Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe tent - Forum Wereldfietser

nieuwe tent

wij willen een nieuwe tent kopen,en nu zijn er 3 opties nl. een robens voyager, een vango omega,en een nomad tellum. is er iemand die ervaring met deze tenten heeft?
Hallo Wiepie,

Van belang is natuurlijk waar en hoe je je tent gaat gebruiken.
Een paar jaar geleden was ik op zoek naar een één persoonstent. Heb toen o.a. enkele tenten van Vango bekeken en heb de nodige reviews gelezen. De tenten die ik toen heb bekeken waren van degelijke kwaliteit.
Uiteindelijk heb ik geen tent van Vango gekocht maar van het merk Marabut (de Mayo) tents.marabut.com. Degelijke tenten die helaas alleen via internet te bestellen zijn. Merk komt uit Polen en heeft geen dealer (meer) in de benelux.
Als ik met meerdere personen ga kamperen gebruik ik altijd een van mijn Hillebergs (Nammatje of de Nallo). Weliswaar duur maar van topkwaliteit.

Tenten van Nomad en Robens ken ik wel maar heb ik geen ervaring mee. Er zijn vast en zeker wel reviews of tenten testjes op internet te vinden.

Succes.
Ik heb vorig jaar een vango gekocht via het internet. (niet hetzelfde model als je hier aanhaalt). De tent is van goede kwaliteit (nog niet enorm veel gebruikt) maar de ventilatie is voor ons absoluut onvoldoende. Nergens staat vermeld dat de binnentent slechts over heel miezerige stukjes gaas beschikt. We overwegen om de binnentent zelf aan te passen en meer gaas te voorzien, de buitentent kan met wat improvisatie wel zo worden opgesteld dat je wat cirkulatie krijgt als het droog is, als het nat is ben je afhankelijk van de ventilatie openingen erin.

Volgende keer zal ik dus alleszins een tent zoeken die ik eerst in het echt kan zien.
Vandaag is mijn tent van MSR Hubba HP gearriveerd. Van amazon.de besteld ongeveer 320 euro. In de fietsspeciaalzaak 400 euro. Dus wel de moeite waard geweest om te bestellen via het internet.
tralbos schreef:Vandaag is mijn tent van MSR Hubba HP gearriveerd. Van amazon.de besteld ongeveer 320 euro. In de fietsspeciaalzaak 400 euro. Dus wel de moeite waard geweest om te bestellen via het internet.
Tja als een aankoop via het internet goed uitpakt voor je ben je inderdaad goedkoop uit. Maar als de tent je juist tegenvalt dan zit je weer met de gebakken peren. Op zich niks mis met internet aankopen, maar bij sommige dingen werkt fysiek zien en vasthouden nou eenmaal een stuk beter.
Ik heb zelf niet veel ervaring met buitenlandse aankopen, maar ik vraag me altijd af hoeveel tijd/moeite/kosten je wel niet kwijt bent als je garantie nodig hebt bij een gebrek van je aankoop.

@wiepie ik denk dat als je wat meer verteld over waarvoor je de tent gaat gebruiken en wanneer zoals bert al aangaf we je veel beter kunnen adviseren. Niet dat ik te beroerd ben om ongefundeerd een keuze te maken uit die drie tenten die je voordraagt maar veel meer kan ik op dit moment niet voor je betekenen ;)
rockhopper

wij gaan op fietsvakantie in europa, en willen graag een 3 pers. tent ivm extra ruimte. dus de tent dagelijks opzetten en afbreken.
wiepie schreef:rockhopper

wij gaan op fietsvakantie in europa, en willen graag een 3 pers. tent ivm extra ruimte. dus de tent dagelijks opzetten en afbreken.
Ok je geeft nog niet heel veel info, maar het klinkt alsof je met z'n tweeën een 3 persoons tent wilt gebruiken. Wat er verder nog meespeelt is het gewicht en of het ECHT alleen fietsen wordt, of dat je misschien ook van wandeltrektochten houdt. En niet onbelangrijk het budget en wanneer je wilt gaan. Zomer kamperen heeft in de regel veel minder zware eisen aan een tent tegenover een die je ook in hartje winter wilt gebruiken.
Tot slot is "binnen Europa" een ruim begrip. In principe kan je Europa in twee zones indelen ten opzichte van de Benelux: Noord/Noordwest (Scandinavie en Groot Brittanie/Ierland/Ijsland) in combinatie met de hogere gebieden in de Alpen Pyreneeën en als tweede zone alle warme landen in het Zuiden.

Voor de eerste regio komt er nog wat meer bij kijken omdat het in die gebieden wat vaker aardig kan spoken qua weer en wind. Dan wil je liever een "vier-seizoenen" tent. In de Zuidelijkere gebieden is het veelal droger en warmer en volstaat een "drie seizoenen tent".

