Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Huidige camera's teveel ruimte en gerammel. Alternatieven? - Forum Wereldfietser

Huidige camera's teveel ruimte en gerammel. Alternatieven?

Hallo,

Lang verhaal kort(er) gemaakt (aangezien het lange verhaal in rook op is gegaan):
Mijn vriendin en ik zoeken voor fietsvakanties een alternatief voor ons huidig foto- en filmcamera assortiment.

We hebben momenteel:
  • Nikon D90 fotocamera + 18-200mm + 50mm + close-up ringen
  • Panasonic HDC-SD90 filmcamera

Deze apparatuur neemt momenteel bijna alle ruimte in in onze stuurtassen (Ortlieb 6M Pro en Ortlieb 6L). Daarnaast zit er nogal wat beweging in de stuurtassen tijdens het fietsen en schudt na een tijd fietsen de lensfilter + het kapje van onze Nikon af, ondanks dat we de Ortlieb 6L aan de onder- en zijkanten hebben voorzien van schuimrubber en boven de camera hebben opgevuld met 'met lucht gevuld plastic'. Daarnaast kunnen we de stuurtassen nu niet nauwelijks gebruiken voor zaken als eten, (regen)kleding, portemonnee, telefoon, etc.. Als we een deel van deze spullen toch in de tas stoppen dan 'begraven' we hiermee de camera's waardoor ze weer lastig onderweg te gebruiken zijn.

We overwegen nu de volgende alternatieven:
  1. Huidige apparatuur behouden, maar minder meenemen.
  2. Huidige apparatuur behouden, maar anders meenemen bijv. in voortas ipv stuurtas of stuurtas stabieler/robuuster maken.
  3. Fuji X-T1 + 18-135mm aanschaffen en de rest thuis laten. (+/- 1700 euro)
  4. Panasonic Lumix DMC-FT5 (+/- 265 euro)
  5. Nikon 1 AW + lens aanschaffen en de rest thuis laten. (+/- 700 euro)
  6. Go Pro aanschaffen en de rest thuis laten. (+/- 200 - 400 euro)
  7. Waterdichte behuizing voor smartphone (Note 4) aanschaffen en de rest thuis laten. (+/- 30 euro)
  8. ...
Het is voor ons belangrijk om onze passie voor fotografie kwijt te kunnen (scherptediepte, handmatige instellingen, bracketing en ook nabewerking (van bij voorkeur raw-bestanden, in lightroom)). Het maken van filmpjes is van ondergeschikt belang, maar het is natuurlijk op fietsvakantie wel leuk om onder het fiets het e.e.a. te kunnen filmen.

De meest aanlokkelijke optie (de X-T1) is direct ook de duurste. Dit maakt de keuze dus lastig.

Hebben jullie nog (gouden) tips voor ons?

Groet,
Rick
Zelf ben ik een zeer fanatiek fotograaf en reis dus voornamelijk om dingen te zien en op de foto te zetten. Ik reageer dus ook met deze insteek aangezien ik in het volgende stukje dit deels herken:

Belangrijk om onze passie voor fotografie kwijt te kunnen (scherptediepte, handmatige instellingen, bracketing en ook nabewerking (van bij voorkeur raw-bestanden, in lightroom)).

Als ik dan kijk naar je eisen:

1. Huidige apparatuur behouden, maar minder meenemen.
2. Huidige apparatuur behouden, maar anders meenemen bijv. in voortas ipv stuurtas of stuurtas stabieler/robuuster maken.
3. Fuji X-T1 + 18-135mm aanschaffen en de rest thuis laten. (+/- 1700 euro)
4. Panasonic Lumix DMC-FT5 (+/- 265 euro)
5. Nikon 1 AW + lens aanschaffen en de rest thuis laten. (+/- 700 euro)
6. Go Pro aanschaffen en de rest thuis laten. (+/- 200 - 400 euro)
7. Waterdichte behuizing voor smartphone (Note 4) aanschaffen en de rest thuis laten. (+/- 30 euro)

De rode opties vind ik met je eigen eisen niet passen. Dit zijn alternatieven die op geen enkele manier bij je wensen passen. Ik zou zelf de huidige spullen houden maar de Panasonic HDC-SD90 thuis laten. Met de D90 kun je ook filmen. Ik zou verder proberen de spullen anders in te pakken. De 50mm kan bijvoorbeeld goed in een washandje in een beker opgeborgen enz.

