ben er klaar voor navigatie op mijn fiets

hallo
ben er klaar voor fietsnavigatie op de fiets
heb al gegoogld en gezocht maar zie door de bomen het bos niet meer
mijn wensen zijn : simpel
niet te veel toeters en bellen
en net zo te gebruiken als de tom tom in de auto
te gebruiken voor nederland /Europa
eerste gebruik over 2 weken frankrijk route ww1 (boekje fietsen langs de frontlijn heb ik)
wie heeft een bruikbare tip voor me

bij voor baat dank
Weet je zeker dat je hem net zo wil gebruiken als de TomTom in je auto? Ook zonder veel gedoe zijn er leukere mogelijkheden.
Als je echt geen idee hebt wat je zoekt en wat de mogelijkheden zijn, dan kan het helpen om een langs een winkel te gaan. Ik heb goede ervaringen met Waypoint in Notter. En bij het knaagdier kun je ook goed geholpen worden.
Een voordeel is dat je ze ook daadwerkelijk in handen kunt hebben en kunt vergelijken.
yep ga hem ook bij een winkel kopen
services is belangrijker dan de prijs in dit geval (kan ook geen honderden euro's schelen )
maar moet er wel iets meer van weten voor ik een winkel in stap
als de verkoper zegt heb ik ook thuis dan stink ik er al in :cry:
het moet het gewoon doen niet extra kaarten of gedoe
ben als het om technische snufjes gaat echt een kluns
de vakantie fietser in amsterdam staat wel hoog op mijn
vertrouwens lijstje :D
Zowel het knaagdier als de Vakantiefietser verkopen over het algemeen geen gebakken lucht...dus je hoeft niet helemaal bang te zijn om je aan koud water te branden natuurlijk.
Maar goed, ik heb net een garmin Etrex30 aangeschaft, omdat ik die er goed uit vind zien, stevig aanvoelt als je hem oppakt, op AA batterijen loopt dus geen stress qua stroom...en omdat de Europafietser op de site zegt dat de Garmin goed met hun routes werken, en andere fabrikanten(Mio ed) soms niet. Toen ik daarover mailde zij de men dat ze ook niet weten waarom, maar dat het nu eenmaal de feedback is van mensen die hun routes rijden.
Dus....ik heb verder ook niet veel verstand van GPS (nog) dus heb ik het advies gevolgd. Voordeel is natuurlijk nu ook dat de Garmin's door veel mensen gebruikt worden, dus als ik het niet snap zijn er waarschijnlijk veel fora en websites, waar het wordt uitgelegd. Ook handig.
Natuurlijk zag ik een week nadat ik hem gekocht had iets over een nieuwe versie die binnenkort uitgebracht wordt, dus als ik een maand gewacht had was ie misschien goedkoper geweest, of had ik een nieuwer model gehad...maar as, is verbrande turf. Zoals mijn goede moeder altijd zei.
Ik zou persoonlijk de winkels van gps.nl (Waypoint op 5 lokaties in Nederland) aanraden. Uitleg daar is zeer goed en ze zijn echt specialist puur op gps gebied, daar waar je bij het knaagdier en de vakantiefietser een breder kennisveld hebt.
Overigens zijn die andere twee ook goed hoor.

Verder lees je een beetje in wat er kan. Ga voor jezelf na onder welke omstandigheden je de gps wilt gebruiken (alleen "fiets tomtom" of wil je er mee wandelen / draagbare topokaart / autonavi / op de boot) en wat voor een scherm je fijn vind.

Op de fiets wordt met name de eTrex en Oregon serie veel gebruikt voor navigatie (beide van Garmin) waarbij de eerste een vast scherm heeft die je met knopjes bedient en de Oregon een touchscreen zoals je smartphone. De eerste is zuiniger met batterijen, kleiner lichter en goedkoper. De tweede heeft een groter scherm en meer bedieningsgemak (al hangt dat natuurlijk van je voorkeur af)

Verder de tip: laat je geen dure kaarten aansmeren, bijna alle landen binnen Europa hebben goede gratis kaarten via de OSM/OFM (open street map / open fiets map). Eventueel een voor geïnstalleerde topo kaart waarop hoogtelijnen staan kan fijn zijn, maar je kan je afvragen of dat de meerprijs het waard is.
captain_fabulous schreef:...en omdat de Europafietser op de site zegt dat de Garmin goed met hun routes werken, en andere fabrikanten(Mio ed) soms niet.
Dat kan natuurlijk ook aan hun tracks liggen. 8)
De Mio ed kunnen niet overweg met de samengestelde tracks, maar als je ze even los koppelt, hebben ook deze toestellen geen enkel probleem met GPX-tracks.
Aha...interessant te weten! Maar dat is waarschijnlijk net het punt, veel mensen zullen een route willen laden, en verder niets willed hoeven doen. Veel mensen zijn toch wat technofobisch, een kaart op een SD kaartje zetten OK, maar verder niet graag.
captain_fabulous schreef:Aha...interessant te weten! Maar dat is waarschijnlijk net het punt, veel mensen zullen een route willen laden, en verder niets willen hoeven doen. Veel mensen zijn toch wat technofobisch, een kaart op een SD kaartje zetten OK, maar verder niet graag.
Paul Benjaminse biedt z'n routes bijv. in losse tracks aan, dat doen wij ook, zouden zij dus ook kunnen doen. Kleine moeite lijkt mij. :wink:
Er zijn zat simpele tools die routes in tracks omzetten en vice versa. Je zult hier wel zelf een klein beetje meer moeite voor moeten doen.

