan de buitentent er over heen gooit.
Naar mijn idee zou ik altijd een binnentent en buitentent die los te koppelen zijn nemen.
Dat de binnen- en buitentent aan elkaar zitten, wil niet zeggen dat ze niet los te maken zijn. ;) Misverstand denk ik; Wim en TravelDuck bedoelen hetzelfde principe, nl. een binnentent die in de buitentent hangt zodat je beide samen kunt opzetten - of met nog opgezette buitentent je binnentent los kunt maken en droog in kunt pakken.

Carl
ik bedoelde met aan elkaar dat ze niet los te koppelen zijn, dat bestaat, tot mijn grote verbazing zag ik het onlangs in een dwarsligger tent test in Op Pad.
Mijn voorkeur, en dat heeft met natteomstandigheden te maken, dat de stokken aan de buitentent zitten en je dus de binnentent kunt afbreken terwijl de buitentent staat. Je kunt dan in een hevige regenbui alles droog binnen in je waterdichte fietstassen inpakken. De kletsnatte buitentent doe je vervolgens los op de drager. Hou je nat en droog gescheiden. Voor omstandigheden met een enkele bui niet zo aan de orde, maar als je een paar dagen door de regen moet is 't maar al te prettig.

Ga je alleen naar zonnige oorden dan kan binnentent los op zetten weer een voordeel zijn (stokken aan de binnentent/binnentent eerst) want alleen een binnentent is minder warm om in te slapen dan binnen- en buitentent te samen.
Beetje terug naar de topic, waar is een overzicht van tenten te zien.

De Kampeermarkt in Eindhoven heeft een rijkelijk assorti trekkerstenten in de hal staan. (Deels) van overjarige restpartijen is mijn idee, wel prijsgunstig daardoor. Ik ben heel tevreden met de tenten die ik daar gekocht heb.

http://www.kampeermarkt.com/

De bushalte is om de hoek, mocht je met OV gaan.
Ik bedoelde inderdaad een tent zoals de Hilleberg. Binnen en buitentent zitten aan elkaar, maar de binnetent hangt erin. Je kunt die eruit halen en dan blijft de buitentent staan omdat de stokken aan de buitentent zitten. Als het droog weer is laat ik alles aan elkaar zitten bij het afbreken. Als de tent nat is breek ik de droge binnentent eerst af, en bewaar die apart. Natte buitentent en footprint gaan in een andere zak. Onderweg kan ik dan meestal het natte spul wel even uithangen terwijl ik een broodje eet. Kan dat niet, dan nog heb ik 's avonds een droge binnentent.
Eureka heeft zijn eigen showroom niet ver van Houten: Woonboulevard Utrecht, Europalaan 97.
Ook goed per OV te bereiken.
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga eens kijken bij Eureka in Utrecht, Bever in Houten en ook bij Outdoor XL. Ik hou ervan zelf eerst een beeld te krijgen voor ik mensen ga vragen tentjes voor me op te bouwen etc.

Voornaamste dilemma's zijn denk ik:
Hoeveel euro mag een kilo gewichtsbesparing kosten
twee of drie seizoenen? (kunnen de netjes afgesloten worden)

Zelf neig ik nu toch naar een wat zwaarder model (3,5 - 3,9 kilo, volgens de site) met relatief veel ruimte maar wel drie seizoenen. Voor € 229,-- of € 250,--

We hebben nu allebei een stoeltje van 1,85 kg./st Voor totaal € 200,-- kan ik dat met twee kilo verlagen (Ja, ik weet dat ik zonder stoeltje nog veel meer bespaar maar héé dat comfort wil ik op dit moment nog niet opgeven). Dus wellicht is dat een betere optie.

Overigens hebben we nu zoals gezegd een eerste rit in Nederland gedaan. Volgende stap buiten Nederland zal Duitsland of Frankrijk zijn. Ik verwacht voorlopig NIET buiten ontwikkeld Europa te gaan reizen. Afrika, Azië, Amerika's etc. en dat soort trekken helemaal niet. Dus geen extreme omstandigheden en voorlopig in ieder geval mooi weer kampeerders. (we willen de moraal wel hoog houden)
AndreM schreef:Bedankt voor jullie reacties. Ik ga eens kijken bij Eureka in Utrecht, Bever in Houten en ook bij Outdoor XL. Ik hou ervan zelf eerst een beeld te krijgen voor ik mensen ga vragen tentjes voor me op te bouwen etc.

Voornaamste dilemma's zijn denk ik:
Hoeveel euro mag een kilo gewichtsbesparing kosten
twee of drie seizoenen? (kunnen de netjes afgesloten worden)

Zelf neig ik nu toch naar een wat zwaarder model (3,5 - 3,9 kilo, volgens de site) met relatief veel ruimte maar wel drie seizoenen. Voor € 229,-- of € 250,--

We hebben nu allebei een stoeltje van 1,85 kg./st Voor totaal € 200,-- kan ik dat met twee kilo verlagen (Ja, ik weet dat ik zonder stoeltje nog veel meer bespaar maar héé dat comfort wil ik op dit moment nog niet opgeven). Dus wellicht is dat een betere optie.