Zelf heb ik de camera altijd in een paraattas/ snuittas in een achtertas liggen.
rjonholiday schreef:
  1. Huidige apparatuur behouden, maar minder meenemen.
  2. Huidige apparatuur behouden, maar anders meenemen bijv. in voortas ipv stuurtas of stuurtas stabieler/robuuster maken.
  3. Fuji X-T1 + 18-135mm aanschaffen en de rest thuis laten. (+/- 1700 euro)
  4. Panasonic Lumix DMC-FT5 (+/- 265 euro)
  5. Nikon 1 AW + lens aanschaffen en de rest thuis laten. (+/- 700 euro)
  6. Go Pro aanschaffen en de rest thuis laten. (+/- 200 - 400 euro)
  7. Waterdichte behuizing voor smartphone (Note 4) aanschaffen en de rest thuis laten. (+/- 30 euro)
  8. ...
Helaas geen goeden tip voor je. Wel een advies wat je beter niet kunt doen met je wens om op niveau te kunnen blijven fotograferen.
- Je hebt goede apparatuur. De panasonic lumix valt hierbij in het niet. Evenals een smartphone. De GoPro kan maar 1 kunstje.
Zoals je zelf al zegt zou de fuji een redelijk alternatief kunnen zijn. De Nikon 1 AW met 1 of 2 lenzen ook. Ik weet de specs niet uit mijn hoofd van deze 2 maar afhankelijk van je lens die je nu bij je D90 hebt zal dit ook inleveren zijn. Een Nikon DSLR met de juiste lenzen is lastig te evenaren.

Bekijk hoe je de boel anders kunt verpakken/meenemen en laat eventueel de filmcamera thuis. Je hebt je D90 en een note 4. Ik proef uit je verhaal dat het fotograferen het belangrijkste is.
@Lennart en Alfred. Bedankt voor de input. Waar reizen jullie zelf mee als ik mag vragen? En hoe doen jullie dat bij iets minder/regenachtig weer? In de praktijk liet ik in het verleden (niet op de fiets) vaak de D90 in de tas, maar op fietsvakantie (in vergelijking met auto of camper) heb je misschien iets minder keuze over hoe laat/lang je ergens bent. Vandaar ook de water/weerbestendige opties, zodat je toch je shot kunt krijgen.
Zelf kom ik uit de tijd van de analoge Nikon bakstenen. Dat waren geweldige camera's en niet stuk te krijgen. Wil je een vergelijkbare beeldkwaliteit dan denk ik aan een Nikon Df. Als je ook wilt filmen en het ook nog eens compact wilt houden, dan is er in mijn idee maar een optie: het micro 4/3 programma. Een camera als de Lumix GM5 is een compromis, maar wel een heel licht compromis met goede beeldkwaliteit. Olympus heeft ook leuke modellen. Wij hebben twee van die m4/3 cameras en wat mij betreft is de grootste beperking dat het zelfs met standaardlenzen niet lukt om de scherptediepte te beperken. Daar is maar een oplossing voor: een full frame camera, maar die is veel groter en zwaarder.
Een Sony RX100. Klein en een goede beeldkwaliteit. Schiet in RAW. Hoe vaak ik al niet heb gelezen dat serieuze fotografen onderweg hun spiegelreflex gewoon thuis lieten en op die RX100 vertrouwden...
rjonholiday schreef:
  1. Huidige apparatuur behouden, maar minder meenemen.
Minder andere dingen meenemen, zodat je meer fotospullen kunt meenemen natuurlijk! :wink: Ik mis in je uitrusting nog het (reis)statief, polarisatie- en grijsverloopfilters, hoekzoeker en draadontspanner. (Om even aan te geven wat ik op sommige fietsreizen meeneem, en daarmee een indruk te geven waar bij mij de balans ligt tussen fotospullen mee en licht reizen...) Ik heb in mijn stuurtas (in de camera insert) schietklaar mijn Canon 550D met 15-85mm-objectief erop, met meestal het polarisatiefilter erop. Daarnaast zit het doosje van het polarisatiefilter, zodat ik dat veilig weg kan bergen als ik het er even af wil, en dan heb ik nog wel plek voor mijn portemonnee, telefoon, een reepje etc. Reservekaartjes, -accu, voorzetachromaat (ipv tussenringen), grijsverloopfilters en dergelijke zitten allemaal in een achtertas. Als ik daarmee aan de slag ga, moet ik toch de fiets neerzetten en op het gemakje van alles installeren, dus dat hoeft allemaal niet onder handbereik.

