Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Camping koken - Forum Wereldfietser

Camping koken

Hoi,

Wat kan ik als beginnend campeerder het beste aanschaffen om te kunnen koken?
In Nederland?
In Europa?

Bvd
dirik schreef:Wat kan ik als beginnend kampeerder het beste aanschaffen om te kunnen koken?
Afgezien van andere flauwe antwoorden ("een kookboek"): een lidmaatschap van De Wereldfietser. Dan kun je eens mee op een weekendje, om te kijken hoe anderen koken en met hen te praten over het hoe en waarom, als aanvulling op wat je naar ik aanneem al gelezen hebt in de Wiki. Verder is het geen gek idee om niet onmiddellijk te beginnen met aanschaffen, maar eerst eens te proberen een brander (want ik neem aan dat daar je vraag vooral over gaat - gas, benzine of anders) te lenen van vrienden of familie om uit te vinden wat je ervan vindt. Dat kan ook gewoon thuis op het balkon of in de tuin met een pannetje uit de keuken. Je hebt dan in elk geval een indruk van hoe zo'n brander ongeveer werkt.

Succes gewenst,

Carl
Dank. Hier en daar al wat gelezen over de Trangia 27 UL...
In Nederland kan vrijwel alles wat je hier in de winkels kunt kopen, gezien de brandstof ook verkrijgbaar is.

Qua effectiviteit van het koken is in mijn optiek de keuze aan materiaal voor potjes en pannetjes het meest relevant. RVS en titanium verhitten niet gelijkmatig. Maakt het gemakkelijker je eten aan te branden. Aluminium is licht, verhit gelijkmatig, maar is zacht als boter. Na een week in de fietstas ziet een aluminium pannetje er voor mij uit als een ingedeukt cola blikje.

Mijn persoonlijk favoriete materiaalkeuze is geanodiseerd aluminium. Licht, steviger en verhit vrij regelmatig.

Qua brandstof keuze buiten nederland hangt alles af van je bestemming. Campingaz is bijv prima verkrijgbaar hier en in Frankrijk, maar in Duitsland uiterst schaars. Primus was beter verkrijgbaar, in scaninavische landen idem dito.

Buiten gas kun je bijv ook denken aan benzine of spiritus. Beide meer wijdverkrijgbaar. Spiritus verwarmt vrij langzaam, dus voor wat betreft koken vereist het geduld. Indien je vaak wilt koken zou ik het niet gebruiken.

Branders geschikt voor zowel gas als benzine kunnen handig zijn indien je met een brander af wilt zijn. Ongeacht brabdstof keuze.

Ook niet te vergeten is gewoon de optie om te koken op een fornhuis. Op diverse Duitse campings en veel scandinavische campings bijv. is aanwezigheid hiervan vrij standaard.

Een laatste optie, niet overal toegestaan, is open vuur. In principe vrij weinig voor nodig, maar wel enige kennis om dit verantwoord te doen en niet een half bos op te laten branden. Op campings vrijwel overal niet toegestaan.

Mijn persoonlijke voorkeur qua brandstof, gas. Kookt vrij vlot, en het blik stinkt niet dus prima te bewaren in de tas.
Op dit forum staan al heel veel topics over koken en de daarvoor noodzakelijke spullen, met alle voor- en nadelen die daaraan zijn verbonden. Gebruik dus vooral de zoekfunctie, ook handig voor andere vragen die je hier al heb gesteld.
Wat mij betreft is het vooral van belang om je spullen aan te passen aan de manier van vakantiefietsen die je voorkeur heeft: ga je voor ultralicht, voor comfort, voor degelijk, voor gemakkelijk, enz. Verder heeft iedereen natuurlijk een persoonlijke voorkeur...
Spullen lenen en de diverse technieken (thuis) uitproberen is een goede zaak, dan kom je niet voor (dure) verrassingen te staan.
Mijn insteek: het systeem moet simpel zijn, degelijk, zuinig, brandstof makkelijk verkrijgbaar en het altijd doen. Conclusie: Trangia spiritusbrander. Werkt bij mij al 30 jaar probleemloos.
stef.l schreef:
Qua brandstof keuze buiten nederland hangt alles af van je bestemming. Campingaz is bijv prima verkrijgbaar hier en in Frankrijk, maar in Duitsland uiterst schaars. Primus was beter verkrijgbaar, in scaninavische landen idem dito.
Zie voor Campingaz in Duitsland : http://www.campingaz.com/DE/t-retailerlocator.aspx

