Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tassentest: Vaude, Topeak, Ortlieb, Thule - Forum Wereldfietser

Tassentest: Vaude, Topeak, Ortlieb, Thule

Voor het tijdschrift BIKE&trekking en mijn eigen website http://www.sintchristophorus.nl ben ik een vergelijkende test van waterdichte tassen aan het uitvoeren.

De geteste tassen zijn:

- Thule Pack 'n Pedal Adventure Touring

Afbeelding

- Thule Pack 'n Pedal Shield

Afbeelding

- Topeak Drybag

Afbeelding

- Vaude Aqua Back Deluxe

Afbeelding

- Ortlieb Back Roller Plus

Afbeelding


Nu ben ik benieuwd wie van jullie met welke tassen rijdt en hoe deze bevallen.
Ik heb bij een aantal tassen een paar kwalijke gebreken geconstateerd en nu ben ik benieuwd of het bij mijn test om exemplarische gebreken gaat of dat er meer problemen zijn.

Graag zou ik wat feedback van jullie ontvangen m.b.t. gebruiksgemak, waterdichtheid, duurzaamheid, betrouwbaarheid van het ophangsysteem, enz.
Dag Michiel
Ik gebruik de Ortlieb Classic backrollers. Fijne tassen met een voor mij geschikte inhoud. Ik kan mijn 13 kg bagage (kookgerei, eten, kleding en persoonlijke spullen)(een complete paklijst vindt je op mijn www) er in kwijt, de tent en matje en slaapzak heb ik in een Ortlieb bagagezak op de achterdrager. Het ophangen gaat zonder enig probleem en ik heb nooit meegemaakt dat er iets losschoot of afgebroken is.
Ze zijn waterdicht en als je de bovenkant goed oprolt, komt er ook geen water in. Ik vind ze makkelijk in gebruik, maar je moet wel goed nadenken hoe je inpakt en in welke volgorde je je spullen er in doet. Camera ligt dus bovenop.
Naast de fietsvakanties blijven ze dagelijks op de fiets zitten, voor trainingsrondjes heb ik er extra water, wat reperatiespul en regenkleding in. Maar ik doe er ook alle boodschappen mee. Vooralsnog geen enkel probleem, mochten ze versleten raken zou ik ze denk ik zo weer kopen, tenzij er iets beters op de markt is gekomen. Ben daarom wel benieuwd naar de vergelijking van jou.
Heb sinds een maand nieuwe vaude agua back plus tassen gekocht bij bike4travel. Ik heb wel gelezen dat met die nieuwe vaude tassen de plaat en de haken soms stuk gaan of inscheuren,

Ik heb dit ook verteld aan Marco en hij vertelde mij dat op vaude tassen 3 jaar garantie zit. De toekomst zal het leren of ze goed blijven.

Mario
Vaude Aqua Back Deluxe hier. Geen problemen, maar ik heb ze misschien een maand intensief (vakantie) gebruikt, dus of dat lang genoeg is? Eén van de pinnetjes waarmee een ophanghaak scharniert komt er af en toe een beetje uit, maar die druk ik dan terug. Als je meer wilt weten roep je maar. :)
Ortlieb backroller classic (al heetten die toen nog niet zo) van al weer vele jaren geleden. Ze zijn praktisch en onverwoestbaar. Dat is hun sterke kant. Het nadeel is het hoge gewicht.
Christophorus schreef:Nu ben ik benieuwd wie van jullie met welke tassen rijdt en hoe deze bevallen. Graag zou ik wat feedback van jullie ontvangen m.b.t. gebruiksgemak, waterdichtheid, duurzaamheid, betrouwbaarheid van het ophangsysteem, enz.
Ik gebruik als voortassen Arkel Dry Lites waarvan ik het ophangsysteem heb vervangen door Ortlieb QL1-rails en haken.
* Ze zijn net zo gemakkelijk in gebruik als Ortlieb Rollers
* Ze zijn 100% waterdicht gebleken
* Er is nog niets mis mee.
* Het ophangsysteem is erg betrouwbaar want Ortlieb QL1
* Ze raken niet beschadigd tegen de drager ondankt dat ze geen achterplaat hebben.
* Ze wegen 290 gram per stuk. (de tassen hebben de maat van voortassen)

Ik ben daarom benieuwd naar de gewichten van de te testen tassen.