Bedoel je met 'het kapje' dat zowel je schroeffilters als de zonnekap van je Nikon losdraaien? Ik houd de zonnekap (voorheen een opvouwbaar rubber model met schroefdraad, nu een hardplastic bloemmodel met bajonet) ook gewoon op het objectief in de tas. Mijn oude zonnekap draaide inderdaad na verloop van tijd los, ik weet dat aan het in de tas duwen van de zonnekap die maar net paste in het interieur van de tas; gewoon af en toe weer eens aandraaien. De luchtkussentjes in je stuurtas lijken me zonde van de ruimte.

Misschien is een goed uitgangspunt trouwens om eens te kijken welke brandpunten je het meest gebruikt op fietsvakantie, dat geeft in elk geval een goed idee of je die 18-200 en 50 mm allebei nodig hebt onderweg; in Lightroom kan dat heel gemakkelijk. Mocht je toch besluiten tot aanschaf van een ander fototoestel, dan weet je gelijk welk(e) brandpunt(en) je daarbij nodig gaat hebben.

Succes met de overwegingen,

Carl
Ach,ik heb het weer iets anders aangepakt. Nikon D80 ingeruild voor een Samsung NX300m, en m'n Nikon AW100 neem ik ook mee voor point & shoot.

De Samsung evenaart de D80 met gemak en overtreft 'm nog makkelijker bij omstandigheden met weinig licht. Noch de D80, noch de NX is waterdicht, maar beide durf ik best met slecht weer tevoorschijn te halen. Mocht het écht nat worden, dan heb ik de AW100.

Wij vonden het gewicht in de stuurtas ook niet ideaal. Nu alleen nog een goede besschermhoes vinden voor de 300M. Weet het niet qua camera insert, past er dan nog wat anders bij?

Oh, en nieuwste versie van Lightroom werd gratis meegeleverd bij de Samsung. Ook de draadloze verzending naar iPhone / iPad is een leuke feature.
Je zou zeker de camera insert van Ortlieb kunnen proberen, ik heb mijn Canon 6D daarin en in de andere stuurtas zit de 70-200 in een neopreen hoes. Al met al blijft het wel zwaar.

Met de camera insert is de stuurtas vol maar er kunnen nog wel kleine dingetjes onder de lege ruimte van de lens (bij mij ligt de camera op zijn zij, de body ligt tot onder maar de lens op het verhoginkje van het tussenschotje dat met klittenband op elke plek is te bevestigen - hoop dat ik het zo duidelijk uitleg).
rjonholiday schreef:@Lennart en Alfred. Bedankt voor de input. Waar reizen jullie zelf mee als ik mag vragen?
Ik reis met een Pentax K30 (SLR). Het fijne aan Pentax is dat ze WR zijn. De camera's zijn dus weer en stof dicht. Kan hem dus zelfs in een stortbui buiten laten liggen :-) (zolang de juiste lens erop zit van Pentax zelf). Verder zit alles diep in de Ortlieb achtertas met vaak een plastic zakje erom.

