Additionally, paste this code immediately after the opening tag: smartphone navigatie voor dummies,raad gevraagd - Forum Wereldfietser

smartphone navigatie voor dummies,raad gevraagd

Wij gaan binnenkort op stap,rijden altijd met een kaart maar nu zoeken we een app voor onze galaxy tab 2,7.0. We willen offline archiescampings bekijken,en zo nu en dan onze positie per GPS vinden.Kunnen die offline kaarten op een sd kaartje,of is het interne geheugen groot genoeg?
Heb gezocht in het internet,maar vind geen recente aanbevelingen voor het simpele werk.
Bij voorbaat dank!
manni schreef:Wij gaan binnenkort op stap,rijden altijd met een kaart maar nu zoeken we een app voor onze galaxy tab 2,7.0. We willen offline archiescampings bekijken,en zo nu en dan onze positie per GPS vinden.Kunnen die offline kaarten op een sd kaartje,of is het interne geheugen groot genoeg?
Heb gezocht in het internet,maar vind geen recente aanbevelingen voor het simpele werk.
Bij voorbaat dank!
Ik heb geen directe ervaring met archies campings, dus op die specifieke vraag kan ik je geen antwoord geven.

Voor wat betreft offline kaarten zijn er 2 applicaties welk ik zelf gebruik en kan aanbevelen. OsmAnd, en MAPS.ME.

Van deze 2 is OsmAnd uitgebreider in functionaliteit, maar het grote voordeel van MAPS.ME is dan ook juist weer de eenvoud en strakke uiterlijk. Het belangrijkste verschil is dat MAPS.ME hoofdzakelijk een kaart is. Het kent wel enige navigatie mogelijkheden, maar daar is ook alles mee gezegd. Je kunt bijv. geen GPX tracks inladen, enkel KMZ/KML bookmarks. En navigatie kent geen spraakondersteuning indien je dat wenselijk acht. OsmAnd biedt deze functionaliteit wel.

Indien het dan ook navigatie is welk je zoekt, zul je OsmAnd wenselijker vinden. Wil je slechts een kaart ter ondersteuning, dan voldoet MAPS.ME ook uitstekend.



Qua interne opslag heb ik rondgekeken op het internet en vind ik diverse varianten terug voor de galaxy tab 2.7.0. Met qua intern geheugen 8/16/32 GB. Ik weet dan ook niet over welke variant jij beschikt.

Ten tweede maakt het ook aanzienlijk uit hoe je reis er uit zal gaan zien. Betrekt het zich tot bijv. enkel Nederland? Dan ben je voor < 1GB al klaar. Reis je door grote delen van bijv. Duitsland of Frankrijk? Dan tikken de benodigde MB's relatief snel op.

Per applicatie is ca. 30 GB voldoende om de gehele wereld in te laden momenteel (slechts om een indicatie te geven). Dus met 32 GB zit je sowieso altijd safe. 32 GB is volgens beschrijving ook direct het maximale welk de 2.7.0 ondersteunt qua extra capaciteit.

Indien je een sd kaart aanschaft kan ik dataio.nl aanbevelen als winkel. Veruit de goedkoopste in Nederland voor wat betreft sd kaartjes.

Zelf gebruik ik de 64 GB variant van de volgende voor opslag van kaartmateriaal, werkt prima: https://www.dataio.nl/product/samsung-3 ... ss-10-evo/

Levertijd is momenteel wel aangegeven als "staat in bestelling", dus gezien de vakantie "binnenkort" is, misschien niet tijdelijk voorradig. Meerprijs bij wehkamp en media markt is volgens beslist.nl op dit kaartje krap 3.50 euro. Dus dat zou ook nog een optie kunnen zijn. Daarna wordt het al snel 27 euro of meer.



Om de huidige opslag te kunnen zien, vermoed ik dat op een tablet dit hetzelfde is als op een smartphone met android. Ga naar systeem instellingen, ga naar het tabblad meer en klik op 'opslag', eventueel 'storage' binnen de Engelse android geloof ik. Indien je een oudere variant van android draait kan het zijn dat het item 'opslag' nog onder een ander tabblad staat.

Daar kun je de totale ruimte zien (intern geheugen) en beschikbare ruimte.
manni schreef:Wij gaan binnenkort op stap,rijden altijd met een kaart maar nu zoeken we een app voor onze galaxy tab 2,7.0. We willen offline archiescampings bekijken,en zo nu en dan onze positie per GPS vinden.Kunnen die offline kaarten op een sd kaartje,of is het interne geheugen groot genoeg?
Heb gezocht in het internet,maar vind geen recente aanbevelingen voor het simpele werk.
Bij voorbaat dank!
Probeer http://osmand.net/ 's.
Veel goede recenties hier op het forum ook.
de Archies campings kun je inladen als gpx bestand om zo bolletjes waar de campings zijn op de kaart te krijgen.
De kaarten kun je thuis van te voren downloaden evt op SD kaart zetten.
De hoeveelheid geheugen die je nodig hebt ligt erg aan het land, NL is bijv relatief veel maar in relatie tot land oppervlak bevat ook heel veel details = veel data.

goede reis,
grtn,
Met Viewranger kun je naar believen gedeelten van Open Cycle Map downloaden en op je tablet saven. Dat is allemaal gratis. Even de tijd nemen om het te bestuderen, maar dan gaat er een wereld voor je open.
manni schreef:zoeken we een app voor onze galaxy tab 2,7.0. We willen offline archiescampings bekijken
De app van Archies heeft ook zelf al de optie om eerst thuis via wifi de offline kaart(en) te downloaden van het gebied waar je heen gaat: Instellingen - Kaart - Mapsforge.
peter de rijk schreef:Met Viewranger kun je naar believen gedeelten van Open Cycle Map downloaden en op je tablet saven. Dat is allemaal gratis. Even de tijd nemen om het te bestuderen, maar dan gaat er een wereld voor je open.
Ik heb de tijd genomen om Viewranger te bestuderen, maar hoe moet ik viewranger instellen om een track als volgt te volgen: ik wil op mijn scherm op de kaart (OFM) zien hoe ik moet rijden. De OFM kaart moet dan zover ingezoomd zijn dat je elk weggetje in beeld krijgt waar je rijdt, en dat de kaart over het scherm mee beweegt. Voor het rijden van een geimporteerde track heb ik een track aangezet, en geklikt op follow, maar mijn scherm schuift niet mee met hetgeen reeds gereden is, en de kaart is onvoldoende ingezoomd. Ik moet nu steeds stoppen om mijn kaart te verschuiven, en in te zoomen. Hoe is dit op te lossen?
...om te beginnen ff in Viewranger van de track een route maken. Dan moet je er uitkomen. Lukt t niet: laat ff weten.

Groet,


Henny
Inderdaad een route maken van de track. Afgezien daarvan centreert het scherm op je positie als je op de kompasroos onderin het scherm drukt. Dan kun je ook de zoomfactor instellen (met + en -).
Bedankt voor de uitleg, ga ik doen!