Groot voordeel is dat de prikblikjes voor Campingaz in veel landen goed verkrijgbaar zijn in de ijzerwinkels, bouwmarkten etc, want die verkopen apparaten, zoals verfafbranders die op deze blikjes werken. In Macedonie lagen ze op de markt. In Spanje en Chili in praktisch iedere ferreteria. In Australie in general stores. Niet altijd van het merk Campingaz. Aan mijn brander hebben rode, witte, gele en groene prikblikjes gehangen en ze pasten allemaal.
Nadeel is dat de prikblikjes als een nachtkaars uitgaan. Als het blikje leeg begint te raken, dan worden de vlammetjes steeds zieliger. In Kopenhagen moest ik even zoeken, maar in Scandinavie heeft iedere camping een keuken met volledige uitrusting.
Wij koken al jaren op benzine. Dit vinden wij erg gemakkelijk in het gebruik, geeft veel warmte af , minder wind gevoelig en belangrijk overal te krijgen. Na jaren een coleman te hebben gebruikt, hebben we nu een msr brander met losse flessen. Het is wel goed om Thuis op je balkon en in slechte omstandigheden ff te oefenen, Maar daarna wil je nooit meer wat anders.


Bijkomend voordeel: je krijgt altijd aandacht als je met je fiets bij de benzinepomp staat. :D
Er is niet een goed antwoord, want elke soort brandstof heeft voor en nadelen. Multifuel branders zijn geschikt voor verre landen omdat er dan altijd wel wat te krijgen is. Ze geven ook veel warmte, ook in de kou. Helaas zijn ze relatief zwaar en duur, en ook nog ingewikkeld. Autobenzine is ook nogal ongezonds als brandstof.
Gas is handig en licht, maar de verkrijgbaarheid van de blikjes kan problematisch zijn. Prikblikjes gaat makkelijker, meer de branders ervoor zijn groter en zwaarder, en het blijft een matige constructie. Ventielblikjes zijn veel moeilijker te krijgen en zijn er ook nog eens in twee soorten (schroef of bajonet).
Spiritus is betrouwbaar, goedkoop in gebruik, en stil. Je kunt de brandstof in Europa of de VS ook bijna overal makkelijk kopen. Maar er zit niet veel energie in. Dus je hebt relatief veel brandstofgewicht bij je, en het gaat wat langzaam, al is dat voor de solo kampeerder nog geen probleem.
Zelf gebruik ik een Trangia 27 UL HA als ik alleen ga en een 25 UL HA als mijn vrouw mee gaat.
Wim schreef:Gas is handig en licht, maar de verkrijgbaarheid van de blikjes kan problematisch zijn. Prikblikjes gaat makkelijker, meer de branders ervoor zijn groter en zwaarder, en het blijft een matige constructie. Ventielblikjes zijn veel moeilijker te krijgen en zijn er ook nog eens in twee soorten (schroef of bajonet).
Met een compacte ventielbrander met adapter voor prikblikjes vervallen de nadelen grotendeels, je kunt het prikblikje dan altijd van de ventielbrander schroeven, ook als het nog halfvol is, zodat je alles gemakkelijk kunt opbergen. Het enige nadeel is dat de adapter extra gewicht geeft (150 gr).
peter de rijk schreef: Met een compacte ventielbrander met adapter voor prikblikjes vervallen de nadelen grotendeels, je kunt het prikblikje dan altijd van de ventielbrander schroeven, ook als het nog halfvol is, zodat je alles gemakkelijk kunt opbergen. Het enige nadeel is dat de adapter extra gewicht geeft (150 gr).
Let op! Deze adapter is niet geschikt voor de schroefbranders van Campingaz. Deze hebben een afwijkende maat. Een schroefbrander van Campingaz is dus niet zo handig.
Bert heeft helemaal gelijk. Het is ingewikkeld: er zijn ventielbranders van Camping Gaz (met bajonet) en ventielbranders van Primus etc (met schroefaansluiting). Daarvoor zijn adapters van Edelrid om prikblikjes aan te sluiten. Verder zijn er universele branders waarop je zowel Camping Gaz als Primus etc ventielblikjes kunt aansluiten. Daar passen echter naar ik gehoord heb weer geen adapters voor prikblikjes op.
Nadeel van spiritus is dat koken lang duurt.

