Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietscomputerje gevaarlijk voor OV-chipkaart - Forum Wereldfietser

Fietscomputerje gevaarlijk voor OV-chipkaart

Ik ben op zondag 10 mei 2015 in de trein van Kropswolde naar Groningen (vertrektijd 15.54 uur) door twee conducteurs aangesproken dat ik geen geldig vervoerbewijs bij me had. Ik begrijp er niets van. Mijn OV-chipkaart had ik wél bij me maar bleek niet meer te werken, gewoon ‘overleden’. Het inchecken lukte ook niet, want op de paal in Kropswolde stond: update bezig….
Op de heenweg ging het wel prima. Op de paal uitgecheckt en dan op de meegebrachte fiets naar de molen van Kolham, waar ik als molenaar ging draaien. Aangezien m’n horloge stuk was, heb ik het fietscomputertje, waar ook een klokje op staat, van mijn fiets afgehaald en hem in de zak gestoken, waarin ook de OV-chipkaart zat. Want ik moest op tijd komen bij de trein voor de terugreis.
Ik denk dat de ‘elektronica’ van het fietscomputertje mijn OV-chipkaart heeft gewist. Daar hadden de conducteurs geen boodschap aan en ik moest bovenop de ritprijs een boete van € 35,-- betalen, wat geschied is in de Arriva Store in Groningen.
Ik verwacht wel echter dat de OV-chipkaarten storingsvrij en stevig moeten zijn. Ik ben helaas mijn vertrouwen in de OV-chipkaart kwijt geraakt en ik wil die ook niet meer gebruiken. Ajuus, weg ermee. Gelukkig heb ik al een Arriva-abonnement van Baflo naar Groningen, die met het bekende rode kaartje. Voor andere lijnen koop ik wel voortaan een losse kaart of een e-ticket via internet.
Daarom bij deze een waarschuwing.


Afbeelding
Martin E. van Doornik schreef:Ik denk dat de ‘elektronica’ van het fietscomputertje mijn OV-chipkaart heeft gewist.
Dat lijkt me extreem omwaarschijnlijk. Een eenvoudige fietscomputer met draad werkt door middel van een magneetje op de spaak en een reedcontact op de vork. Dat relais maakt enkel een maakcontact dat door een minuscuul en traag computertje getimed word waarna dit omgerekend wordt in snelheden et cetera. Zo'n fietscomputer zendt niets uit behalve een heel zwak electromagnetisch veldje wat gecorreleerd is aan het zeer lage stroomverbruik uit het pietepeuterige batterijtje. Er zit ook geen magneet in zo'n ding.

Als zo'n fietscomputer zoiets zou aanrichten dan zou geen enkele OV-chipkaart een smartphone (GSM-signaal ,Wifi, sterke batterij, veel stroom, heftige processor) overleven in een straal van meerdere meters.

Dat je kaart stuk kon gaan is natuurlijk wel heel vervelend. Gelukkig heb ik er nog geen nodig gehad.
+1

En zelfs als het waar was, dan zou je dit in het vervolg voorkomen door de fietscomputer niet meer bij je ov kaart te stoppen. Wat mij betreft een disproportionele actie.
Martin E. van Doornik schreef:Het inchecken lukte ook niet, want op de paal in Kropswolde stond: update bezig….
Andere paal geprobeerd? Zo ja, conducteurs zelf gezocht tijdens het instappen en gevraagd voor assistentie?

Over het algemeen zijn de conducteurs erg coulant indien je zelf actief aangeeft dat het niet lukt.

Mogelijk nog van interesse voor je indien er nog saldo op de kaart stond: https://www.ov-chipkaart.nl/klantenserv ... tisdefect/
even een weetje voor als je iedere keer een los treinkaartje uit de automaat koopt: je kaartje is geen papieren kaartje, maar een ov-chipkaart voor die ene reis en (nu komt het!) je betaalt in de prijs van dat kaartje één of enkele euro's extra voor de chip die in het kaartje zit.
kassa voor een chipje van een paar centen!
dan toch beter één keer een bedragje voor ene kaart die je meerdere keren gebruikt, voor mij dan.
Die kaarten gaan wel vaker kapot. Ik ken ook al meerdere verhalen.

Kan aan het fietscomputertje liggen, maar hoeft niet. Kan ook aan je jas liggen of als je hem langs een ander pasje haalt.