Een van de makkelijkste is WinGDB3 http://www.sackman.info/

Het is sowieso verstandig om bij de aanschaf van een gps apparaat in het achterhoofd te houden dat een klein beetje basiskennis in een kaartenprogramma als Basecamp / Mapsource of Google Earth wel handig is.

Niet dat dit per se nodig is, maar als je deze niet gebruikt sla je een zeer makkelijke tool over waarmee je zelf je routes en of tracks samenstelt en terug kan kijken.

Je hebt hier heus geen universitaire opleiding voor nodig, mijn a-technische vrouw met computervrees kan het ook. Het enige wat je nodig hebt is een beetje geduld en de tijd om een paar handige tutorials door te nemen. Er zijn ook filmpjes die het allemaal voorkauwen op youtube.
rockhopper schreef:Er zijn zat simpele tools die routes in tracks omzetten en vice versa.
Dat is zo, maar het gaat niet om het verschil tussen routes en tracks, maar om het verschil tussen samengestelde/meervoudige tracks en enkelvoudige tracks. De Mio ed kunnen alleen GPX bestanden lezen waar maar 1 track in zit. Zitten er meerdere in dan lezen ze alleen de eerste en de rest zien ze niet. De Garmin toestellen hebben er geen moeite mee al stop je 50 tracks in 1 GPX bestand.
Michael W schreef:Paul Benjaminse biedt z'n routes bijv. in losse tracks aan, dat doen wij ook
Mooi...dan zal ik dus weinig moeite hebben met de GPS tracks van deel 2 van rondje om het kanaal te volgen binnenkort...vertrek de 29ste richting Bretagne om voor te fietsen, kijk er erg naar uit :D
ha hier word ik blij van gps.nl Waypoint zit bij mij vlak om de hoek
das een goeie tip! ga er morgen heen :D
nog een vraagje bij :http://www.recreatief-fietsen.nl/websit ... ietsgidsen
staat een linkje naar :Voor Fietsen langs de Frontlijn
het boekje heb ik .
in jip en Janneke taal ,ik kan dan dus dat boekje met route
middels tracks in mijn garmin zetten ?
en staan daar dan bv ook de bezienswaardigheden bij bv de loopgaven , monumenten of bv begraafplaatsen ?
of moet ik die er zelf bij voegen ?
en een hele hollandse vraag wat kost dat bv een route op je toestel zetten ?
ze zullen me dat morge wel vertellen maar vind het fijn als ik dat al weet
vr gr
Voor niks gaat de zon op...en kan je tracks in je gps zetten. In de praktijk zal je de gps met track gebruiken om je weg te vinden (zodat je niet in 7 loopgraven tegelijk fietst) en je boekje voor de achtergrondinformatie.
jefi schreef:in jip en Janneke taal ,ik kan dan dus dat boekje met route
middels tracks in mijn garmin zetten ?
en staan daar dan bv ook de bezienswaardigheden bij bv de loopgaven , monumenten of bv begraafplaatsen ?
of moet ik die er zelf bij voegen ?
Ik kan je maar 1 advies geven, koop een eenvoudig toestel met losse batterijen en zeker geen ingewikkeld apparaat als de Edge Touring met een vaste batterij.

De tracks zet je in je gps en volg je al fietsend, de bezienswaardigheden ed staan in de fietsgids en zie je vanzelf onderweg. :wink:
oke denk dat ik het begrijp
ik koop die kaart van de frontlinie doe hem er in
de track s zorgen er voor dat we op de goeie route zitten
jefi schreef:oke denk dat ik het begrijp
ik koop die kaart van de frontlinie doe hem er in
de track s zorgen er voor dat we op de goeie route zitten
Nog eenvoudiger kan ook, dan koop je deze kaart. Kaart erin en klaar, dan hoef je zelfs niet te rommelen met losse tracks want de route met alle alternatieven staat gewoon al op de kaart. Wel moet je dan een Garmin kopen want het werkt niet op andere navigatie-toestellen zoals de Mio, Teasi One, Bryton, ed.
Punten die je kan meenemen;

Soort gps ontvanger (meer is snellere positiebepaling)
Active Routing
Touchscreen of knoppen
Grootte van display
Afleesbaarheid scherm in bv zonlicht
Gewicht
Dubbel batterijsysteem/vaste
Piepjes bij afslag/geen
Veel intern geheugen/weinig
Slot voor micro SD-kaart
Camera/geen
Electronisch kompas
Barometrische hoogtemeter
Geocaches mogelijkheden
Instelbaarheid menu structuur
Alleen mee fietsen of ook navigeren met bv wandelen


Ik heb de Orgeon 600T en voldoet ruimschoots. Veel mogelijkheden.
Ik ben zelf ook al enige tijd aan het lezen over welke GPS en de keuze is bij mij (moet zeggen was..) Etrex 30 of de 64 serie. Maar ga nu voor de 64 (s) omdat ik knoppen makkelijker vind dan een joystick. Ook is de 64 een stuk sneller als de etrex serie. ben er nog niet uit of het de 64 of 64 s wordt alhoewel ik wel al verschillende malen ben tegen gekomen dat je het kompas als fietser niet echt nodig hebt.