Foto Arkel:
Afbeelding
Ave Gone schreef:Ik ben daarom benieuwd naar de gewichten van de te testen tassen.
Simpel: alle tassen zijn altijd te zwaar. :)
Wil je ervaringen met álle tassen, of met de tassen die door jou worden getest?
De merken die ik aan het testen ben. Dat mogen ook wel modelvarianten zijn, zoals de Classic of de Plus van Ortlieb.
De merken die ik aan het testen ben. Dat mogen ook wel modelvarianten zijn, zoals de Classic of de Plus van Ortlieb.
Ok: hier ervaring met Ortlieb Front - en BackRoller Classic. Bevallen prima, geen probleem met haken, in de winter dagelijks gebruikt voor woon-werk. Wat wel opvalt: rail voor de onderste haak is deels afgesleten daar waar deze tegen een van de stangen van de achterdrager komt. Doet niets af aan de bevestiging, maar ik had vermoed dat het steviger plastic zou zijn.

Geen klachten, zou ze zo weer kopen.
Heeft iemand van jullie de tassen van Thule al aangeschaft?
Christophorus schreef:
Ave Gone schreef:Ik ben daarom benieuwd naar de gewichten van de te testen tassen.
Simpel: alle tassen zijn altijd te zwaar. :)
Dus een serieuze reactie hoeven we niet te verwachten?
Ik ga juist graag mee in jouw streven naar een laag gewicht.

Ik vind jouw Arkels erg interessant, maar voor de test houd ik me eerst bezig met het mainstream spul.
Ik zal de gewichten er uiteraard bij vermelden.
Zijn die modellen niet te nieuw om er nu al gebruikservaring mee te hebben? Je kunt wel naar ervaringen met andere modellen vragen, maar dan zijn de testresultaten niet meer representatief. Bijv. er waren/zijn (?) problemen met Vaudé tassen en het kan nu best zijn dat de nieuwe modellen dit niet meer hebben.
@Christophorus, pas op dat de chef-redactie van Bike & Trekking niet gaat rommelen met het resultaat van jouw test. Ik weet van een tester, dat een minder positief geluid werd veranderd. De motivatie was: "Dat is een belangrijke adverteerder en die willen we niet kwijt raken."
Ik heb ervaring met zowel de oude als de nieuwe tassen van Ortlieb en Vaude en ken de meest voorkomende problemen.

Over de praktische bruikbaarheid kan ik wel snel iets zeggen.

De enige ècht goede gebruikstest is een duurtest van duizenden kilometers, maar dat is niet voor iedere tassenset haalbaar. Van Vaude en Ortlieb heb ik die lange gebruikservaringen wel en voor twee andere merken was 60km al voldoende... :(
bert sitters schreef:@Christophorus, pas op dat de chef-redactie van Bike & Trekking niet gaat rommelen met het resultaat van jouw test. Ik weet van een tester, dat een minder positief geluid werd veranderd. De motivatie was: "Dat is een belangrijke adverteerder en die willen we niet kwijt raken."
Daar hebben we gelukkig duidelijke afspraken over gemaakt.
Christophorus schreef:
bert sitters schreef:@Christophorus, pas op dat de chef-redactie van Bike & Trekking niet gaat rommelen met het resultaat van jouw test. Ik weet van een tester, dat een minder positief geluid werd veranderd. De motivatie was: "Dat is een belangrijke adverteerder en die willen we niet kwijt raken."
Daar hebben we gelukkig duidelijke afspraken over gemaakt.
Dat dacht die andere tester ook :lol:
bert sitters schreef:@Christophorus, pas op dat de chef-redactie van Bike & Trekking niet gaat rommelen met het resultaat van jouw test. Ik weet van een tester, dat een minder positief geluid werd veranderd. De motivatie was: "Dat is een belangrijke adverteerder en die willen we niet kwijt raken."
Vanwege diverse belangen ligt de manipulatie van testen" altijd op de loer. Ikzelf hecht allang geen enkele waarde meer aan heel wat "testen". Ik ben alleen nog geïnteresseerd in gebruikerservaringen van mensen die spullen intensief hebben gebruikt, maar vooral ook van hun eigen zuur verdiende centen hebben gekocht. Dat laatste maakt dat mensen toch minder een blad voor hun mond nemen wat betreft de mindere eigenschappen.