Afhankelijk van de bestemming neem ik een wisselende voorraad lenzen mee. Wisselend van een 35mm tot een 150-500mm van 1,9kg.

Ik bespaar de ruimte op mijn kookspullen. Hiervoor heb ik misschien niet de pannen bij me om een feestmaal te maken maar ik red me prima. Kleine lenzen stop ik dan weer in een washandje in de hogere smalle pan.

Oh en voor los trillende kapjes en dergelijke (waar ik trouwens geen last van heb met mijn nieuwere K30. Wel met de oudere K-m) trok ik er altijd een postelastiek overheen. (dus om de body en dan over de lenskap)
Tja, een passende camera is zo persoonlijk als een goed zittend zadel. Je wilt mooie foto's in een compactere verpakking. Je D90 is al wat ouder; de nieuwe Fuji's zullen absoluut niet minder zijn kwa beeldkwaliteit, ik denk zelfs dat ze een pak beter zijn. Ze zijn ook wel wat kleiner en lichter, maar erg veel maakt dat niet uit ben ik bang. De lens die je noemt (18-135) is even groot en maar een beetje lichter. Of het mindere bereik een probleem is kun je alleen zelf zeggen. Eerlijk gezegd denk ik dat je foto's hier beter van worden, maar het levert niet veel ruimte op.

Wim noemde micro4/3 al, ik denk dat je het daar moet zoeken als je niet (veel) wilt inleveren op beeldkwaliteit en wel echt lichter en compacter wilt. De sensor is iets kleiner, maar sinds de D90 heeft de technologie niet stilgestaan, dus aan dynamisch bereik, resolutie, en hoge ISO kwaliteit zul je niets inleveren. Met een 'vakantiezoom' heb je iets minder scherptediepte controle, maar je kunt dat ook compenseren met andere lenzen. Je hebt al een 50 en een 18-200, dus blijkbaar vind je af en toe lens wisselen geen probleem. Panasonic heeft een 35-100 f/2.8 van 360 gram bijvoorbeeld; daarmee compenseer je dubbel en dwars voor de iets kleinere sensor (de combinatie maakt hem helemaal equivalent aan een 50-135 f/4 op APS-c of 70-200 f/5.6 op FF)

een RX100... tja. Ik heb een tijdje met een Olympus XZ-1 gefietst, niet helemaal dezelfde camera, maar bij lage iso's wel vergelijkbaar, en ik miste toch wel het microcontrast en 'gevoel' van een systeemcamera. Als de beperkte zoomrange genoeg is voor je, dan zou ik nu eerder voor een LX100 gaan, dat is toch veel meer camera.

Zelf heb ik een al wat oudere Panasonic GX1 met een Olympus 9/8 fisheye, Panasonic 20/1.7, en Sigma 60/2.8. In totaal weegt dat 700 gram, kostte (2ehands) niet veel, en is robuust genoeg om ook met een spatje regen gewoon een lens te verwisselen. Vrienden die m'n foto's kennen zijn vaak verbaasd als ze voor het eerst m'n camerasysteem zien, want het is echt kleiner dan de foto's doen vermoeden. Ik heb een afdruk aan de muur hangen van 70x50cm ofzo, en vind die verbluffend gedetailleerd.

Ik heb met drie primes (of eigenlijk twee, die fisheye gebruik ik zelden maar is ook erg klein) beeldkwaliteit, betaalbaarheid en formaat verkozen boven flexibiliteit. Ik maak liever sommige foto's niet omdat ik er de spullen niet voor heb, dan dat ik thuis naar m'n plaatjes kijk en weet dat ze beter hadden gekund. Het scheelt ook dat ik een tamelijk 'klassiek' oog heb; ultra-wide en -tele vind ik snel saai worden. Ik weet dat niet alle fotografen er zo over denken, maar wat anderen doen moeten ze zelf weten ;)
Ik zit trouwens wel te dubben over wat nieuws; misschien vervang ik de 60mm met een Pana 35-100/4-5.6 (135 gram), omdat ik in het telebereik een zoom toch wel prettig vind, en voor landschappen vind ik de 60 wel wat kort.