Overigens hebben we nu zoals gezegd een eerste rit in Nederland gedaan. Volgende stap buiten Nederland zal Duitsland of Frankrijk zijn. Ik verwacht voorlopig NIET buiten ontwikkeld Europa te gaan reizen. Afrika, Azië, Amerika's etc. en dat soort trekken helemaal niet. Dus geen extreme omstandigheden en voorlopig in ieder geval mooi weer kampeerders. (we willen de moraal wel hoog houden)
Als je echt met die zware stoeltjes op pad wenst te gaan, dan zou je kunnen besparen op het gewicht van de tent. Kijk eens bij Vaude. Handige, ruime en lichte tenten, zoals ervaringsdeskundige Wim ook al aangeeft.

Zou kiezen voor drie-seizoenen. In het voorjaar en het najaar kan het overdag prachtig fietsweer zijn, 's avonds nog heerlijk voor de tent, maar 's nachts koud.
bert sitters schreef: Zou kiezen voor drie-seizoenen. In het voorjaar en het najaar kan het overdag prachtig fietsweer zijn, 's avonds nog heerlijk voor de tent, maar 's nachts koud.
en vlak de zomer niet uit, wij hadden gisteren vorst aan de grond :D
Ik zou zelf voor twee personen inderdaad een driepersoons tent willen hebben. De extra ruimte is erg fijn, en weegt nauwelijks meer. Dat is nu eens goed gebruik van extra gewicht. Onze Hilleberg Nammatj 3 gt weegt 3,8 kg plus footprint, en dat is wat mij betreft de bovenkant van een acceptabel gewicht. Ik vind het een zee van ruimte (160 cm breed, plus voortent), maar mijn vrouw vindt deze tent toch nog iets te krap. Kortom, het is voor ons het perfecte compromis. Mijn persoonlijke voorkeur zou uitgaan naar een veel lichtere maar ook wel kleinere Hilleberg Anjan 3 van 1,9 kg. Als je weinig zooi meeneemt is een voortent overbodig. Ik weet dat dit peperdure tenten zijn, maar het is ook alleen maar bedoeld als voorbeelden van typische modellen.
Nu we het over geld hebben (en gewicht): ik heb de indruk dat jullie je budget van geld en gewicht niet optimaal inzetten, of althans heel anders dan ik zou doen. Tenzij jullie heel groot zijn vind ik die grote maat matjes totaal overbodig. Ze zijn duurder, wegen flink meer, en nemen in de tent meer plek in beslag. Op dezelfde manier vind ik stoeltjes van een kleine 2 kg pp overbodig. Zonde van het geld en het gewicht. Ik kan als zestiger met af en toe rugklachten nog prima zonder stoeltje - een opvouwbaar stukje gesloten celschuim van 20 gram bij de Bever is voor mij genoeg en kost zowat niks.
Zodra je de grens over gaat zul je merken dat er daar geklommen moet worden, en dan telt elke kg. Dan moet je het comfort van klimgemak afwegen tegen het comfort van zware uitrusting. Ik weet het inmiddels wel. Zie hier voor wat inspiratie: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
Fijne vakantie.
Ben het toch niet met je eens Wim. Als je zoveel extra kgs de berg op wilt nemen, en dat wil de TS, dan is een comfortabele mat en dito stoel toch wel fijn hoor.

Zonder gekheid: mijn eerste reactie toen ik het las was: besteed je geld liever in 1x goed. Liever nu een paar honderd euro meer voor een tent van 1-1,5gk lichter. En op de meeste campings kun je wel ergens een stoel of picknicktafel bietsen. Na een lange dag fietsen (=zitten) is het trouwens geen straf om te staan - beter ook voor je rug. En als je toch even wilt zitten voldoet een plastic zak ook wel (iets minder fijn voor je rug, geef ik toe).
Dank je wel... (allemaal!)

Ik realiseer me ook wel dat ik nu keuzes maak die ik misschien later anders zou maken. Maar héé dan moet ik eerst die ervaringen opdoen. Ik vind wat zitcomfort heel belangrijk. Dat dit ten koste gaat van wat extra gewicht aan de fiets van mijn zoon, het zij zo :roll: Maar zonder dollen: die stoeltjes zijn eigenlijk gewoon te groot en te zwaar. Moeten we nog wat mee. Zoiets lijkt me helemaal geweldig...

http://www.bever.nl/helinox-ground-stoe ... olour=4168

Qua matjes tja... ik weet het. Geldt wel een beetje hetzelfde voor. Vorig jaar waren we nog mensen die een drie sterrenhotel maar behelpen vonden dus... Wellicht gaan we er over een jaar heel anders over denken maar in de eerste sliepen ze geweldig.

Btw. we fietsen op MTB's met een Rack-time Add-it bagagedrager en Ortlieb City achtertassen. Ging erg prima.