Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zakmes schoonmaken - Forum Wereldfietser

Zakmes schoonmaken

Ik heb een heel mooi zakmes (Victorinox) gekregen van mijn vader.

Ondertussen gebruik ik dit zakmes de laatste tijd bijna meer dan de messen die hier in de kast liggen. Meestal maak ik het schoon door eventuele roestplekjes met staalwol weg te werken (de blikopener zit wel eens wat op, wordt niet vaak gebruikt) en door het als gewone afwas te zien. Echter is het zo dat het me wel eens fris lijkt om het wat grondiger schoon te maken.

De vraag:
Hoe maken jullie je zakmes schoon, zodat je hem weer mee kan nemen op vakantie en er weer gewoon eten mee kan eten / klaarmaken?
Afwassen?
Van de site van Victorinox:
Open and close the blades several times in warm water until they move easily again. Remove the battery for all models with integrated electronics. After drying, place a small drop of oil between the blades and the tool casing or spring as well as other friction surfaces. Never clean your knife in a dishwasher!
Ik heb mijn Victorinox zakmes in dagelijks gebruik sinds 1988.
Ik maak het schoon door het helemaal uit te klappen en dan met warm water, een sopje en een afwasborstel te borstelen. Bij hardnekkige zaken zoals opgedroogd fruit laat ik het eerst een uurtje weken.

De afwasmachine lijkt me geen goed idee. Het zou wel tegen staalwol moeten kunnen, maar ik heb dat nog nooit nodig gehad. Mogelijk wordt het er dof van.
Ik heb het wel een klein aantal keren geslepen met een wetsteen, maar dat doe ik niet elk jaar.

Voor het echte groenteschilwerkt gebruik ik een groenteschilmesje van Victorinox. Dat is wel een stuk handiger daarvoor dan het zakmes. Die groenteschilmesjes zijn niet duur, nog geen vier euro, en zijn heel wat beter dan de mesjes van de winkel op de hoek. (http://www.firmajorna.nl/index.php?item ... 33&lang=NL)
Peter_K schreef:Van de site van Victorinox:
Open and .. dishwasher!
Het is niet zozeer het probleem dat het stroef loopt of iets die richting op, maar puur om het veilig te houden om er eten mee klaar te maken.

@Ave gone:
Het meenemen van dat soort mesjes probeer ik juist te vermijden. Dat zijn bij mij meestal van die dingen die onderin de tas verdwijnen omdat het niet handig is in hetzelfde vakje te houden als een reserveband. En dat zijn ook de dingen waarvoor zo'n zakmes juist goed werkt vind ik.

Maar zo te lezen is de gedachte het normaal af te wassen niet heel raar. Ik leg hem vandaag even te weken in warm water en was hem op die manier af. Vaatwasser heb ik overigens nooit gedaan. Ben er wel zuinig op.

Slijpen laat ik waarschijnlijk eind dit jaar doen. Dan issie op een aantal grotere tochten mee geweest en verdient ie wel wat liefde.
Clank schreef:@Ave gone:
Het meenemen van dat soort mesjes probeer ik juist te vermijden. Dat zijn bij mij meestal van die dingen die onderin de tas verdwijnen omdat het niet handig is in hetzelfde vakje te houden als een reserveband.
Bij mij zit het schilmesje bij de kookspullen, bij mes, vork, pollepel etc. Ik heb er een leren foudraaltje voor gemaakt.
Maar als je het zo weinig nodig hebt is het inderdaad wat te veel van het goede.

Als je het mes laat slijpen zorg er dan voor dat het een vakman is en dat hij het niet 'wel eventjes langs de slijpmachine haalt'.
Clank schreef:
Peter_K schreef:Van de site van Victorinox:
Open and .. dishwasher!
Het is niet zozeer het probleem dat het stroef loopt of iets die richting op, maar puur om het veilig te houden om er eten mee klaar te maken.
Dit zijn wel degelijk de schoonmaak instructies van Victorinox. Met warm water afspoelen dus. Ikzelf gebruik tevens een borsteltje. Het lijkt mij vanzelf te spreken dat je het mes meteen na gebruik óók even schoonmaakt. Ten slotte dus nóóit in de vaatwasmachine.
Peter_K schreef:Het lijkt mij vanzelf te spreken dat je het mes meteen na gebruik óók even schoonmaakt.
:oops: Dat heb ik tot nog toe vergeten....
Schoonmaken onderweg is ook niet altijd even goed mogelijk. Als ik bijvoorbeeld net een lekker stukje ontbijtkoek heb gesneden aan het strand, kan ik meestal geen sopje vinden om hem in te wassen. De oplossing is dan vaak met gevaar voor eigen tong het mes even schoonlikken en dan afvegen aan het minst vieze stuk van mijn broek.

Overigens heb ik net als afgelopen week geen kookspullen bij. Met zo nu en dan een maaltijdsalade, overdag goed eten, bij wat vrienden langs en een frietje heb ik de week goed overleefd. Zakmes gaat dan nog steeds wel mee.

Slijpen laat ik inderdaad bij een vakman doen. Dit specifieke mes moet nog 60 jaar mee. Moet dan wel goed gebeuren.
Een beetje water op ene doekje/ papiertje en dan over het mes halen lijkt me beter dan je tong gebruiken. water heb je toch al bij je (in je bidon), toch?
Inderdaad even een sopje en daarna een drupje olie. Ik heb mijn mes al 15 jaar en is daardoor nog als nieuw ondanks dagelijks gebruik.

Slijpen is trouwens niet zo moeilijk hoor..... heeft Victorinox eigen tools voor (kosten 13 euro) en kun je dus prima zelf doen
Inge1 schreef:Een beetje water op ene doekje/ papiertje en dan over het mes halen lijkt me beter dan je tong gebruiken. water heb je toch al bij je (in je bidon), toch?
Dat is eigenlijk geen slecht idee. Raar dat ik daar niet eerder aan gedacht heb. Ik heb altijd wel 2 PET flessen water bij op langere tochten.