Hoeveel meer tijd kost het dan ivm gas, koken voor 1 persoon?

Over de beschikbaarheid lees ik verschillende verhalen...
Tip, kijk op http://www.qvist.nl voor alle mogelijkheden voor buitenkoken
dirik schreef:Nadeel van spiritus is dat koken lang duurt.

Hoeveel meer tijd kost het dan ivm gas, koken voor 1 persoon?
Dat hangt van de gasbrander af natuurlijk. Maar zoals je op bv de site van Bever kan lezen houden ze voor de trangia spiritus brander ongeveer 8 minuten aan voor het koken van 1liter water. Dit kan nog langer duren afhankelijk van de omstandigheden (hoogte, buitentemperatuur, wind etc)

Kijk je dan naar een gasbrander, bv de Primus Ti Express zit je eerder te denken aan iets van 4 minuten voor diezelfde liter (aldus Bever), maar dat kan nog minder (of meer) worden afhankelijk van de brander, omstandigheden en type gas.

Ik kook al meer dan 20 jaar op spiritus en het duurt altijd lang, een groot nadeel als je veel trek hebt. Je hebt wel redelijk goede controle over de garing van het eten. Helaas weer niet zoveel controle over de grote van de vlam en mocht je spiritus opraken mid-opwarmen kan je 'm niet meteen bijvullen omdat eerst de brander zelf moet afkoelen. Voordeel is weer dat hij het bij veel wind goed doet, erg schoon brand en geluidloos.
Wordt er op campings geen brandstof verkocht? Lijkt me zo'n gesleep om niks om de brandstof mee te nemen.

Magnetron zou ook wel handig zijn... :)

/me not a hiker yet...
Ja er wordt soms wel brandstof verkocht: meestal prikblikjes en spiritus. Een van de redenen waarom ik voor spiritus kies is dat het in Europa bijna steeds het makkelijkst te verkrijgen is, en ik geen zin heb in zoeken. Een pan water koken kost iets van 8-10 minuten ipv 3 minuten op gas. Maar heb je haast als je tegelijk wat anders kunt doen? Als je alleen maar een stuk vlees wilt bakken bij sla en stokbrood doet dit er zelfs helemaal niet toe (en heb je minder kans op zwartgeblakerd vlees).
Ik vind het bakken in de koekenpan met zo'n Trangia spiritus set zwaar tegenvallen. Als je tenminste de constructie gebruikt (windscherm e.d.) De pan zit dan echt heel hoog boven het vuur zodat er veel warmte verloren gaat. Het duurt heel erg lang.

Alles in de pannetjes zelf vind ik wel prima gaan.
Ja de koekenpan zit hoger, en dus gaat het wat langzamer. Ik vind dat juist prima: de vlam wordt beter verdeeld, en het bakt minder aan. Het is daarmee perfect voor kip en vis, maar ook een steak gaat bij mij snel genoeg om te voorkomen dat het ding van binnen gaar is en van buiten nog niet bruin. Maar voor wie het te langzaam gaat zijn er ook nog de gasbrander en de multifuel brander voor de Trangia. Die laatste zou ik nooit gebruiken in een kleine Trangia 27: ik heb er een en er komt heel veel warmte af.
Zelf gebruik ik een Coleman benzinebrander. Verder wat goedkope pannetjes van de Bever en Decathlon. Je hebt er even wat handigheid in nodig maar dat leer je snel genoeg. (bijvoorbeeld in delen koken en dan in een theedoek wegzetten)