En dan nog een tip: in m'n stuurtas steek ik m'n camera en lenzen vaak in zulke neopreen tasjes:
Afbeelding
Geen idee of die ook bestaan voor grotere camera's en lenzen, maar bij mij rammelt er in ieder geval niets. Als ik ga wandelen hang ik de buidel met de gesp aan m'n rugtas, zodat ik overal snel bij kan en ik toch niet steeds m'n camera hoef vast te houden.
Fietsen en fotograferen valt natuurlijk prima te combineren maar je ontkom er niet aan om concessies te doen. Het hangt er van af waar je het accent op legt.
Voor mij gaat fietsen voor dus neem ik mee:
- een panansonic Lumix met een Leica lens en 10x optische zoom 28mm.
- een Philips Esee HD camcorder 720P
- en mijn BB Z10
Ik ben daar prima tevreden mee en kan er alle kanten mee op.

Voor de fotografie maken we gewoon een aparte reis.
Bij mijn vrouw ligt het accent op fotografie en maakt fotoreizen.
Zo komen we beide aan onze trekken.
Een flink deel van het gewicht en het volume komen door het gebruik van zoomlenzen. Vroeger vormden 35 mm en 85/90 mm vaste brandpunt lenzen een geliefde combinatie voor reis en reportagefotografen, eventueel aangevuld met een 20 mm. Datzelfde kan nog steeds. Voor perfecte beeldkwaliteit en bij een groot budget kies je dan een digitale Leica M full frame camera, en als je het kleiner, lichter en goedkoper wilt een Panasonic Lumix GM5 systeemcamera met een 17/20 mm en een 45 mm. Omdat deze vastbrandpunt lenzen een veel grotere lichtsterkte hebben zijn de beperkingen van de kleine sensor minder te merken: je hebt betere resultaten bij weinig licht, en je kunt een geringere scherptediepte bereiken. Deze combinatie weegt iets van 400 gram.
rjonholiday schreef:@Lennart en Alfred. Bedankt voor de input. Waar reizen jullie zelf mee als ik mag vragen? En hoe doen jullie dat bij iets minder/regenachtig weer? krijgen.
Omdat ik de afgelopen jaren ook ben gaan kajakken en kanoën was ik op zoek naar iets dat waterdicht is maar ook kon filmen. Mijn fotografiehobby was al op een lager peil geraakt. De Nikon AW1 leek heel geschikt maar heeft bij het filmen geen beeldstabilisatie en met de forse lens kon ik hem nog niet in een zwemvest kwijt.
Ik ben uiteindelijk uitgekomen op een Olympus TG3. Ik had voorheen een Nikon D80 + 18-200 lens. Het is zeker een stap terug qua kwaliteit. Ik had al een compactcamera van panasonix (lumix TZ30) waar ik aardig tevreden over was.

Deze keuze van de compactcamera's is voortgekomen uit de wens om point+shoot te willen fotograferen en filmen en de nadruk te leggen op gemak en genieten van het outdoor leven. Een smartphone was me nog net wat te beperkt.Het is dus een hele persoonlijke keuze.

Ik moet zeggen dat het wel wat heeft om de Olympus van de ene kajakker naar de andere te gooien (zit een drijver aan) :D
Misschien is het goed om je eens af te vragen hoeveel brandpuntsafstanden je nu werkelijk gebruikt. Toen mijn oude camera kapot ging, heeft een proffotograaf mij ervan overtuigd eens te gaan kijken naar een camera met vaste lens. Hij zag dat niet als een beperking, maar juist als een manier om een stap verder te zetten in de fotografie.
Ik geloofde hem natuurlijk niet meteen, maar toen ik door mijn foto's heen bladerde, zag ik dat ik in ongeveer 1 op de 20 foto's die de moeite waard waren, de zoom had gebruikt. Dus ik heb een compactcamera gekocht met vaste lens. Een vrij dure, de Sony RX1. Waanzinnig. Zoom mis ik totaal niet, maar met het diafragma ben ik tegenwoordig altijd in de weer.
Prachtig beeld in een klein, licht en handzaam doosje. Dat is wat een vaste lens je biedt in ruil voor de beperking van één brandpuntsafstand.