Volgende keer bij het instappen melden aan de conducteur.
Nou Martin, je bent wel van het grote gebaar he;)! Zolang je in de toekomst meegebrachte kaarten maar niet door de ruit gaat gooien :P .

Gewoon een defecte kaart. Stap eroverheen.
Ik durf met 99% zekerheid te zeggen dat het niet aan je fietscomputer ligt :wink: Natuurkundig klopt het namelijk niet en heb ik al een jaar elke dag mijn fietscomputer naast mijn OV kaart in de zak. Hij werkt echter nog steeds :D
Martin E. van Doornik schreef:Het inchecken lukte ook niet, want op de paal in Kropswolde stond: update bezig….
Interessant. Wat werd er ge-update? De software van de in/uitcheckpaal? Op zondagmiddag om vier uur?
Clank schreef:Die kaarten gaan wel vaker kapot. Ik ken ook al meerdere verhalen.
Hier nog een, ik heb het weleens meegemaakt met een vriendin met wie ik samen reisde. Zij had er de dag tevoren nog probleemloos mee gereisd, en ineens was het ding zonder waarschuwing kapot. Wat mij betreft zijn er redenen genoeg om die OV-chipkaart te boycotten als je kunt, en dit is er één van. :? Eenmalige kaartjes vind ik helaas niet de oplossing.

Carl
De OV chipkaart is een extreem kwetsbaar product naar mijn ervaring. Mijn schoolgaande zoon sloopte er twee per jaar gemiddeld toen hij nog van Hilversum naar Amsterdam reisde elke dag. Okay, het is een puber, maar dan nog steeds, vind ik dat veel(en de kaart zat in een beschermhoesje van hard plastic trouwens)! En dat losse kaartje waar je een euro extra voor betaalt...een gotspe. Lang leve het internet kaartje inderdaad, en zodra die vliegende auto niet meer neerstort, koop ik er 1 en zet er een fietsrek op. Kan je eindelijk weer eens de fiets mee naar Frankrijk zonder twintig keer overstappen, bijvoorbeeld :P
Ik denk dat je kaart een tik van de molen heeft gehad, zou het daar niet aan liggen? Mijn OV-chipkaart werkt al jaren, en ik kom nooit in de buurt van molens.

Verder heb ik niet zoveel problemen met de OV-chipkaart, ik vind het heel handig dat ik gewoon kan doorlopen en halverwege de dag nog een plan aanpassen. Dat ze er soms plotseling mee ophouden is vervelend, maar dan vooral in combinatie met de boetes van overijverige conducteurs. Ik geloof dat je met een briefje met uitleg vaak je geld wel weer terug kunt krijgen, maar klantonvriendelijk is dat wel. Zeker gezien de vervoersbedrijven dondersgoed weten dat dagelijks een zeker percentage van de kaarten statistisch uitvalt.

[technische brainstorm]Die RFID-chips zijn klein en goedkoop genoeg om er twee in een ov-kaart te stoppen, lijkt me. Als je vervolgens incheckpalen zou maken die met twee verschillende chips tegelijk kunnen communiceren, zou je die kunnen laten controleren of de beide chips het nog doen. Heeft één de geest gegeven, dan kan paal het advies geven om naar een servicebalie te gaan. Zolang je je kaart niet precies over beide chips doormidden breekt, vangt dat denk ik aardig wat problemen op. Dan moet er alleen nog iets verzonnen worden tegen boefjes die een kaart doorknippen zodat twee mensen op een halve kaart kunnen reizen. [/technische brainstorm]
urje schreef: [technische brainstorm]Die RFID-chips zijn klein en goedkoop genoeg om er twee in een ov-kaart te stoppen, lijkt me. Als je vervolgens incheckpalen zou maken die met twee verschillende chips tegelijk kunnen communiceren, zou je die kunnen laten controleren of de beide chips het nog doen. [/technische brainstorm]
Natuurlijk, zo kan je ook op fietsvakantie met een extra fiets in je bagage, als de ene het dan begeeft...
Redundant uitvoeren van je fietsvakantie: onbetaalbaar!
urje schreef:Ik denk dat je kaart een tik van de molen heeft gehad, zou het daar niet aan liggen? Mijn OV-chipkaart werkt al jaren, en ik kom nooit in de buurt van molens.
Een hele scherpe observatie. Ik denk ook dat het iets met een tik van de molen te maken heeft.