Ik heb zelf net een hele lange lijst met overwegingen langsgegaan waar ik begon met een MSR Mutha Hubba, deze bleek wat "luchtigjes" te zijn. Meer een soort klamboe met een tarp erover. Toen overgestapt naar de The North Face Talus 3 vs MSR Elixer 3. Na veel kijken besloten dat ik de extra ruimte van een tunneltent belangrijker vond dan het "moet zelfstandig vrij kunnen staan". Vervolgens gekeken naar de Nigor Didis 2 / Dodo 3 versus de wat zwaardere Hilleberg tenten. Uiteindelijk een mooie aanbieding gezien van een Hilleberg Kaitum 3 GT (van 1200 voor 700) en deze gekozen.

Ik ga zelf vaak naar het Noorden dus daar stel ik mijn tent ook op in "moet tegen koud weer kunnen en harde wind". Verder redelijk klein in te pakken en maximum gewicht van ca 4kg. Het zelfstandig staan was een pre, maar ik heb veel ervaringen van anderen gelezen dat je met een beetje goede wil altijd wel een plekje vind waar je een paar harinkjes erin kan rammen. Als het vaak warm is, dan is ventilatie weer belangrijk, let op dat je de tent op plaatsen open kan zetten zodat het een beetje door kan waaien in een warmere nacht.
De TS is opzoek naar reacies van mensen met ervaring met een robens voyager, een vango omega en/of een nomad tellum. Stel dat ik ervaring met deze tenten had, dan zou ik pas kunnen adviseren als de TS meer informatie geeft over het gebruik en de locatie van kamperen.
Ik reis al vier jaar met een vangoo, volgens mij de 250 banshee. Ik vind het een heerlijke tent, vertoont na een tiental weken nog geen plekken van ouderdom, kostte 125 euro en weegt iets van 2,3 kg. Voordeel is dat de binnentent aan de buitentent vast zit, daardoor staat hij snel en is hij ook weer snel afgebroken.
rockhopper

de tent is alleen voor een fietsvakantie, en we kamperen meest in de zomer maanden. dus de ventilatie moet wel goed zijn. vanaf Denemarken tot Oostenrijk, Zuid Frankrijk. en het budget is tot ± €400,-
Dag Wiepie,

Onderstaand heb ik vorig jaar op dit forum gedeeld:
Wij hebben enkele weken geleden de Robens Voyager 2EX aangeschaft. Inmiddels een aantal keren gebruikt.

Mijn bevindingen:
- Pakformaat en gewicht zijn acceptabel. Gewicht is, meen ik, 3,1 kilo. Ingepakt past de tent eenvoudig in een Ortlieb tas (roller plus) en anders eenvoudig op de achterdrager te plaatsen.
- Opzetten van de tent is eenvoudig en snel. In 15 minuten staat de tent.
- Binnenruimte is prima. Voorportaal is groot genoeg voor alle fietstassen en dan nog genoeg (zit)ruimte over. En prettig, twee ingangen. Slaapgedeelte is voor ons prima (ik ben 1,80, vriendin 1,74, beiden normal postuur), voor grotere personen zou het krap kunnen worden. Voor die mensen is de 3EX mogelijk een alternatief.
- Kwaliteit lijkt erg goed. De tent ziet degelijk uit, zeker in vergelijking met andere tenten in deze prijscategorie (die wij hebben gezien).

Kortom, een aanrader en wellicht het overwegen waard. Zeker voor die prijs. Andere tenten die ook op de nominatie stonden, waren de Vango Pulsar 200/300 en Bergans Fjell 3P. Op basis van persoonlijke voorkeuren toch uiteindelijk gekozen voor de Robens.
Nu, een jaar later, ben ik nog steeds erg tevreden over deze tent. Pakmaat toch iets te groot voor in de fietstas, dus moet achter op de drager. Ik gebruik de bagagezak van Ortlieb om de tent in op te bergen. Waterdicht, oersterk en praktisch in gebruik. Inmiddels lukt het ons om de tent in 5-10 minuten op te zetten. Qua ruimte zit het ook wel goed. Ook ik wilde vorig jaar een tent met extra veel ruimte, maar na lang wikken en wegen tussen de 2EX en 3EX, toch voor de tweepersoons variant gekozen. Ruim zat. Bovendien een stuk lichter. Met totaal 6 fietstassen en schoenen nog voldoende ruimte om in het voorportaal te zitten. Ventilatie is OK, condens is minimaal. Mits goed opgezet staat deze tent ook als een huis.

Minpunten? Tja, de kleur misschien. Ik persoonlijk heb een voorkeur voor lichtere tenten, zeker prettig op donkere, regenachtige dagen. Er zijn mensen die dit minder prettig vinden. Verder is het slaapgedeelte mogelijk iets te krap voor langere (+195 cm) personen. Hoofdruimte in de binnentent kan ook beter. Rechtop zitten wil net.

Al met al kan ik je de Robens aanraden. Prima prijs/kwaliteitsverhouding, ruim voor twee personen incl. bagage, weinig condens en veel opzetgemak.

Succes in ieder geval.