Groetjes,
Walter
Ook hier: kwestie van prioriteiten. Vorig jaar maakte ik een fietsreis van 2000 km, waarbij ik kampeerde. Fotograferen die ik mijn hele leven al, maar voor de reflexcamera was simpelweg geen plaats meer. Omdat ik toch graag ook een degelijke compactcamera gebruik, kwam daar een Fuji X20 bij. De kwaliteit heeft me echt verrast en de 4x zoom bleek ruim voldoende.
Het is natuurlijk niet hetzelfde als werken met de DSLR, met wisselende objectieven en alle manuele instellingen (de sensor is ook kleiner), maar de resultaten waren erg goed. Dat hangt mee af van het doel en bij mij was dat vooral beelden schieten voor op de blog, niet om af te drukken op A4 of groter. Zo'n "edelcompact" voelt erg fijn aan en je vindt er altijd wel een plekje over.
Anderzijds: ik werk erg graag met een 70-200 objectief, maar op de fiets is daar vaak geen plaats voor. En af en toe wordt het dan gewoonweg de smartphone, die wel stof- en waterdicht is, waarvan de beeldkwaliteit toch wel behoorlijk is.
Wij gaan dit jaar ook een groter fototoestel meenemen, Nikon 3200 met twee lenzen. 18-55 en 55-200. Een collega rade aan om de fotoinlay van ortlieb te gebruiken. Gaan we dus ook doen. Verder hebben we een waterdichte Panasonic en natuurlijk de gsm.

In onze Stuurtassen hebben we verder allen het hoognodige zitten, geld labello zonnebril en wat te eten. Zoals jij beschrijft stop je ook je regenjas daarin. Zou eens kijken bij de vakantie fietser naar een bagagenetje . Zo handig wat daar prop je alles onder. Hoe zwaarder de stuurtas hoe lastiger de fiets stuurt.

Oja we hebben de ortlieb ultimate 6 M
Ik volg waltertje: op reis heb ik een Canon 100d (de kleinste dslr) met een 50 mm lens erop. (50 mm 1:1.18 kost bij canon net geen 100, bij nikon dacht ik iets duurder 170 ofzo). Zit in een afgeleefde snuittas die eender waar in de bagage belandt afhankelijk van wat de prioriteiten van de dag zijn.

Als ik opnieuw zou gaan shoppen zou ik wel een 40 mm lens kiezen (of iets in die grootteorde) al heb ik zelden problemen. De scherpte van een vaste lens is veel beter dan de basis zoomlenzen. Als je de camera wil gebruiken om mee te filmen heb je wel een USM lens nodig (die hebben een stille motor, met mijn lenzen hoor je de AF werken)

Persoonlijk zou ik een D90 niet vervangen tenzij je de body echt te lomp vindt of nieuwe features mist. Als je veel wil zomen kan je een 18-200 ofzo overwegen, maar je zal altijd toegevingen doen op vlak van scherpte, lichtgevoeligheid en gewicht.

Mijn tips zijn ingegeven vanuit de wetenschap dat voor mij drie dingen van tel zijn op reis: kwaliteit van de fotos, betrouwbaarheid en waarde. Ik wil goede foto's, het toestel moet zo lang mogelijk op één batterij verder kunnen en tegen een stootje kunnen en als het gestolen wordt of sneuvelt wil ik daar geen weken sip over zijn.
henk huizenga schreef:Een collega rade aan om de fotoinlay van ortlieb te gebruiken.
In onze Stuurtassen hebben we verder allen het hoognodige zitten, geld labello zonnebril en wat te eten. Zoals jij beschrijft stop je ook je regenjas daarin. Zou eens kijken bij de vakantie fietser naar een bagagenetje . Zo handig wat daar prop je alles onder.
Oja we hebben de ortlieb ultimate 6 M
Zo ongeveer doen wij het ook. Helemaal gevuld ziet mijn stuurtas er uit als hieronder, met daarin:

Een foto-inzet van Ortlieb gevuld met:
- Nikon D7100 met zoomlens 18-140 mm (deze zoom weegt minder dan 2 lenzen met vast brandpunt)
- portemonnee met geld en pasjes (alleen op fietsdagen, anders in broekzak)
- zeer compacte gsm (goedkope Nokia)
- papieren zakdoekjes
- lensdoekje
- klein voorraadje paracetamol

Tussen de foto-inzet en de taswanden zitten nog:
- iPad mini in lichtgewicht hoes
- polarisatiefilter
- neutraal grijsfilter
- zakmes
- labellostift
- A4'tje met adressen en telefoonnummers

Achter de rits aan de voorzijde bevinden zich:
- huissleutels (alleen op fietsdagen)
- reserve fietssleutels
- kopie paspoort/ID van reisgenoot
- tekentang
- reserve geheugenkaartjes

Tussen de klep en de plasticlaag daaronder (de nieuwste stuurtassen van Ortlieb hebben die laag niet meer) zitten nog:
- pennen, potlood, paperclips, puntenslijpertje en gummetje in etuitje
- zonnebril in koker van dikke stof
- plastic leesbril (Hema) in koker van vilt en kunstleer

Een zo gevulde stuurtas weegt circa 3,4 kilo. Aangezien de stuurtas zelf 700 g weegt, blijft het gewicht van de inhoud dus onder de door Ortlieb maximaal toegestane 3 kilo. Van gerammel is zo geen sprake meer.
Wie heel kritisch is, zal dit gewicht wel voelen bij het sturen, maar ik ben er aan gewend en heb er geen last van.
Op 'vrije' fietstochten (als ik geen foto's hoef te maken voor een tijdschrift of fietsgids) neem ik soms i.p.v. mijn Nikon de veel compactere Sony RX100 mee.
Als ik met Corrie een grote tocht maak, heeft zij ook een Nikon in haar stuurtas: de wat lichtere en compactere D5200 met een 18-105 zoomlens. Zij heeft dan weer wel een echte smartphone, maar geen iPad mini.

Afbeelding
Bedankt allemaal voor de vele tips! Ik denk dat we voor de aanstaande vakantie de HDC-SD90 maar thuis gaan laten en alleen de D90 mee gaan nemen. Na wat creatief met schuimrubber hebben we de D90 met daarop de 18-200mm, de 50mm, een powerbank en portemonnee relatief stabiel ondergebracht in de kleinste van onze twee stuurtassen (de Ultimate 6M Pro) gekregen:
Afbeelding

Daarnaast heb ik nog even in Lightroom gekeken en ik zie dat het overgrote deel van onze foto's is genomen op respectievelijk 200mm, 18mm of 50mm. Lenzen aanschaffen als vervanging van de zoomlens om daarmee gewicht en ruimte besparen is met onze huidige camera denk ik niet haalbaar.

Aanvullend hebben we voor onze beide lenzen een UV-filter en voor de zoomlens ook een polarisatiefilter. Deze zitten in het voorvakje van 1 van beide stuurtassen. Grijs(verloop)filters hebben we (nog) niet en ons statief zit in een achtertas.

Verder durf ik onze D90 (die aan de achterkant ook al een stukje rubber mist) niet bij slecht weer in te zetten. Voor onze aanstaande vakantie hopen we relatief mooi weer te treffen, maar misschien dat we, afhankelijk van onze ervaringen, voor een volgende vakantie alsnog op zoek gaan naar iets kleiners, compacters en meer weerbestendig. Op basis van alle input weet ik een stuk beter waar ik het moet/kan zoeken!

Hebben jullie nog ervaring met regenhoezen voor een camera zoals een D90?